07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja, jag tror att det blir kanon även om det svider i plånboken. Det är ju ingen speciellt besvärlig häst egentligen, jag tror att det enda "felet" är att vi inte passar ihop där vi är i våra respektive liv. Jag vill ha en häst jag kan slappna av på och mysa i skogen mellan träningarna och hon kräver nån med mkt go i som vill jobba och diskutera...
Hon har gått rätt bra nu senaste veckan, iofs har jag inte heller kunnat rida ut pga väder och avsaknad av snösulor. Men i ridhuset har hon gått bra, framförallt inget tjafs. Men jag känner ändå att avsaknaden av själva glädjen i hästägandet börjar tära lite väl mkt så min förhoppning just nu är nog att hon kommer bli proffsriden och lättare att sälja. Eller så sker ett mirakel och jag återfår gnistan och behåller henne. Men jag börjar med att skicka iväg henne en månad och sen ser vi, antagligen lägger jag ut en annons och ser vad det ger för svar. Jag säljer bara om rätt dyker upp, annars kan jag lika gärna ha kvar henne själv än att riskera att få tillbaka henne dryg som attan.

*kl*

Divan har bytt namn och heter numera Houdini. Hon rymmer från ALLA hagar just nu. Så tröttsamt. I hennes egna är det 1,80 högt och 3 elband, den tar hon sig ut ifrån. Sjukhage i trä typ 1,20 hög tar hon sig ut ifrån. Hingsthagen med trästaket över 2 m hög tar hon sig också ut ifrån....... Blir galen.
Elen är för dålig just nu med snön och kylan och det har hon fattat så på något sätt lyckas hon krypa igenom.

Problemet är att de 2 som jobbar i stallet inte har sett henne rymma så ingen vet hur hon gör. Har svårt att tro att hon hoppar. Dessutom har de två anställda diagnoser så det är svårt att få klara svar.

Vad fan gör jag nu? Kan ju inte ha henne inne hela vintern :cry:

Min mamma häst blev en äkta rymmare en vinter och tog sig igenom allt, hon hade i vanliga fall extrem respekt för tråden. Men som någon annan sa, dålig ström i kombination med tjockt vintertäcke blev ju lattjolajbans. Samma sak där att ingen såg hur i hela friden hon tog sig ut, men på nåt sätt stod hon alltid på fel sida.

Mitt tips låter säkert grymt, men ut med hästen utan täcke, hon överlever en dag om det inte är svinkallt/blåsigt/nederbörd, i en hage med bra el. Vet att det kan vara svårt såhär på vintern, men koppla aggregatet endast på en hage och se till att jorden är bra, det är ju oftast den som felar. På den fronten har jag löst det så att jag stoppar ett STORT järnspett i kasen (gödselstacken) där det ju alltid är varmt = bra jordning. Det blir längre kabel från jordspett till aggregat men det påverkar ingenting. Jag lovar dig att det räcker troligen att hon försöker en gång. Det kan ju vara värt det om hon slutar rymma. :) Lycka till!

Alltså, jag älskar verkligen min häst :love:
Vi har åkt till ridhus och tränat inför lördagens dressyrtävling tre dagar i rad nu, och vart vi än åker blir vi så himla bortskämda med beröm och komplimanger! Jag antar att det dels beror på att folk blir så överraskade, haha! Hon ser ju varken ut som om hon ska kunna röra sig eller hoppa, och sen så fort man börjar rida tappar folk hakan, haha... x)
Jag blir aldrig trött på den reaktionen! :banana:

I förrgår hoppade vi, antagligen årets sista hopp-pass.
Det blev en serie, som i slutet låg på 110cm ut:
serie_50bfaab8ddf2b34ceb000c59.jpg

Och smalhinder, som tillslut såg ut såhär, 95cm:
smalis_50bfab40e087c30f722db8d9.jpg

Vi har alltid haft problem med just smalhinder och kombinationer, hon har liksom inte fattat att vägen ALLTID är mellan hinderstöden. Efter det här hopp-passet är vi ett steg närmare målet att hon ska förstå att hon ska mellan hinderstöden/flaggorna hur konstiga hindren än ser ut ;)
Hon bröt inte ut en enda gång, var aldrig i närheten av bommarna och hoppade fantastiskt! :love:

Efter dressyrtävlingen på lördag ska snösulor på, sen ska hon ridas ut varannan dag i 10-14 dagar och sen är det vintervila =)
Jag har inte riktigt bestämt mig för hur vilan ska se ut i år... Jag vill ju gärna att hon ska få vila HELT i någon vecka i alla fall, men nu när hon inte har någon hagkompis att busa med lär hon blir helt sjövild om hon inte stimuleras :crazy:
Å andra sidan hade jag verkligen behövt lägga mycket tid på slutspurten av min C-uppsats de kommande veckorna x)
Kanske får det bli skrittpass och promenader istället för helvila... humm...

Hur ska ni göra med vila i vinter?

Senast ändrad:

Min är så pigg och galen så hon verkar inte vilja ha vintervila. Hon har iofs haft lite sporadiskt lugnare ett tag pga tidsbrist hos medryttare, snöoväder och avsaknad av snösulor. Men inte helvila sammanhängande. Dessutom åker hon ju till utbildaren en månad from i helgen om allt är lugnt enligt ET imorgon.
Jag hade planerat en månads vila men jag har talat med uppfödaren om detta och hon tycker det är helt onödigt. Speciellt när hästen är sjövild. Hon menade att hon diskuterat detta med en ET som sagt att vuxna hästar inte behöver helvila utan snarare en annan form av träning periodvis. Tex bara uteritter eller lite annat man inte vanligtvis ägnar så mkt tid åt, dvs ganska kravlöst men motion. Så de liksom får ladda om hjärnan från det vanliga arbetet, men ändå aktiveras. Och att fem rår är inte en unghäst i den bemärkelsen att den behöver vila för att växa osv, iaf inte min som vuxit klart sedan hon var 3-4.

Jag tror man får lyssna på hsäten, och min häst verkar iaf vara mera sugen på hårt fysiskt arbete än på att vila. För hon är mk snällare när hon rids ordentligt ett par dagar i veckan än under de här spontana viloperioderna som varit nu på sistone då hon bara blir tittig, dryg och bockar när tillfälle ges.

Jag får se hur hon är efter utbildningsmånaden. Kanske hon får en liten vila då istället. Men ska jag försöka sälja henne lär jag ju vilja göra det då när hon är hyfsat välriden. Så vi får helt enkelt se hur humöret är.

Senast ändrad:

Mmm, det är klart..!

Jag VILL verkligen att min vuxit färdigt nu, men när hon stod uppställd i stallet här om dagen såg jag att korset helt plötsligt är på gräsen till ÖVER manken nu igen!
Gode gud, va tar jag mig till om hon växer mer, haha!?
Hon LÄR växa någon cm till om hon får vila, men det borde ju betyda att hon behöver lite vila också...

Ja, lättare vila får hon nog, men fortsatt stimulans - för allas säkerhet:devil:

Hur ska ni göra med vila i vinter?

Ariel fick så lång vila under betäckning och tidig dräktighet, så det blir ingen vila i vinter. Däremot kommer hon ju bara skrittas sista dräktighetsmånaderna och få vara ledig några månader med fölis, så hon klarar sig säkert ändå. ;)

Ingen planerad vila för min. Hon fixar sina viloperioder själv. Hon får ridas så länge hon håller sig frisk just nu. Hon mår dessutom bäst av att aktiveras lite, hon blir gärna vildhäst annars.

I dag har vi varit ute och travat och galopperat i snön, helt underbart. Gick bra även fast hon inte har snösulor ännu. Hon var helt sansad och skötte sig exemplariskt.:bow: Ser fram emot nästa uteritt, hoppas på att de blir på söndag. I morgon har vi lilla julafton och inget stall för mig.
2 bilder från i dag:
http://instagr.am/p/S7rfN8sYH5/
http://instagr.am/p/S7rstbsYIC/

Min 07:a red jag in i oktober och i mitten på november så flyttade hon till en utbildare (p.g.a. av min operation). Hästen kommer i första omgången att stanna hos utbildaren till mitten på december. Helst skulle jag haft hästen kvar hos utbildaren även över jul- och nyår men eftersom denne ska flytta sin verksamhet ett par mil österut kring nyår och det ändå inte kommer att bli så mycket ridning i samband med flytten så får häst bo hemma några dagar. Och eftersom jag inte kan börja rida än på ett tag så blir det vintervila i samband med att hästen är hemma. Sen ska hon tränas vidare i januari och förhoppningsvis kan jag börja rida i februari så jag kan ta hem henne igen!

Längtar efter att ta ut henne på tävlingsbanorna!

Ja jag funderade på det också men nu har jag hittat någon att dela hage med, hon går tyvärr själv annars, så nu har jag inte fått något samtal på 2 tim så nu tror jag att hon är i hagen :D

De har sett hur hon tar sig ur trähagarna, det gör hon genom att knäcka brädan vid ingången helt enkelt. Hon står och trycker med bogen tills den går av.

Hur hon kommer ut ur hagen med elband är dock fortfarande ett mysterium :D

Ett tag kändes det som om jag skulle få boka upp lilla ridhuset varje dag mellan 09.30-14.30 så hon fick gå där men så kan man ju inte göra :D Var dock ganska desprat igår när ingen vill/kunde hjälpa mig. Men nu som sagt går hon med gårdens elakaste märr och en annan i hagen och det hade varit väldigt lugnt där idag och där finns det både el och trästaket.

Jag vågar inte ställa av min nåt mer för jag vill inte ramla av:p

Men vilan kommer när jag inte hinner rida, men nu ska jag försöka att rida på ett tag, eftersom vi inte har ridhus så är det bara att passa på när underlaget är såhär bra.

Idag var pålle lite snällare och jag satt kvar:D
D81A468F-4BDA-4A88-B07C-F38123FC78E8-17669-00001834729F2311.jpg

Blev att rasta av ordentligt innan jag hoppade upp. Sen det jag i paddocken en stund och vi fick ett litet sött rådjur som sällskap under tiden. Sen tog jag mod till mig och gav mig ut och travade och galopperade på vägarna. Ängarna får nog vänta några dagar!

*kl

Underlaget var jättefint idag, 20 cm snö på ängarna och hade ju varit super att rida ut. Men eftersom jag inte ridit sedan i tisdags (medis red dock igår och då hade hon varit skitsur och tråkig) och idag förhoppningsvis var sista dagen innan hon åker så ville jag inte avsluta med att bryta armar och ben för att damen antagligen skulle vara busig. Så jag var tråkig matte och red i ridhuset. Gick ok, men inte bra. Hon kickade lite i galoppen i framridningen men gick sen ändå rätt bra, men det kan inte ha varit en vacker syn eftersom jag måste rida mig halvt ihjäl för att hålla galoppen två varv på fyrkanten och en mittvolt. Men lyckades iaf utan desto fler avbrott eller korsgalopper, bortsett från framridningen då...

Så fina bilder! roligt att ni är igång :)

Docka, din häst låter som en riktig pärla. Vad gör det om hon växer lite till, bara ännu större pärla :p

Grand Prix har inte fått snösulor än så det är lite knepigt att rida. Provade med att skära ut egna från hårdplast och den som sitter kvar är ju jättebra men de andra ramlar ur hela tiden, får kanske ha annan form på dem.

Var på hoppträning i onsdags och sista rundan fick vi till riktigt bra. Tänkte åka till ridhus idag eller imorgon och försöka få till ett hyggligt ridpass.

Har inte riktigt bestämt med vilan, hon vilade 3 veckor i september, 1 vecka i oktober (vacc) och nu en vecka slutet av november (semester). Funderar på om 3 veckor i januari kan vara lagom? hon behöver ju vilan men samtidigt vill jag att vi ska vara i hygglig form på vårkanten. Fast sist tappade hon knappast något av sin 3 veckors vila så det är nog inga problem

GP har varit modell igen.
gptestarschabrak001.jpg

Ja det är verkligen vackert nu! Lurvet tackar :)

Har du sytt schabraket själv? Jättefint iaf! Gillade detaljerna :)

Just det, min pålle verkar gilla bettet jag köpte. Tror att han är en sådan som gillar lite "stabilare" bett för tredelat gillar han ju inte alls och lösa ringar fungerar han inte heller speciellt bra på.

Ja jag har sytt det själv , är så stolt :o (hade en 2 i syslöjd) kan verkligen inte sy, men schabrak är väl bland det enklaste man kan göra.

Kanske provar ett sånt bett :)

Min får en lång vila på hösten efter säsongsavslutningen, vilket var i mitten av september efter andra Champion of the Youngsters-tävlingen. Först trappade han ner en vecka, sedan vilade han helt i sex veckor och sedan trappade han upp i två veckor innan jag började jobba honom igen. Det tog ytterligare två veckor innan han fick börja hoppa.

*kl*

Igår var veterinären här för vaccination, tandkoll (såg väldigt fint ut och behövde bara slipa ner någon liten kant) och sedan passande jag på att klippa honom när han ändå var drogad (han är visserligen snäll annars också men det är ännu lättare att få huvudet och benen snyggt klippta om hästen sover lite lätt). Idag får han och gammeltanten vila och sedan rider vi igen, dock lugnt ett par dagar.

Gammeltanten var värre i munnen och hade hunnit få foderfickor (dock inte så djupa vid närmare undersökning) samt rejäla ojämnheter. Hon ska till tandläkaren igen om 4 månader och sedan ytterligare på ett återbesök inom ett par månader. Sedan kommer hon antagligen att behöva en koll var sjätte månad. Men med tanke på att hon är i sådant fint skick i övrigt så är det defintivt värt att åtgärda och hålla efter.

*klse

Min häst blev undersökt av ET idag utan anmärkningar på annat än att hon spänt sig i hagen när det varit halt. Inget som inte släppte på en gång, inga låsningar eller sådant. Känns skönt. Då kan jag utesluta kroppsliga besvär och sedan åker hon iväg i veckan. Jag blir än mer övertygad om att jag försöker sälja och sedan köper en läromästare istället, jag tror det blir bäst. Men man får först se vad för folk som hör av sig på annonseringen.

WIHOO!!!

Nelly var fantastisk idag!:love:
Förutsättningarna var inte de bästa med ett fruset ridhus = hårt och halt underlag, vilket gjorde piloten lite försiktig och passiv. Jag gjorde ingenting för att påverka hennes gångarter, snarare sabbade jag dem lite genom att be henne gå i liite undertempo pga underlaget.... Vägarna blev inte heller de bästa eftersom hörnen var hala dödsfällor där flera hästar åkte kana :crazy:

MEN vi lyckades ändå skrapa ihop 63.68%!!!!
Känslan var bra och ingenting var svårt (förutom kanske att det var en 40-bana), så jag tyckte att det var en rättvis bedömning. Nelly var riktigt fin :love:
De procenten känns jättebra med tanke på att domaren varken visste att Nelly bara är 5 år eller att det var vår första LA (2 dressyrtävlingen ever). Vi fick heller inga kommentarer om att hon var grön eller orutinerad (som jag alltid fick när jag tävlade dressyr med mina unghästar på Irland bland vuxna, haha), så då är det lite extra kul!

Det blev mest 6or, men en hel del 7or också! Bland annat på min sits som tydligen var "mjuk och följsam", och på Nellys gång. Som min chef sa hemma sen så är Nelly egentligen en 8-gångare, men med tanke på att det var första gången och eftersom jag skälpte hennes gång genom att generellt korta stegen känns 7 rättvist.

rosett_50c37255ddf2b32a5600130b.jpg

Ska se om jag kanske kan trolla fram en film ;)

Senast ändrad:

Vad kul att det gick bra:). Jag längtar till vår L:A debut!

*kl*

Nu är det verkligen toppenunderlag här:). Vägarna är dåligt plogade vilket innebär att det är utmärkt att rida på. Har travat långt ikväll och koncentrerat mig på takt och mina armar. Vet inte varför men jag har börjat spänna mig som sjutton i armarna:(. Troligen för att jag rider med för långa tyglar.. Har gjort lite roliga balansövningar i lättridningen med att stå upp två och sitta en och varierat det en massa. Gammal ridskolegrej som är riktigt nyttig att plocka fram iblan:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka