07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag har länge funderat på om jag ska säga detta till dig....men nu bara måste jag! Sorry Charlotte men du kan inte ha en sån häst!:cry: Du är ju dressyr ryttare o måste ha en 170+ med überlååååånga ben som paddlar fram med långa älgkliv, tänk på Schwedengangen för guds skull! Så för att hjälpa dig på vägen är jag villig att ta din lilla häst...:angel: du kan skicka henne på en transport så är hon säkert här till imorgon!:laugh:

*inte nåt avis på din enoooooormt vackra häst som rör sig som en dröm!*

Ha ha....då vet jag vart jag skickat henne nästa gång jag tröttnar och är på väg att släppa ut henne i skogen.;) Var ju faktiskt inte så många veckor sen hon var väldigt billig/gratis. Just nu är hon dock väldigt dyr.:p
En av anledningarna att jag behållit henne när de inte riktigt funkat är ju just för att hon är så vacker. Kan nog ärligt talat säga att jag skulle sålt henne om hon såg ut som vem som helst.:angel: Skäms nästan lite.......Sen älskar jag ju hästen såklart, så skulle ha svårt att göra mig av med henne av den anledningen oxå.

Inget att skämmas över, så funkar ju en normal människa, lättare med en vacker häst som busar än en normal/ful. Jag tror att om du har möjlighet att stå kvar där du är, vet att vi "pratat" om det förut, och Elle får hålla sig frisk så kommer du ha en perfekt dressyrhäst. Hon har ju all den energi och rörelse som behövs!:love:

Men de är ju de som är så hemskt. Även som häst klarar man sig lite bättre om man är snygg. Elle kommer flytta hem i början på januari, men de blir lite sista chansen. Funkar de inte då får vi ge upp tanken att bo kvar i vårt vanliga stall.

kl
Idag har jag ridit barbacka:) Hur mysigt som helst även fast vi bara höll oss i paddocken. När vi hade ridit en stund så kom vårat stall rådjur fram och stod under äppelträdet brevid banan och åt :)

Blev bara skritt och lite trav idag eftersom jag var lat och inte orkade brodda bak, men många fina övergångar fick vi och jag satt kvar trots den skumpiga traven;)

Mysigt att rida barbacka.
Själv ligger jag hemma i influensa. Fick samtal att min häst varit duktig vid ridning, men sen busat i hagen och dragit av sig en framsko och fått ett litet sår bak. Fick tag i Hovis som kommer och skor om hela henne i morgon em och sätter på snösulor. I morgon fm kommer ET ut och kollar henne igen. Hon såg ju bra ut sist men vill göra en koll nu när hon är riden ordentligt i över en månad.

Krya på dig , inget kul att vara sjuk.

kl

Hmm jag har lite svårt att bestämma mig. Funderar på om jag skulle ge hästen vintervila redan nu? träningen ikväll var inställd pga manfall och nu är det ju snart jul så då blir det ju heller inget. Kanske roligare att sätta igång henne i januari när träningarna drar igång igen?

GP har inga snösulor men jag har klippt till av plastspannar, egna som faktiskt funkar bra när jag äntligen lärde mig hur de skulle sitta så hon klarar sig bra i hagen. Bävar inför helgen när det ska bli plusgrader här nere, kommer bli värsta isgatan !

Tack, i dag är de bättre.

I dag blev de vila för Elle för Hovis hann inte komma innan ET. ET behandlade Elle som bara stod och njöt. Fick beröm över hur fint murklas hon va.:laugh: Efteråt promenerade vi en sväng och eftersom hon saknar en framsko så ville jag gå på mjukt underlag och gick ut på ett fält. Sjukt jobbigt att gå i 2-3 dm snö, puuuh. I morgon ska hon också bara promeneras men sen ridas från fredag. När hon drog av dig skon hade hon även slagit på sig lite fram och fått ett ordentligt broddtramp bak. Hon lyckas verkligen med allt den där klanthästen.

*kl

Idag åker min häst till utbildaren. Ska bli intressant att ser vad det ger, men jag tror det bara blir bra. Hon är ingen svår häst för en rutinerad ryttare.

Jag red henne i söndags och då var hon superspänd och bockig. Inte bråkig men överskottsenergi -hon har blivit lite knäpp av kylan så jag har hållit mig i ridhuset eftersom jag vet att hon ändå snart åker och då kommer ridas mkt ute. I måndags longerade jag och hon bockade och sprang i 20 minuter innan jag tyckte hon varvat ner och satt upp. Då gick hon som en klocka, en typisk sådan dag som man inte alls vill sälja henne för att hon är helt fantastisk.
Tisdag blev vila pga mitt jobb och att medryttaren tröttnat på hennes beteende och slutat.
Igår trodde jag att hon skulle vara jättebusig pga vilan dagen innan, så jag longerade innan jag red. Hon skötte sig rätt bra i longeringen men såg lite sur ut, var inte alls bockig så jag gav mig efter några varv med alla gångarter i båda varv. Gick väl sedan sådär i ridningen, men det berodde mest på mig. Jag kan verkligen inte koncentrera mig och fokusera när det är 4 ekipage + hinder och bommar i ridhuset:o

Jag har ju då lyckats få sladd med bilen, hamnat i diket, slagit huvudet i rutan och fått hjärnskakning... Ingen hitt, och inget jag rekommenderar er att prova :(

Detta har iaf resulterat i 4 vilodagar för Nelly, och hon är helt sjövild! :crazy:
Hittills har hon lärt sig:
* Att strömmen i hagtrådarna inte går runt pga all snö, och att man kan dra i dom nu!
* Att det är rätt kul att leka bäver på hagstolparna...
* Att om man springer jättefort och sen tvärnitar ser man ut som en kool westernhäst!
OCH VÄRST AV ALLT:
* Hur man öppnar haggrindarna! JA, jag sa grindARNA!!!
Inte bara sin egen alltså, utan även den till sjukhagen bredvid där min konvalescent med gaffelbandskada står, som lär springa livet ur sig om hon lyckas rymma!!!:eek:

Gode gud, vad gör man när de lärt sig öppna en grind?
Visst kan man väl smeta på något, men då blir man ju själv kladdig när man öppnar... Ömn.... Några förslag?:crazy:

Vira lite ståltråd runt handtaget, inte så att hon kan fastna i det utan tätt runt plasten. Det enda du måste komma ihåg då är ju såklart att stänga av strömmen innan du själv ska öppna. :angel:

INTE kul med din olycka! Usch och fy, vad rädd man blir när något händer! Krya på dig tjejen!

*kl*

Usch jag är inne i en riktig svacka nu. Fattar inte vad jag håller på med mina armar? Blir helt spänd och fastnar i munnen på henne:(. Sitter i princip bara ute i skogen och rider för tillfället. Vilket iofs är rätt okej. Fint underlag och vackert ute:). Måste få tid att klippa henne igen också. Helt ofattbart vad lurvig hon är-igen.

Diablo är också jättelurvig, IGEN! Blir 4:e gången jag klipper honom nu.. Men det får vänta tills efter nyår.

Han har gått på lite halvfart senaste veckorna. Gått ca 3-4 dagar i veckan. Han ska få lite vila fr.o.m nästa vecka tänkte jag. Över jul & nyår. Skos med snösulor 2 januari så då sätter vi fart igen. :-)

Här är en film från när hoppiloten hoppade för 2 veckor sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=6aXIAkGSd6w

Kl

I går red beridaren Elle i ridhuset efter 2 dagar med skritt för hand efter ET besöket. Hon hade varit duktig och skött sig och de hade för första gången gjort lite förvänd galopp.:) Även lekt lite med skänkelvikningar. I dag var planen att jag skulle rida ut men de blåste storm och snöa sidvärts. Så planen ändrades och jag tömkörde en sväng. I morgon ska vi åka i väg på bortaträning, om vi inte är insnöade. Ska bli superkul att se!

*kl

Min häst har nu ridits ut i två dagar hos tillridaren. Levt jäkel båda dagarna och bockat och haft sig, dock gett upp och gått fint när hon brallat av sig lite energi med en ryttare som blir arg och går på och inte som jag - ber till gud och hoppas på att överleva. Jag sa till henne att min plan nu är att sälja så hon ska hålla krokarna ute, jag hoppas på napp. Det vore skönt att sälja via kontakter så man vet att det är nån vettig och inte nån som tröttnar efter några månader...

Du har en jättefin o ambitiös häst! Men akta dig för att hoppa för högt innan han är starkare, just nu hoppar han på sin ambition med hjälp av farten. Om han får hoppa för högt innan styrkan är byggd så kommer han alltid att öka mot hinder som han gör nu o mest troligt börja slå på nitar i sista sekund när han tycker hindren blir för höga. Om du istället bygger styrka o lydnad så han tycker det känns plätt lätt att hoppa oavsett övning så kommer du få en häst som antagligen kan hoppa höghus med den ambitionen han har!:banana:

*kl*

Idag blev det äntligen ridning av Ariel igen. Då jag inte ridit henne på några veckor och hon var lite yster på väg in från stallet, så fick det bli dressyr på ridbanan. Stallägaren hade plogat ett spår längs fyrkanten, så om hon blev för glad i hatten var det bara att vända in över ridbanan och rida i djupsnö. :devil:

Men hon var superfin hela passet. :love: Jag känner att vi behöver ett pass med tränaren för att få lite övningar att jobba med, men övergångar och tempoväxlingar i skritt och trav räckte gott idag. Sedan provade vi att galoppera, första gången sedan i juni och första gången på ridbanan sedan i maj.

Vi har ju haft stora problem med galopp på böjt spår, vilket gjort att vi knappt klarat av att galoppera längs kortsidorna. Men idag gick det riktigt bra åt bägge hållen, jag fick en helt annan känsla i galoppen. :banana: Tror det är en kombination av att Ariel vuxit till sig under vilan och att jag fått jobba med galoppen (och min sits) tillsammans med min stabila valack. Oavsett så känns det inte längre hopplöst att klara av bruksprovet till hösten, utan nu kanske jag till och med vågar hoppas på ett bruksprov med hästen i form hela tiden. :D

Åh så kul när det går bra!

Jag har ju också haft lite problem med galoppen på min, men hon har verkligen ändrats! Nu har hon några veckors vila så jag ägnar mig åt den lilla damen som ska ridas in i stället. Och att sy schabrak mm:angel:

kl

Nu har jag hämtat hem min 07:a från utbildaren. Hästen ser verkligen jättefin ut :d riktigt liten sporthäst! Fixa till manen och svansen så kan hon misstas för en tävlingshäst och inte en kuse som endast ridits i två månader. Är så sugen på att hoppa upp och känna på henne lite men vågar inte än med tanke på mitt operationssår..:(
Nu ska hon vara hemma i två veckor och sen blir det ny omgång hos utbildaren! Sen, jäklar, sen ska jag rida!

IMAG1098-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka