07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min häst har fått vintervila. Jag har haft flera tentor nu och inte känt att jag har haft tid för hästen så han har fått bli lite bortglömd ett tag. Han lider nog inte ;) Dock har den eländiga muggen kommit tillbaka igen så nu måste det tas om hand. Men jag hoppas att snön ska ha kommit tillbaka tills efter jul för då ska jag sätta fart att rida igen :)

Ååååååååh!!!
Är det någon här som har sin häst i ett litet stall, säg med bara två hästar?

Jag har alltid stått på stora anläggningar innan, men senaste året har vi bott i ett litet mysigt dressyrstall med superhagar och bra uterittsmöjligheter. NU är det så att ägaren står utan häst (håller på att köper en ny, men har just nu ingen) och den andra som haft hästar i stallet ska flytta uppåt landet...

= Det blir bara mina två hästar kvar! :eek:
Jag är inte riktigt glad i den här lösningen... Nelly rider jag ju ut ungefär var tredje dag nu under vilan, och det betyder ju att jag kommer behöva ta in ponnyn varje gång jag vill rida henne, och i vilket fall kommer ponnyn bli lämnad ensam. Sen ska ponnyn sättas igång nu så varje gång jag ska rida henne så blir det ju samma sak för Nelly.

Nästa problem är ju om det blir svinkallt igen, två hästar kan ju inte värma upp ett helt stall själva =/

Wäääh!
Varför ska de vara så krångligt hela tiden!? :crazy:

Kl

Min kille har gjort klart sin vintervila, jag upptäckte att snö, nyklippt, stall byte, havre och vintervila inte var den perfekta kombon ;) men han hann få tre v och nu är han tam igen och igång :)

Red dressyr igår förta ggn sedan 1mån ungefär, han kändes super. Ibland vill jag ha lite mer tempo men då blir han lite hastig och hög i formen. Han är ju väldigt högstäld så framridning går ut på att få han rund, men bär det kommer till arbete blir han oftast lite för hög, men vi jobbar på det :)

Men han överraskar mig varje dag, lilla skrutt hästen som köptes väldigt billigt som grisen i säcken ;)

Filmades lite;

http://youtu.be/AnukKKnBnxM

http://youtu.be/sC6xuof5rEU

Han ser pigg ut :) jättehärlig! Ser att han lätt kommer upp i form lite här och där, känner igen problemet :angel:

Är du fortfarande nöjd med sadeln? jag tycker min blir skönare för varje gång och dessutom så värmer den ju på ett helt annat sätt än en lädersadel när det är kallt. Använder den även på min snart treåriga häst som jag håller på att rida in.

GP vilar fortfarande (mot sin vilja tror jag, hon ser ut att spricka av temperament) men mig passar det ganska bra, har fått en hemsk förkylning och är hemma från jobbet, orkar inte göra något mer än sova och så lite datasurf..

Nu har jag ansökt om licens till min häst, man var tvungen att bifoga kopia på hästpasset då hon inte är reggad i asvh.

Kan inte ponnyn gå kvar själv i hagen?

När vi hade hästarna hemma var det ofta vi bara hade 2 hästar, jag tycker det har fungerat bra. Men vi har aldrig haft någon rymningsbenägen häst så det har bara varit att låta den andra hästen gå kvar i hagen vid ridning. Uppvärmningen förstår jag dock att det är lite värre med. Vi hade ju bara 3 platser i ett isolerat stall så uppvärmningen var aldrig något problem. Hoppas att det löser sig! :)

Jag har fyndat (bra skick och riktigt billig!) idag och Plutten har fått sig en Eric le Trixerant gjord. Hoppas han blir nöjd!
837C46FB-A953-4DA2-8847-5E26CE3A448D-6572-000009BB231ECEDF.jpg

Jag har 3 hästar i mitt stall. Fram tills i söndags bara 2 då 07:an har varit i väg en sväng på utbildning nu när jag inte kan rida. Tycker det har funkat rätt bra, första gången en häst blev lämnad ensam så vart den lite orolig men dom har lärt sig att kompis kommer tillbaka efter en liten stund och alltså inte så mycket att hetsa upp sig för.

Vad gäller uppvärmning så är det inget som jag ser som ett bekymmer men jag har ett kallstall, det håller ungefär 5 grader varmare än utomhustemperatur, hästarna verkar inte må dåligt av kylan, dom har varit friska och pigga i alla år vi har bott här :banana:

Kallstall är ju det bästa tycker jag. Vi har våra i kallstall nu och hästarna mår toppen, det är bara jag som tycker att det är lite kyligt ;)

Ja kusarna mår verkligen inte dåligt! Aldrig förkylda eller hostiga eller annat elände! :banana:
Visst kan jag tycka att det är lite småkyligt ibland men jag får jobba mig varm :angel:

kl

Jobbar stenhårt med sjukgymnastiken! Får dock inte sitta upp och rida än :( Men snart! Har tappat 80% av styrkan i högerbenet :eek: helt galet!

Precis! Jag tycker att man blir bortskämd med att man kan gå in och greja i stallet utan att lukta häst efteråt. Det tycker jag är himla skönt!

Ska jag bygga ett eget stall någon gång så blir det garanterat ett kallstall, fast med en separat uppvärmd skötdel.. haha om man får drömma iaf ;)

Oj! Hoppas du kryar på dig snabbt! En annan rider ju inte pga av lathet/tidsbrist:p

Ja ytterligare en fördel, det blir aldrig dålig luft!

Jag har en uppvärmd sadelkammare och täckestorkrum i direkt anslutning till stallet. Inge lyx med marmor och klinker men duger åt mig. En uppvärmd skötdel för hästen utanför sadelkammaren hade suttit fint :p

Eeehh, hade kanske inte ridit SÅ himla mycket även om benet var ok :angel:...

Nu har det ju töat här i skåne land så idag red jag dressyr på Fille på trädan.
Väldans pigg och glad, mest tränade vi på att resa sig och snurra 180 grader och landa på andra hållet, bocksprång och luft caprioller. Allt ihop sitter som en smäck! :angel:

Där emellan när jag fick bestämma tränade vi mest på att slappna av och länga formen, lite tempoväxlingar och nån fin galoppfattning i vart var vilket han har blivit jätte duktig på. Har haft lite problem med hans stra galopp med att korta honom utan att han bryter av till trav... Men med fina fattningar som kommer bakifrån så blir ju resten av galoppen så mycket bättre :)

För utom att han då har lärt sig att vinkla bäckenet och samla sig till fördel till galoppen så har det ju kommit med på köpet att han har mer kraft när han slår bakut och att han kan samla sig och hoppa i "bambigalopp" och bara studdsa fram...

Intet gott som inte har nått ont med sig eller va det tvärt om..? :angel:

Ja är jätte nöjd med sadeln! Problemet är väll att jag har jätte svår för lädersadlar numera ;) hoppsadrln är en pina, den är ju både hård och kall ;p

kl

Ridsugen nu!

Becka 4 veckor efter första uppsittning:

Canternov10c.jpg

Tänk va fin hon borde vara nu efter 8 veckor under sadel! För att inte tala om i februari när jag kan rida igen! 12 veckor under sadel :d Enda som känns lite trist är att hon inte blir en helt "self-made horse" :o jäkla ben, inte stå pall för maratonträning :p

Jo alltså, för min del får de gärna vara kallt - men ffa ponnyn är rätt frusen och blir det nedåt -20 igen så blir det tufft för henne :crazy:
Dock har vi blivit lovade en värmefläkt om det skulle hända (även pga vattnet/ledningarna som i så fall fryser).

Ponnyn kan inte lämnas själv ute då hon är konvalescent och bara väntar på en ursäkt att hoppa över staketet (hon har hoppat över sjuttioelva gånger förut... Satans hopp-ponnysar:devil: )
Nelly KAN bli lämnad själv, hon bryr sig egentligen inte, MEN hon kan få för sig att hoppa ut hon med, det har hänt... :crazy:

Nu är jag dock på så himla bra humör att de baske mig får klara sig!
Ponnyn var ohalt hos vet igår och får börja ridas igen, och Nelly älskar helt plötsligt att bli riden! Det här med att bara rida var 3:e dag är nyttigt för både henne och mig, och vi har desto roligare när vi väl rider! Idag har vi galoppat på fälten och Nelly har bockat för första gången sedan förra vilan :rofl: Vila lockar fram rodeohästen i henne ;)

Du får la pröva den där duntäckestekniken som diskuterats så mycket om det nu blir så kallt som -20 :D

Vattnet fryser i ledningarna i mitt stall också, gäller att vara lite observant på väderprognosen så jag hinner tömma ledningarna på vatten innan kylan slår till så ledningarna inte fryser sönder :)

Ja jag har hört så gott om gjorden så jag kunde inte låta bli att köpa den när jag hittade den till ett så bra pris. Så vi får hoppas att han tycker om den :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka