07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

I söndags var Elle i väg på sin första borta träning med beridaren. Fick sadeltvånget Arne när vi spände sadelgjorden i ridhuset, men sansade sig. På träningen var hon superfin. Fick jobba mkt med volter och sen en den förvänd gal. och lite undan skänkeln. Hon är fantastiskt ambitiös och försöker verkligen trots att de är nya saker för henne.
I måndags fick hon vila. Tog en promenad och tror vi mötte en älg för helt plötsligt blev hon väldigt upprörd och gjorde så här när jag släppte ut henne igen: http://www.youtube.com/watch?v=Kz-T2r-Pwco&feature=youtube_gdata_player
Tisdag och idag har jag ridit ute i snön. Så jäkla mysigt och snäll och fin häst.

Hur behandlar du mugget? Min 07:a hade mugg när hon kom till mig och den gick över i en helvetisk svamp upp på ena benet :eek: Så hon fick Hippotrim och Canural salva. Nu är svampen borta men hon har fortfarande mugg på ena benet. Jag har provat "allt". Just nu håller jag på med PROB, schampoo och salva..

Just nu tvättar jag först med yes diskmedel och sedan med klorhexidinschampo som jag låter sitta i en kvart innan jag sköljer av. Efter det torka torrt och sedan smörjer jag med salevaselin. Fungerar bra tycker jag och är knappt nåt kvar nu. Har även canaural hemma men det har jag inte använt än.

Charlotte: hon ser ut att ha kul ;)

Jag som sa att jag provat "allt". Det hade jag inte :D YES var nytt!

Klorhexidinschampoo och sen salicylsyravaselin, den kuren körde jag innan muggen utvecklades till svamp :(
Jag har hämtat ut 2 tiopack med Canural! Inte billigaste salvan :eek:

Yes lukrar upp krustorna bra tycker jag. Sen är det lite bakteriedödande. Sen har jag fått tips om aloevera och även honung men det har jag inte hunnit testa än :)

Jag har aldrig haft muggproblem på nån häst direkt men väntar fortfarande på att någon som har det kan prova att ge hästen zinktillskott i fodret. Enligt en fodersäljare ska det vara "fantastiskt" bra. Är så sjukt nyfiken på om det fungerar:D!!

*kl*

Själv hann jag inte rida ikväll för jag pratade bort en massa tid med stallägaren istället. Ibland är det inte bra att stå i ett för bra stall med trevlig ägare:D! Hade hämtat mitt nya ridtäcke (newmarket fleece från Weatherbeta) som jag var så nyfiken på och så ett hackamore som jag hade tänkt att variera med ute i skogen. Får ta och rida imorgonbitti istället!

Ang muggen: Att ingen än rekommenderat detta!

Vi har turen med fantastiskt väl dränerade hagar, så vi får aldrig gegga eller mugg, men min häst har haft det en gång. Tvätta med ljummet vatten, torka o pilla försiktigt på de skorpor som lätt trillar av, på med creamen. Upprepa en gång till om det är mycket mugg.
Sen är det borta och kommer aldrig tillbaka.
Jag har ett 20tal bekanta som säger samma sak.

Jag använder creamen till skav och lite annat sådant smått och gott också, är verkligen en mirakelcream! :love:

OBS! De typ dör lite i affärerna när man säger "Nej, det är inte till mig själv", "Nej det är inte till en vän", "Nej min häst bryr sig nog inte om ifall den är inslagen". Mohahaha! Blir aldrig tråkigt ;)

Senast ändrad:

Har hört att krämen togs fram som hovsmörja till hennes hästar. Brukar också använda den krämen till diverse, dock lite dyrt att använda som hovfett.

Jag har aldrig haft muggproblem på nån häst direkt men väntar fortfarande på att någon som har det kan prova att ge hästen zinktillskott i fodret. Enligt en fodersäljare ska det vara "fantastiskt" bra. Är så sjukt nyfiken på om det fungerar:D!!

Har haft hästar i 20 år har heller aldrig haft mugg på någon. Nu hade denna hästen mugg när hon kom till mig och jag gissar att miljöombytet (5-åring från uppfödaren som aldrig lämnat gården tidigare) stressade henne och mugget blommade ut till mugg från helvetet :eek: Jag har stora hagar på sandmark och kring grinden är marken byggd (man bygger vägar ja, lät konstigt med marken byggd?) som grusväg, dvs det blir inte dåligt/blött/upptrampat.

Förklarade foderförsäljaren hur zinket fungerade? Vad zinket gör som påverkar mugget?

Ang muggen: Att ingen än rekommenderat detta!

Vi har turen med fantastiskt väl dränerade hagar, så vi får aldrig gegga eller mugg, men min häst har haft det en gång. Tvätta med ljummet vatten, torka o pilla försiktigt på de skorpor som lätt trillar av, på med creamen. Upprepa en gång till om det är mycket mugg.

När du gör omgång 2 (vid mycket mugg) då tvättar du bort krämen, pillar skorpor och sen kräm igen?

Nu använder jag detta:
PROB_Tj__r_Scham.png

När schampot har verkat i 20 minuter masserar jag in denna (torkar torrt med handduk innan kräm tas på):
PROB_Super_Cream.png

Funkar inte detta ska jag testa YES och Eight Hour Cream :D Härlig kombo, diskmedel och lyxcreme!!

Förklarade foderförsäljaren hur zinket fungerade? Vad zinket gör som påverkar mugget?

Zink ska tydligen gå ut i huden och lägga sig som en skyddande barriär. Hon hänvisade till en dansk studie som gjorts på ett antal hästar med svår mugg. Redan efter två veckor hade det blivit stora förbättringar. Hästarna behandlades då inte med något annat än just zinktillskottet. Enligt mätningar visade proverna zinkhalter ute i huden men inte i blodet. Det var väldigt intressant och därför är jag nyfiken på om det verkligen fungerar.

*kl*

Var ute med nya ridtäcket och provade hackamore idag. Hackamore var inte jättepopulärt. Hon var tokspänd vilket iofs kan bero på att vi först var inne på ridbanan för jag tänkte kolla styrningen. Samtidigt kom en annan ryttare in på banan med en superladdad fyraåring, den fick naturligtvis superspel och tappade sin ryttare. När hon då bestämde sig för att longera red jag ut i skogen direkt iaf. Kändes inget kul att vara där. Efter att ha träffat på en joggare, en spark och nära nog blivit överkörda av två travhästar i skogen kom inte direkt avslappningen som ett brev på posten.

Men jag är sååå glad att hon är så otroligt snäll ändå:love:!

281642_4568147173629_2065189442_n.jpg

KL
Angående mugg, min har det också, och enligt några veterinärer är det absolut no-no att kleta efter schamponeringen. Det ska tvättas och "schamponeras" och absolut INTE lägga på salesylvaselin efter behandlingen. Det stänger in bakterierna.

Zink ska tydligen gå ut i huden och lägga sig som en skyddande barriär. Hon hänvisade till en dansk studie som gjorts på ett antal hästar med svår mugg. Redan efter två veckor hade det blivit stora förbättringar. Hästarna behandlades då inte med något annat än just zinktillskottet. Enligt mätningar visade proverna zinkhalter ute i huden men inte i blodet. Det var väldigt intressant och därför är jag nyfiken på om det verkligen fungerar.

Ska se om jag hittar den studien, för längesedan, på andra sidan millennieskiftet, forskade jag inom biokemi så jag borde kunna förstå studien :p

Jag har haft kontakt med två vets angående min hästs mugg. Båda sa schampoo/tvätt av något slag och sen på med något klet (de rekommenderade inte samma klet, jag har provat båda varianterna).

Svårt att veta vad som är "rätt" metod :confused: Den som funkar antar jag :p

Testa medicinsk honung, Manukka honung tror jag ska vara bäst. Dyrt dock.

Divans mugg försvann efter att jag började använda Neo-Derma från Veredus. Den är också ganska dyr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Leasa eller köpa bil

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar