07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Kl

Nu har jag laddat upp lite film från träningen i söndags. Detta är typ 3 gången hon leker med förvänd galopp. Ganska duktig tycker jag. I dag red jag i ridhuset och provade för första gången. Känns väldigt kul att hon verkar ha så lätt för sig. I morgon åker jag till sol och värme, och lämnar Pålle i trygga händer hos beridaren.
Kommer travfilm senare, tar sjukt lång tid att ladda upp.

http://www.youtube.com/watch?v=dVnTpE0M1CE&feature=youtube_gdata_player

Ser otroligt avslappnad ut men ändå spänstig! Måste vara jättehärligt att sitta på en sån häst! Antar att du sitter sådär avundsvärt avspänt rätt upp-och-ner och för över detta till hästen.
Jag ska öva på detta :D

Testa medicinsk honung, Manukka honung tror jag ska vara bäst. Dyrt dock.

Divans mugg försvann efter att jag började använda Neo-Derma från Veredus. Den är också ganska dyr.

Har snart lagt 10 lakan på att få rätt på den här muggen så ett par tusingar hit eller dit till känns som det kvittar bara jag får väck skiten! Jag tar tacksamt emot alla tips! Överväger snart att köra häst till klinik och ställa henne där för jag är nästan vid vägs ände känns det som!

KL

Kan man pilla bort för mycket på krustorna? Jag har tvättat som en besatt de senaste dagarna och rivit bort krustor med frenesi tills inga fanns kvar men idag såg jag att det blödde från mugget...inget som såg äckligt infektionsblandat ut utan friskt rött blod. Jag har kört med PROB schampo och salva i 5 dagar nu - ingen förbättring :(

Jag hade min förra häst i över 3 veckor på klinik pga mugg/hudproblem. Vet inte hur många veterinär besök vi gjorde innan detta utan resultat. Tror vi provade allt från magnecyl till akupunktur, och självklart alla salvor som finns. Till slut gav de sig och då fick han Aloe Vera i maten och smörjde även benet med de. Tror inte de finns någon mirakelkur som passar alla, utan man får prova vad dom funkar för individen. När jag tex fick tips om att tvätta med Virkon(självklart ordentligt utspädd) va de som att hälla syra på benen.:crazy:
Elle hade tidigare lite mugg på sitt vita ben. På henne fungerar tbätt och srn smörj med Emin hud och karledssalva för 49sek. Så som sagt, tror de är väldigt individuellt. Viktigaste är ju att försöka hitta orsaken till varför muggen uppkommit. Ofta beror de ju på obalans i magen.

Jag tycker inte att hög i formen är hans problem, det är kort i formen, jag skulle jobba mer på att få fram nosen eller länga överlinjen. Det var nån annans häst som också går med nos inne, MEN den var lång i överlinjen ändå. Din ser kort ut i nacken och blir lite ororörlig i fram. Men å andra sidan så kanske man inte ska ha så höga krav efter en vila :)

Ungefär där är du var då är jag nog nu :crazy: Någonstans går det en gräns hur mycket jag kan lägga i tid och pengar på egenbehandlingar som inte ger effekt :(
Jag har även haft ute veterinär i omgångar och tagit bakterieprov bland annat.

Klart att det kan var något invärtes. Från utsidan ser allt dock bra ut, äter, dricker skiter som hon ska och blank fin päls! Pigg, alert, busig glad häst!

Precis!
Är det jag vill också, kunna påverka men fortsätta ha en rund övertungt där han inte blir kort, men han är fenomenal på att bli hög och kort och svårare att få rund. Speciellt med lite extra energi ;)

Men jag tycker det är svårt för när han blir längre i överlinjen viker han ist in näsan osv. Men det är styrkan som saknas och den kommer väll ;)

Ja det var väldigt jobbigt att under lång tid ha ångest över mugg på en häst. Ville tvätta och fixa rent de varje kväll och bor man 30 minuter från stallet blev de i bland lite jobbigt. Litade inte på någon annan när de gällde muggen. Kommer ihåg att jag även inte kunde rida ute när de var snö för då började han blöda i karlederna. Stackarna.

Nu är travfilmen klar: http://www.youtube.com/watch?v=OehOV3CWDDo&feature=youtube_gdata_player

Som Trimetoprim som du får vid urinvägsinfektion? Tack för tipset!

Jag har fått utskrivet, Penovet, Hippotrim och Canural..hitintills...

Ska se om jag hittar den studien, för längesedan, på andra sidan millennieskiftet, forskade jag inom biokemi så jag borde kunna förstå studien :p

Den ska vara gjord i Danmark, men i samarbete med SLU som jag förstod det. Det var en föreläsare från St Hippolyt som pratade om den, så det går kanske att kontakta dom för att få referens till exakt studie:).

Ja tycker så synd om lilla fina pållen :( hon är väldigt snäll i alla fall och låter mig riva i mugget utan alltför stora protester. Nu har jag bara 20 m till stallet men det är inte så att jag fick mer tid till hästarna sen jag köpte gård!

Den ska vara gjord i Danmark, men i samarbete med SLU som jag förstod det. Det var en föreläsare från St Hippolyt som pratade om den, så det går kanske att kontakta dom för att få referens till exakt studie:).

Absolut! Kunde vara kul att läsa! Skulle det vara så enkelt att ge ett zinktillskott och bli av med muggen vore det himmelriket :banana:

Så fin hon är!

Påminde mig dock så mycket om min förra häst att jag blev ledsen av att se filmen... ush vad jag saknar henne ibland :cry:

Absolut! Kunde vara kul att läsa! Skulle det vara så enkelt att ge ett zinktillskott och bli av med muggen vore det himmelriket :banana:

Eftersom du har provat allt och snart nått vägs ände så prova! Det torde ju inte vara skadligt i fall det inte fungerar och enligt henne som jag lyssnade på skulle det ta ca två veckor för att få en rätt bra skillnad.

*kl*

Min ponny är bortskämd. Hon har fått ett nytt täcke idag, Catago 400 gr med avtagbar hals:).

version-79da4f39bd9e698723b989eb3e2f0755

version-9543fd03fd61a53546b0963942d9202a

...och så här fint var det i skogen i förmiddags!
version-005020e410ac3c0300de708497f81e18

Åh en sån miljö! Ser underbart ut :) Fint täcke hon fått, ja lite bortskämd är hon nog. Min pålla har bara fått ärva täcken hittills.

Borde kanske tilläggas att jag jobbar extra i en ridsportbutik och tar ut all min lön i grejer;). Jag är typ helt besatt av täcken:D! Dessutom blir det att Barbie får dom först och så får Juno ärva lite, och då är det Juno jag själv äger..

Lillebror kan iofs få vara med på ett hörn i sitt nya Bucas Freedom
version-47f7cd3f5ad1c1a964d01b1b7191c098

Snygging! Men är det inte lite dumt att ta ut all lön i grejer :angel: Verkar farligt att jobba i ridsportsbutik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka