07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Går ridbanan att använda eller rider du bara ut nu?
Tror inte att jag skulle klara att stå på ett stall utan ridhus, även om jag försöker använda det så lite som möjligt, det är skönt med isolerat ridhus när det är kallt eller regnigt ute!

Ridbanorna är faktiskt helt okej att rida på nu:). Snö som sladdas och det är samma ute i skogen. Det märks dock på gången att ponnyn inte tycker att det är helt fantastiskt men det funkar för underhållsridning.

Det verkar nu äntligen som om det börjar lossna med ridhusbygge här. Så förhoppningsvis kommer jag kunna rida inne nästa vinter!

På tal om kallt så påstår min häst att hon håller på att frysa ihjäl. :crazy: Oklippt häst ute i stor hage med 300 g täcke med halvhals och fryser så hon skakar i +2 och snö. :confused:
Hon hade även frusit när det var -10 och sol.
Jag som alltid tyckt att man inte ska täcka hästar i onödan eller övertäcka dem, hur fick jag en sån klen häst?

Vad gör man, hur mycket täcken ska man behöva ha på?

Min ponny (halvblod stl XS) som nu står i liten hage pga skada skakade så hon hackade tänder här om dagen =( Hon klarar sig med 300g + 200g hals, som är i en storlek för stor så den täcker HELA TIDEN ända fram till öronen, så länge det inte blåser och snöar. Gör det det får hon helt enkelt gå in, hon pallar inte att stå still i sådan kyla helt enkelt :crazy:

Herregud, jag visste inte ens att det fanns så tjocka täcken! :o

I morgon får hon ha sitt innetäcke kvar under så får vi se.

Jag har ett stalltäcke, typ 200g och sen ett tjockt vintertäcke ovan på det på Fille nu. Han är dock nyklippt nu men han hade inte mycket mindre på sig innan.
Och det e samma för 3 åringarna som fortfarande inte e klippta varav den ena går med hals på täcket också.
Och då har vi bara typ -4 gader nu...
Mina går ute från ca 10-16

*kl*

Divan har bytt namn och heter numera Houdini. Hon rymmer från ALLA hagar just nu. Så tröttsamt. I hennes egna är det 1,80 högt och 3 elband, den tar hon sig ut ifrån. Sjukhage i trä typ 1,20 hög tar hon sig ut ifrån. Hingsthagen med trästaket över 2 m hög tar hon sig också ut ifrån....... Blir galen.
Elen är för dålig just nu med snön och kylan och det har hon fattat så på något sätt lyckas hon krypa igenom.

Problemet är att de 2 som jobbar i stallet inte har sett henne rymma så ingen vet hur hon gör. Har svårt att tro att hon hoppar. Dessutom har de två anställda diagnoser så det är svårt att få klara svar.

Vad fan gör jag nu? Kan ju inte ha henne inne hela vintern :cry:

Nästa vinter??? Jag trodde du hade läst färdigt till våren?

Om jag hade följt planen som den var från början hade jag varit klar redan i år. Men jag var lite optimistisk och läste på 150% vilket resulterade i att jag efter två år var sjukt less och en metodtenta sänkte mig helt. Så nu har jag bara jobbat det senaste året. Har bara en termin kvar egentligen förutom den där eländiga metodtentan. Och eftersom c-kursen endast går på vårterminen blir jag kvar åtminstone ett år till:). Men jag trivs tramsigt bra här uppe i vinterland och efter all pepp från Oh så heliga Buke så kanske jag blir kvar väldigt länge:p.

*kl*

Idag har vi fått ytterligare 15 cm snö och jag ska ut och busa med ponnyn i skogen:D! Himla skönt att det är betydligt varmare också, typ -5. Känns som vårvärme:p.

*kl*

Och här hade temperaturen sjunkit från -6 till -10. Men solen skiner och vi har fått precis lagom mycket snö, ett par decimeter som är perfekta att rida i. Idag fick hästarna dock traska till ridhuset och hoppa lite. Q skötte sig återigen förvånandsvärt bra och har vilan har verkligen haft rätt effekt. Mammahäst tycker att det är så roligt att få vara igång att hon knappt vet var hon ska ta vägen, så söt så. Imorgon blir det två rundor i skogen på morgonen och sedan kommer veterinären/tandläkaren och ska vaccinera och titta på alla tänder.

Vi var ut i snöovädret idag och provade på Long rein. Skitkul! :) Har tömkört mycket och stört mig på de långa tömmarna när man vill gå nära så detta passade mig väldigt bra. Använde mig av grimma för att lillman skulle vilja söka sig rejält fram med nosen och upp med ryggen. :) Vilket han gjorde!

kl

Skulle ut och rida i den härliga snön och få lite härliga snö bilder. Det gick lite sådär kan man säga :laugh:

Först var pålle såhär spänd.
Riccosnouml053.jpg

Sen tappade han matte i snön:angel:
Och det var jättekul!
Riccosnouml068.jpg

Riccosnouml075.jpg

Tur att han är söt och att det var mjukt i snön;)
Riccosnouml044.jpg

Aha! Det förklarar saken!:D Ja just det jag DEN tråden har jag ju inte läst på ett tag men det låter ju som om jag får knata dit o se hur det går för dig!;)

kl

oxo: ha ha ha vilken tur att snön var mjuk o inte packad! Fina vinterbilder iaf!

+ sassiball
Ja det var perfekt underlag att ramla av på ;)
Nästa gång ska jag inte låta hästen vila i en vecka och sen få för mig att galoppera på ängarna ;)

*kl

Gårdagens besök av ET blev insnöat och flyttat till helgen :( Hoppas verkligen att det inte hittas några större fel. Isåfall åker hon till utbildaren redan i helgen eller i början på nästa vecka. Men dyrt blir det, drygt 8000 kr/mån + kallhyra för min nuvarande plats 1500 kr. Känns precis som det man ville ha nu inför jul :angel:

Nästan som min kostar just nu. Mkt pengar men när jag satt upp i dag var de värt varje krona. Har inte ridit på en vecka men fått mkt positiva rapporter att Elle varit duktig. Hästen är så avspänd att jag glömmer hänga på henne innan uppsittning, inga problem. Sen var hon superfin att rida.:d De har övat fattningar från skritt senaste veckan, och hon gjorde de klockrent. Fattning från skritt och galopp ett varv på stor volt, avbrott till skritt 10 steg och ny fattning. Verkligen superduktig.
Hoppas på kallare väder i morgon, så man kan rida ut. I dag var de runt nollan och hon har inga snösulor ännu.

kl

Jag får erkänna att jag saknar lilla "Miss-rund-rygg" men jag fick rapport från tränaren idag att det går bra och att de hade hoppat lite låga hinder.

Tyvärr får jag nog räkna med att inte kunna rida än på ett tag...:(

rebeckabolting1.jpg

Väldigt fina bilder! Nästan så en blir sugen på att dyka från hästryggen ner i snön :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka