07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Fin häst, tur att du gillar häst med humör, eller var det humor :p

kl

Vi har varit en vecka i Spanien och solat o badat och handlat en massa krimskrams :angel: och jag har hållt på att längta ihjäl mig till pållarna. När vi åkte hemifrån var det grått och trist, ganska varmt, kom tillbaka till 6 minus och massa snö, det var ju ett jättehärligt välkomnande :laugh: ridsugen som jag var red jag ett lite lugnare pass i padocken, tyvärr blev hon lite rund under fötterna så jag vågade mig inte på att galoppera genom hörnen. Men det var väl iof ingen dålig träning att bara galoppera på långsidorna, sakta av till skritt och göra halt, rygga på kortsidan och sedan galopp igen på långsidan.

Hur gör ni andra som bor söderut? skor ni med sulor så att de inte får de här klossarna? det är ju sällan snö här någon längre period så jag har faktiskt aldrig skott med sulor förr, men nu är jag sugen på att prova.

Snygg häst! Stam?

Sassiball: jag skor alltid med snösulor. Eftersom jag inte bor så långt norrut så blir alltid snön så klibbig här och hästarna kan knappt gå. Så på torsdag kommer äntligen hovis så jag kan börja rida igen! :)

Kl
Jag var ju på Gekås idag. Lite kasst utbud på hästavdelningen men fick med mig några saker hem:)
05041D8E-F760-4A36-9744-1DC515721E59-15899-000015459ACEB5F0.jpg

Fint pannband! Ett sådant bett är jag nyfiken på, du får återkomma med rapport sen vad du tycker om det.

Jag har ett som Q har haft i perioder, det är ett trevligt bett att ha på hästar som inte är jättestadiga (typ unghästar). Det har inte nått topp tre i min bettsamling men är absolut ett bett värt att äga (jag varierar mig gärna lite då och då och testar nya saker på hästar som inte är konservativt lagda och bara tycker om ett bett).

*kl*

Igår fick Q hoppa för första gången sedan sista tävlingen i september. Han skötte sig förvånandsvärt bra och höll busandet på en miniminivå. Gjorde ett par gymnasikövningar på låga höjder.

Sedan var det hans mammas tur (den 22-åriga unghästen :angel: ). Hon vet verkligen inte hur gammal hon är och blir bara så lycklig när hon ser ett hinder. Egentligen så hade jag tänkt att hon skulle hålla sig på "mjölkpaketsnivå" i hoppningen men igår höjde jag upp till hisnande 1 m på slutet, och hon betedde sig som om det vore 130. Men hon verkar vara i fin kondition just nu och blir bara bärigare för varje ridpass. Hade jag inte haft så himla mycket för mig så hade jag nästan velat behålla henne också. Men det finns det inte plats i schemat för.

Fin häst, tur att du gillar häst med humör, eller var det humor :p

Hur gör ni andra som bor söderut? skor ni med sulor så att de inte får de här klossarna? det är ju sällan snö här någon längre period så jag har faktiskt aldrig skott med sulor förr, men nu är jag sugen på att prova.

Tack, jag gillar både humor och humör :p

Jag bor i Halland och de senaste vintrarna har varit snörika och mina har gått med sulor och 4 brodd i varje sko. Väldigt stabilt att rida och smidigt, sätter i broddarna innan skon slås på och sen sitter dem brodd tills det är dags att sko om.

Absolut! Precis som Undret säger så är det bra för att få lite stabilitet. Min jäst har hittills ratat allt förutom sitt tvådelade eggbett, så jag tänkte att detta kanske kunde fungera. Men jag återkommer med vad han tyckte om det ;)

Här har det snöat ännu mer och jag är så himla sugen på att dra en repa på ängarna!

Min häst ska skos nästa vecka och då blir de snösulor. Ringde Hovis i går och hoppas att han kan komma lite tidigare, för nu vill man ju ut i snön. Hör fullkomligt vräker de ner. Skulle åka till stallet men fick vända. De stod bilar överallt och man såg typ 10 m framåt. Inte värt att riskera ngt, men jag är ridsugen. Har inte ridit på en vecka nu pga sjukt barn och Globen. Men Pålle har blivit ridit och har fått beröm att hon sköt dig bra.

Har faktiskt en bild av dålig kvalitét (har försökt beställa från fotografen men det visade sig vara svårt) från en av uppvärmningsklasserna på Champion of the Youngsters. Så här är en liten bild på Q, synd att han inte är helt jämn i språnget i fotoögonblicket bara.

_SSO6768.jpg

Senast ändrad:

Här håller vi på att frysa fast, runt -20 konstant... Tråkitråk, men vi har tagit lite paus nu från träningen. En vecka till utan matte på ryggen och sedan kr vi igen ett par veckor sedan blir det vila igen :) Haft massör ute som hittade lite smått och gott, bla bus-i-hagen-stelheter och lite spänd rygg. Ryggen VET jag om och kollar regelbundet eftersom han är byggd som han är och matte är ingen expert på att få pålle att slappna av i ryggen. (trotts att det går frammåt :D )

Nästa vecka blir det en massage till och snösulor! Då ska vi ut i djupsnön. :)

En liten bild :) Lite tunn men ack så mycket bättre än i somras!

wp_000169_50bf35c3ddf2b34cc800022c.jpg

*kl*

Ariel kommer förmodligen få snösulor vid nästa skoning, det känns som det kommer att behövas framöver. :crazy:

Fotade lite i lördags, hade tänkt att skritta igång henne då, men -18 grader är lite för kallt för min smak. :p

Här står hon uppe på "sin" kulle och spanar...

121201_011_50bd05feddf2b33fc4005687.jpg

Hon gjorde grimaser varje gång jag fotade, så det blev inte några snygga kort. Den här kom närmast. :D

121201_033_50bd0694e087c37b3af06194.jpg

Det är allt lite småkyligt nu:p. Utan ridhus är vi fortfarande så hittills biter jag ihop och rider. Men det blir korta pass måste jag erkänna. Det enda jag koncentrerar å¨nu är att länga ut hela överlinjen och få henne bättre framme till handen.

Går ridbanan att använda eller rider du bara ut nu?
Tror inte att jag skulle klara att stå på ett stall utan ridhus, även om jag försöker använda det så lite som möjligt, det är skönt med isolerat ridhus när det är kallt eller regnigt ute!

På tal om kallt så påstår min häst att hon håller på att frysa ihjäl. :crazy: Oklippt häst ute i stor hage med 300 g täcke med halvhals och fryser så hon skakar i +2 och snö. :confused:
Hon hade även frusit när det var -10 och sol.
Jag som alltid tyckt att man inte ska täcka hästar i onödan eller övertäcka dem, hur fick jag en sån klen häst?

Vad gör man, hur mycket täcken ska man behöva ha på?

Stjarnfrugt: Hon är e Rubinero - Weltino, holländsk import med tysk stam.

Du får väl köpa ett 500g´s innetäcke och ha ett utetäcke a 450g över kanske? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar