07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja han är en riktig busunge ibland:D

Ang. klippmaskin så köpte jag en egen förra eller förr förra året. Är super nöjd över att ha en egen. Har Julas billiga och den fungerar kanon. Har hyrt ut den några gånger så den har redan betalt sig själv.

Försökte att ta en uppställd bild häromdagen. Och ja han behöver banta en hel del :o:p
65C46E3B-8C97-4CF4-9E84-FF51B4A03917-12021-000015402B529749.jpg

Jag har en egen, men den har krånglat lite då den är ganska gammal nu. Vet inte om man vågar klippa med den, tänk om man bara hinner några drag och så ger den upp sen. Fast jag kommer nog ge den en chans innan jag tittar efter en ny.

Lytesout, vad härligt att du är så nöjd med din pålle! Underbart när man hittat rätt :)

Fiorano så fint hon hoppar!

Kl

I dag blev de ändrade planer för oss. Hämtar hästen i hagen som skuttar in på 3 ben. Tittar snabbt och ser att hon tappar skon. Lite väntat efter dagens regn/lera och hon ska skos på måndag. Ringer hovis direkt som säger att han kommer om 30 minuter. Tar in och spolar benen och ser då att skon sitter kvar men hamnat snett. Sidokappan sitter tyvärr in i hoven. Lyckas sätta den tillrätta och sen kommer Hovis. Han tar av skon, hon har inte gått sönder något. Ser att sidokappan suttit i hoven men inte så djupt och inget blod. Han skar bort lite och vi la bomull med jod och satte på skon igen. Promenerade sen en stund i ridhuset och hon såg helt ok ut. Hoppas nu verkligen inte att de blir ngt skit med detta. Skönt med Hovis som bor granne med stallet och som kommer på en gång trots fredag och att han låg hemma i feber.

*kl*

Nu är Ariel äntligen hemma. :love: Det blev 2 ½ månad borta men det får det vara värt. :p

Skrittade ut en sväng igår och hon kändes lika fin som alltid. Kanske lite ömfotad på grusvägen, men så är hon ju nyverkad också.

Är så lycklig över att ha henne hemma igen och hon är minst lika lycklig att se mig igen. Nu kommer hon få stå inne nattetid ett par veckor tills lösdriftens vinterhage tas i bruk igen.

Planen är att skritta igång henne en månad, sedan trava ett par veckor och galoppera ett par veckor. Skall bli spännande att se vad vilan gjort för hennes galopp. :angel:

Fiorano; Härligt att ni kom runt nu! Hoppar ju kanonfint.

Quinny; Lycka till i helgen!

Cirkus; Här hade jag visst missat något. :crazy: Hoppas verkligen din gammelman hjälper dig i all den rehab som ligger framför. Flyinge/Strömsholm som flera tipsat om är väl en jättebra idé?

Charlotte; Håller alla tummar att det inte blir något och vilken jättelyx med hovis så nära! :laugh:

*kl*

Vår lilla tävlingsplanering är 90 lokal på sön och sen 90, 95 hemma om tre veckor. Efter det tänkte jag kanske få in någon dressyrtävling. :eek:

Händer inte så mycket här annars. Känns lite trist att hon tycker ridbanan är urtråkig då vi behöver jobba på en del på marken och det där hon är avslappnad. Känns som att jag tjatar och gnatar. :( Hon gör ju det hon ska men inte ett dyft mer och inte med go. Någon gång här och där ibland blixtrar hon till och då är hon ju så jäkla fin. Hade ngt sådant pass i förra veckan. Försöker att rida på banan så lite som möjligt men som sagt, emellanåt behöver vi vara där för att ha koll på allt.

Samma med Prince. Dör totalt när vi kommer in på banan. Tycker inte alls det är kul. Så en gång i veckan MAX. När jag rider ut blir det mycke jobb, förflytningar, halvhalter, halter och volter. Galoppfattningarna ute är klockrena från skritt. Känns magiskt ibland :) så banan skippar vi oxå ett tag nu.

Glömde säga att Prince tappade mig framför ett hinder i onsdags.. 50cm och tvärnit!! Första gånger jag åker av honom.. Blev lite paff.
Han har en tendens att alltid göra ett stopp först på alla hinder. Jättedrygt.. Tips? När ja styr emot andra gången hoppar han. Och jag vet ju om problemet och rider ju på med bestämdhet från början..

Ett tips är att göra hindren riktigt låga, ok 50 är lågt men kanske ännu lägre :p, och då tillåter du helt enkelt under inga omständigheter att stanna eller springa bredvid, hästen ska över på första försöket om så i skritt. Efter hindret rid gärna framåt i galopp så hästen förstår att det framåt som gäller.

Jo det får väl bli det igen. Konstigt bara för vi har ju hoppat föera hinder runt metern, hoppat 5.50n , studds och lite olika terränghinder men nu stannar han på 50igen.. Hmm. Har inte ändrat nåt utan det måste va nån form av sinnesförvirring ;) ska skippa hoppningen lite ett tag o sen börja om på ny kula och se om det ger sig.. Vill inte han ska få dåliga vibbar av hinder. Och så jäkla rädd han blev när ja ramla av. Totalt paff stod han o blåste o titta på mig ;)

Vouge... Jag har haft lite samma problem som du i sommar, vill inte gå fram, kickar, bockar. Visade sig att hon inte var fräsch, överansträngd och ont i muskulaturen i ryggen (bakom sadelstaden). Min Effie visar väldigt tydligt om något är fel, kan vara ryggproblem men också om hon inte gillar det bett jag rider på, då är det tvärstopp... har införskaffat B+T ryggvärmare nu för att se om det blir bättre. Annars blir det mer regelbundna besök av den Equiterapeut jag anlitar. Hon var här för några veckor sedan och det blev stor skillnad direkt. Pigg och arbetsvillig häst igen :)

Senast ändrad:

kl

Åh vad jag är trött på denna blåsten nu! I förrgår stormade det rejält här och stackars pållen hade inget täcke på sig så när jag kom ut igår var han öm över ryggen. Satte på honom ett täcke och idag var han inte öm så det var skönt.

Jag är lite i valet och kvalet att ta in honom på nätterna. Å ena sidan är det bra om han kan gå ute ett tag till men ska det hålla på att regna så mycket som det gjort så tycker jag lite synd om honom. Min andra häst får komma in på nätterna i morgon men hon är gammal. Han är ju ung och borde klara sig månaden ut iaf. Bete har vi fortfarande gott om.

Jag velar också. Hagsällskapet försvinner imorgon men går en gammeltant i hagen bredvid som gärna vill gå ute (äg vill dock inte ha sin ihop med min) och jag funderar på om hon ska gå ute några nätter till med sällskap i hagen bredvid och sällskap dagtid. Som du säger, bete har vi också gott om. Behöver inte tillskottsfodra det minsta än.

Har under låååång tid läst här eftersom ja också har en 07. Westlife en new forest som är ca 150cm hög idag o växer lite till. Köpte honom som tvååring så ridit in o utbildat honom själv. Vi tränar o tävlar dressyr på Msv C nivå. Hoppning har vi gjort clear round till 90cm. då ja e hopprädd o kappt hoppar 50 vissa dagar efter en allvarlig ryggskada för 4år sedan. Ha gärna visat lite bilder men förstod ej hur man ladda upp dom.
För dagen rider vi endast barbacka o tömkör då vi fått fel sadel av sadelprovare så när vi byggt honom klar kanske det går finna en sadel. Så vi har tagit paus från allt de jobbiga kan man säga. :)

Vouge... Jag har haft lite samma problem som du i sommar, vill inte gå fram, kickar, bockar. Visade sig att hon inte var fräsch, överansträngd och ont i muskulaturen i ryggen (bakom sadelstaden). Min Effie visar väldigt tydligt om något är fel, kan vara ryggproblem men också om hon inte gillar det bett jag rider på, då är det tvärstopp... har införskaffat B+T ryggvärmare nu för att se om det blir bättre. Annars blir det mer regelbundna besök av den Equiterapeut jag anlitar. Hon var här för några veckor sedan och det blev stor skillnad direkt. Pigg och arbetsvillig häst igen :)

Jo absolut! Men saken är att min häst nyss är utredd, behandlad och friskförklarad! :) Även genomgången av&med massage, Equ & Laser! Detta är helt enkelt trots och alltförmycket energi som inte får löpa ut på det viset hon vill!

MEN de senaste dagarna har hon vilat och blivit tömkörd OCH hon är sitt vanliga jag igen! :love:
Pigg och arbetsvillig, går fram riktigt bra och är bara så nöjd! :laugh:

Idag blev hon även klippt och hon stog som ett ljus hela tiden, tyckte att det var jättemysigt! :love:

Imorgon ska jag rida igen, sköter hon sig då så vet jag att det bara var en släng av trots pga vilan, är hon lika sur igen så ringer jag ut någon som får kolla igenom ryggen & musklerna "en sista gång" bara för att vara helt helt säker på att hon är helt bra.

Vi har kommit upp till trav på rakt spår, har testat en volt än så länge, tar det riktigt riktigt lungt! Vet sa ju att hon tror att vi kommer att kunna vara i full träning till Jul om jag tar det lungt! :d

(Om någon har missat det så har Amazing haft en hovledsinflammation)

Skönt att det går åt rätt håll.

kl

angående ute eller inte så är mina fortfarande ute dygnet runt. Det är hyffsat med bete i hagen men de får lite kraftfoder ändå en gång om dagen. Under tiden jag red GP fick hon 1 1/2 - 2 kg plus lusern nu när hon vilar har jag dragit ner till 0.5 kg havre o lika mycket lusern.

Visst här har det också regnat och blåst men alla tre har haft täcke på natten och de ser ut att må hur bra som helst på morgonen när man kommer så månaden ut får de vara ute.

Min är ju hemma i sitt vanliga stall igen. Den anställda vet om att jag vill att hon ska vara ute så mycket som möjligt, så hon tar ut henne näst först, blir strax efter 8. Sen försöker hon låta bli att ta in min för tidigt (hon börjar ta in vid 15.30), men min häst står och skriker efter henne vid grinden, och travar med henne innanför staketet när hon passerar hagen. :grin:

Hon blir lycklig när hon får komma in och äta. Sen ska hon sova en stund och kommer jag för tidigt, typ direkt efter jobbet, blir hon toksur och gör fula grimaser åt mig. :rofl:

Nu har vi varit igång mer än 3 veckor efter att ET gick igenom henne, och ännu ingen ny hälta, så vi får anta att det var låsningen som gjorde det, annars borde det ha märkts nu tycker jag. Vi är anmälda till säsongens sista fälttävlan på Udden den 30/9. Dressyren har börjat gå mycket bättre, hon är mer lösgjord och jag kommer åt henne bättre!

Längtar efter terrängträning på torsdag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar