07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja det forstar jag att du inte vill stalla av honom da, och han behover val knappast det.
Jag har funderat och kommit fram till att GP ska fa tva veckors semester nu i september, och sen tva veckor i november nar vi ska ivag. Det blir ju inga langre vilor men hon far det senare i vinter.

Jag föredrar att ge dem ett par kortare vilor och en lång sammanhängande. De behöver de kortare för att smälta sin utveckling mentalt och den längre för att plana ut i både kropp och knopp. Hade hästen inte vilat sedan januari så skulle jag snarare planera så att den kan stå i alla fall en månad sammanhängande vid de dagar som den ändå ska vila.

Min har ju vilat i nästan tre månader... Hade det inte varit för det där hostan hade hon bara fått vila en månad.

*kl*

Är så himla nöjd med henne idag! Red ett lätt dressyrpass och hon kändes så himla fin:love:! Koncentrerade mig på raka spår och stora vägar i fall det nu är en överansträngning i knäna (vilket jag tvivlar på). Red tempoväxlingar, lite lätt skänkelvikning i trav och snusade på lite förvänd galopp. Fattningarna från skritt sitter, men formen behöver bli bättre. Alla L:A-rörelser introducerade så nu behöver det filas på styrka och kvalité i rörelserna:).

Och så har jag ridit på henne lillebror för tredje gången:love:.
249744_4100651606532_728725049_n.jpg

Han ar verkligen jattefin! Sitter med engelskt tangentbord sa det blir lite konstigt stavat har...

Kul att det gar bra med Barbie!

Gar bra med GP ocksa tycker jag, har ridit igenom lite LB program bara for att checka av och det mesta gar bra, fick till i alla fall ett par bra avsaktningar fran galopp till trav.

Har gjort en ovning som jag brukade gora i trav med min forra hast som ibland blev springig i traven. Att rida en 10 metersvolt i skritt och pa vag mot staketet sa fattar man trav, da bromsar staketet upp utan att man behover ta dem i munnen! De anvander da bakbenen battre.

Har gjort den ovningen i galopp med GP och da lite storre volt, men tycker redan den gett resultat, jag kan gora en galoppfattning utan att stora henne i munnen vilket far till foljd att jag inte drar ihop henne i typisk frieserform utan hon far vara lite lang och lag i galoppen utan att hon drar ivag.

Idag tankte jag hoppa med henne och sen far hon vila. Ska forsoka ge henne en manads vila redan nu. Hon behover det och lika bra att fa det overstokat.

Vi skulle iväg på sadelutprovning i morgon, sist vi var iväg på det var hon ju halt när jag började rida. Idag ringde utprovaren och ställde in pga sjukdom. :cry: Jag kommer aldrig få nån dressyrsadel! :crazy:

Red innan i en Jensen Amiral, men den är för trång och takformad för min bäbis breda rygg nu. :angel:

Nu rider jag bara i min Gold Medal flatback, som jag red in henne i. Utprovaren tyckte att den låg ok.

Annars känns det som att det har lossnat lite, dressyrade (i hoppsadel :crazy:) i paddocken idag och kunde göra lite andra grejer än bara grundridning. Vi tränade galoppfattningar från skritt, gjorde lite skänkelvikning och ökningar i trav, samt lite förvänd galopp.

Åh va segt, jag har precis hittat en himla bra hoppsadel så jag väntar lite med dressyrsadel! Vill helst inte ha någon :angel: men det måste jag väl...;)
Hoppas du hittar en snart! :laugh:

*kl*

Här har vi en till som inte kommer att få någon mer vila, i hela sitt liv! :cool:
Hon är så sprängfylld av energi att hon nästan är rent livsfarlig att sitta på just nu...:crazy:
Har ridit ett par dagar nu och VISST HON SKÖTER SIG HYFFSAT, men när hon sätter kärringsidan till, känner jag inte igen henne! :(
Hon smålättar och backar (backa har hon gjort innan, men inte på detta viset, nu tar hon allt ett steg längre!)
Hon kickar för skänkeln och vill knappt trava, och gör hon det bockar hon vart 5:e steg så man får ju driva som en galning och ändå kommer vi knappt framåt, vilket gör att mina ben ger upp efter bara ett par varv då jag inte kan rida lätt när hon går så långsamt....

"Hoppas" på trots och att hon är svag i kroppen nu efter att inte ha blivit riden på ca ett halvår + att hon läker sig från skadan så att hon helt enkelt inte orkar och blir sur för det, annars vet jag inte vad jag gör...

Vart är min häst? TRYGGHETEN SJÄLV SOM GÅR FRAM ÖVERALLT, och framförallt ÄLSKAR ATT JOBBA och bli riden... :love::cry:

Lämnar hästen till en unghästutbildare som kan ta idéerna ur skallen på henne innan någon blir skadad? Som du beskriver det nu låter det varken konstruktivt för hästen eller säkert för ryttaren... så svag att den inte fysiskt orkar det du kräver blir inte en häst av den vilan, i så fall har hon andra problem i kroppen. Även om jag inte skulle tro att det är orsaken.

Fast vänta lite nu.. Jag klarar allt av henne själv! :)

Jag kanske var otydlig, får hon vila en dag blir hon hemsk! (Livsfarlig kanske var fel ord, jag är ganska dramatisk :angel:)

Alltså, jag vet ju själv att det "bara" är just att hon vilat som är problemet, hon måste igång igen och "komma ihåg" hur man blir riden, hon är ju inte regelbundet riden sen förra sommaren! :cool:
+ att hon nu är väldigt svag i höger bog pga skadan!

Kanske använde för starka ord, ville mest skriva av mig! Så jäkla tröttsamt att bara kunna skritta på kort tygel och öva på sånt som man gjorde när hon var 2½ och som hon kan baklänges med ögonbindel i vanliga fall..;)

Men men, det är väl bara att fortsätta antar jag! Ska ta o rida själv ett par dagar nu så får vi se! Idag konstrade hon massor när vi hade sällskap och när jag red själv så skötte hon sig bra, förutom att hon knappt kan trava för att det bara går uppåt! (Samling är bra men det finns ju gränser! ;))

Vill också förtydliga att hon inte är arg eller hotar, hon frustar och suckar, helt enkelt frustrerar över att bara få skritta och trava lite gran!
Hon visar med hela kroppen att hon vill mer mer mer!
Det bästa vore ju om jag kunde rida ut och blåsa ur henne lite så att hon blir riktigt nöjd, men det går ju tyvärr inte ännu...
Idag när vi "halvtravade" så fick hon frustat ur sig lite och jag kunde avsluta på långa tyglar och hon vart lugn och fin, men det tog ju en stund dit!

OCH i tömkörningen är hon precis som förut, om inte ännu bättre! KANONSTEG och tar verkligen i med hela kroppen, därav min undran!

Senast ändrad:

Igår var jag iväg till fodervärden och sa upp kontraktet vilket betyder att om max två månader är min prinsessa hemma igen :love:

Hur skulle ni gjort med vet besiktning? i kontraktet står att hon ska lämnas nybesiktad men samtidigt så står hon ju halt nu med kontinuerlig vet kontakt så jag vet inte riktigt..... kan man då plocka hem dem utan veterinärbesiktning? Hur skulle ni gjort?

När min gamla halvblodshäxa uppförde sig som din (ganska exakt) så var hon inte fräsch. Hon var ua på vetbes men troligen hittade vi aldrig exakt vad som var fel på henne. Eller så var det bara en så stor kombination av allt att hon helt enkelt inte fixade att jobba. Inte så positivt kanske-men hästar är inte dumma "bara för att", det finna allt som oftast en anledning.

*halvt kl*

Jag hade en häst som var väldigt problematisk vid igångsättning också, efter att han hade stått i en box under 3 månaders tid. Det var graman, skarpa betsel och ledare som gällde i början för att över huvud taget kunna sitta på honom (och det var en äldre och välutbildad häst som definitivt visste hur man förde sig annars). Han blev sig själv igen när han väl kom igång, men det var en jobbig tid först och jag fick tänka utanför ramarna för att kunna sätta igång honom. Det är alltid en balansgång och vid rehab så kan det vara stora individuella skillnader i beteende och vad som passar.

Det är dock för mig väldigt svårt att avgöra något alls kring just den hästen eftersom den i ena stunden låter komplett livsfarlig och i nästa stund bara är frustrerad över att den inte får arbeta och studsar på stället. Det är i mina ögon två väldigt vitt skilda ting.

I lördags red vi första gången på tre månader (sommarbete) :banana: o det gick ju huur bra som helst! Var i paddocken o han tyckte det var jättekul! Inte explosivpigg utan mera shitvadkulpigg! Han har ett favvobus som är att göra ett hopp med framdelen åt sidan o det gjorde han ett par gånger men det var typ allt :D
Han är inte så super kvick i sina rörelser då han är STOR o det är ju ganska skönt! Man hänger med lixom ;)

I söndags tog vi en skritttur i skogen! En timme var vi ute o Världen coolaste häst bara lunkar på o är supernöjd! :laugh:

Men idag har jag Träningsvärk! Vad man tappar fort när man inte ridit på ett tag! :grin:

Det är väl så, kör på så ser jag, hon är ju i alla fall inte halt nu och supermysig i övrigt! (När vi är klara är det som om hon ser på mig och vet om att hon inte skötte sig så bra!)
Och framåt vill hon, det är MYCKET energi man sitter på, hon trampar med bak ungefär som att hon ska göra höga skolor!

Uppdaterar om hur det går, idag blir det bara promenad!

Senast ändrad:

*kl*

Blev ingen tävling i helgen som var. Kom inte med fast jag var reserv nummer 2 :( Nåväl vi siktar på söndag istället och då LB:3 för första gången. Var så länge sen jag red B3 att jag inte ridit detta program och oj vad jag måste hålla tungan rätt i mun för att rida rätt. Lite krångligt program att lära sig men det borde passa Divan bra då det är mycket övergångar och galopp, det vi är bäst på typ.

Idag blir det vila och imorgon kommer min tränare så då blir det väl lite finslipning, sen rider jag onsdag, vila torsdag, ut fredag, banan lördag och sen tävling söndag.

Senaste veckan har hon faktiskt börjat kännas riktigt bra igen. Formen har kommit upp och mer energi.

Resten av tävlingsterminen ser ut så här för oss:
16/9 Väsby LB:3
6/10 Stäket LB:2 och LA:3, debuten i LA. Skönt att det är hemmaplan
14/10 Vallentuna LB:2
4/11 Vällingby LB:2 LB:3 (om man kommer med, anmälan öppnar på lördag)

Hur ser det ut för er andra som tävlar?

KL

NU gnäller jag av mig i denna tråd också.

Jag kommer inte att få rida på min fina femåring på evigheter. Jag har drabbats av en stroke och min vänstersida är dålig, så dålig att jag ibland tror att handen eller armen är ett främmande föremål, dessutom vore det förödande om jag ramlade av. Så jag måste hitta på en fiffig lösning som jag har råd med. Hon är ju så otroligt fin och rolig att rida, jag hoppas att jag kan hitta en riktigt duktig ryttare som kan ha henne det närmsta året/åren och tävla henne i dressyr.

Åh vad tråkigt. Hoppas du rehabliterar dig snabbt.

Kan du inte kolla med Flyinge och hippologerna där? Jag ska låna ut min 4 åring till en tjej som går där. Vet att de gärna vill ha fina unghästar.

Hmmm, det är ju en riktigt bra idé !

Jag har en gammelman som försiktigt och varsamt tränar upp mig igen.

Hmmm, det är ju en riktigt bra idé !

Jag har en gammelman som försiktigt och varsamt tränar upp mig igen.

ville bara säga krya på dig!!

Jag har min häst utlånad på grund av ett skov i min MS, trodde i julas att jag aldrig mer skulle ta mig upp på en häst, men ack så fel jag hade! Nu är jag så pass bra att jag till och med vill rida 5 åringen igen :banana:

KRAM!

Men åh, jag hoppas också att du kryar på dig! Går inte att sätta sig in i hur det känns men jag hoppas verkligen att det går bra och att din gammelman tar hand om dig så att du kommer igång så sakterligen igen.

Och jag skulle nog också säga Flyinge, eller Strömsholm. Då vet man var hästen hamnar så att säga, med syfte på att det är bra folk som håller i utbildningarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka