07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Nu är Ariel konstaterat dräktig på minst 40 dygn! :banana: Så himla härligt! :D

Nästa vecka kommer hon hem, först får hon stå uppstallad några veckor innan hon går ut på lösdriften vid månadsskiftet. Längtar enormt efter henne. :love:

Oj, men vad läskigt! Hoppas verkligen att det fortsätter att gå åt rätt håll.

Quinny; Han är så himla fin. :laugh:

Fiorano; Skönt att hon inte hosta. Det är hemskt om det ska behöva stöka med det.

Jfrelin; Gött att ni är på gång också. Hoppas träningen gör susen så det går bra på tävlingen.
Sen tittade jag inte på din shoppinglista. :cool: :p

Habina; Vad kul! Grattis. Hoppas att allt går vägen nu. :)

Min går som en liten peng på marken just nu. Från att ha haft huvudet i vädret och stretat emot för typ två veckor sen så går hon som en klocka och det är jättetrevligt att sitta på. Tom fattningarna börjar sitta nu! Hon har dock bytt ifrån att för en månad sen och tidigare föredragit och gått bättre i vänster galopp så sätter hon höfattningar och går bättre där nu. De är roliga. :D

Däremot fick jag ett par stopp till på träningen igår. Med min historik så kändes det väldigt jobbigt, först förra onsdagen och så nu igår.

De kom på en oxer efter en lång distans på fem galoppsprång, 21.5m, vi hamnade mitt emellan fem och sex första gången så ok, men sen igen. :( Då la vi ner, kom över och sen nästa gång jag red linjen gick vi på sex och tog det som ursprungligen dvs oxer. Övriga övningar gick hon klockrent på varje gång och som nämnts ovan, sååå fin i markarbetet.

Tränaren anser att det inte är så mycket att haka upp sig på. Hon har so far gjort allt hon ska och lite till med lätthet och att det kommer någon lite osäkerhet/tjurighet/test-period tyckte han inte var något att bråka om, bara var bestämd och tydlig med vad som gäller så blir det bra. Jag hoppas det. :crazy:

Det är säkert inget att oroa sig över precis som din tränare säger!

Jochanda: Usch vad läskigt. Jag satt faktiskt och tänkte på dig och din häst hade tagit vägen;)

Quinny07: Fina bilder!

Habina: vad roligt att hon fortfarande är dräktig:)

KL
Här går det segt! Jag är lite omotiverad för tillfället, men det släpper nog snart.
Idag fick han göra det här.. eftersom det var ett farligt högtrycksmonster som gjorde rent stallet idag.
http://www.youtube.com/watch?v=pMYrGBljOMA&feature=BFa&list=UUUIVD6k9nCI64s-s9UWZqbQ

*kl*

Vad har ni för sadlar till era hästar? :laugh:

Imorgon ska jag testa en sadel till Amazing, en Lemetex Husar (hopp), har ingen egen erfarenhet av märket men min kompis har en som är så himla skön och man sitter verkligen fast pga grymma knästöd! :d

Verkar vara en budgetsadel men det gör mig inte så mycket nu, ligger den bra på A i ett par månader är jag glad, så fort hon har musklat upp sig igen så ska jag testa ut en Prestige Paris eller en BD! :love:

Funderar dock på vad jag vill ha för dressyrsadel, sugen på en Prestige även där men det vet man ju aldrig vad som passar! :grin:

Jag rider i samma sadlar på alla hästarna, en Kieffer Lech i dressyren och en Ordo Equester Mars med extra framskurna kåpor i hoppningen och terrängen (enkelkåpa).

Har en Childeric dressyr och en Pessoa hoppsadel. Pessoan ska dock bytas ut eftersom den är på tok för vid för nya hästen och Barbie hade kunnat ha några grader smalare hon också faktiskt:). Men jag bävar för sadeldjungeln...

Ariel har en Sensation Ride G3 som jag både rider ut och rider dressyr i. Till hoppning har vi haft en wintec wide, men den behöver bytas då den ger mig för lite stöd när hon hoppar högre än 40 cm.

Eftersom hon inte kommer att hoppa på minst ett år så får dock sadeldjungeln vänta. Skönt... :p

Angående sadlar så.. när jag fick hem min häst så låg båda mina jättefina Karl Niedersuss, en dressyr Largo och en hoppsadel Akkord bra på Grand Prix. Men hon har redan musklat sig så de passar tyvärr inte längre. Så älsklingssadlarna måste säljas tyvärr. Och jag känner att jag vill inte köpa så dyra sadlar en gång till, vem vet hur länge den här hästen lever/är ridbar ?

Så jag köpte två billigare allroundsadlar, har en äldre thorowgood som jag tycker är helt ok, och så en gold medal som jag köpte på tradera. Den passar faktiskt riktigt bra, och ligger dessutom kanon på unghästen som ska ridas in i höst.

KL
Hoppar in här igen efter att ha läst men inte skrivit så mycket. Nu har jag varit ifrån buke en stund och haft min sessa utlånad på foder (så grund av allvarlig sjukdom hos mig)

Dock fick jag veta att hon nu står skadad och veterinären inte hittat något utan hon stått på metacam en vecka vid återbesök hittar man en spricka i griffelbenet och ett aktivt överben. :cry: Min fina fina häst! Så ska dit på söndag får vi se hur framtiden ser ut för oss!

Hur som rids hon på en prestige hopp än så länge ingen dressyr, planen var att sadelprovaren skulle se ut en dressyrsadel som passar oss ni i september när det är dax för återbesök. Men kommer ju att skutas på tills dess att hon är igång igen......

Hoppas hon blir bra snart igen. Planerar du att ta hem henne? eller har du kanske redan gjort det?

Överben bekymrar inte mig precis, ser det mer som skönhetsfel. Men en spricka är nog lite värre.

Jag rider i en Bates Innova. Den är ful som fan men man sitter bra i den och dessutom är det utbytbara koppjärn så jag har kunnat haft den på Divan hela tiden sen hon var tre.

Hoppsadel har vi ingen för sånt håller vi inte på med :D

Vi har en Kieffer Lusitano o en Kieffer Isar!

Funderar dock på att byta dressyrsadeln då det känns som att jag inte kommer ner ordentligt i den :grin: annars är den ju superskön!

Nu är det ju dags att sätta igång efter sommaren då min pålle gått haft semester i tre månader :laugh: han har gått hemma på sommarbete med två nya kompisar o ett gäng kossor! Det har gått hur bra som helst! Särskilt shettisen har gillar korna jättemycket o ibland gått med dom istället för de andra hästarna :D

Men i förrgår tömkörde vi en kvart o det var en lycklig häst som fick jobba litegrann, igår gick vi en långpromenad!

Såå kul att komma igång igen! :banana:

Jag har en Röösli Pilatus.

I går vart de vila för Elle och i dag joggade vi en sväng i ridhuset. Hon kändes riktigt fin och avspänd i slutet.

Hoppas hon blir bra snart igen. Planerar du att ta hem henne? eller har du kanske redan gjort det?

Överben bekymrar inte mig precis, ser det mer som skönhetsfel. Men en spricka är nog lite värre.

Javisst hem ska hon! Vet dock inte riktigt när.
De beror lite på hur fodervärden ställer sig till detta, om inte annat så kommer hon komma hem nästa år!

Ok :)

Har era hästar haft en ordentlig vila i år som femåringar? Min har stått 14 dagar i januari och varit igång sedan dess. Jag rider henne 4 dagar i veckan, har gett henne några dagars sammanhängande vila men inte längre.

Hennes förra ägare red 5 dagar i veckan men det känns som om hon inte var i toppkondis eller särskilt musklad när jag fick hem henne så frågan är hur "hårt" hon ridit.

Borde jag ställa av henne 1-2 veckor? Hon kommer få 10 dagars vila i november när vi ska på semester, men kanske behöver hon vila redan nu?

Ariel har ju gått ganska hårt hela året, med sikte på unghästfinalen i distansritt. Istället hamnade hon ju hos hingst och har fått vila i över två månader. Det känns på ett sätt bra, nu har hon hunnit läka ut eventuella smågrejer och fått ha en skön sommar.

Känns det som hästen behöver en vila kan jag ibland låta den vila några veckor. Annars kommer det alltid perioder av oplanerad vila, när hästen fått en tappsko, man blir förkyld, det finns ingen motivation när det bara regnar etc. Så det brukar lösa sig av sig själv tycker jag. :p

Jag lät min vila 2 månader nu i sommar. Jag tycker det är bra att de får en längre sammanhängande vila så att de får möjlighet att smälta allt nytt de har lärt sig samt läka ur eventuella små skador.

Han kommer antagligen få några kortare vilor i vinter också :)

Hmm ja jag håller med er, tycker ni gjort rätt som låtit de vila. Jag får fundera hur jag ska göra.

Min har inte haft någon planerad vila iår utan i samband med skadorna i vintras blev det 3,5månads boxvila. Sen mittan av april har han varit igång jag hade gärna ställt honom någon vecka nu men tyvärr är detta inte möjligt då han blir ett monster att hanera vid vila. Ridningen i sig är väl inget problem i samband med vilan men vi kommer inte upp på honom hade vi kommit så nära att vi kunnat sitta upp hade det varit en sak men en häst som är två meter upp i luften och stegrar sig och bockar om vartannat går inte att komma upp på.... så vi kör några sammanhängande skrittautdagar med en dags helvila och några lugnare mer lekfulla pass med bommar. Detta mår både kropp och knopp bäst av. Onödiga skador och riskabla tillfällen har vi fått nog av nu, det utsätter vi oss inte för mer än nödvändigt.

När det gäller sadel rider vi i en equipe oracle.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka