07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Bilden fungerade inte. Du måste göra dina bilder publika tror jag :)
Hon ser ut att tycka att det är jättekul att hoppa!

Tack :) hade precis vågat starta en 1.10 med min andra häst, nu börjar man om på babyhöjder igen.

Haha 1,10 är ju nära döden höjder! Jag tycker det ser alldeles lagom högt ut ;)

*kl*

Jag tänkte klippa A snart, vad tänker ni om täcken? Kan jag med gott samvete låta henne ha ett ofodrat regntäcke ett par veckor till? Blir ca 15-20 på dagarna och ungefär 9 grader på morgonen. Hon får isåfall ha det dygnet runt! :)

Ska beställa en ny Rambo garderob men det tar ca 3 veckor och vill gärna klippa henne nu :)

Hade gärna köpt ett 100g halstäcke på stört men hittar inget bra och känns onödigt när grymma täcken är påväg.

Hon fryser aldrig sålänge det inte blåser och regnar, då blir hon frusen! Var VARM under det ofodrade regntäcket idag då det ösregnade och var 16g. Detta är dock inget halstäcke, hon ska få en täckesklippning.

Du kan nog ha ett ofodrat regntäcke på henne, men håll koll på väderleken ifall det blir över 20 grader varmt då blir det lite svettigt under täcket misstänker jag.

Har också lite täckesbryderier angående min häst, jag vill inte att hon ska spänna sig och frysa och framförallt vill jag inte framkalla värsta vinterpälsen på henne, så hon har ett fodrat regntäcke på natten. På dagen har hon ett regntäcke utan foder, om inte varmt väder väntas, då får hon vara utan täcke. Hon har varit utan för det mesta då det varit ganska varmt här. Jag har möjlighet att byta på morgon och kväll.

Misstänker att jag får klippa min framöver.. ska bara försöka skaka liv i saxen, den gav upp när jag klippte farsans afghanhund sist. :grin:

+ Vouge

Divan går utan täcke om det inte är dagsregn. Jag tycker det är alldeles för varmt för att ha täcke på nu. När det börjar bli runt 10 grader på dagarna åker täcket på. Inne dröjer det nog ungefär två månader innan hon behöver täcke på. Vi har väldigt varmt i vårat stall. Hon är inte klippt och kommer inte klippas heller.

Denna artikel tycker jag fler borde läsa.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm

Jag kanske ska förtydliga lite att min går ute dygnet runt och det har regnat några nätter här nu, så då är det inte särskilt varmt. Och på dagen har hon haft ofodrat regntäcke om det regnat och blåst. Annars naken.

Men det är svårt det där, man får försöka läsa av sin häst, de är ju olika :)

Bra artikel!

Idag har vi flyttat hem till stallet igen. Pållan inledde med att skrubba svansen, suck.

Lite bilder på kroppen från början av sommaren och nu:

Betessläpp 10 juni:
201206101445591.jpg

1 juli (med ett fint bitmärke på rumpan)
2012-07-01162145.jpg

Idag:
2012-09-02170341.jpg

2012-09-02170353.jpg

Jag skulle vilja behålla hennes runda rumpa även över vintern, men frågan är omd det går att stoppa i henne så mycket.

Bra artikel som många borde läsa. Har några i mitt stall som övertäcker så det är helt sjukt.:grin: Min har gått ute med flugtäcke fram tills förra veckan och varit naken på nätterna. (vi har dörrar och fönster öppna i stallet på natten) I fredags och lördags så det vräkte ner konstant fick hon ha ett 50 gr täcke på sig ute. Nu när det är lite ostadigt har hon ett Buccas Sun Shower på ute.
Veckan som gått har gått helt OK. Hon verkar koppla av mer för varje dag och nu är alla hästar inne från betet så hon slipper gå och skrika efter de andra kompisarna.
Löshoppade en dag förra veckan och hon var riktigt sansad denna gång: http://www.youtube.com/watch?v=V9Acl7hW1uc&list=UUJjQ5LYvl6XGtxXgljar2Uw&index=1&feature=plcp
I lördags fick jag ridhjälp av en tjej som har en häst på foder i stallet. Hon har ridit mkt unghästar och förhoppningsvis kan hon hoppa henne lite uppsuttet så småningom. Hon gillade Elle och Elle henne. Känns bra att någon annan rider henne lite för jag vill inte ha en enmanshäst utan kunna låta någon annan rida om man ska åka iväg eller bara vill ha hjälp. En liten film på när hon red.
http://www.youtube.com/watch?v=Puzzal70NeA&list=UUJjQ5LYvl6XGtxXgljar2Uw&index=2&feature=plcp
Insåg när hon red att sadlen inte ligger hundra.:crazy: Har märkt att hon gärna skjuter över den till höger när man rider och nu när jag såg från marken var det väldigt tydligt. Så snart kanske jag får ge mig ut i sadelletar djunglen igen...

Ja övertäckning är något som ska stävjas. Mina stallkamrater har ofodrat innetäcke på och regntäcke över det oavsett väder.... stackars hästar.

Plus att de sätter inte så mycket mindre päls för att de har täcken utan det är ju ljuset som styr det där mest, och gener.

Bra att någon annan rider också. Tycker också det är viktigt att hästarna accepterar andra ryttare. Tänk om det skulle hända mig något alt. jag måste sälja..... då är det ju en fördel om fler kan rida hästen.
Har en kompis som aldrig haft någon annan på sin 7 åring. Hon red in den själv också.....

Jag hatar allt vad tillskott heter men kanske får vika på ett nu :D

Jag ska börja ge extra E-vitamin. Har läst runt på nätet och försökt förstå varför hon inte håller sig rundare och finare fast hon får så sjukt mycket protein och hö och allt.
Det jag kunnat läsa mig till är just att det kan vara problem med E-vitamin/selen halten i maten. E-vitamin finns i massor på bete men förstörs av värmen i ensilage och under torkningsprocessen av hö, kan man bland annat läsa sig till på Kraffts hemsida. Så trots att man ger tillräckligt mer protein så funkar inte muskelbyggnaden ändå.

Hittade även en avhandling från SLU som tog upp detta och där framgick det att många hästar faktiskt kan behöva E-vitamin tillskott.

Först började jag kolla runt efter muscle builder grejer men eftersom allt var hutlöst dyrt, typ 1,000 spänn i månaden, så började jag kolla innehållen istället och det visade sig vara E-vitamin, Lysin, selen och aminosyror i allt så då hittade jag ett pulver från Claver som säljs på Hööks för 279 kr istället så nu ska jag testa det :D

Återkommer med resultat om en månad typ.

Jättebra artikel! Min går fortfarande utan täcke och verkar inte bry sig om att det har regnat nåt speciellt. Jag har fått lära mig att när temperaturen går under 10 grader och det är nederbörd då bör man börja täcka om dom ska stå ute i ihållande regn. Sen är väl alla individer men jag tror nog att vi gör våra hästar känsligare än vad dom är.

Min har också precis börjat få E-vitamintillskott. Efter Champion of the Youngsters så konstaterade vi att han har tappat lite muskler i bakdelen och inte bär sig riktigt som han ska, varpå hon föreslog att han ska få E-vitamin för att få hjälp på traven med att bygga muskler. Har även ökat på kraftfodergivan ordentligt (han äter Granngårdens avelspellets och det är dem jag ökat på, sedan får han även havre och betfor samt majsolja). Själv testar jag Granngårdens tillskott och hittills så tycker jag faktiskt att det går åt rätt håll (om det beror på E-vitaminen eller den ökade mängden kraftfoder eller en kombination vet jag dock inte).

När det gäller täcken så har mina börjat ha regntäcke på sig ute eftersom det har regnat så förbaskat de senaste veckorna. Annars går de nakna. Någon natt sov de med tunt täcke på inne också (har alla dörrar och fönster öppna och hästarna värmer inte direkt upp utrymmet) eftersom det var knappa 3 grader under natten. Q är inte känslig alls och täckas snarare när han klipps senare. Den andre däremot får inte bli blöt om det är svalt ute eftersom han då spänner sig så han får ont i ryggen när man sedan försöker rida så honom är jag lite mer försiktig med, det räcker dock att hålla honom torr i första hand så täckena i fråga behöver inte vara särskilt tjocka utan bara skydda.

Min går fortfarande naken. Med undantag för igår morse innan tävlingen. Skulle inte åka förens vid lunch så han fick gå ut i hagen innan.. & jag ville inte ha en lerig häst när han var nybadad. ;)

Tävlingen (Lokal) gick kanon, trots blåst! Nollade 1,10m, så efteranmälde till 1,10m. Vilket han också nollade! Bästa lilla hästen!

Jag kör också med tillskott av E vitamin, selen och lysin. Här ska byggas muskler!

Min får utöver betet 2 kg hel havre, 0.7 kg lusern och 3 dl sojamjöl, och mineraler.

Marvin, är hon svår att hålla i hull? På bilderna ser det ut som om hon var i bäst hull i början av sommaren? Vad går hon på för foder?

KL

Hej allihopa, tänkte klämma mig in här i tråden nu när jag också har en 07:a :)
Har haft min dam i en månad ungefär och tanken är att hon ska bli hopphäst, hon kommer från Irland och är inte hoppad så jätte mycket än men vi har lyckats styra runt en bana på 80cm än så länge :) Vårat mål är champion of the youngsters nästa år så jag har lite att jobba på :P

Har en väldigt kort och dålig film då mamma envisades med att filma med hennes uråldriga telefon :P http://www.facebook.com/photo.php?v=10151187267396140

Nelly kallar vi henne :) (Bild)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151130630066140&set=a.10150657908541140.445894.665416139&type=3&theater

Vad kul! Stort grattis! :laugh:

Min går för det mesta naken. Har haft täcke på ett par nätter och någon enstaka dag senaste två veckorna. Dels för att det regnat ihållande och dels har hon varit lite loj med ngn host så jag har velat stoppa en ev förkylning på gång. Det har varit antingen bucas sun shower eller ett med tunn fleecefodring.

Generellt håller jag mig annars till "regeln" att under tio och nederbörd blir det tunt täcke. Är det bara uppehåll, bra med bete/tillskottsfodring och gott väder så har jag inga problem med naken häst ner mot nollan under ett par timmar nattetid om det då bara är uppemot 15-20 dagtid.
Får mer ångest om hästen riskerar att bli för varm under täcket än att den ev skulle tycka att det är för kallt under en kortare tidsperiod. Mot värme har de ju ingenting de kan göra, kyla har de ju flera finesser att skydda sig emot.

I matväg får min än så länge ett par nävar betfor och knappt ett halvkilo hippo grow alfa samt b-vitamin. Kommer nog att lägga till e-vitamin så småningom jag också. Antar att det än så länge finns bra i gräset.

Tog idag mod till mig och pratade med stallägaren. Min klarar inte att gå i våra mindre (ca 30*30m) grusade rasthagar där de får gå när underlaget inte håller på vintertid (vid minsta hårdhet i backen får de gå ut i stora hagar).

Jag förstår ju att de inte vill få sina marker söndertrampade men jag vill inte ha en häst som vandrar sönder sig. Så jag hörde mig för och det var absolut ok att min gick i de stora hela tiden "för som förra vintern kan vi inte ha det, hon gillar inte små hagar helt enkelt." :bow:

Visst hon kommer att få gå själv de dagar de andra går i rasthagarna men val mellan pest och kolera så hellre att hon går själv, är lugn och tillfreds om än utan fysisk hästkontakt än att hon är psykiskt instabil trots hästkontakt i de små hagarna och såsmåningom även fysiskt skadad.
Det bär mig emot att ha häst ensam men det är ju inte jämt. Vi får testa och se, skulle inte detta heller funka så får jag flytta. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka