Sv: 07rnas tråd del 11!
Vad kul! Stort grattis!
Min går för det mesta naken. Har haft täcke på ett par nätter och någon enstaka dag senaste två veckorna. Dels för att det regnat ihållande och dels har hon varit lite loj med ngn host så jag har velat stoppa en ev förkylning på gång. Det har varit antingen bucas sun shower eller ett med tunn fleecefodring.
Generellt håller jag mig annars till "regeln" att under tio och nederbörd blir det tunt täcke. Är det bara uppehåll, bra med bete/tillskottsfodring och gott väder så har jag inga problem med naken häst ner mot nollan under ett par timmar nattetid om det då bara är uppemot 15-20 dagtid.
Får mer ångest om hästen riskerar att bli för varm under täcket än att den ev skulle tycka att det är för kallt under en kortare tidsperiod. Mot värme har de ju ingenting de kan göra, kyla har de ju flera finesser att skydda sig emot.
I matväg får min än så länge ett par nävar betfor och knappt ett halvkilo hippo grow alfa samt b-vitamin. Kommer nog att lägga till e-vitamin så småningom jag också. Antar att det än så länge finns bra i gräset.
Tog idag mod till mig och pratade med stallägaren. Min klarar inte att gå i våra mindre (ca 30*30m) grusade rasthagar där de får gå när underlaget inte håller på vintertid (vid minsta hårdhet i backen får de gå ut i stora hagar).
Jag förstår ju att de inte vill få sina marker söndertrampade men jag vill inte ha en häst som vandrar sönder sig. Så jag hörde mig för och det var absolut ok att min gick i de stora hela tiden "för som förra vintern kan vi inte ha det, hon gillar inte små hagar helt enkelt."
Visst hon kommer att få gå själv de dagar de andra går i rasthagarna men val mellan pest och kolera så hellre att hon går själv, är lugn och tillfreds om än utan fysisk hästkontakt än att hon är psykiskt instabil trots hästkontakt i de små hagarna och såsmåningom även fysiskt skadad.
Det bär mig emot att ha häst ensam men det är ju inte jämt. Vi får testa och se, skulle inte detta heller funka så får jag flytta.