07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag ger också E-vitamin och även b-vitamin i perioder. I dag slog jag till och köpte Equitop Myoplast. Har funderat på de länge men de är så satans dyrt. Men eftersom hon stått så mkt och nu börjas tränas lite hårde så tänkte jag ge de ett tag. Sen äter hon 1,5 kg Hippo basis och 1,5 kg Dangro Hestekraft plus mineraler och betfor och så mkt hösilage hon orkar äta.

Jag blir också lite förvånad över att folk har börjat täcka redan, eller så har det varit sämre väder både norr och söderut än just här.. Min är ganska känslig och fryser lätt vilket ger ökad tonus i ryggen men hon har klarat sig bra trots att det inte finns så mycket att äta i hagen. Tänkte försöka ha henne oklippt så länge det går och än har hon inte börjat sätta päls.. Vi har fått in kanonsilage för en sån som min så just nu klarar hon sig bra energimässigt på det + ca 1 kg krafft /dag, ökar på när vi är igång i träning fullt ut. (vilket tycks bli mer eller mindre aldrig, skulle åkt till dressyrtränaren imorgon men boxgrannen hade feber idag...)

Då vi har extremt selen-fattiga jordar här nere i hörnet så har min fått Protect E-selen sedan tidigt i vintras, dock inte nu under betesperioden. Men får erkänna att jag inte räknat på det, vet ju inte ens vad ett sånt där mått väger. (varför kan de inte skriva det på förpackningen?)

Sassiball: Du har kanske rätt? Å andra sidan har betet börjat sina senaste tiden. Men rumpan är iaf rundare nu!

Min får 13-14 kg hösilage, lympos bas (men går över till sport nu), E-selen, betfor, lusernhack.

Räknade på foderstaten i början av förra hösten, fick då kommentaren av programmet: Ska du verkligen ge så mycket energi?
Sen visade det sig att jag fick ge betydligt mer än jag räknat på för att hon skulle hålla sig fin.

De flesta märken verkar vilja att man ger 100 gr om dagen, vilket är typ 2 mått. Iallafall av det jag ger. På min burk stod det hur mycket man skulle ge.

Du verkar ju ge tillräckligt med protein också.

Chatsi och Divan är ju lite samma typ och de kommer aldrig bli body builders utan de kommer ha gracila muskler istället. Tyvärr är det ju svårare att "gömma" att hästen är lite mindre musklade än när de är av den typen som blir tjocka där många misstar hullet för muskler. Inte konstigt att de är fullmusklade heller, de är ju bara 5 år.

Här är förresten en studie som jag hittade på nätet ang. e-vitamin
http://stud.epsilon.slu.se/1402/1/m%C3%A5nsson_t_100618.pdf

Har hört mycket gott om Myoplast men jag tycker det är lite för dyrt. Iofs finns det i en affär i krokarna som säljer för 750 spänn för 1,5 kg.

*kl*

Vad det gäller täcken så har jag lyxen att bo nära stallet och kan täcka av och på vid behov:). Båda mina har regntäcke vid nederbörd (och j-lar i min låda vad det har regnat här förra veckan!). Det har då heller inte varit varmt uta och då har Barbie haft ett 150 gr på sig. Övertäckning måhända, men jag lever efter devisen "hellre torr och varm än blöt och kall".

E-vitamin kan verkligen göra mirakel vig muskelbyggnad! Gav det i våras när vi var som mest på G. Nu ger jag inget extra utom Hippooljan (som jag är lite kär i:p).

Imorgon ska kiro kolla på ponny. Tycker hon har tappat baken ovanligt mycket i nerförsbackar och får känslan av att det är nåt som sitter fast. Min veterinär tycker att det är onödigt att åka till klinik eftersom hon känns fräsch och fin i ridningen. Longerade igår och traven har utvecklats en del och även galoppen var jättefin:). dessutom var hon tokpigg och brallade som en galning och såg helt överlycklig ut:D.

Har fortfarande inte fått loss tummen och klippt henne än. Men om det ev blir en hopptävling i helgen (ja jag velar massor:o) så blir det nog gjort på lördag. Och på fredag får hon fina fötter. Känns som om det är mycket nu:p.

Idag var Amazing en riktig :devil:

Det började med att hon var lugn och jättegosig när vi grejade med henne så jag tänkte att det blir toppen att skritta ut! (Hade med J)

Men :grin: fick vi!

Jag började rida och À stog som ett ljus vid pallen när jag satt upp. Kanon tänkte jag igen!
Sen skulle jag rida ur paddocken och helt plötsligt gör hon ett jävla hopp rätt upp och trots martingalen nockar hon mig kraftigt rätt i ansiktet, jag hör hur brosket i näsan knakar till! :crazy:

Får en fruktansvärd huvudvärk och hoppar av!

Sitter sen upp igen men red bara en liten stund för hon var helt rabiat och okontaktbar! :(

Fattar ingenting, hon är alltid pigg oavsett vila men såhär jävla käftig har hon aldrig varit! Funderar på om det är bettet, har testat ett jaktbett ett par ggr för lite mer broms vid uteritt men hon hade dessa tendenserna sist när vi red på det vanliga också..

Jag gissar på vila kombinerat med trots! USCH! :cool:

Senast ändrad:

Ja ibland är de gangsters.

I dag lastade jag Elle och åkte iväg och red lektion. Hon var lite stressad i transporten och stod och skrapade. Ut kom en mkt varm häst som var lite uppe i varv. Efter att hon coolat ner sig var hon i alla fall fin och avspänd under lektionen. På hemvägen var de samma sak med orolig häst. Nyttigt att åka iväg, ska försöka komma iväg nästa vecka också.

Ja det var det värsta! :crazy: Men det är väl det som är tjusningen med att ha unghäst! ;) Blir spännande om 2 år när vi inte längre kan skylla på det.. :angel:

:D

Och idag var Amazing riktigt dyr igen! :love: Önskar att jag hade spelat in det för hon var verkligen sååå fin! Tömkörde ca 30 min och hon fick testa lite trav (på rakt spår givetvis) idag! :) Och även lite bommar i både skritt och trav! Gissa om hon var NÖJD! :love:

Vilket steg hon får till damen! :d

Kul att det går bra :) Har du ingen bild på din fröken, jag kommer inte ihåg vad det var för häst, stam o så?

Idag får GP vila, igår var det galoppträning på stubbfälten. Hon tycker det är jätteroligt och det känns som om galoppen blir bättre och bättre. Hon har inte världens bästa kondis, blir ganska så anfådd så jag lägger såklart in skrittpass emellan. Får passa på nu innan stubben plöjs upp.

Tänkte uppdatera och säga att vi fortfarande lever men har legat lågt hela året efter en väldigt turbulent och orolig första halva av året men nu är vi peppar peppar med i matchen i gen. Har följt er här inne i perioder och det är så kul att läsa och följa alla både med och motgångar.

En bild på min lille spjuver:
558389_10151006788836105_1680519132_n.jpg

Ska ta en bild i helgen när vi fått sadeln :)

Amazing, Mecklenburgare efter Syndikat - Ahorn :D

Galen fuxa med enorm ridbarhet bara man kommer förbi bitchigheten! ;)

Ja just det nu när du skriver stammen så minns jag. Min förra häst var mecklenburgare, den bästa häst jag haft :)

Jochanda, så snygg häst du har!

Åh den där minns jag! Visst är det den som fått tokspel och som du åkt av rätt ordentligt? Den är iaf riktigt snygg:).

*kl*

Igår fixades Barbie av kiro. Hon satt fast lite i högersidan (no wonder eftersom jag är helt låst i höger...). Hon har ju tappat lite bakben i nerförsbackar och jag har tyckt att det blivit sämre. Troligen har hon en mild patellahakning som antingen beror på att hon växer eller en mildare överansträngning. Kan nog vara en kombination av ovanstäende. Hon har vuxit rätt mycket sen hon kom in från betet-tror knappast hon är kvar under c-ponnymåttet längre:/.

Ännu deppigare var det när jag longerade lite innan kiro skulle komma. Då hostade hon flera gånger:(. Är rätt säker på att den skiten blivit kronisk.

Idag red jag ut en sväng i skogen. Travade nån liten minut och galopperade en kortis. Hon kändes jättefin och mjuk. Hostade inte en enda gång och de få gånger hon tappade bakben (gör det enbart i nedförslut) fick jag inte känslan av att benet hakade. Och äntligen var jag rak i sadeln! Kiro fixade mig också och det var så himla skönt att käna lite ridkänsla igen:).

Du minns helt rätt gällande tokspelen, dessa fick vi dock rätsida på i november någon gång när jag fick köpt ny sadel. Känslig herre som vet vad han vill. I mitten av augusti hittade vi orsaken (sadeln) la på min tränares sadel och det var som att vända på en hand. Dock det lilla problemet denna var specialsydd och extrauppbyggd bak efter hennes häst så det finns inga likadana exemplar och att sy upp en likadan var jag inte sugen på. Vi red i hennes sadel och provade nya hela tiden alla med samma utfall inga var bra sadel nr 20 accepterade killen så det var bara att köpa. Men säg den lycka som blir långvarig veckan innan jul blir han sparkad i hagen påvänster framknä vilketleder till två veckors konvalecens.

I början av januari sätter vi igång igen den 11jan sent på kvällen sitter vi i ridhuset och joggar igång när jag vänder varv snubblar han till och är på väg att gå omkull. Jag känner hur han nickar efteråt och tänker att han måste ha vrickat sig som tur var var där folk i ridhuset som kan titta. Jag hoppar av och ska springa med honom och mer eller mindre får honom över mig. Han vinglar fram som en riktig fyllehund och släpar hela bakdelen bakom sig. Ringer direkt till veterinären i stallet förkonsultation via telefon vi tempar, kollar slemhinnor, känner igenom inget konstigt alls. Två man, en på varje sida får stötta honom tillbaka upp till stallet.

Halv tolv på natten är jag tillbaka i stallet samma läge gällande temp, slemhinnor etc och all mat är uppäten men nu får vi inte ens ut honom ur boxen då han inte kan hålla balansen. Torsdag morgon (dagen efter) får vi tid att åka i Helsingborg vid detta laget har även min tränare och hennes man (hovslagare) hunnit titta på honom. Veterinären som dessutom var höggravid har läst medicinböcket halva natten för att orientera sig. Alla har samma teori wobbler/slinger vilket även var Helsingborgs första tanke.

Vi får in honom i transporten och tar oss ner och nu börjar en orolig tid utan några som helst odds för vad som kan bli bra eller inte. Diagnoserna varierar gång till gång kotkompression i halskotorna, fraktur på nackkotorna etc. 3månaders boxvila inleds. Succesivt blir han bättre, näst sista gången får vi möjligheten att välja att göra en kontraströtgen med efterföljande steloperation av utsatta kotor om detta visar sig ens vara möjligt. Hem och fundera detta ska göras snarast isåfall då det måste göras inomtre mnader från första symptom för att kotorna ska vara så hela och opåverkade som möjligt men chansen att försäkringsbolaget skulle ta det var mycket liten. Vi valde att avstå av ett flertal orsaker. I slutet av Mars var han i princip symptomfri men veterinärerna vågar inte ställa någon diagnos och de vågar inte friskförklara honom.

I mitten av april sätter vi igång igen 3veckors skritt (med sedalin som livförsäkring) därefter sex veckors igångsättning efter det har han gått fullt. Men vi tar inget för givet och vilodagarna är väldigt få men vi försöker skritta ut några extra dagar i veckan. Han mår bäst när han får gå, stelnar lätt till lite och blir "stapplig" i bakkärran om han får vila några dagar. Veterinärens sista utlåtande var sätt igång honom det är ett test, håller han så håller han, annars finns det inget att göra.

Idag närmar vi oss tävlingsform igen äntligen, men vägen har varit krokig och är det fortfarande men vi börjar se ljusare på framtiden. Numer vågar jag planera en vecka i taget och är inte fullt så hypokondrisk som jag var för några månader sedan. Numer accepterar jag ett sämre ridpass utan att tro att hästen ska ramla ihop och dö.

Vi uppskattar den tid vi har, tar dagen som den kommer och njuter av de dagar som vi har riktigt bra ridpass.

Men himmel vilken vår ni har haft:eek:! Jag förstår att ni kämpar med honom för det är verkligen en riktigt fin häst:bow:. Önskar er all lycka att han ska hålla och jag hoppas att du fortsätter uppdatera här!

Men ush vad obehagligt! Hoppas det håller i sig nu & att han får fortsätta vara frisk!

KL!

Köpte några fina bilder från tävlingen i söndags. Guld värt med fotografer på tävlingar, när jag själv alltid filmar! :love:

582668_10151044115986778_387510122_n.jpg

523477_10151044115771778_577230765_n.jpg

539912_10151044115276778_1528025400_n.jpg

Fin!!! :banana:

*kl*

Med Divan knallar det på. Blir bättre och starkare för varje vecka som går men igår var det en riktig tråkdag. Fy vad dåligt det gick att rida. Stel som en pinne, inte på hjälperna och ouppmärksam. Inte så konstig dock då jag inte ridit sen förra onsdagen pga kiropraktor besök på torsdagen vilket följdes av två dagar skritt, tömkörning, sen vila i måndags och i tisdags red min kompis ut.

Tyvärr har hon fått fuktutslag trots att hon är täckeslös så det ser ut som om hon har fläcktyfus på halsen, som tur är har hela ryggen klarat sig. Hoppas det försvinner snart och att pälsen inte åker av. Någon som har något bra tips hur man behandlar det förutom med hibiscrub och torka eller äpplecider vinäger?

Imorgon ska jag träna iallafall och min tränare ska också rida lite så jag får lite extra hjälp att få igenom henne :D Lite fusk men va fan. Ska antagligen tävla på söndag, är reserv nummer 2. Det som är drygt med tävlingen är att jag inte kommer veta förrän kl 20 på lördag om jag kommer med eller inte och då får jag reda på mitt startnummer. Fattar inte hur de kan ha en sån sen dead line. Man vill ju kunna planera lite, det är ju stor skillnad på vad jag kommer förbereda på lördag beroende på om jag startar kl 8 eller kl 12,30. Tror jag sätter en egen dead line att om jag inte kommit med kl 15 så tar jag bort mig i TDB.

Shoppade lite i helgen på rea på en butik i närheten:
Ett nytt regntäcke från Weather Beeta Joules edition. Lila med gröna prickar så det kanske inte är svinsnyggt men det var 30% rabatt och kostade typ 500spänn
Ett nytt fleece från Rambo Grand Prix med 40% rabatt, så snyggt att jag dog lite :love:
Bruna Schockemöhler handskar för 150 spänn
Ny tröja från Joules för 50%
Ny tävlingshjälm. En hederlig gammal Champion Showring för 50%

Totalt 2500 kr istället för 4300 kr. Fatta vad jag sparade pengar!!!! :angel:

Haha, ja du sparade massor av pengar:D! Jag jobbar ju extra i en ridsportbutik och det är fullkomligt livsfarligt... Är numera i princip helekiperad i Pikeur och hästarna i Eskadron och Bucas:o.

*kl*

Red på stora banan idag och efter tips av Jfrelin höll jag mig på raka spår. Red massor av tempoväxlingar och övergångar och hon kändes fin. Fick framförallt en jättefin och påverkbar skritt! Brukar vara sällan man får en riktigt bra ridkänsla just i skritten. Ingen hosta heller:).

Och så har hon fått prova en ny hagkamrat. Det var meningen att hon skulle gå med sin betespolare men den hästen ska gå på fri tillgång på hö. Barbie gick med honom i en vecka och har gått upp typ 20 kilo på den tiden. Hon är superfet och jag är rädd för fång! Så nu ska hon gå med en travarvalack som vanligen är väldigt på ston. Men inte med min lilla häxa inte. Hon har satt honom ordentligt på plats och han får knappt äta. Hon är verkligen helt otroligt bitchig i hagen!

Och så bev hon skodd idag:). Känns alltid skönt när det är nygjort:).

Heja Barbie! Det är bara att visa grabbarna vart skåpet ska stå.

Jobba i ridsportsbutik?? hmmm det låter lite som himmel och helvete på en gång :D Jag var dock lite duktig i lördags och la tillbaks ett schabrak från Eskadron trots 40% rabatt eftersom; -jag behöver inga mer schabrak....
Mamma höll på att få en hjärtattack på plats :D

Bra att du testade att rida på rakt spår. Det har som sagt hjälpt mig och Divan med patellaproblemen iallafall. Så jävla svårt dock men jäklar vad bra man blir på att sitta mitt över hästen, hålla jämt i båda tyglarna och som sagt raktriktningen får man på köpet.

Du kan ju köra den extra avancerade övning som jag gjorde att rida 1 m innanför spåret också :D:p
Men på förra tävlingen fick jag 7 på uppridningen med kommentaren: Rak!
Lätt värt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka