07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min har tävlat klart för i år. Han har gått hela våren och sommaren och hunnit starta Champion of the Youngsters och ett gäng 120-klasser upp till nationell nivå. Nu på slutet var han trött och yr i mössan så den sista klassen för året gick jag ut ifrån. Han hoppade väl men orkade ändå inte göra sin uppgift så då är det bättre att tacka för sig. Nu ska han hoppa lite så hans pigga och spänstiga sida kommer tillbaka och sedan får han vila hela oktober. I november sätter jag igång och under vintern så ska det vara fokus på dressyren.

Sedan är planen på att ta ut honom i några LA:3 dressyr (föredrar det programmet före de på kort bana) och 120 hoppningar under tidiga våren och sedan får vi se vad vi ska göra nästa år. Min tränare vill att han ska vara hopphäst och gå 130 nästa år, jag vill göra allting :angel: har aldrig varit så mycket för hoppning innan och tyckt att det mest är det nödvändiga ontet i fälttävlan, men när man har en häst som hoppar så högt så enkelt så är det faktiskt nästan lite kul.

Nej men usch vad tråkigt! Hoppas att du kryar på dig snabbt!

Håller med dom andra om att du borde höra med Flyinge eller dylikt. Där finns det kunnigt folk som håller koll på hästen!

kl
Jag och herr Plutt har mest ridit ut det senaste och tagit det lugnt. I morgon blir det nya skor och en liten påminnande tur på banan tror jag :)

Själv så måste jag erkänna att jag inte har någon plan för det. Är dålig på att sätta upp mål och när jag för en gångs skull gjorde det i form av en klubbtävling så gick hästen och utvecklade en sådan mugg att jag nu efter ca 4 v extra vila har börjat kunna skritta igen... Så jag får se om jag hittar någon tävling som jag dessutom lyckas komma med (bor också i Sthlm området) framåt nov. Vi fortsätter med jämna avbrott beroende på det ena eller andra problemet men skam den som ger sig. Men när man läser inläggen här så får man lite perspektiv och är jag tacksam för min egen och familjens hälsa

*kl*

Funderade på om jag skulle testa hackamore igen på A, hon gillade det sist och jag upplever att hon blir sur just när man tar henne i munnen, alltid superkänslig för det men extra mycket nu... :)

Fast nu måste jag lägga mig i. Rid hästen mot bettet istället. Om hon inte har framåtbjudning ligger ju grundfelet där. Mecka inte runt med olika bett. Framåtridningen ska ju läggas dag 1 under inridningen och du bör backa till dag 1 eftersom hästen inte bjuder framåt. Har man följt dig här har du ju haft problem med just framåtridningen hela tiden sen hästen var liten.
Blir hon sur, då är något fel. Går hon inte framåt, då är något fel.

Du skrev ju själv "Hon smålättar och backar (backa har hon gjort innan, men inte på detta viset, nu tar hon allt ett steg längre!)
Hon kickar för skänkeln och vill knappt trava, och gör hon det bockar hon vart 5:e steg så man får ju driva som en galning och ändå kommer vi knappt framåt, vilket gör att mina ben ger upp efter bara ett par varv då jag inte kan rida lätt när hon går så långsamt.... "

Sen försöker du bortförklara allt.Vaddå att hon vill framåt? Enligt ovanstående vill hon ju inte!! Var lite ödmjuk, sluta och försöka "vara bäst" och inte ta hjälp, alla behöver hjälp, för din och hästens skull! Du har ju haft samma problem i åratal! Ska hon bli svår klass-häst funkar inte spåret du är inne på. Man ska inte behöva driva i varje steg heller!

Va lite ödmjuk och ta hjälp! Först hade jag undersökt henne noga, det låter som hon har ont. Om inte det syns något/hittas något, skicka på tillridning, det finns massa duktiga i ditt område! Jag har namn.

Kolla också allt annat. Det är en unghäst, hon har inte gått på bete och kommit in väldigt tidigt varje kväll (kanske pga skadan?). Innan ville du att hon skulle gå ensam och dessutom går hon in kl 15.00 på dagarna. Varför? Är det det som är problemet, hon trivs inte?

Kl

Lånade ut min häst i dag till samma tjej som red henne förra veckan. Funkade jättebra i dag också, lite loj häst men helt avspänd och det är de viktigaste just nu.
IMG_3617.jpg

IMG_3611.jpg

IMG_3600.jpg

IMG_3610.jpg

IMG_3599.jpg

IMG_3661.jpg

IMG_3652.jpg

Sen fick man gå ut i hagen och mysa....
IMG_3644.jpg

IMG_3663.jpg

I morgon blir de vila, torsdag löshoppning och fredag åker jag i väg och tränar.

Hon har gått in runt 19 hela sommaren, och nu är det åter igen 15 som är stallets rutiner.

Det andra ids jag inte ens svara på, det ligger inte ett sant ord i vad du skriver. Vi har aldrig haft problem med framåtridningen, om det är någon som varit framåt och som en trygg terrängtraktor så är det ju hon!

:grin:

Härliga bilder och vilket fint väder ni har :laugh:

Plutten fick ju nya skor idag och han var en riktig odåga. Först så blåste det en massa så han var på hugget och sen hade jag inte hunnit rasta av honom innan för hovis var tidig.
Såhär såg odågan ut mesta dels:devil:
42E356B0-40D5-4AE7-B1DB-B0C867FD4DA8-10879-0000133D82904147.jpg

Rastade av monstret innan jag red och tur var nog det.
90147DD6-AF3E-47B5-BF85-787902BB4EA7-10879-0000133D97607439.jpg

Hade fegsnöret på och det var nog tur annars hade jag legat i någon vattenpöl tror jag :p Det var en annan häst som hoppade när vi red och det blåste halv storm så hindren blåste ner och sen började det ösregna. All denna regn + blåst gjorde att herr Plutt drog några riktiga bocksprång, och jag såg nog mest ut som:eek: Förutom det så kändes han faktiskt riktigt fin men han fick som sagt minuspoäng på uppförande idag!

Hovis kommentar: "Förstår du nu varför det är så dyrt att få sin häst skodd:p"

Haha så söt han ser ut, ett äkta busfrö :)

Charlotte så fin hon är, och skönt att hon var lugn o avslappnad.

Jag lyssnade lite på er härinne o GP har nu en månads semester framför sig, tror hon behöver det, det har varit mycket nytt för henne. Red i söndags och hon gick jättebra, satte sig fint i galoppen och kände emellanåt riktigt bärig så det kändes fint.

Hon är så rolig för precis efter fattningen vill hon ibland bocka, men det är så mjuka små bocksprång så man bara precis driver lite lagom framåt så slutar hon, och man behöver inte vara rädd för att flyga av.

Senast ändrad:

*KL*
Det va 7 grader när ja släppte ut Prince nu på morgonen :/ fii sjutton så kallt det va!! Har fortfarande bra gräs i sommarhagen så på kvällen får han bara 1 mått mitavite och en kaka hö inför natten :)
E så jäkla fin i kroppen nu. Fått fin hals o musklerna över rumpan o låren framträder fint vid ridning nu.
När jag rider ut nu sitter galoppfattningarna från skritt i båda varven som en klocka!! Blir det öppet fält slänger han fram benen o frustar och studdsar lite. Mycket lycklig och nöjd häst för tillfället :)

Hihi, 7 grader:D. Har har vi senaste veckorna haft mellan 3-6 grader om morgnarna, tom någon frost också;).

Ikväll ska jag rida en klubbhoppning. Kändes som en bra idé i söndags. Just nu som en sämre idé. Men 60 cm är iaf inte högt:p.

I veckan så var det faktiskt -1 när jag släppte ut hästarna vid 06.30 här (i Värmland). Annars så har vi allt mellan 3 och 7 grader på morgonen och från 12 till 18 när det är som varmast under dagen. Helt omöjligt att matcha täcken till det. Eftersom jag inte kan vara där mer än vid ut och insläpp så får de på sig regntäcken ute nu, sedan regnar det av och till också så det känns säkrast att ha något på dem.

kl
Min har sedan i våras vilat 3v + 2v + 2v lite utspritt där det passat och när jag varit sjuk. Planen är Breeders och sedan mer semester. Han har gått bättre än vad jag kunnat drömma om denna säsong med flera felfria svåra nationella 1,20.
Det allra bästa med honom är att han är så glad och positiv till ALLT, det spelar ingen roll om jag vill klippa/rida ut/tävla/bo borta, what ever så står han bredvid mig med öronen på topp.
Det enda jag hade kunnat önska är lite bättre gång.

*kl*

Klubbhoppning ikväll alltså. Är supernöjd och vi fick ett par riktigt fina språng! Tyvärr red jag som en kråka på sista hindret så att vi rev:(. Men men, nu har vi iaf kommit igenom en hel bana:).

561054_4116758529195_1366301955_n.jpg

version-b8cbe004257a66dded8ddadfbfb9cf00

version-dbc6e2c9f3fb76d5ed2e627bd5789a79

Jisses vad hon hoppar den lilla! Men du har fel sadel på hörru, inte konstigt att ni river ett hinder då ;) skämt och sido. Jättebra jobbat!

Lytesout: vilken pärla till häst du verkar ha!

Ja nu börjar hon komma på hur hon ska göra:love:! Har sålt min hoppsadel eftersom den inte låg hundra på nån av hästarna. Är på jakt efter en ny, men är viktigast att den passar Juno och inte Barbie. Det var inte så farligt att hoppa i Childericen faktiskt;).

Han ser ut att påminna om Diablo.. Ser lika busig ut! :D

Charlotte1975: Alltid lika fina ridbilder! :love:

Fiorano: Kul att det gick så bra! & vad fin hon är!

KL!

Diablo hoppade med piloten igår efter 1,5 veckas hoppvila. Inte hoppat sen tävlingen den 2:a september. Superkuuuul tyckte han! Hoppade bana på 1,10-1,15 utan problem. På söndag är det dags för tävling. Dom startar 1,10m. Helgen efter det blir det lätt iaf, då hoppar han en 1m klass bara. Sen är det i princip slut på tävlingar.

Veckans ridschema ser ut såhär:

Måndag: Lugn uteritt, alla gångarter men mest skritt, 30min.
Tisdag: Paddocken 40 min.
Onsdag: Vila
Torsdag: Hoppning.
Fredag: Dressyrträning.
Lördag: Lugn uteritt.
Söndag: Tävling, 1,10m.

Börjar bli dags att klippa honom snart.. Hur gör ni? & har ni egen maskin eller hyr ni? Jag undrar vad som blir bäst i längden.. Kanske värt att köpa egen?

Senast ändrad:

Jag har haft en egen i ganska många år nu, fick den i julklapp när jag var typ 16-17 år och sedan dess har den definitivt tjänat in sig själv... fastän jag bara klipper de vi själva har (mellan en och fem hästar beroende på hur många som tränat på vintern) och aldrig lånar/hyr ut den. Har en DeLaval med sladd (som kan vara bökigt om man klipper väldigt vilda hästar, men när de är relativt vana så är det att föredra eftersom den helt enkelt krånglar mindre än de batteridrivna jag haft i jobbet).

(Och nu var jag tvungen att googla dem för att jag blev nyfiken, jävlar va dyr den var... tror inte att jag uppskattade den gåvan som sig borde när jag fick den :eek: nu känns det som om jag borde tacka min kära far i efterhand :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka