07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Msv C på en femåring? Får dom ens starta det?

Lägg upp bilderna på ngn bildsajt typ Pixbox eller facebook först, klicka på den gula rutan här över (den med typ en bergstopp) och klistra in urlen där så får du in bild:).

*kl*

Barbie har gått så in i nordens bra hela denna veckan:love:! Är så himla glad då jag var lite orolig för att hon tappade bakben i nerförsbackar. Efter kirobehandling och nyskoning har det i princip helt försvunnit:). Supernöjd med hoppningen i veckan är jag också och helgen 6-7/10 är den KM-helg med både dressyr och hoppning. Tänkte vara med i båda:).

Igår skrittade jag ut babacka en sväng och red ca 10 minuter på banan. Hon var så himla mjuk och fin och jag är bara jätteglad!

Vad härligt det låter! Hoppas det håller i sig!

Marvin; Kul att ni är på gång igen.

Hur konstigt det än må låta så är jag supernöjd efter dagens lokala 90-hoppning, med två stopp.

Hon kändes tipptopp från att jag satt upp tills att vi var klara. Väl framme, utan att vara spänd och på. Lyssnade superfint både framåt och bakåt och sväng åt båda håll. Kanonfin framhoppning.

Inne på banan, lite mer tittig och spänd men ändå så mycket bättre än tidigare. Fick jättefina språng på ettan o tvåan. Sen var det relaterat till trean och vi hamna mitt emellan, jag blir ju lite tveksam i de lägena. :grin: Hoppar dock fint sen. Får kanonsprång på fyran! Och sen relaterat till ett läskigt räcke, gult med vit grind i mitten, backar av flera språng innan. Hoppar vid nästa anridning med lite extra uppmuntran. Lite spänt mot sexan och sjuan och mot sista men hoppar, sista i trav, inte min vackraste linje direkt. :angel: Svarar fint och avslappnat framåt i fin galopp när jag tar en extra runda efter målgång för att få framåttänk med mig ut.

Fortsätter det såhär så är jag jättenöjd för det var stor skillnad bara sen förra gången.

Film blev det den här gången, med mina fel och brister. :cool: :p

http://www.youtube.com/watch?v=Y0iWd_xLQ7E&feature=youtu.be

Härligt att du är nöjd!:laugh:

kl
Idag har vi städat sadelkammaren och bland alla grejer! Så skönt att få det gjort! Fick kastat en hel del saker också.

Tog flera timmar men det är helt klart värt det. Tyvärr började regnet ösa ner när hästen skulle ridas så det blev ingen ridtur, men lika glad är jag för det! Nu kommer tvättmaskinen gå varm här hemma för att få rent en massa stallkläder:p

555431_10150962943533899_1313348649_n.jpg

Jovisst får man det. Det är föredetta La5 och La6

Å så fin! Verkligen framme i utbildningen.

KL
Jag var och skrek lite på systeryster med ponnybusa idag! I början var det spänt och springigt och ponnyn låg på mycket och var tung i handen. Men på slutet gick hon helt underbart fint! Jobbade mest i trav med målet att få henne lösgjord, taktmässig och lätt i fronten och handen. Julias kompis följde med som fotograf, så här kommer ett kort. Syrran jobbar på sitsen. ;) Har fortfarande ingen sadel, helt hopplöst är det...

DSC_0006.jpg

Visst är det hopplöst utan sadel.
Min förra sadel har förstört mycket så rider också barbacka sedan 2 veckor. Men såg skillnad i muskulaturen idag :)
Så värt att få honom bra först o sedan hitta en sadel. Fick stryka lite tävlingar men är ett nytt år snart o han har presterat mer än önskat så gör inget :)

Söt! Men hua mig, hur länge har ni varit utan sadel?
Jag som gnäller över att jag bara har min hoppsadel. Nytt försök till sadelutprovning på lördag, men nu har jag ju tröstshoppat upp pengarna på annat under tiden... :angel::crazy:

Lagren: Jättefin! MSV:C, det vågar jag inte ens tänka på på länge än! :eek:

Kirre: Vad kul att det har gått bra. Ser jättefint ut i början med bra flyt. Lite mer spänd på slutet. :angel:
Men, vem var det som tyckte grinden med de gula bommarna var läskig, du eller hästen? Med tanke på att nästa hinder ser likadant ut och ingen tvekan där... ;)

Vi har varit ute och galopperat idag, träffade på en stallkompis i skogen och hon hängde på och var draghjälp, hej vad det gick då. GPS:en uppmätte maxhastigheten till 40,5 km/h, dvs 675 m/min! Tur vi inte behöver rida så fort på tävling. Hon försökte dessutom bocka, fick ner huvudet lite, men inte upp ryggen som tur var. Bägge hästarna var väldigt nöjda efteråt iaf!

Terrängträning på torsdag, längtar!

Oj! Hihi, då gick det fort! :D

Hon har helt hopplöst sadelläge och skjuter fram varenda en så den hamnar fram på halsen innan man ens tagit sig ut ur stallet. :cool: Jag vet inte hur många vi har provat, min zaldi låg hyfsat med svanskappa på men den behöver jag själv nu, samt stallkompisens cliff barnsby (tror jag den hette :angel:). Vi satsar väl på att ta oss iväg till nån bra sadelnisse snart så vi får rätsida på det hela, men det är så svårt!

Hittills har det varit barbackaridning hela sommaren, med några få ridturer på lånade sadlar och prov-sadlar. Har inte haft nån ordentlig sadel till henne nånsin som varit riktigt bra. :cool:

Usch då har vi samma problem, min skjuter fram det mesta också. Helt hopplöst!

Nu har jag en liten fråga, efter att ha sett en annons.
Hur höga klasser (hoppning) får våra 07: or gå? Jag hade för mig att det är max 120. Men jag kan ju ha fel. Om jag nu inte har fel så; får dom gå högre utomlands?

Jag har ridit 2 veckor utan sadel.
Samma här min skjuter fram allt. pga av att han e 5cm högre bak så det lutar neråt. =/
Vi jobbar upp lite mankmuskler o ryggmuskler nu så ska vi se om vi hittar något som ligger bättre.

5åringar får gå 130 hoppning

418441_10150703801423899_1049023349_n.jpg

485825_10150988922318899_550534327_n.jpg

Ja, nu läste jag igenom TR också :) Tack så mycket!
Trevlig ponny du verkar ha :)

Faktum är att vi hoppar grind nästan varje träning så jag blev förvånad att hon tvekade så. Mycket kan jag skylla på mig och mina hjärnspöken men den där tar jag inte riktigt på mig. Och hon tittade och vinglade även mot sexan, liksom åttan, båda uppbyggda på samma sätt med grind i mitten. Däremot var jag nog mer med på de två sistnämnda och mer övertygande än på det gula, som där och då förvånade så jag var nog inte med helt.

Härligt med lite fart! :D

Nog allt e det en ponnyras. ;)
Slutar på iaf 155hög när han växt klart.
Visade honom som hingst som 3åring o var redan då 148:)

Det är på gott o ont!

Vill egentligen inte ha en liten stor häst men vad gör de ja e ganska liten o han klassar sig bra bland de stora. :)

Här kommer en bild på bruksprovet som 3åring.
215007_10150332547038899_7149283_n.jpg

Senast ändrad:

Som jag minns från Tyskland så får man tävla vilka klasser man vill, men kvala till Bundeschampionat på angivna nivåer så därför håller de flesta sina hästar i de klasserna. Och det stämmer att 5-åringar får gå 130-hoppning. Även om de flesta väl håller sina hästar i 120-125 som är championatsnivåerna.

Jag hoppas på att Flyinge har plats för min fina femåring, jag sitter som på nålar och väntar på svar. Det känns som ett oerhört bra alternativ just nu.Det är inte ens skamligt dyrt Jag tackar jfrelin mfl så mycket för ett supertips. !

Själv är jag på bättingsvägen och har ridit ett par gånger, eller kanske åkt häst man ska kalla det, men han är en sann glädjekälla min fina häst. Han bär omkring sin sköra matte så försiktigt, fast han råkade gå in i ett träd så jag blev klämd i vänstersidan....den sidan jag inte har ngn styrka eller så mkt känsel i (fniss, vilken jävla syn)

Känner inte en ponny eller rundmankad häst där en Stübben Rex glidit fram ! Gärna en lite äldre modell

*kl*

Åh idag är jag så nöjd! :love:

Amazing stod fint vid pallen när jag skulle sitta upp, sparkade inte mot sadelgjorden som hon gjort några ggr nu, och när jag skulle börja rida var hon urmysig! :laugh:
Lite spänd och kickade mot skänkeln några ggr, men när vi väl börjat trava glömde hon av det och travade på som aldrig förr! Min häst är tillbaka! :love:

Så imorgon blir det en lugn uteritt i skritt, bara rakt fram på grusvägen och mysa! :)

Aha:). Trodde att begränsningen för femåringar var lätt klass i dressyr och att A:5&6 hamnade inom den begränsningen när de blev msv:c. Men det är kanske ingen begr. på msv:b heller?

Jättefin häst och inte särskilt ponnytypad mer än huvudet:). Vad är det för stam och hur gick den på bruks?

Det gick inget vidare på bruks då han var för stor redan då.
Hoppningen va godkänd däremot exteriören gick inte lika bra.
857 om ja inte minns fel på gångarter. Var väldigt markbunden som ung. Eller fram till detta år.
Han är efter stackarps peeron - Nasser

Msv B får dom tävla som 6åringar
Äldre hästar behöver kvala på minst 62% x2 innan dom får starta. Men 6-7åringar får starta utan kval.
Dock har vi redan klarat kvalen om det skulle behövas.

Int I får dom tävla som 7åringar o sedan e de fritt fram som 8åring.

Kl

Tappskon gav oss inga problem. Hon var helt fräsch i lördags, men däremot ett monster pga extra vilan. Tömkörde ett bra tag innan hon coolade ner sig.
I går blev det ett ridpass i ridhuset. Var duktig och blev riktigt avspänd mot slutet. I EM är det dax för nya skor.
Halvkass bild från i går.
bild.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka