jag menade mer att jag aldrig sett ett samband med mugg här i mina trakter:-)
Jag vet ju inte var du bor, har ni inga leriga hagar eller mkt fukt och regn osv så klarar man sig säkert betydligt bättre, för det är ju just fukt och lera osv som om hästen blir det minsta mottaglig för mugg, så blir den jättekänslig om allt naturligt skydd på benen är borta.
mugg är ju inte ngt som bara är så enkelt som bara lera och fukt heller. jordbakterier kan orsaka det i en totalt snustorr hage. Likaså är mugg ofta en effekt på störningar i tarmen hos häst. så det är kompext, men vita ben är alltid mer utsatta det är ju etablerat.
sen oavsett har jag aldrig förstått varför man klipper hela benen på hästen öht, såvida den inte ska tävla os typ. det finns liksom noll anledning?
KL
Jag och pålle har skrittat ut 1,5 timma idag på nya stället på nya vägar med trevligt sällskap (en vän jag känner sen tidigare som står på samma ställe). På vägen hem genom kohagarna fick vi bokstavligen driva kossor, för de stod i vägen för att vi skulle komma hem sista biten till stallet ....
våra höga i blod dressyrpållar var coola som få och bara drev iväg kossorna med lite käck påhejning från ryttarna