07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Que? Gramanen nederst men överst? Den förklaringen hängde jag nog inte med på alls :confused:

Jag rider med gramanen där jag annars har kandartygeln, dvs. i glappet mellan fingrarna ovanför "vanliga" tygeln. Då blir det lite mer verkan på tränsbettet/bridongbettet än gramanen/stången vid ett förhållande tygeltag. Inte så pedagogiskt förklarat kanske :angel:

*kl typ*

När det kommer till invänjning så hade jag nog testat ett tag innan jag utvärderade, men å andra sidan så är ju inga hjälpmedel särskilt goda om man själv mest känner sig obekväm med dem. Känns det ok så ge det ett par gånger till, känns det inte ok så lös det på annat sätt. Man rider inte bättre om man sitter och känner att man inte vågar ta. Just graman är jag rätt van vid nu eftersom det är en bra säkerhet på herrn, men det är ju en smaksak och individuellt vad de passar på. Lilla tysken avskydde allt vad inspänningar hette, fungerade aldrig. Medan herrn gillar ett fast stöd och jobbar bra med hjälpmedel.

För övrigt så undrar jag vad hästkraken håller på med ibland... idag hade han vilodag och gick en timme i skritten, lugn och fin vilket var med beröm eftersom det blåste så förbaskat. Gick snällt tillbaka in i stallet och jag hann precis tänka "det gick ju bra idag" när hästen, halvvägs in i boxen, plötsligt vurpar (på det platta stallgolvet) och ramlar handlöst i dörröppningen in till boxen med hela ena sidan rakt in i metalldörrkarmen. Bakhovarna bara försvann och det smällde till rejält, helt utan orsak :eek:

Han fick två ytliga rivsår över revbenen (av dörrkarmen) och en del små skrubbsår på bakbenen som han drämde i golvet. Dock pälsskav och inget blod vad det gick att se vid noggrann visitation. Risken är väl att hästskrället smällde i baken när han ramlade och att han får en låsning igen :meh: ska longera imorgon och rida ett lätt lösgörande pass om han ser fräsch ut.

Det verkar som om Gud gav det där djuret 2 dm längre ben än han klarar av, inte konstigt att han har lite problem att fokusera all rörelse och energi åt rätt håll i ridningen när han inte ens klarar av att gå rakt på ett platt golv. Håller tummarna för att han är fräsch imorgon, tränaren som äntligen började lovorda framstegen och se riktig potential i honom (bakom allt det där sprattlandet åt alla håll och kanter). Måste han leka skalbagge på stallgången då...

Men så träligt! Vilken klant! Hoppas verkligen att han inte gjorde sig illa.

Kirre: Lycka till idag!! :)

Stjarnfrukt: När jag har gramanen på så gör jag som de andra har skrivit också, den är alltid längre än den vanliga tygeln och tar bara emot när hon leker stjärnkikare. Det funkar bra som ett stopp i hennes tankeverkstad, när hon eldar upp sig och den tar emot blir hon mer koncentrerad och söker då ett bättre stöd på den vanliga tygeln. Jag har den spänd mellan frambenen och håller den mellan ringfingret och långfingret och upp mellan tummen och pekfingret. Då blir den ändå inte lika skarp som den vanliga tygeln vid förhållning som Undret skrev. :) Jag har den bara ibland men har fått positiv effekt av den och kan släppa ut den långt ganska omgående. Dock är den i strl full och är på tok för lång, så kan inte släppa ut den helt, då kliver hon på den. ;)

Men alltså hahaha. Vad GÖR han?
Hoppas det inte blev något skit av det.

Stjarnfrugt: Låter som din graman är lite kort? Jag har iofs en ponnygraman så den är kort men kan fortfarande skritta på kort tygel utan att den inverkar.
Jag sätter min mellan frambenen på Divan pga hon kan resa sig, bockar aldrig. På bockdjur sätter jag den dock på sidorna.
Håller den precis som Fiorano skrev, tygeln som vanligt och gramanen under lillfingret. Kan hålla den som Undret skrev också men är mest bekväm med att ha den under lillfingret då jag själv tycker jag snabbare kan korrigera längden. Rider ju bara ut på den så formen är ju ändå lite mer uppåt då.

Klart att hon backar lite, hon tvingas ju mer in i en ram. Ganska normalt beteende de första gångerna man rider med graman och det krävs oftast mycket mer ben när man har graman på. Släpper säkert om du testar ute och hon har lite mer naturlig framåtbjudning.

Om du har gramanen under lillfingret så lägger den sig över den vanliga tygeln över pekfingret i handen:).

Avelsmålet med långbenta djur är tydligen inte bara av godo:/.

Tänkte fö ge mig ut och skritta en sväng nu. men så tittade jag ut genom fönstret och ängrade mig. Snöar som fan. Antar att det är ovädret från söder som kommit upp och häslat på. Jag blir så trött! Men imorgon ska det vara sol så jag väntar:o.

Senast ändrad:

Haha, samma här. :p Nu blev det vinter igen, så från att ha fått gå naken några timmar varje dag så är det nu halstäcke på igen för lilla grållan. ;) Här snöar det så man knappt ser till stallet stundtals, så jag vette tusan om jag har nån värre lust att rida. :angel:

Men alltså hahaha. Vad GÖR han?
Hoppas det inte blev något skit av det.

Tänk om jag visste det :cautious:

Han hade tur i alla fall, förutom lite ytliga skrapsår som sitter så att han inte kan ha bakskydd så ser han hel och fräsch ut. Tänkte longera honom för att kolla så att han rörde sig rent innan jag satt upp idag, men återigen aktiverades hans multipla bokstavskombination och han betedde sig som en oinriden 3-åring med sadeltvång som får en sadel på ryggen för första gången. Rusade, bockade, stegrade, sparkade bakut och levde rövare. Fick låta honom hållas en stund innan jag ens kom nära och kunde fånga in honom igen. Nåja, de tre travsteg jag såg verkade rena...

Testade att rida en stund (efter att ha krattat rätt halva manegen eftersom han rev upp underlaget hela vägen ner till betongen när han for runt :meh: ) och han var så fin! Plötsligt så var hästen lösgjord, ridbar och mjuk i sidorna och det behövdes bara små fina hjälper för att han skulle lyssna. Satt bara och kände att "det är klart att han går medelsvår i år", när jag en kvart tidigare tänkte att "han kommer aldrig att gå att sitta upp på". Men det är väl en lite speciell häst, nu känns det som om han håller på att lossna så då får vi väl göra saker på hans vis ett tag och se om han mår bättre då. Inte jobba honom från marken (eftersom det alltid är minst 20 min av "oinriden unghäst upptäcker världen" innan han ens kan trava och jag får hålla andan eftersom han håller på att gå omkull ungefär hela tiden) och inte rida ut om vi inte har sällskap och det är lugnt väder (eftersom han tydligen inte klarar av blåst heller utan får helfnatt när han måste gå i motvind och det blåser i näsborrarna på honom).

Jisses alltså... men de långa benen verkar ju vara bra att ha när han väl slappnar av i alla fall :D

Då fattar jag, skulle nog få mer sjå med att hålla koll på den så än att ha den som jag är van dock :D

Hehe här ska vi ha fint väder hela nästa vecka förutom onsdag. :D Skriver tenta nu som ska vara inlämnad på i morgon så efter det ska jag börja ta hand om min bortglömda häst. Tur att medryttare tog honom igår så att han blir lite omhändertagen :)

Tur att han inte slog sig värre! Jag tog in en häst i stallet som gjorde samma sak som din men han klarade sig också bra. Men vad förvånad man blir när hästen går lugnt ena stunden och i nästa ligger den och kravlar på backen.

Tack för alla svar ang mitt gramanproblem :o

Jag har lånat en av en kompis som har en valack som är betydligt större än min dam, så jag tror inte att den är för kort. Den hänger när jag rider med kort tygel iaf, dock i fri skritt tycker jag att det blir för kort. Då får jag sitta med handen långt fram på halsen för att jag tror att den ska ta i. Men som sagt, fri skritt är inget jag ägnar mig åt ute i dagsläget, eller när folk galopperar runt mig. Så det är väl iofs ett ickeproblem.

Det kan mkt väl vara så att hon reagerar för att jag rider annorlunda och mer försiktigt. Så det går väl över om jag skärper mig, och framåtbjudningen kommer alla gånger att vara god då jag rider ut henne :angel: Hon älgar på rätt bra i ridhuset nu också, men hon far iaf inte omkring.

Ikväll ska medryttaren göra det roliga arbetet att skritta henne, så jag är hästledig. Det kan mina skritt-ridsår behöva :o

Vädret är verkligen oskönt nu, men det ska bli fint här imorgon och framöver så snön lär smälta bort pronto. Tur att man har ridhus men jag "får" inte rida ändå. Medryttaren hade i måndags, jag i tisdags, igår jobbade jag på ett jobbevent så hon vilade, idag hoppar medryttaren, imorgon får jag äntligen rida, lördag ska hon debutera på hopptävling och på söndag får jag rida igen. Känns konstigt att bara rida 3 ggr på en vecka :D

Äh, bara för att det känns som om han har gått från LC till Grand Prix så har han ju inte det. Känns som om min nyvunna entusiasm ger för höga förväntningar :angel: ser man i spegeln så är det fortfarande en bra bit kvar (eller i mina ögon - han ser fortfarande ut som en felbyggd ridskoleponny med för stort huvud och klen hals som släpar benen efter sig... fast nu känns ridbarheten i alla fall underbar så länge man inte tittar i spegeln :D ).

Haha! :laugh: Jag bara älskar dina inlägg! :D

KL
Jag är så jäkla glad!!! I ett helt annat ärende lade jag ut ett inlägg i en helt annan grupp på facebook, och blir minuterna efter kontaktad av en tjej som känt igen Queenie. Hon berättade att det är hos henne som lilla ponnyn än född och hade bott tills hon var 1,5 år. Jag blev ungefär såhär: :eek:
Jag har vetat väldigt lite om henne från innan vi köpte henne, han som står som uppfödare är alltså rent praktiskt INTE uppfödare, utan den här tjejen var med vid fölningen och all tid därefter, hon hade köpt stoet som visade sig vara dräktigt men fölet i magen följde då alltså inte med. Jag har precis fått en hel hög med bilder och sitter typ såhär: :banana:

Måste ju bjuda på några. :angel:

Nykläckt! :love:
1618255_10201783660100288_1531122465_o_zps6a7617ee.jpg

Bebis!
1618310_10201783667820481_998074823_o_zps930be13c.jpg

DramaQueen20070608_zps9f563ce3.jpg

Sommaren innan vi köpte henne, alltså två år
DramaQueensom08_zps4a2a49a1.jpg

Det är helt galet roligt att ÄNTLIGEN ha fått kontakt med nån som faktiskt vet nånting om hennes första tid! Helt sjukt kul!

Vilken sötnos! Det är alltid kul med gamla bilder, när det gäller herrn har vi ju allt som finns dokumenterat eftersom vi har haft honom sedan dag ett. Men de andra har jag inte supermycket om, fast fick faktiskt bilder på pensionärens mamma då hennes ägare hittade mig här. Tyvärr utan honom som bebis.

*kl*

Känslan när man anmäler sig till årets första terrängträningar :love: insåg att jag har minst fyra träningstillfällen innan årets första start. Det är väldigt bra.

Kan förresten kontra med:

1945_44466976298_5872_n.jpg

Han var rätt nykläckt där, men det känns som om han har behållit exteriören sedan dess :angel:

Gud så roligt! Jag har faktiskt inga bäbisbilder på min häst, men jag borde ju ha det med tanke på att jag känner både uppfödaren och gårdsägaren till stället där hon föddes och gick med sin mamma. Mamman dog ju när min var liten, men hon blev kvar tills hon skulle ridas in.
Måste verkligen ta mig i kragen nu och få tag på några foton, för de lär ju finnas...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka