07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ingenting, du kvalar däremot i MsvC till MsvB. Men upp till MsvC får du starta hejvilt :)

QUOTE]

:up: Tack för upplysningen. Ska rida en LA:3 om ett par veckor så får se hur det först :p Om inte mitt andra sto får för sig att föla då, för då blir jag hemma istället.

Jag har läst någonstans har jag för mig att man får starta upp till MsvC (både 1 och 2 ? ) det året hästen är 7, utan att kvala? stämmer det, eller jag kan göra det även med en äldre häst?

Maja, men det spelar väl ingen roll om det skulle bli lite mer transportsträckor för er? desto mer tid att glänsa ;)

kl
inkommen från ett underbart ridpass på ridbanan, var ju tvungen att rida igenom dressyrprogrammet. Det mesta funkar bra, men som vanligt lite problem med eftersläntrande bakdel i skänkelvikningarna. Vår akilleshäl...
Och sen avskrittning i vår lilla skog. Imorgon rider medryttaren.

Senast ändrad:

Det finns inga kval till MsvC däremot får du starta MsvB respektive MsvA med en 6 och 7 åring utan att först ha kvalat i lägre klass.

Jag vet inte riktigt, det kändes bara som att här kommer jag med min ponny och ska trava runt lika långt som alla storbeningar. Fånigt kanske. Kommer kännas som om vi är jättesega! :o

Bah, skärp dig:D! Det är inga problem att rida ponny på lång bana bland stora hästar. Är istället en rätt stor fördel att rida ponny för man hinner förbereda mycket bättre när gången inte är så stor. Enda programmet som är hiskeligt tråkigt och lååååånga transportsträckor är L:B2. Där hinner domaren ta en fika mellan momenten känns det som... L:B3 är betydligt roligare att rida och det händer mer:).

Haha, ja det är så jag känner också, man hinner ju räkna till hundra innan nästa moment kommer. :p Jag kommer ju hinna rida fel för att jag tror att jag missat nånting på vägen. :laugh:

Sassiball: Haha, glänsa, jo just det. :D

fio: Låter som en bra beskrivning! :p

1945_44466976298_5872_n.jpg

Haha lika som bär :p

IMAG0545_zpsb92ed59d.jpg

IMAG0544_zpsbb1bedaa.jpg

Fast jag skulle nog känna mig som värsta utbölingen om jag kom ridande i min hoppsadel. :o :D

Äh jag har startat i min hoppsadel, visserligen i FT-dressyr då men kunde knappt bry mig mindre om någon skulle glo :p

kl
Jag har nu inlett mitt granskningsuppdrag och kommer att vara borta i en månad. Bäckahästen har placerats hos beridare under tiden jag är bortrest så hon kommer att hållas igång och även tävlas. Känns bra :)

*kl*

Divan har debuterat på hoppbanan idag.
Nollade 90 cm och var väldigt trött i 1 m så där hade hon 3 ner. Ibland märks det väldigt mycket att hon behöver få bättre teknik. Hon har börjar hoppa som fan på träning men orkar inte så många fina språng ännu men det kommer.

Glad iallafall för rosett i första. Skötte sig super på tävlingen trots att det var smått kaos som det brukar vara på lokala hoppningar. Hon kommer ju inte vifta på örat när vi ska tävla dressyr sen, eller hoppas jag iallafall :p

90cm https://www.youtube.com/watch?v=ZRm-zcE7VhA
1m https://www.youtube.com/watch?v=S1HkyB7FyMU

Fina! Hon är ju inte nåt tittig på hinder iaf!

Vi var på programridning på hemmaplan idag. Fokus på att jag skulle komma ihåg att andas, och att göra rätt saker på rätt ställen. Hon kändes faktiskt riktigt trevlig ute på framridningen, vilket var skönt eftersom hon har gått ställd åt vänster hela veckan och vägrat räta ut sig.

Sen blev hon mer spänd i collectingring, där vi fick vara 3 ekipage och ridhusdörren stod öppen. Inne på banan var hon hackig och ostadig i kontakten och formen, jag kom ihåg att andas emellanåt och hon tittade inte på vare sig publik, staket eller domarbord, så det var väl ändå hyfsat ok.

Totalt 60,7% i LC:2 och 56,55% i LB:1. Blev en delad andraplats i klubbtävlingen i LB och en blå rosett... Kändes kanske inte helt adekvat.

Har kollat på filmerna och ser att nya sadeln har gjort en hel del för sitsen i galoppen, men jag suger på att sitta i trav. Nu ska det bli sitsträning på lina bestämde jag. När jag nu ska klämma in det i programmet, men det får väl bli hoppning som utgår då. Jag vill INTE sitta och rida LB på knappt 60% om några år! :crazy:

Duktig hon är Divan! När hon får mer koll på kroppen kommer det bli jättefint. Skönt att hon inte verkar vara ett dugg tittig.

Marvin: grattis till andraplatsen :D
Låter som du och jag har samma problem, jag kan inte sitta ner i traven längre och speciellt inte på min häst. Men det är väl bara sitsträning som hjälper antar jag ;)

Kl
Idag har jag premiärridit på kandar. Lånade stallägarens, fick det till hans häst när jag red den tidigare, nu galopperar tyvärr den hästen i trappalanda :(

Det gick jättebra och han brydde sig inte alls utan var riktigt fin att rida. Red ut i en timma och tog efter det några varv på ridbanan för att känna lite mer på honom. Är glad över att det fungerade så bra men jag tror jag behöver ett nytt bridongbett.

Kul med kandar, skönt att han inte verkade ha några invändningar mot det!

Nu har jag fått bilderna som togs från framridningen ute idag. Min vackra lilla Häxa! :love:

På stillbilder syns det att det hänt ganska mycket med sitsen ändå, men behöver bli mer stabil. Visade filmerna för min tränare, hon berättade att jag inte alls andades särskilt mycket, äsch. :angel: Fail på den uppgiften då, får fortsätta träna på det med.

Med vår blåa rosett:

Åååh vad fina ni är! :love: Och du sitter ju jättemycket bättre nu än sist jag såg bilder på er. :) Cred till dig!

Kl
Här ägnade vi kvällen åt att smörja sadlar och träns, imorrn bär det av till ridanläggningen! Syrran ska få rida lite när jag rider 10an och sen tänkte jag sitta upp en stumd och se till att nån filmar. :)

Syns verkligen att du kommit ner med rumpan i sadeln, nu ska bara benen ner också;). Kul med rosett också! Måste bara fråga varför du har nosgrimman så extremt lös? Funkar det knte med tvåfingrarsregeln?

*kl*

Red ut i ljuvligt vårväder idag på mjuka grusvägar och ponny var helt underbar! Vi lyckades tom få till en jättefin mellantrav där hon hade riktigt häng i frambenen, vilken känsla det är! Dröjer nog lite innan vi kan visa upp det på en tävlingsbana.

Sen är jag så ARG på mig själv. Igår såg jag att en tävling som är planerad öppnades som idag (tävlinven är 10 maj). Men jag hade inga pengar på TDB. Naturligtvis hinner inte pengarna in heller förrän på måndag och hittills är 13/20 platser anmälda. Ska väl till att jag inte kommer med nu:(. MsvC är verkligen sämsta klassen att rida, alltid den som blir full först.

Så ser mina nosgrimmor ut också :o Men jag tror att man tänker på det när nosgrimman är bred och samtidigt ny och stel, då ser det ostadigare ut än om den är mer använd och formad efter hästen.

Igår red jag ut för första gången på 7 veckor. Det var high caparall på utebanan så jag struntade i att rida där utan gick direkt ut, min häst blev mkt förvånad och började krångla i grinden ut från hagområdet till grusvägen. Men jag gick på henne och hon kom av sig.
Hon var mkt glad att få komma ut, gick jättebra första halvan av bortvägen och jag fick faktiskt tom känna att vårvädret var fint och att ridningen inte är så tråkig trots skritt. Sedan blev hon frustrerad över det långsamma tempot och började konstra, tur jag hade gramanen för jag kan säga att den behövdes :crazy:

Jag hade tygelfattningen du tipsade om och det kändes mkt bättre och mer reglerbart, även om det känns som att gramenen ska vara på samma ställe som en stångtygel för att vanliga tygeln ska inverka först. Men på det här viset är det enklare att ställa gramanen lösare så jag tror det blir mildare ändå.

Hon hoppade nästan ner i ett dike en gång och gick och spände sig och försökte dra ut tyglarna och tjorva. Gick som en orm och ålade över hela vägen, lyssnade på alla ljud och spände till för småsaker.
Hon blev arg för att hon satt fast och frustade hela vägen hem och försökte smygöka och gå iväg. Men på det stora hela är jag nöjd, de gånger hon hade haft chansen att få mig ur balans klarade jag mig tack vare nödbromsen. Hade inte gått lika bra utan.

Sedan fick jag gå in i ridhuset och skritta av henne på lång tygel, för det hade jag inte fixat ute. Tyvärr blev det inga långa tyglar i början heller, det kändes taskigt, men hellre detta än sitta i ridhuset 90 min... fick hålla gramanen ganska kort tidvis, men min förhoppning är att rida ut henne hela nästa vecka och att det då ska bli lite avdramatiserat så att jag kan hålla mindre hårt i den.

Men menar du då att du inte har betalt in licensen än? För annars kan man ju anmäla sig till klasser utan att ha pengar på tdb! Det räcker ju att pengarna är inne den dagen pengarna ska dras, vilket brukar vara ungefär 2 veckor innan tävlingen ska vara!

Vad fina ni är. Det är verkligen läckert med en riktigt svart häst.

Kl
Idag red vi ut själva. Pigg och glad häst som var lugn fram tills vi red förbi ett hus med hönor som gick lösa. Efter det var det eld i baken och han var påväg att hoppa ur skorna flera gånger när vi kom in i skogen. Så det blev till att trava över stock och sten för att hålla monstret lugn. När vi kom ut ur skogen igen så lugnade han ner sig lite som tur var. Men det var en härlig ridtur och riktigt skönt väder :)

Oxo, Maja_Kandi, sassiball och fiorano:
Tack!

Fiorano: Tandis-veterinären tycker inte att vi ska använda nosgrimma alls, då hon fått sår på insidan av kinden innan. Till vardags rider vi oftast utan, några gånger i veckan rider vi med pullarnosgrimma. Nu var vi "tvungna" att rida med nosgrimma och jag ville börja försiktigt så att hon inte kände sig låst av den. Så den hänger där mest för prydnad.

Dessutom fanns det inte fler hål, och jag hade inte tid att fixa nya, hade ju inte ens tid att sminka mig! :o

Men menar du då att du inte har betalt in licensen än? För annars kan man ju anmäla sig till klasser utan att ha pengar på tdb! Det räcker ju att pengarna är inne den dagen pengarna ska dras, vilket brukar vara ungefär 2 veckor innan tävlingen ska vara!

Jag hade helt glömt likviddagen för en annan tävling så den står som obetald:o. Därför som jag inte kunde anmäla. Sjukt klantigt av mig! Betalade in licens bara för att jag skulle ha den, men missade helt bort anmälningsavgiften. Bra jobbat liksom. Men det var bra att jag kom ihåg licensen iaf annars hade tävlingen som inte blivit betald blivit återtagen också.

*kl*

Har varit i ridhuset idag och haft tränaren på plats, men hon hjälpte en annan ryttare. Märkligt ändå att man rider bättre bara hon är där?

Barbie var heltaggad vilket inte gjordes bättre att där var tre hoppande ekipage som red en lnje på medellinjen. Varje gång dom landade i början så pep Barbie och hoppade runt:D. Kul med laddad ponny! Dom hoppade dessutom HÖGT, typ 1.60 sista sprången:nailbiting:..

Hursom kändes hon jättejättefin när hon spände av mer. Härlig trav och galoppen är ljuvlig. Hoppas jag hittar en lika fin känsla på tävlingen:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V