07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Eftersom det är en storhästtävling behöver du inget mätintyg) Är bara att lösa licensen på kusen. Barbie ska gå MsvC båda dagarna, men jag ska troligen ha med mig den prickiga också och han ska gå L:B2:).

Annars är det klart du ska komma hit nångång:D!

Jag lyckades hitta på tdb, enligt det ska man bara behöva skicka med mätintyg om det är för slutmätning, annars ska det alltså bara vara att visa upp intyget på tävlingsplatsen (om det gäller hoppning alltså) eller har jag fattat fel? Min sambo ska hjälpa mig skanna in från hennes pass imorgon så ska jag skicka in och fixa licens! :)

Är det alltså två dagar i Ånge, både lör och sön? Samma klasser båda dagarna eller är det uppdelat? Jag är verkligen inte haj på tdb alltså. :p Är det en LB båda dagarna kanske det kan vara värt att stalla upp och rida båda dagarna när man ändå far iväg ju. :)

Det vore hur kul som helst! :D Vi får kanske ta en helg framöver så får du rida henne ena dagen och skrika på mig andra dagen. ;)

Tyvärr bara en LB på lördagen. Andra dagen är L:A4 som lägst. (Länk till tävlingen)

Har aldrig tävlat ponny i hoppning inom tävlan så jag har ingen aning om hur det funkar med mätintyg:o.

Åh tack! :bow: Jag hittade ju tävlingen när jag sökte men kom inte på det där. O_o Synd att det bara var en dag, men det kanske är bra också så det inte blir för mycket på en gång. :) Hoppas jag hinner fixa licens innan LBn blir full då, annars tänkte jag faktiskt åka! :nailbiting: :D

KL
Var ute med ponnyn idag, fint väder men KALL snålblåst, blä! Hon var övertaggad och ingenting funkade. Så vi hade ett riktigt skitpass. Det var kanske fem minuter av dom 60 vi var ute som det gick bra. Nästan hemma red jag lite i kanten på en lägda där gräset stack upp ur snön, då fick jag iaf liiite kontakt. I övrigt hade jag en urstark häst som var rädd för allt och bara ville springa. :meh:

*kl*

Gett bort hästen till sambon idag, hade först en tenta och sen har jag seminarium fram till 21.00 ikväll. Då är det skönt med hästvakt. Kikade dock lite på meetinget i Borås på TDB nu, jag rider inte överdrivet mycket dressyr och har egentligen ingen lust att traggla småklasser med hästen för sakens skull. Då kan jag rida fälttävlan och få alla saker på en gång istället. Men där skulle han kunna gå en klass/dag tor-sön. Antingen LA:3 gånger tre eller debut i MsvC:1 de två sista eller den sista dagen. Får se lite vartåt han är påväg ridmässigt, men skulle vara kul med lite krumelurprogram att bita i för motivationens skull.

Vi ska dock iväg på onsdag och rida en P&R (vårens andra och sista dressyrövning innan sommarsäsongen tar vid), mest för att han var så rädd för den hästätande domaren senast :meh: och för att jag har hört att omväxling förnöjer :angel:

Vad roligt med ett så stort meeting! :) Bra träning i att sova borta också ju. Eller är det så nära att du kan åka emellan? Håller med om att det är kul att sikta högt, jag fick värsta motivations-boosten efter att ha kollat igenom olika dressyrprogram igår. :D

KL
Nu fick jag precis veta att jag fick två platser på dressyrträningarna framöver! Happy! :D Det enda tråkiga var att det är så långt fram, och det är bara tre tillfällen planerat, v. 18, 20 och 24... :( Men det blev ju bra Fiorano, första träningen den 30/4 och tävling den 3/5! ;)

Men nu laddar vi för hoppträning imorrn till att börja med, har hon bara hälften så mycket av dagens energi så lär vi ha rätt kul. :p

Jag åker över dagen dit. Finns varken tidsmässiga eller ekonomiska aspekter som motiverar att bo där. Och åka långt och sova borta har han gjort några gånger om året sen han var nybliven femåring och det har hittills varit helt odramatiskt. Så den erfarenheten är inget måste heller (dessutom kommer den snarare förr än senare när man tävlar fälttävlan vare sig man vill eller inte).

Men rider gärna någon klass där jag kan testa kandaret på banan innan sommaren. Han är en häst som verkar reagera rätt positivt på det, skulle vara kul att se om det sitter i även på tävling.

*kl

Fick en trevlig ridtur idag. Strålande sol och ingen direkt blåst. Skrittade fram henne några varv på utebanan eftersom jag ville ha henne lite på lång tygel i början. sedan red vi samma väg som sist, den enda vägen som passar för ett ben med senskada :(
Hon flög i luften en gång och försökte ytterligare några ggr, men höll sig lugn däremellan. Så på det hela taget trevligare än förra gången. Hade dressyrsadeln och tycker själv att jag rider så pass mkt bättre i den, så det kan ju ha påverkat. Har köpt en racesafe nu och den funkade tom i dressyrsadeln :)

Det finns massor att plocka fram i den där ponnyn! Jättefin verkligen.

Men hur varmt har ni det i ridhuset när man kan rida iklädd linne så här års?

Åh tack! Jag får nästan lite prestationsångest. :p

Det är isolerat och det var plusgrader ute så det var rätt varmt. Sen hade jag en huvtröja på mig från början men jag blev tokig på huvan som studsade mot ryggen. :angel:

Kl
Hoppträning ikväll, troooor att jag lyckats övertala sambon att filma. ;)

*kl

Red ut idag igen, halv storm. Lånade en vadderad huva av en kompis och tyckte min häst funkade bra på den. Jag har varit och köpt travproppar åt henne nu som jag ska ha under min vanliga huva när det blåser mkt. Vägrar betala 560 hutlösa kronor för en Equiline :mad: Normalt sett bryr hon sig inte mkt om blåst, men inget är ju direkt normalt nu...
Mötte en nordsvensk i full galopp så jag vände tidigare än planerat, då jag vet hur ridvägarna går här och jag ville inte ha den kommande i full galopp bakifrån. Tråkigt när det blir så, men man kan inte styra hela världen.

Mockade sedan hagen under 1 timme. Min häst stod inte stilla många minuter under den tiden, trots att hon inte hälsade på mig speciellt ofta. Hon går, och går, och går, och går. Travar en bit, rullar, drar nån brall. Går och går och går och går... Så jag tror att hon skrittar sig i rätt bra form på egen hand där ute. Men hon är så grymt uttråkad. Och jag med. Känns så jäkla värdelöst och jag vill bara hoppa ett år framåt i tiden och ha henne igång igen eller iaf ha svart på vitt vad hon håller för.

Vidare grubblar jag på hur jag ska kunna lösa min situation och för att ha två hästar. Vet att det finns miljoner trådar om det på buke... men ändå.
Hur ska man lösa det med en lön och utan backup och avlastning? Att ha en totalt ointresserad pojkvän som dessutom vill att man ska tillbringa tid nån annanstans än i stallet gör det inte mer lättmotiverat. Förvisso måste jag först och främst veta vart jag ska bo. Men man kan ju inte låta bli att drömma...

Senast ändrad:

*kl*

Idag är jag så glad!! :love: Vi har varit iväg på inomhusterräng idag och hästen var SÅ jäkla fin!! Efter uppvärmningen körde vi lite tempoträning i det 22x80 m stora ridhuset. 550 m/min brukar vara så snabbt vi kan, så vi körde på det. 1 minut åt varje håll och hon fick verkligen komma igång i den stora galoppen.

Sen när vi skulle börja hoppa hade hon kvar den här stora galoppen och då hade jag inte nåt svårt med avstånd heller. Hon blev arg när jag tog i henne, så jag hittade ett läge där jag bara stod upp (ÄLSKAR min nya sadel!) och hade tyglarna som sytråd, behövde jag reglera kramade jag bara handen om tygeln och hon lyssnade direkt. Vi hoppade lite bana med en hel del relaterade avstånd, vattenmatta och smalhinder (fodertunna). Hon har aldrig hoppat så bra, nånsin! Fantastiskt flyt och nästan bara bra språng. Jag lyckades paja lite i nån sväng och fick några sämre språng från en sämre galopp, men sen hittade vi tillbaka till den andra galoppen igen.

I den avslutande rundan hoppade vi den stora blå fodertunnan stående mellan två infångare, inga problem.

Härligt att höra! Hoppas att det håller i sig för er :up:

*kl*

Jag ska snart iväg till stallet och åka på P&R, nackdelen med dressyr är att det inte spelar någon roll på vilken nivå man harvar - byxorna ska vara vita och kavajen ska vara med ändå. Nåja, hästen pendlade mellan vansinnigt knäpp och att kännas som en miljon igår. Hoppas att vi kan få fram det sistnämnda idag.

Det låter som ett riktigt härligt pass! Kul att du hittat en sadel som passar dig :)

Kl
Jag hade en hästfri dag igår då medryttaren hade honom. Idag är det himla trist väder här så antingen blir det vila idag eller så blir det ett lättare pass ut i skogen i eftermiddag. :)

Alltså, har man inte det så är man i alla fall helt ensam om det (vet jag av erfarenhet :angel: ).

Det blev plötsligt. Itt nästa problem. :p Hör har jag fixat licens åt både mig och ponnyn och sen insåg jag att jag inte äger några bra vita ridbyxor och inte heller nån snygg kavaj. I hoppning funkar det ju med klubbjackan som är svart med gul text, eller med en svart tröja som jag brukar träna i. Men i dressyr vart det värre! Har en urgammal för stor och tjock kavaj, men hur snyggt är det liksom... :angel:

Var på träning igår, min snälla sambo filmade nästan hela kalaset så jag ska titta igenom och klippa lite så ska ni få se. Queenie var inte alls lika på hugget som hon brukar igår och det tog lång tid att få igång henne. Börjar fundera på om det kan vara nåt med munnen för nu är det plötsligt svårt att få fram henne i rundare form över huvud taget, hon vill inte ta stöd några längre stunder utan blir antingen stark eller tjafsar. Eller om det är bettet hon inte gillar, eller om det (ve och fasa) är sadeln som klämmer... Det sistnämnda tror jag dock inte riktigt på för hon var ju jättefin i ryggen senast den 6/2 när utprovaren bara snabbt kände igenom henne och jag har heller inte märkt av nånting på den fronten. Men tankarna snurrar ju åt alla håll samtidigt... :crazy:

Jag vägrar ha vita ridbyxor och kavaj på P&R, knoppar gör jag inte heller :D
Red senast i matchat brunt.
Fast alla andra var tävlingsklädda :angel:

Jag blir tillsnäst att det minsann är tvunget att vara tävlingskläder på P&R när jag red i vanliga senast (så länge som man har figurnära kläder så att det syns hur man sitter så bör det ju inte spela någon roll). Men inte är väl det något som står i TR?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur