07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Är inte risken större för skav om det sitter löst och gnager? Funkar hon inte på remont alls? Pullargrimman är ju godkänd att tävla dressyr på och den kan du hissa upp ordentligt och variera i höjd för att minimera risken för skav.

Egentligen spelar det väl ingen roll om nosgrimman är så lös, men det ser hiskeligt slarvigt ut:o.

Jättefin trav! :) Jättefarliga hinder! :crazy:

*kl

Hade hästledigt idag så jag åkte till gymmet efter jobbet, efter det städa och sedan skulle vi handla och göra tacos till våran myskväll... Så fick jag ett sms av medryttaren att hästen levt jäkel i hagen och nu var varmt och hade puls i det dåliga benet. Suck. Så var bara att åka dit och konstatera att det var rätt varmt och hoppas det gått ner till imorgon.
Men vad ska man göra? Är lerigt i hagen nu och även om hela hagen inte är lera så är det ju ändå mjukt och antagligen halkrisk om hon far omkring. Men alternativet sjukhage är ju heller inte vettigt om man vill ha en hanterbar häst som inte hoppar runt.

Blir så jäkla less.

Åh, så tråkigt!

Kommer ihåg den paniken från i somras när min pålla inte fick springa och drog repor runt-runt i sjukhagen. :crazy: Det är är jättesvårt, hur man än gör blir det fel. :(

Jag förstår inte ens hur folk lyckas se såna detaljer! På facebook blir jag mobbad för att jag har ett mässingsbett på ett träns med silverspännen. Hjälpte inte att jag berättade att jag hade en brun sadel till det svarta tränset. Och mässingsspännen på tyglarna...

Idag hade jag ett silverfärgat bett på ett träns med mässingsspännen. Och silverfärgade spännen på tyglarna. :p

Hon är jättefin lilla Barbie! Längtar tills min blir sådär stabil också. Avundsjuk på din sits!

Vi red ut idag tränade på kontakten och stödet i trav, och gjorde sen massor med övergångar trav - skritt - trav med 1-3 skrittsteg emellan. Hon börjar fatta det där nu och går kvar utan att försöka komma ur ramen.

Vi red även förbi och hälsade på en kollega och hans 3 små flickor som plötsligt fick en Jättepånni i trädgården som gjorde stora hovspår i gräsmattan och dregglade ner pappan med morotsdreggel. :D Hon är så fin med barnen, står stilla och tar ner huvudet så att de kan klappa henne.

Alltså jag bryr mig inte så hemskt mycket om man blandar metaller på träns/bett (har man sprengerbett är det liksom omöjligt att matcha). Men däremot blir jag lite allergisk när utrustningen inte sitter ordentligt:o. Troligen extremt analt beteende:p.

Lilla Barbieponnyn är världens härligaste och jag lovar dig att du också suttit fint om du ridit ponny;). Det rör sig inte så himla mycket:D.

Jag tror inte att en extremt lös nosgrimma skadar särskilt mycket om man använder den 1 gång varannan vecka eller så. Men jag kanske ska rota fram en håltång och göra lite fler hål i den ändå.

Har ännu inte provat remontgrimman jag köpte i vintras, får göra det nån gång snart.

Att folk ens orkar kommentera att bettet inte har rätt färg övergår mitt förstånd. Visst är det fint när sakerna matchar men ibland går det till överdrift.

Håller med dig om att Fiorano sitter jättesnyggt!

Ah tack så mycket:). är som sagt enkelt med ponny att sitta fint:p.

Visst ÄR hinderna helt galna?!

Hon skulle ju kunna gå rätt under de där hindren! Men så himla fin hon är! :love: Härligt med bra känsla!

Stjarnfrukt: Men vad trist. :( Det är ju som sagt så himla svårt att hitta ett alternativ som funkar åt alla håll, man får helt enkelt välja det som passar en bäst, trots att det finns risker med allt. Jag tror ändå att du gör rätt som har henne i stor hage med tanke på hur du beskrivit henne. Men förstår att du blir less.

Marvin: Det där med utrustnings-kommentarer kan gå till överdrift helt klart. Jag har mörkbrun sadel till min 10a men svart träns. På Queenie har jag svart sadel med silverspännen men på tränset är det mässing, men silver-bett. Who cares. :p

KL
Idag har vi varit iväg till ridhus! Duktig ponny skötte sig som vanligt exemplariskt både att lasta och vara på bortaplan med. Hon är helt underbar att hålla på med! :love: Jag hade även med mig min 10a och de två har blivit riktiga bundisar nu, på gott och ont...
Jag började rida 10an och syrran red runt på Queenie. Men syrran verkar vara i nån konstig formsvacka och hon blir bara arg och frustrerad på hästen när hon inte får den att gå som hon vill. "Hon går som en jävla ko" sa hon flera gånger, samtidigt som hon satt och slet och bankade utan nån som helst ordning... Häststackaren gjorde ju bara som hon trodde att hon skulle göra... Blev så arg på ungen att jag satt upp själv ganska omgående när jag var klar med 10an. Sen red jag klart också fick hon trava av. Suck... Känns faktiskt ganska bra att ponnyn är min om ett par månader.

Själva ridningen gick ändå hyfsat för mig. Hon var mycket fin stundtals! Dock så kom det in två stora hästar till innan jag satt upp och ytan på ridhuset fördelades väldigt jämnt = svårt att få plats att tex lägga 10-metersvolter vilket jag hade tänkt öva på. Jag sitter tydligen med tömmar när jag rider... Svårt för henne att hålla ihop sina långa bakben när hon inte får nån hjälp av den där klunsen uppepå. :banghead: Men traven kändes hyfsad emellanåt. Red inte alls särskilt länge, kanske 20-30 min.

Efteråt fick hon duscha, välbehövligt! Hon frös dock så hon skakade efteråt, klant-Maja som jag heter hade glömt täcket hemma... :banghead: Ja, fleecetäcke fick hon såklart, men hon hade behövt ett fodrat utanpå.

En kompis till mig var snäll och filmade. Konstruktiv kritik är mycket välkommet! Jag ser som sagt på filmerna att jag har alldeles för långa tyglar och blir glapp i kontakten hela tiden, jag som verkligen försöker tänka på det... :cautious: Med bättre kontakt kommer jag få tag i dom där bakbenen också, plus att övergångarna inte kommer bli lika ostadiga. Så jäkla nyttigt med film! Enda gångerna jag faktiskt HAR kontakt så blir hon ju riktigt fin, konstigt va... :sneaky: Kom att tänka på att det kanske är därför det går bättre när jag rider barbacka, då har jag mer självbevarelsedrift och håller henne kortare = mer kontakt och kortare tyglar... Hoppas dressyrträningarna drar igång snart!

Ger er klipp på både positivt och negativt, som sagt är konstruktiv kritik välkommet. Filmen bearbetas än, blir förhoppningsvis bättre kvalitet om en stund.

http://www.youtube.com/watch?v=s2zO7hoG9Tg

Två prints ur film
Q_zps8af54236.jpg

Q2_zps15847569.jpg

Jag är så kär i lilla ponnyn. :love:

Det finns massa gång att plocka fram i den där ponnyn! Jag hade dock velat ha henne betydligt runare i formen, men det är nog en smaksak.

Ja det gör ju det! Jag blir så frustrerad när jag ser mig själv på film... Korta tyglarna och rid för tusan! :mad: Jag vill också ha henne rundare, fick inte till det idag, kan det bero på att jag har tömmar och inte ger henne nåt stöd alls kanske? :meh: Fick inte den rätta känslan särskilt många steg idag. När vi är ute har man mycket mer framåttänk gratis och då blir det nog automatiskt att jag har bättre stöd = hästen går bättre = bra känsla. Jag själv ser det så tydligt på filmen, de få stunder jag faktiskt hade bra känsla är ju de stunder där det ser bra ut på film. :sneaky:

*kl*

Var och red en P&J idag, bara en runda på 110 för att skola honom. Lyckades ta mig i kragen och rida, vips så hoppar hästen klokt och jag får tid på mig runt hela banan att göra som jag tänkt och kan rida både fram och tillbaka. Det ska bli lite mer stabilt, men nu jäklar är vi rätt sak på spåren. Nollade och kändes lätt som en plätt, även fast han ägnade svängarna åt att bocka och lattja runt :up:

Förstår precis vad du menar både med att se sig själv på film och att hitta känsla. Det är inte lätt att rida!

Hoppas förresten att du kommer och startar i Ånge, kommer troligen dit med både Barbie och den prickiga:). Hade varit kul att ses!

Fin hon är! Man blir ju sugen på att prova :) ( sa supercassie som 1. Älskar skimlar 2.älskar ston 3. Älskar ponnyer)
Jag skulle vilja länga dina läder 1 eller ett par hål. Sen tycker jag, likt fiorano ( först autocorrectat till " Giordano" ;) ) att man vill ha henne lite rundare. Är det lätt att hon blir ofokuserad? Det ser ut som att hon naturligt går i en bättre form när hon har en uppgift ( skänkelvikning, öppna osv) kanske ser jag spöken som inte finns :)
Det är hursomhelst en väldigt trevlig ponny som ser kul ut att jobba med

Ja, det bästa hade väl varit lösdrift. För när hon går ute dygnet runt blir det inte lika stor grej av det, och hon rör sig jämnare över dygnet och har antagligen mindre energi att kuta omkring för. Det är min teori iaf.

Men som min situation ser ut nu, att jag inte ens vet vart jag ska ta vägen själv, är det rätt svårt att börja flytta runt henne. Dessutom finns ju ingen vettig lösdrift i närheten här.

*kl

Ang matchning så förstår jag inte varför man ens ids kommentera det. Visst är det väl snyggt när det är helmatchat, men jag har själv inte orken att hålla på att ha 10 uppsättningar av allt bara för att matcha. Jag tycker det är viktigare att hästen går på ett bett den trivs med, än att metallen matchar spännena...

Ja det är bara att komma! :D Du är så välkommen! :D

Haha, grejen igår tror jag var att jag mest red omkring utan nån direkt tanke. När jag väl tänkt att "nu ska jag rida dit och göra det där", då kom det en annan häst i vägen och då tappade jag fokus helt. Att hon blir trevligare i formen när jag flyttar henne åt sidorna beror nog mest på att jag då faktiskt måste hålla ihop henne för att få till rörelsen = Maja kommer ihåg att ha kontakt i tyglarna = ponny får bättre förutsättningar att jobba. :sneaky: Jag hittade en liten aha-känsla när jag efter några skänkelvikningar som inte kändes riktigt bra provade att "låsa" yttertygeln vid manken, och plötsligt funkade det ju så mycket bättre. :angel: Jag har så lätt för att så fort hon känns bra ska jag berömma och släpper allt vad kontakt heter. :p Jag hoppas verkligen att dressyrträningarna drar igång snart, är så himla inspirerad med massa motivation!

Fiorano: Åh ja det hade varit jättekul att ses! Vilket datum är det? Vad ska du rida för klasser? :) Annars kan jag ju alltid ta en tripp till Sundsvall så får du rida lilla grå... :angel: Råkar du ha vägarna till Östersund tycker jag du kan komma hit! :D

Hittade tävlingen, den 3/5 är jag ju faktiskt ledig, hurra! Hade varit jättekul, LB:2 tror jag är en lagom debut. :) Jag ska ta och fixa papper för att få licens till pålle i veckan. Måste man skicka in mätintyget också eller räcker det andra? Jag själv nöjer mig med endags-licens tror jag. Skulle jag råka tävla fler gånger än fem så blir det ju ändå automatiskt en vanlig. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur