07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Såå sööt :love:

Jag har tyvärr inga bebisbilder på Bruce att visa upp, men jag har sett massor (och ja, på hans mamma och mormor också för den delen), varje gång vi har någon spekulant på hästarna har uppfödaren med sig hela fotoalbumet och visar :angel:

Jaha.. Det förklarar ju varför han är kvar haha... man tänker å neeej en sådan där uppfödare som kommer ringa fyrtio gånger om dagen och åka och kolla på varenda tävling ;)

*kl

Idag har jag ridit ute min häst i vad som kändes som halv storm. Först 50 min i ridhuset förvisso men sedan resten av tiden på utebanan. Givetvis med gramanen på när vi gick ut.
Jag planerade väl och såg till att det inte krockade med tid för intag av de 15 spattiga hästar som står bredvid eller ska ledas förbi ridbanan som dessutom ligger vid en parkering full av fladdrande presenningar (= brukar vara cirkus för vissa vid intag). Men jag kände att om hon sköter sig ute idag blir det inga problem att rida ut framöver när det ska blåsa mindre.

Hon skötte sig över förväntan. Lite mera uppblåst än inne såklart, men inga dumheter så jag är mkt nöjd. Koncentrerade mig påa tt rida likadant med gramanen som utan, och det gick ganska bra. Förutom att det känns otympligt med alla tyglar och lädergramanen är tjock och klumpig i sig. Man får liksom ställa in tygellängden och sen hålla kvar i den, reglera är jag för orutinerad för att göra tyvärr,

Jaa, alldeles ljuvlig! :love: Man blir inte direkt mindre sugen på att betäcka när man ser såna där bilder! :p

stjarnfrukt: Man lär sig gramanen efter ett tag. Jag tyckte också det var mycket att ha koll på i början, men bara man lärt sig så funkar det hyfsat, även om det nog alltid kommer vara otympligt. :p

KL
Queenie har vilat två dagar men idag var vi ut en sväng. Vi har plötsligt fått tillbaka vårvädret igen med sol och plusgrader och mjuka grusvägar! :love: I början var hon som en planka, noll inverkan. Då önskade jag att jag haft med gramanen. :sneaky: Hittade ut på en lite bredare grusväg där jag kunde lägga några minivolter. I början genade hon hemåt i varje volt, sjukt irriterande. Och stel och spårade inte alls. Men det släppte som tur var mer och mer. Jag gjorde en volt och utnyttjade det till att rida lite öppna/sluta. Gjorde skänkelvikning över till andra sidan vägen och red samma sak åt andra hållet och fortsatte så. Hon blev riktigt mjuk och fin och blev som gummi i handen! För smal väg för att trava i volten så jag gjorde övergångar i sidförande vilket faktiskt funkade över förväntan. :)

Imorgon kommer syrran hit, Queenie ska få agera stöd åt 11an och sen får nog syrran rida ut sväng. På söndag åker vi till ridhuset! :) Hoppas paddocken är ridbar, isf blir det ett utepass. Jag ska ha med tre olika kameror och kommer stoppa dom i handen på vem som än råkar gå förbi! :D

Vad skönt att hon uppförde sig ute :)

Maja: ja det förstår jag verkligen! Hon kommer få super söta föl!

Kl
Idag fick Plutten springa lös i paddocken och hoppa några små skutt. Jättekul enligt Plutt :)
A182ADEF-2A22-445C-8F48-3C94680BAD11_zpsmdbnrbfh.jpg

Söt plutt!

Kl
Jag glömde ju säga att jag faktiskt satt och kollade igenom lite tävlingar idag. :o Känns helt overkligt att jag ens tänker tanken, haha. Kikade både på hopp och dressyr, men är så dålig på det där med olika dressyrprogram så jag har ingen aning om vad som skulle passa oss. :o Sen har jag ju inte ens nån dressyrsadel. :cautious: Men det hade varit så kul!

Du behöver inte någon dressyrsadel för att tävla dressyr!
Börja med nån LC och LB och se hur det går.

Vi tränade inför programridningen imorgon. Min tränare envisades med att kalla programmen "mönster" men jag lät det passera. Hon konstaterade att jag inte andas i den nedsuttna traven. Alls. Jag insåg att jag nog aldrig gjort det, iaf inte på denna hästen.
Det kan ju förklara varför det är så jobbigt. :banghead:

Kunde ingen ha sagt det till mig innan? När jag andas slappnar hästen av mycket bättre och jag sitter mycket bättre också...

Men även när jag sitter ner avslappnat och hästen är hyfsat avspänd så känns det flaxigt och dåligt och jag blir ledsen. När ska det börja kännas bra?? :arghh:

Alla dressyrtävlingar som går här omkring är bara långa program i de lätta klasserna, utom LC... LC:1 2008 (känns lite för enkelt på nåt vis. :o), LB:2 2003 och LB:3 2007 (de rörelserna är ju inga problem iaf, man ska bara komma ihåg allt och hinna koppla ihop det), LA:3 2013 (här kommer det ju lite mer utmaningar, den förvända galoppen har vi knappt tränat alls men det är ju så mjuka böjar så jag tror inte det vore några större problem) och LA:4 2008 (euhm, lite trixigare ja. Snävare svängar i förvänd och mindre volter med mer samling i galopp, lite överkurs för oss än så länge).

Men det är jättekul att kika lite! :) Fast jag skulle nog känna mig som värsta utbölingen om jag kom ridande i min hoppsadel. :o :D

Jadu, det är en konst det där med att andas. Om jag blir spänd håller jag andan och inget blir ju direkt bättre av det. :yuck: Tror dock att det känns värre än vad det är, det brukar ju ofta vara så. :)

Senast ändrad:

Eh, fortsätter spinna vidare på dessa dressyrprogram... Bara för skojs skull kikade jag även på de medelsvåra programmen... MsvC:1 2011 tyckte jag nästan såg lättare ut än LA:4. O_o Nästan så till och med MsvC:2 2010 såg lättare ut. :o Klart att det tillkommer öppna och sluta men det är ju inte alls lika snäva svängar eller lika mycket samling... Eller är det jag som tänker helt knäppt nu? :p

För att förtydliga: Nej, jag tänker inte kasta mig ut och rida Msv. ;) Men det är roligt att sitta och titta! :)

Mja det vet jag inte.. det är ju öppna och sluta med och det är koff på det! Samt dom förvända bågarna och enkla bytena i Msv C2 är rätt avslöjande. Sen dömer dom ju hårdare än i LA

Vad menar du med inte lika mkt samling? Det är ju mer samling i MsvC än i LA ?

Jo det är klart att det blir svårare med öppna och sluta, visste inte heller att det var koff på det. Såklart att det är samling också, men på LA:4 var det ju pyttevolter i galopp och snäva svängar i förvänd osv. För vår del är det nog tusan lättare med öppna/sluta. Som sagt har jag inga planer på att rida nån msv klass. ;) Bara kul att kika på programmen. :) Och när jag kollade snabbt tyckte jag att LA:4 såg ut att vara svårt. I jämförelse med LA:3 kändes LA:4 mycket svårare, det var därför jag började kika på Msv.

Jag tyckte LB programmen såg ut att vara bra nivå att börja på. :)

Jag tycker du kan rida LB:2 och LB:3, varför inte lång bana? Är inte svåra program alls.

Det finns fler än du som rider dressyr i hopp/allroundsadel. Där jag växte upp hade jag en stallkompis som vann DM i hoppsadeln ;)

Nej jag tyckte också det såg lagom ut, då blir det lika mycket träning på att hålla ihop allt och göra allt på rätt ställe. :p

Jag vet inte riktigt, det kändes bara som att här kommer jag med min ponny och ska trava runt lika långt som alla storbeningar. Fånigt kanske. Kommer kännas som om vi är jättesega! :o

Nämen! Det var kul att höra! :D Jag brukar ju släppa stigbyglarna och dressyra lite men då måste jag väl lära mig ha långa läder också då. :p

Jag har också suttit o kikat på msvc :1, hade varit kul att testa :D krävs det att man kvalar i LA först? eller vad krävs egentligen?

Senast ändrad:

Äh, ponnyer går ju samma program som hästar.
Och i ärlighetens namn har hästar inte stor gång bara för att de blir över 148, i mina ögon är en gångartsponny långt mer flashig än en medioker ridhäst. Vilket de flesta hästar i lättklass är.

Ingenting, du kvalar däremot i MsvC till MsvB. Men upp till MsvC får du starta hejvilt :)

*kl*

Red ut idag och hästen skötte sig superbra hela turen, verkade nöjd med livet och bockade bara litegrann (som man får). Bra start på helgen, imorgon åker vi på en P&J för att slippa bygga hinder hemma :angel:

Jo det är klart att det blir svårare med öppna och sluta, visste inte heller att det var koff på det. Såklart att det är samling också, men på LA:4 var det ju pyttevolter i galopp och snäva svängar i förvänd osv. För vår del är det nog tusan lättare med öppna/sluta. Som sagt har jag inga planer på att rida nån msv klass. ;) Bara kul att kika på programmen. :) Och när jag kollade snabbt tyckte jag att LA:4 såg ut att vara svårt. I jämförelse med LA:3 kändes LA:4 mycket svårare, det var därför jag började kika på Msv.

Jag tyckte LB programmen såg ut att vara bra nivå att börja på. :)

Pyttevolter? Du menar 10 m volter :D Ja om jag säger så här.. kan du inte rida 10m volter i galopp kommer du ha ganska svårt med dom förvända bågarna i MsvC o ja.. LA:4 är såklart svårare än LA:3

Haha nä, det är ju det jag säger! :D Nu har jag ju tusan bara ridit rakt fram mest hela vintern, blir kul imorron att känna lite mer på henne på bana! På hoppträningarna är det inte så värst mycket samlande jobb, bara några steg och sen fram. Det är ju också där vi jobbar som mest nu nästan varje gång jag rider, på att få in dom långa bakbenen under kroppen och få upp styrka för att orka sätta sig mer och längre. Det går framåt hela tiden, men vi är långt ifrån i hamn. ;) Så om jag tar mig ut i år blir det LB. :) Hade varit kul att få rida en LA:1 men det går ingen här. Roligt i vilket fall att ha tittat på programmen! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka