07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Haha snyggt schabrak:D Kul att han börjar lossna! Vad är det för kandar du har?

Kandaret är Hööks förra modell, hade ett sjå att hitta ett kandar som inte var med rundsytt än nödvändigt och inte var lackat eller blingat till tusen. Hittade det på rea och både passformen och läderkvalitén är förvånansvärt bra. Det är som gjort för hans huvud. Bridongen är ett gammalt skåpfynd (tvådelad) och stången är en rak i äppelgummi.

Det låter ju som det jag söker, enkelt men fint, men det är då inte lätt att hitta. Jag behöver inget värsting kandar för så mycket kommer jag inte att använda det;)

*kl*

Suck. Här snöade ju en hel del igår och det är en jla skitsnö. Brukar ju gå att rida utmärkt på snön men den här bara packar sig direkt i skorna trots sulor( Så det blir vila även idag för Barbie och imorgon ska vi träna i ridhuset. Hon lär vara helt sjukt pigg för nu har jag börjat ge lite havre och proteintillskott... Tycker att hon har fallit ut lite över länden och höften och jag är rädd för att jag märkt det lite för sent:(.

Spontananmälde till en L:A1 5/4 som egentligen ligger lite för långt bort, men jag gillar det programmet och det passar oss bra. Så helt plötsligt bev det tävlingar tre helger i rad..!

Sån snö är det här också... Går bara att rida på vägarna. Kul med tävlingar!

KL
Jag red ut barbacka idag, just när jag gick ut ur stallet så började det verkligen vräka ner snö. :p

IMG_20140318_153419_zps5t5w4oav.jpg

Ponny gick super, stretade lite i början men red lite sidvärts och då kom hon loss fint. Klockrena fattningar bara för höften, bärig och rund galopp, även fast hon låg på och ville springa. :p Då vi som sagt bara kan rida på grusvägarna nu så passade jag på att rida massvis med öppna och sluta och verkligen koncentrera mig på att få henne att gå kvar i samma takt och tempo. Avslutade med lite tempoväxlingar i trav, jättehäftigt nu när hon börjar orka, hon verkligen satte sig så jag kände hur bakbenen var mitt under och hela hon gungade när hon trampade, och vi fick till en fin ökning också. Konstigt att jag alltid har bäst ridkänsla när jag rider barbacka på henne... :p Vill ha en dressyrsadel!!!

Jag som också har en tendens att måla upp skräckscenarior förstår precis vad du menar. Är dock inte helt lätt att ställa om. Jag brukar dessutom vilja veta vad som kan vara fel och det snart vilket leder till att mina hästar är ganska vana vid vet besök då många andra avvaktat lite. Men som någon i stallet sa hästägandet lär en att ta motgångar... Och just nu har jag ju min herre med hakningar som kommer och går lite och röntgenförändring som man kan klura över men om han inte är halt lite mer i hållande så att de kan se ngt kan de inte göra så mkt. Sen har jag även hans lillasyster som har känningar i en hov och är grundligt utredd utan att de hittar ngt påtagligt så jag ska fortsätta med inridning och liknande. (jag skulle dessutom vilja skicka iväg henne på inridning men det känns knepigt som det är nu). Båda sakerna gör mig som vill "laga" och gå vidare väldigt frustrerad men jag får se det som karaktärsdanande för att hålla modet uppe.

Vi har också haft skitväder. Förra veckan va de 10-13 plusgrader, ridbanan perfekt och helt torrt i hagarna. I går vaknar man upp till 5 cm snöblask. :mad: Ridbanan ligger nu under snö, hagarna blötta och vägarna hårda. Så i går blev de lite trim i ridhuset. I dag har de varit stilla med lite snöfall. Skrittade ute i en timme på nöjd häst. Dock visade hon innan uppsittning att de finns sadeltvång kvar. Fattar inte vad de är som utlöser de? Händer ju väldigt sällan nu för tiden, men jag kan absolut inte läsa henne innan de händer. Spände sadelgjorden i omgångar som vanligt på stallplan. När jag spänner sista hålet skjuter hon rygg och drar en bockserie runt mig. Knashäst!

Kan det vara pälsbyte som gör henne extra känslig?

En komps till mig har en häst som är 21 år gammal, han utvecklade sadeltvång för 1-2 år sedan (!!??). Han är extra känslig vid pälsbyte och första betesperioden.

Hängde på gramanen igår för att testa. Var bara i ridhuset då jag red sent, men jag ville kolla om hon blir hysterisk med den på. Hon har ju aldrig hat nåt annat än martingal i princip. Jag vill inte upptäcka ute på en skogsväg att hästen flippar när man tar i gramanen...

Spände mellan frambenen och håll längst ut på tygeln. Jag tyckte det var svårt att rida med för jag tänkte hela tiden på att det drar in näsan, trots att den inte var spänd så påverkar den väl i vilket fall bara av att sitta där. Hästen var förvånad men inte speciellt tjurig. Förutom när hon backade några ggr ur halt.
Frågan är om jag ska prova spänna den i sidostropparna på schabraket idag. Vad är skillnaden i inverkan?

Eftersom min har som specialitet att "hugga bettet" och dra ryttaren framåt och ur balans så fäster jag i spännena på sadelgjorden (dvs. på sidorna). Han behöver inte hjälp att bli djupare i formen (får han välja så springer han med mulen i ridhusbotten och all vikt på bogarna så det är snarare motsatt tänk på honom) utan snarare för att vara stabil i formen och få bort det stretiga. Tycker också att det är marginellt lättare att få upp huvudet på dem när de bockar om man har den fäst på sidorna än mellan frambenen, det är ju oftast ner dit de vill med näsan då.

Precis så tänker jag, men jag har alltid tänkt att det blir "låst" i läget på sidorna. Tex böjning osv.
Min häst har också snarare tendenser att bli framtung än tvärtom, därför känns det fel att ha mellan frambenen. Syftet med detta är som sagt enbart att hålla ihop henne så att hon aldrig får chansen att hoppa och skutta så att hon kan utveckla bocksprång ur det. Hon är start som en oxe när hon taggar igång.

Provar att ha den i sidorna idag så ser vi vad som händer.

Det är det exakta syftet på min också, han blir helt enkelt mindre yvig med gramanen på.

*kl*

Har tränat idag och nu hittade jag minsann en bra känsla:)! Jobbar med sidvärts och massor av tempoväxlingar. Ponny blir lite överambitiös och kort i formen men hon är verkligen så himla rolig att jobba med:love:. Blir träning söndag och onsdag också sen årsdebut på lördag. Ska bli så kul att komma ut igen!

Provade att ha i sidorna idag, men jag kan verkligen inte rida med den. Jag vågar knappt ta i tyglarna och sitter med spikraka armar för att nå fram. Gramanen slutar ju längre "fram" än den vanliga tygeln när den är helt ospänd så jag försöker sitta och hålla i den utan att den ska inverka. Måste se väldigt lustigt ut :o

Jag red först med den 30 min, sedan utan 30 min och sedan fick jag in värsta tänkbara sällskap i ridhuset (tre sjövilda hästar med mer eller mindre hänsynsfulla ryttare) så då tog jag det säkra före det osäkra och satte på den igen i 30 min.

Min häst däremot blev mer irriterad av den idag. I slutet va passet stannade hon flera ggr och försökte kasta upp huvudet, när hon inte kom loss började hon gå baklänges istället. Tack och lov gav hon med sig när jag drev framåt och gav stor eftergift. Så nej, hon verkar inte helt nöjd med detta påfund...

men du skrittar väl bara? att hålla i gramanen inverkar ju inget negativt på din häst om du skrittar öht på varesig långa eller halvlånga tyglar utan bara vanlig fri skritt?
jag trodde graman provandet var för att se om det ev kunde hjälpa dig att hon inte brallar/bockar iväg osv, och det har hon väl inte gjort?
sen om hon inte gillar den i sig kanske måste vara sekundärt just i detta läget? även om hon backar ngt steg osv, det gör hon väl emellanåt i vanlig ridning också, om jag inte fattat dig tokigt , emellanåt i vissa lägen?

Hon backar inte på samma vis i vanlig ridning, det här var tydligt för att komma undan. Och det var när jag red på korta tyglar eftersom det var sjukt rörigt med galopperande hästar överallt i ridhuset. Jag rider inte enbart i fri skritt utan aktiverar henne med halter och små tempoväxlingar då på korta tyglar. Speciellt för att hålla henne sysselsatt när andra rider omkring.

Jag har haft gramanen för att se hur hon reagerar med den, då min plan är att kunna rida ut henne framöver. Då vill jag ha en nödbroms för det lär behövas. Samma när det är mkt rörigt i ridhuset, då kan hon bralla (det gjorde hon ju förrförra veckan med hälta och försämring som resultat) och det finns inget utrymme för att hon skadar sig mer nu. Jag jobbar dagtid denna vecka och får således trängas i ridhuset om jag inte vill vänta till sena kvällar, och det vill jag inte då jag går upp vid 5 varje dag tom söndag.
Det är nog bättre att jag rider henne med graman avslappnat än att jag rider utan och spänner mig så fort en häst galopperar förbi. Att det må se lustigt ut är en annan sak, det tror jag inte hon störs av lika mkt om om jag blir stel så fort nån kommer i närheten.

Senast ändrad:

Varför är du så rädd att ta i den? Hästen kanske tycker att det känns konstigt i början men har du den något längre än dig vanliga tygel så inverkar den ju inte förrän hästen slänger upp huvudet eller liknande. Hon känner ju att du blir osäker och att du rider annorlunda nu eftersom du är rädd att ta i den och då reagerar hon självklart.

Min reagerade oxå lite vid några tillfällen i början när det tog stopp och då tog det ju inte stopp förrän hon var i himlen typ så inte för att hon var nerdragen med gramanen. Det har inte hänt på länge nu.
Jag försöker alltid ha spelrum för henne för att inte ge "tvångskänslan" men ändå ett "nu går du över gränsen", vilken ändå är tämligen generöst satt. Så länge du alltid har tygeln kortare än gramanen så gör ju gramanen ingenting och sen har du gramanen så lång så hon får det spelrum du skulle accepterat även utan.

Detta säger experten på området... *harkel* :o Nej jag säger det nog mest för att jag oxå är väldigt ovan och osäker och känner mig inte tillräckligt duktig egentligen, men på den här nivån av användandet känns det ändå ok och att allt för tokigt kan det inte bli då.

*kl*

Gjorde ett sista pass ikväll, på töm i paddocken, inför återbesöket imorgon. Under 13 v nu har vi sakta tagit oss framåt så lite nervös vad utslaget blir. Uppmärksammar ju minsta lilla grej och tänker att det är bakslag. Tycker rent allmänt dock att hon känns bra så håll tummarna för oss imorgon att även vet ger sitt godkännande. :)

Vad för tygelfattning har du? Jag brukar lägga gramanen nederst och har vanliga tygeln som vanligt. Då får du gramanen överst i handen och kan enkelt reglera längden. Blir rätt smidigt när man fått in tekniken att kunna ha den löst, men snabbt korta upp den om kusen far iväg. Jag red skitmycket på graman för eftersom Tetris inte var så snäll, men nu när jag ridit med två tyglar tycker jag det är skitjobbigt:p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka