07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Tråkigt med din häst men skönt att få en riktig diagnos att förhålla sig till. Får hoppas att honhålker sig i skinnet när du ska rida bara. Jag hade försökt att skritta ut om det hade gått och gärna med ljudbok i öronen. Hade nog aldrig orkat med att skritta varv på varv i ridhuset.

Tror du menar Dangerbettet? Finns en tråd här om Sprenger, tror det är omnämnt där: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1213303&highlight=sprenger&page=2

Jag missuppfattade nog ditt inlägg helt nekelt. Inte mer med det ;)

Vet skrev ner diagnosen på ett papper men i ärlighetens namn kan jag inte läsa det nu när det gått ett par dagar. Antar att det kommer i nån journal skriftligen som är dataskiven :o Det är iaf ett av tvärbanden i hasen som är delvis av, det översta.

Jag frågade uttryckligen om underlagen när han pratade om att gå vidare och trava. Han sa att det spelar ingen roll vart jag rider, bara det känns bra och är någotsånär raka spår. Men ja, jag har alltid lärt mig att fast underlag är bäst för senskador. Men det har som sagt blåst väldigt mkt här nu och jag vågar faktiskt inte riskera att hon brallar och far iväg, jag tror att det är värre för skadan än om vi skrittar i ridhuset på ett lite lösare underlag. Det har ju gått bra hittills, men idag var underlaget onormalt upprivet.

Men vad är det för folk som står på din anläggning och har dom Totilas hästar hela bunten? Divan är fin och har bra gångarter av det jag sett här.

Kl
Idag blev det en skritt tur ut i skogen. Han blev vaccinerad i fredags så vi tar det lite lugnt. Lite myror i brallan hade han men han höll sig på marken hela turen :) det börjar bli roligt att rida ut på honom nu när han inte skyggar och kastar sig baklänges vid varje farlig sten.

Antar att du menar Dynamic RS som är svagt böjt i 45 grader? :)

nix. icke.
jag får kolla det övriga tipsade om som möjliga, tror den som skrev pessoa magic system är inne på rätt spår, det ringer en bjällra lite - tack :)

stjärnis: ok, då är det ju inte ngn senskada i sig låter det som utifrån det? jag har ingen erf. av tvärband i hasen som är av så säkert därför vetten ordinerat som den gjort, det förklarar ju en del :)

Senast ändrad:

Haha, raderade det om magicsystemet när jag såg att Frugtis hade bättre koll om Dangerbetten:o. Tror dock inte magicbetten finns som tredelade, är inte hundra dock.

Alltså, jag sitter i ridhuset som ett sistahandsalternativ. Det är öken. Men jag rider inte ut min häst i blåst när hon är i vila pga en skada som ska rehabiliteras, hon har inte ridits ut på en månad pga att jag var bortrest och medryttaren jobbar tills det blev mörkt och sedan skadade hon sig.
När hon är i full gång måste hon ridas ut minst 2 dagar i veckan för att inte vara överladdad och besvärlig ute. Jag tror knappast det är ett undantag nu när hon dels är i vila och dels inte varit ute på så länge :crazy:

Så jag har tagit det säkra före det osäkra. Hon är tyvärr inte den som finner sig i att lulla omkring utan hon hittar på egna aktiviteter i form av spöken som hon har anledning att kasta sig för. Känns onödigt att ta den fajten nu när hon är konvalescent.

Ljudbok kan jag bara ha om jag är ensam i ridhuset. När andra rider måste jag ha stenkoll på allt som händer då min häst som sagt kan bli ganska explosiv och det måste jag kunna parera genom att hålla mig undan när dom galopperar och välja andra vägar i tid. Då kan jag inte sitta i andra tankar för galopperar nån förbi mig på fyrkantspåret har jag en känsla av att det är tämligen kört.

Det finns en anledning till att konvalescens var mitt värsta scenario med just denna hästen :(

Men det är ju så mysigt att bara tuffa runt. Harmoniskt och mjukt liksom :D

Skämt å sido så håller jag verkligen med dig. Jag har faktiskt börjat variera mer när jag rider. Mycket mera tempoväxlingar för att få mer variation och mer elasticitet. Måste försöka släppa unghäst nu och rida på riktigt.

Det var väldigt uppenbart på clinicen att vi svenskar är dåliga på detta. I princip alla ryttarna fick träna på tempoväxlingar i rörelser och variera formen hela tiden. Visst har jag svårt att relatera till att göra tempoväxlingar i byten i varje men jag kan ju göra det i öppna och på volt/fyrkant samt i skänkelvikningarna.
På köpet får man ju hästen bättre på bakben, lösgjord och starkare.
Det var också jäkligt intressant att se att även proffsen inte gillar att gå ur sin komfortzon. De ville inte öppna nacken, ge mer tygel eller låta hästen stretcha fullt ut. Livrädda för att tappa kontroll.

Min tränare var med på clinicen och red och vi ska träna på tisdag så det ska bli kul om han har med sig något från clinicen även fast han rider efter det tyska systemet ändå.

Var i ridhuset idag och hade egentligen tänkt att hoppa litegrann Men det fanns för ovanlighetens skull inga hinder uppe så det blev att dressyra lite. Naturligtvis var den gamla tränaren där med sin nya GP-kuse och fräste runt i passage och piaff och allt möjligt. Jag fixar inte det. Fick inte till ridningen alls och tränaren var väldigt partig idag och känner inte att jag kan säga "snälla var tyst, jag behöver koncentrera mig". Så det blev ite sådär ridmässigt för mig. Tränaren berömde dock och tyckte ponny såg fin ut, så det var kul att höra:).

haha ok... jag får läsa på helt enkelt, dock känns det som att minst ett märke har samma funktion de gått ut med sista året eller två, det vet jag att jag sett tidigare så jag drog lite lathetsslutsats att säkert var sprenger en av dem, men får kolla upp det som sagt, tack för tipsen från er bägge oavsett, jag chansade att ngn hade det självklara svaret jag kunde gå rakt på helt enkelt för att slippa googla. Lat ;)

stjärnfrugt: jamen precis ang. öronlurar. det var precis det jag avsåg i mitt tidigare inlägg så det var ju skönt att se att inte alla tyckte man var ute och cyklade när jag skrev det jag skrev.
I vårt ridhus är det bannlyst med sånt, inkl knappande och smsande hit och dit på mobiler, och det är inte för att det är idioter som rider utan ren allmänt säkerhetstänk förebyggande allmänt. Jag håller därmed med Pether Markne ;)

Senast ändrad:

Men vad är det för folk som står på din anläggning och har dom Totilas hästar hela bunten? Divan är fin och har bra gångarter av det jag sett här.

Hahaha nä. De flesta tävlar inte ens och de som tävlar rider på samma nivå som mig med sina hästar som är 10 år och äldre och har ingen ambition att rida högre.

Jag tror att jag läst i nån tråd här på buke att tom hööks har nån budgetvariant av tredelat lock-up.

Det är en tvärgående sena som håller sträcksenorna på plats. Den ligger ytterst och är såklart den som tagit mest stryk där hon satt fast. Jag inbillar mig att det är mer stabilt än om en längsgående sena är skadad. Min förra häst hade en senskada på en längsgående och det var ett år av konvelsecens i olika former, han fick absolut inte halka, gå på mjukt underlag etc etc. Mkt jävligare än detta, men han var å andra sidan mkt trevligare att ha som myspålle. Jag ägde inte ens en sadel till honom och red i grimma. Han var lite mera lättvilad än denna :o

Hatar när något sådant händer. Finns ett ekipage på gården som jag HATAR att rida samtidigt som. Rider alltid svinkasst när den är i ridhuset. Får prestationsångest för att hennes häst är lika gammal som Divan men gick Falsterbo som 4 åring, den har dock inte startat över LA än.
En dag blev jag så jävla sur på mig själv att jag reagerade sådär så jag bestämde mig bara för att följa MIN plan och bara rida. Tänker att den andra ändå inte hinner kolla på mig och gör den det så whatever. Helt plötsligt går det inte dåligt när den är inne längre :D

Funkar inte det så går du ner till den bästa grej man kan göra när man blir oinspirerad. Man rider övergångar till förbannelse :p

Jag tycker ditt inlägg är SÅ på träffen, och som sagt det gäller inte bara enskilda individer, eller ens svenskar osv i allmänhet ngt specifikt utan ALLA och det är det som gör att det är svårt att rida. Man måste hela tiden våga gå utanför komfortzoner och variera osv, och då blir det inte lika bekvämt och trevligt alltid och det vet man och det är då det verkligen blir svårt .
Du får helgens stjärna i fråga om intressant post av mig. Jag skulle kunna diskutera detta hur länge som helst typ :D

Usch, snacka om avundsjuka, det brukar vara så, det är lättare att förneka att man själv är kass om man har något att klaga på hos någon annan som uppenbarligen är duktigare än en själv! :mad:

(Ungefär som alla charmiga småtjejer som kommenterar "Han måste göra tydligare förhållningar om det skall hålla banan igenom" till ryttare som hoppar på 160cm nivå och de själva rider en gång i veckan på ridskola! ;))

MED ANDRA ORD:

Ta INTE åt dig! Bara le åt det, du som vi vet ju att Divan är ju snyggare än de flesta hästar! :love::)

(Men ju bättre det går för er ju tråkigare lär hon bli :cautious:;))

Jag tror mycket sitter i ditt huvud. Klart hon går att skritta ute, ja hon kommer vara nervig och pigg i början men det släpper sannolikt om några dagar. Har varit med om hästar som man trott att man behövt skjuta som konvalescenter men om man bara gett sig fan på det så går det. Sätt på en graman om det känns tryggare och ut med dig! Hon brukar ju vara bra att rida ute på i vanliga fall. Hon kommer acceptera det nya läget fort. Hon är inte dum i huvudet.

Men JA exakt. Det är sådana diskussioner man vill ha men om man skriver en tråd om detta så kommer alltid något crossmongo och förstör hela tråden och så slutar det med att det handlar om hyperflexion vs LDR eller all typ av tävlingsform vs ingen form. Så jävla trött på det och orkar inte diskutera mer på Buke.Vilket är så himla tråkigt då man genom åren fått så himla mycket bra synpunkter och aha upplevelser.

Nej självklart ska du inte sitta i ridhuset med lurar i. Det jag menade var att jag hade tyckt att det hade varit rena döden att skritta runt i ridhuset i flera månader och jag hade försökt att rida ut. Sen förstår jag att du inte är speciellt sugen på att rida ut om hon är på tårna. Min häst kan också vara rent bedrövlig att rida ut på om han har vilat eller om det blåser mycket. Men han brukar lugna ner sig efter några veckor, men kul är det inte.

Sen vet jag inte om det blir lite skillnad för mig som inte har ridhus på gården. Jag är tvungen att rida ut mycket och är van vid det och framförallt är hästarna vana vid att ridas ute i alla väder.

Du får gärna komma och rida ut henne några dagar tills det släppt ;) Jag avskyr att ha henne bockandes och dansande, jag är för liten och rår inte på henne. Hade brottningsmatch ute med ponnyn idag - ringa problem. Men en stor häst som lever jävul rår jag faktiskt inte på. Jag vill inte att hennes skada ska bli värre bara för att jag gett mig fan på att det ska gå att rida ut henne, och sedan inte mäktar med. Graman har jag aldrig ridit med så det känns rätt onödigt, hon reser sig ju inte. Men hon är duktig på att bocka och skutta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka