07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ptja, nu jag tror att jag är mer positiv än dig här ;)

Jag vet inte varför vet var så skeptisk efter röntgen och sedan ändrade sig. Men han sa att efter ultraljudet så blev det genast bättre, prognosen är god. Antagligen för att det ser värre ut på utsidan än på insidan med ultraljudet. Han ser på benet och hästen att saker är av, men att de är så små bitar på olika ställen att man inte kan se det tydligt på UL. Framsidan av benet har så mkt muskler osv som stör bilden på UL att senskador är lättare att se på baksidan.
Däremot sa han att om jag röntgar om 6-12 mån igen så kommer jag att se förändringar på rtg eftersom det alltid blir en form av ärrbildning efter sånt här. Det kommer inte att ha nån betydelse för hästen dock.

Spontant känner jag att vi tar det piano i år. Kan hon starta nåt i höst får jag väl göra det då men kanske hålla mig på LB för att inte bli för taggad själv och träna för mkt LA-grejjer. Men vad gäller det ska jag som sagt rådgöra med ET när det beger sig.
Sommaren har hon inget emot om den blir lugn, däremot vill jag ha henne igång i höst eftersom hon blir dryg och överenergisk när det blir kallt.

För hästens del känner jag väl ändå att det är positivt. Jag hade väntat mig 6-12 mån på lösdrift el värre och detta är ju ändå bättre än så. Men för min del är det ju öken eftersom 1-1,5 tim skritt innebär att det kommer ta en jävla tid av mig vilket gör att jag kommer att ha begränsade möjligheter att hinna med vettig ridning på andra hästar utom de dagar jag är helt ledig :( Detta är ju inget nån annan är så sugen på att hjälpa till med heller som avlastning.

Frågan är om man kan få tillbaka pengar från tdb vad gäller licenser osv? Bevisligen kommer min häst inte att starta så många ggr att det är värt 750 kr, men det är ju min ryttarlicens och den kanske inte går att få med i hästens begränsning?

Senast ändrad:

Fast klarar man av att lyssna på radio/bok/pod när man kör stadstrafik fixar man det även i ridhus bland folk;).

pja, vi behöver ju inte gå in på detta ämne här i tråden men det är totalt oansvarigt anser jag, bland andra ryttare och hästar i ett ridhus av väldigt många anledningar. Jag pratar öronsnäcka/hörlurar, det har man ju inte när man kör buss, bil osv.

Senast ändrad:

Nej det är klart att man kan tycka olika:). Tycker du samma om ryttare som har öronsnäcka med tränare i på ex framridning? Eller för att ta det till det extrema-en döv ryttare? Nu blir man ju inte döv av att ha lurar i, jag brukade ta ut den ena om jag ville ha bättre koll på ev bilar när jag red ut. Man hör bra ändå:).

Vårbild från igår:).
1900050_10202552468084839_581917832_n.jpg

...och så filmer från senaste träningen:
Travjobb, arbetade med framdelsvändningstänk för lösgörande.

Galoppfattningar

Lite fler fattningar och avtrav

Vår ridbana är ridbar igen, troligen bara idag också sen ska det bki kallt och snö igen:(. Har ridit där lite idag och hon kändes väldigt trevlig. Fick även idag ett par travsteg som är riktigt bra! Tänk vad glad man kan bli för tre små steg:D. Red på Junos träns med engelsk nosgrimma, för variation och den är inget issue längre heller.

Du rider ju jättebra men tycker tydligen inte det själv? Om det är eran lägsta nivå så är den bra mycket högre än många andras högsta här!;)

Jag tycker ni är duktiga! Det var väl inte det du ville gråta över?? Sitter ju jättefint!

Jfrelin: Jättefina! Vadå tömmar. :o
Jag gillar bytet! :D

Jag försöker korta upp mina tyglar också, men det blir mycket jobbigare att rida då, för då måste fröken ifrågasätta det varannan meter. :cautious:

Skönt att det är positiv prognos ändå!
Det där med att skritta sin skadad häst tar tid känner jag igen. Jag hade absolut ingen tid att rida andra hästar medan min vad skadad, jättetråkigt.

Ang tidsfördriv så behöver jag inte någon musik eller liknande. Dels så kräver den typen av häst som vi har att man är närvarande, dels så är min pålla rätt rolig att umgås med, så jag gör gärna det även i skritt i 1 timme. Man vänjer sig rätt fort vid att det är det som gäller och kommer in i en annan mental takt.

Alltså, jag förväntade mig markbunden släpa-fötterna-i-sanden skittrav på bogarna, också visar du det där. :p Det ser ju bra ut! Om du tycker det där är dåligt så undrar jag hur jag och Q ser ut egentligen. O_o Hon har väldigt fin galopp Barbie! :love:

Jfrelin: haha, gillar bytet! :D Hon ser fin ut! :)

Stjarnfrukt: Men vad skönt med en så pass bra prognos! Förstår att det känns segt med skritt så länge, men hon ska ju som sagt hålla hela livet så det lär vara värt det! :)

Kl
Här kom det lite snö och blev minusgrader igen, lägg till lite mysig vind och stenhårda vägar så förstår ni att jag inte red idag. :mad:

Här blåste det så att man höll på att välta på stallplan, men vi red ut i skogen ändå. Hästen stod och hoppade upp och ner och stökade innan vi kom iväg, men var sen jättelugn trots vindarna. Tränade på stödet i trav, funkar bäst på 3,5 km lång grusväg där hon hinner komma till ro ordentligt.

Har inlett en kärlekshistoria med min nya amerigo hoppsadel! :love: :love:

Skönt att det är positiv prognos ändå!
Det där med att skritta sin skadad häst tar tid känner jag igen. Jag hade absolut ingen tid att rida andra hästar medan min vad skadad, jättetråkigt.

Ang tidsfördriv så behöver jag inte någon musik eller liknande. Dels så kräver den typen av häst som vi har att man är närvarande, dels så är min pålla rätt rolig att umgås med, så jag gör gärna det även i skritt i 1 timme. Man vänjer sig rätt fort vid att det är det som gäller och kommer in i en annan mental takt.

Plus på den :)
Fiorano: jag tycker inte det hör till tråden som sagt så jag hoppar att svara och debattera vidare helt enkelt;)

Jfrlin: det är en RIKTIGT fin häst du har och du förvaltar den väl. Jättetrevliga filmer!

KL
vi har vår här hos oss även om det idag blåser nordanvindar igen efter en veckas otroliga milda grader och sol. Sol idag också visserligen men iskallt i blåsten. Dock är det fin-fint att hagarna torkat upp, nu har vi inte jättelerigt i sig utan bra och stora hagar, men just denna mildvinter har det varit lerigare än vanligt, plus att vi har några individer i en hage som verkligen lyckats skapa vältad åker av sin hage pga mkt rörelse och ffa extrem aptit, dvs de har betat ner grässvålen i hagen redan tidigt i höstas och då miste den hagen sin bärighet och sen mildvädret ovanpå det och deras rörelse, så har sett ut som f-n i vissa hagar tyvärr....
Jag har ridit Silvano-07:a idag och red utomhus i en fin kohage som var fin och torr i underlaget, och dessutom lite i lä så inte så blåsigt. Blev tillochmed några små skutt över några naturhinder i form av stockar som fanns - himla kul :)Han känns både fräsh och fin, så det var ett roligt pass. ser verkligen fram emot att det är vår nu så man faktiskt kan trimma utomhus mer, har varit väldigt mycket ridhus för min del med både min egen och denna i vinter känns det som för min egen del iallafall, hästarna verkar inte bry sig så mkt men klart de blir glada de med när man kan variera ridningen betydligt mer. Min 00:a red jag i skogen igår och blev en massa intervaller och galoppbackar och lite annat roligt, jisses så nöjd han var när vi skrittade hem sen:)

Senast ändrad:

Låter underbart med kärlekshistoran! ;) Jag vill ha en dressyrsadel!

KL
Hum... Nu kom det lite plötsligt här. Men nyss fick jag meddelande om att jag visst äger Queenie, att hon är min. :o Ni vet att jag skrev ju att det är mamma som betalar för min lillasysters ponny som står hos mig. Som jag vill ha, typ mer än nåt annat, jag känner mig som en liten ponnyunge. :o Och syrran har tappat intresset, mamma säger att jag har förtur och får köpa henne för en struntsumma. Problemet har ju varit att det blir en extra kostnad, och att jag isf ville sälja nån av mina pojkar för att göra plats i den vardagliga ekonomin, därför hade vi diskuterat från sommaren för att jag skulle ha tid på mig. Nu blev allt väldigt hastigt och mamma vill att jag tar över henne på studs... Det är lite delade känslor, på ett sätt vill jag bara :banana: och på ett annat blev det lite :nailbiting: :banghead:

Åh önskar att vi också hade lite naturhinder att skutta över! Förutsättningarna med bra mark och material finns men stallägarens gubbe går inte med på det. Jag hoppade faktiskt ett litet kryss på banan idag, imorgon ska vi till ridhuset och ör rätt sugen på att hoppa lite:).

Jag tänkte på det när jag såg filmerna från träningen, stod ju perfekta små skutt uppställda! Jag hade nog inte kunnat hålla mig från att styra lite på dem... :o

Här har de också blåst något helt galet. Kom till stallet och höll på att frysa ihjäl av vinden som gick rakt igenom alla kläder. Kände att detta inte är bästa vädret att rida min häst och dessutom va jag lite sur över den inställda träningen. Så jag bestämde att ta vilodag i dag i stället för i morgon. Fick sen höra att min häst levt sån rövare i hagen på fm, att de tagit in henne en timme så hon fick sansa ner sig. :nailbiting: Så hon hade väl rastat av sig själv ordentligt, tokhästen. Mina funderingar på att ta bort benskydden i hagen försvann snabbt.

Men oh, grattis till ponnyn!! Förstår dock att det känns lite nervöst att få ihop allt ekonomiskt:/. Tror dock att du kommer känna att det är värt att få Queenie även om du måste sälja 10an. Tänk vad kul att du nu slipper ge syrran förtur på alla roliga träningar och tävlingar:)!

Angående min träning har jag väl bearbetat lite vad som jag tycker är fel med ridningen. De senaste passen på både Barbie och den prickiga har lyft mig en hel del:)

Marvin: tror du hade varit otrogen mot din nya Amerigo hoppsadel om du skaffat en Amerigo dressyrsadel också;). Men visst är det härligt att verkligen känna sig hemma i sadeln:)?

Tycker hon ser fin ut, du behöver verkligen inte deppa över något. Min plan är att börja "hoppa" lite när hindren tas ut från ridhuset till banan. Vi är ett gäng "tanter" som ska ha en lite hoppgrupp. Förslaget på vår grupp är Lady´s Jump Club.

Små hinder i ridhuset? Dom var ju riktiga hinder och inte skutt i min värld:D. Dom är jättelätta att hålla sig ifrån;).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka