07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ha hah aha DET skulle jag vilja se att Bäckahästen går med på...inte direkt hennes drömscenario att gå runt runt i en fyrkant...:D

Undrar också hur det gått för Stjarnfrukt idag... Hoppas det gått bra!

KL
Jättekul initiativ med stamtavlorna, har inte tid att skryta eller läsa nu men det ska jag göra senare!

Men hoppar in med uppdatering om dagen. För idag var första gången på flera veckor som vi hade underbart väder, dvs det blåste inte!!! Molnigt, vindstilla och ett par plusgrader, så pass att vägarna var mjuka. Underbar ridtur. Provade min andra sadel på henne igen (sadelprovaren sa att jag kunde det eftersom att hon byggt om sig så himla mycket sen vi var där och provade ut hennes i höstas). Vet inte om det var det eller om pålle hade en bra dag idag, men hon gick jättebra! Red en "dubbel" runda, och hon blev superfin! Släppte stigbyglarna och jobbade mycket övergångar och sidvärts, brukar uppleva att hon inte vill ta ut stegen riktigt när jag sitter ner med hennes sadel och hon trippar gärna och tappar bjudningen i skänkelvikningarna, men inte idag! Hon var jättefin och det vär nästan att hon tog ut stegen mer när jag bad henne gå åt sidan - jättekul! :) Så nu ska jag fortsätta rida med den sadeln ett tag, den är mycket skönare än hennes också. :angel:

Blåsten ni har haft hade kommit till oss istället:p. Höll på att blåsa av ponnyn när vi kom runt ett hörn av en grusväg. Trodde nästan jag var tillbaka i Skåne en stund... Blev en lugn sväng iaf med lite trav. Har fått i uppgift att verkligen trava framåt så hon hittar balansen i och verkligen "travar ur" eller hur man ska säga. Fick ett par tre steg med lite häng i minsann!

Dagens bästa var ändå det prickiga odjuret. Det blåste som sagt ordentligt så jag var beredd på ännu en fajt (läs; red i hoppsadel, ägarens splajs nya Bruno Delgrange, najs!). Till min förvåning blev han bara ängslig men inte dum (halleluja). Gick kalas på banan och till och med jättefint galopparbete samtidigt som de lastade av silagebalar på parkeringen bredvid banan. Det finns hopp! Mitt självförtroende behövde verkligen detta passet!

Fö måste jag än igen hylla Sprengerbettens fantastiskhet. Har ridit med mitt tredelade på den prickiga, har varit bra men varit i minsta laget. Nu har han fått ett eget i rätt storlek. Mycket nöjd kuse:).

Senast ändrad:

Barbies paps är Juno Rory som vann en hel hög SM-medaljer med bla Jeanna Högberg och Emelie Brolin i sadeln. Mamman har bara fått två avkommor och jag har den andra också. Han fick 48p och diplom i hoppning (9-9 för hoppningen) på sitt treårstest. Han var ett hingstämne men kunde inte uppföra sig gott nog så kulorna är borta.

Morfar Carnaby Patrick Hooligan vet jag inte mycket om. Mer än att han var vit. Typ.

*kl

Här är jag igen. Tuff dag, två timmars sömn efter mitt fjärde nattskift och direkt iväg till kliniken. Måttligt hjärndöd...

Först och främst måste jag säg att min häst är helt fantastisk att ha med sig på nya ställen. Dessutom vilar hon ju nu och har hur mkt energi som helst. Rörigt ställe med fullt med hästar kors och tvärs, folk, behandlingsmaskiner, hovslagare, ridhus i samma del som gången där hästar böjdes och sprang om vart annat. Min häst var som ett ljus, men uppblåst och snygg. Det är ju bla den egenskapen jag ser mest fram emot hos henne som dressyrhäst - blir snygg men snäll på bortaplan. Fö skulle vi ju debutera i tävlingssammanhang imorgon. Menmen, vi har iaf fått använda transporten :meh:

Först röntgade vi hela hasen från alla vinklar. Vet såg fundersam ut och undrade vad jag skulle ha hästen till, det lät som att den skulle kunna hålla för lättare nivå. Jag sa att min plan är MSV dressyr, lättklass hoppning. Fick svaret att det kan gå, men det kommer att ta tid. Där och då ville jag checka ut och åka hem och lägga mig under täcket. Och sätta min häst på en lösdrift i några år som avelssto. Typ.

Sedan ultraljudades skank, has och skenan runtom. Det visade sig bättre än vad vet trodde från början och prognosen blev en annan.
Övre tvärbandet i hasen är delvis av, men inte så tydligt att man ser det bra på ultraljud. Däremot är det fibrer inne i det som gått av på endel ställen.

För att undvika följdproblem på övriga senor och snedbelastningsskador krävs en långsam igångsättning.
Så nu är det skritt i 4 veckor, 1-1,5 timme. Stor hage så att hon håller sig i skinnet. Sedan trav på rakt spår (eller fyrkanten) 2-3 veckor OM det känns bra. Efter det fortsätta rida som vanligt OM det känns bra.

Jag känner ärligt talat att jag tar det ännu lugnare än så, för säkerhets skull. Jag har inte bråttom egentligen till några tävlingar, hon ska ju liksom hålla hela livet och inte bara i år. Det är ju ändå juli innan hon är fullt igång.
Jag hade ju som sagt väntat mig nåt ännu värre, speciellt när vi stod i röntgenrummet, så jag är ändå lättad. Ska rådgöra med ET nästa gång hon är här, måste få smälta detta lite nu. ET var med på kliniken så hon har hört vad vet sagt vilket känns bra för mig som är lätt disträ och hjärndöd.

Någon som har tips för hur man står ut med 1-1,5 tim skritt varje dag? Jag tänkte rida 30 min i ridhuset och sedan kanske prova utebanan. När hon avdramatiserat det tänkte jag prova mig på att rida ute om det nu inte stormar. Förr eller senare bör hon ju landa tänker jag.

Men hur står man ut själv? Och man lär ju få en hel del ridsår menar jag :crazy:

Låter som en hoppfull prognos ju:)! När jag bara skrittade Tetris hade jag alltid radion i örat. Brukade passa på att rida samtidigt som det var mina favoritprogram på P3 (Mammas nya kille, Christer och Pang Prego). Satt rätt ofta och skrattade rakt ut där i skogen:D. Finns ju även en massa poddar, ljudböcker och allt möjligt att lyssna på.

Vad skönt att det inte var tokilla även om det blir lite lugnare ett tag nu.

Jag har ju hållt på att sätta igång i tre mån nu och är inte halvvägs dit du ska vara om två mån och jag tycker tiden bara försvunnit så oroa du dig inte. ;) Jag kan ju dock rida ut på min utan bekymmer och då går ju den där timmen snabbare och är trevligare än en timmes skritt på ridbanan/manegen.

tråkig prognos :( men utöver det så ska du ju inte vara förvånad över att din häst sköter sig så bra i sammanhangen, det är ju precis så vakna och lite skarpa hästar beter sig, det är det som är så bra med dem, de är kloka och intelligenta och mår bra och trivs när det händer saker!

tråkigt som sagt med prognosen, jag hade nog velat ha lite mer exakta svar på vad exakt det är som är problematiskt att fungera på MSV (normal nivå för friska hästar) i hopp och dressyr...
nämner man fälttävlan för veterinärer allmänt brukar de vakna till och ge tydligare svar.

tråkigt som sagt med utkomsten och att det var en påtaglig skada osv. men jätteskönt att du äntligen fick diagnos och att hästen blev undersökt efter alla veckor av oro för din del!

ang att skritta mkt så får man mentalt gå in i det.... passa på att meditera/ varva ner/ gå in i dig själv, alternativt hitta ngn kompis i stallet som vill skritta och snacka under tiden i dödläge..... att rida runt i ridhuset i skritt på lång tygel är döden som sagt, snabbt på några dagar mentalt för en själv...... öronsnäcka i öronen har man ju knappast om man har andra ekipage runt sig och har en ngt oberäknelig häst..... stereo på i ridhuset med ngn bra kanal är ju en annan femma och lär fungera .

tråkigt besked som sagt, och pepp till dig!

Senast ändrad:

nämner man fälttävlan för veterinärer allmänt brukar de vakna till och ge tydligare svar!

Jag snor det där till mitt eget pepp. :) Jag frågade ju second opinion-vet om prognos på min och nämnde då just bla fälttävlan och det var ju ingenting han backade på alls så stämmer ditt citat ovan känns det jättebra. :)

Vilken tur att du åkte in!
Dryg igångsättning men det kunde varit värre.

Du kommer klara detta galant. Det är bara att ge sig fan på det och blir hon för dum får du be vet om lugnande så får du ge det innan du rider. För att fördriva tiden är Fioranos tips med radio, podcast eller ljudbok bra.

Divan är ju tysk så jag har inga koll på några syskon. Ska ta tag i att kolla upp det där :)

Lite filmer från idag. Ja hon borde ha mer tryck i sig och jag gillar tydligen tömmar men skulle säga att detta är typ den formen och tempot vi rider mest i. Och nej jag hittade inte traven från i tisdags :D

http://www.youtube.com/watch?v=ywLpXvTHLsA&list=UUsPLalaoAWwMV-0AtN7KpVA
http://www.youtube.com/watch?v=7mN8PAsy1Y8&list=UUsPLalaoAWwMV-0AtN7KpVA

Vi testade och byta också :D Finns en del att jobba på
http://www.youtube.com/watch?v=HcChL8x5tcI&list=UUsPLalaoAWwMV-0AtN7KpVA

Fast klarar man av att lyssna på radio/bok/pod när man kör stadstrafik fixar man det även i ridhus bland folk;).

Alltså förlåt, men hoppfilmen är jätterolig:D! Hon ser ut som en knappt riden fyraåring och har hoppteknik som en dressyrhäst helt utan självbevarelsedrift:D. Är det du som rider?

Det stämmer ganska bra. Hon var hoppad strax under 10 ggr uppsutten där. :D
Nu hoppar hon 1.20 på träning. Frambenen är fortfarande lite sådär men ibland hoppar hon sådana sjukt bra språng. Inte illa för en dressyrhäst med inga hopphästar i stammen typ.

Det är min medryttare som rider. Jag skulle aldrig få för mig att hoppa :p Den karriären la jag ner år 2000 typ.

Ah, missade att filmen var gammal:p. Tänkte just att ryttaren var en riktig självmordspilot. Du får ju visa en film när hon hoppar nu, hadee varit kul att se hur hon utvecklats. Uppenbart att hon tycker det är lajbans!

Ryttaren rider 1.40 på sina egna hästar :D
Nästa lördag blir det tävlingsdebut, 90 cm och 1 m, så det kommer nog ny film då. Jag brukar inte vara med på hoppträningarna då jag passar på att vara ledig från stallet då :)

kl

Bruce är e. Biggles (Internationell GP dressyr, världscupen)

Mamman Athena (e. Akribori) har jag ju också och tävlar, hon är placerad 1.20 hopp, MsvC dressyr (startad MsvB) och 90 FT och har inte fått några fler avkommor. Mormor Duni Denkmal (e. D-Day) tävlar även hon MsvC dressyr, har placeringar i LA. Duni har två andra avkommor, en som bara är 2 (e. BH Zack) och den andra (e. Bayron) är också placerad MsvC dressyr och 90 FT (startad MsvB och 100 FT).
Mormors mor Kalinka (e. Kaliber) är Elit-premierad och som mor till stoet Una Grocer (e. Urbino) är hon mormor till Casanova Grocer (e. Bellini) som är placerad i Svår dressyr, Victor Grocer (e. Chapman) placerad MsvA, Clinton (e. Cesam) placerad Prix St:George och 4 avkommor med gångartsdiplom.
Kalinka har också lämnat stoet Fragancia (e. Flamingo) som är placerad i Msv hoppning och även är mor till Alexander Zettermans Flecu (e. Hip Hop) som är tävlar internationell 1.50 hoppning, och två andra avkommor (e. Feliciano och L'Acteur) som är placerade Msv hoppning.
Mormors mormor Heidi (e. Orkan) är också Elit-premierad.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka