07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

*kl

Har skrittat 1 tim idag. Pigg häst, rejält uttråkad av min "ridning" och dessutom fullt i ridhuset till en början. Mindre kul. Jag blir så jäkla deprimerad. Hon känns fin i skritten och liksom bara väntar på att det ska komma en övergång... så blir hon frustrerad när det aldrig gör det :( Hon hade sprungit rally i hagen idag. Storm ute och lera efter nattens regn/snö. Inte kul men det är inte så mkt jag kan göra åt det...

På förmiddagen var jag och tittade på kurs för en A-tränare i dressyr. Mkt inspirerande. Man blir så jäkla sugen på att vara med själv om man hade haft nåt att rida på :(

Ponnyprojektet däremot gick bra efter ens stunds fulridning, rejäl fulridning som jag inte är desto mer stolt över. Men ibland måste man ta konflikten. Resultatet blev bra så nåt rätt gjorde man väl.
Har pratat med ägaren och jag ska få rida ponnyn för min tränare i veckan. Dessutom kan det behövas ridhjälp några ggr/vecka framöver. Passar mig utmärkt nu. Sedan får vi se hur det blir med flytt, hur jag går vidare med allt. Är rejält sugen på en en häst till, men isf måste jag veta hur det ser ut med billigare stallplatser och hur det ser ut i övrigt. Blir så avundsjuk på de som har en respektive eller familj som hjälper till med hästeriet. Hade varit så mkt lättare då.

Senast ändrad:

Jag vet, tack för tipset!

Fiorano: Förmodligen skulle jag vara otrogen mot den då, men det lär dröja lite innan jag har råd att köpa en sån. :p

+ Mackan + Marvin + Maja

Tack! Jag tycker väl egentligen inte att vi är så dåliga men när folk pratar om en på gården så är det lätt att tro på det man hör.
-Divan har kass galopp
-Hon går i för dålig form
-Jag galopperar för långsamt
-Hennes trav är lite tråkig.

Man blir ju lite galen när man hör sånt samt att vi inte tävlat på ett tag och fått betyg från domare. Är ju lättare att få folk att hålla käften om man rider 67% i LA liksom :D

Jag är perfektionist också och har svårt att tycka att det är bra om det inte är perfekt...... är inte en så bra egenskap MEN ridkänslan är faktiskt riktigt bra nu så det är kul att rida!

Är precis hemkommen från Helen Langenhanebergs clinic. Alltså :love::love::love:

Är galet inspirerad.
De filmade hela för Horse1 kanalen så den kommer väl där så småningom. Se den!

Det bästa hon sa var:
Wait. Man ska vänta på att hästen ger den det man vill
Stretch. När hästen varit duktig ska den stretchas framåt.
Pet and walk. Har den gjort det du ber om ska den få en klapp, stretchas och skritta 1 varv.
Hand towards the bit, supple contact. När man för handen framåt så ska hästen följa med bettet och öppna upp i nacken och kontakten ska vara mjuk.

Hästen ska alltid komma tillbaks till stallet och känna; åh jag hade velat göra mer jobb idag.
Det ska vara kul att jobba, inte stressigt och tungt.

Folk har skrivit massa citat på Back on Tracks FB sida så kolla där om ni är intresserade.

Det var väldigt intressant att få se hästar i alla utbildningsnivåer, även fast det var proffs så alla var ju såklart jädrigt bra. Det mest intressanta var att det var typ bara två som klarade av att stretcha sin häst med nosen framför lodplan, eller unghästen gjorde det ju såklart också.
Men då red alla ryttare utom de 3 för hyperflexiontränare i vanliga fall. Det syntes och det ÄR stor skillnad.

Känner att jag ska fortsätta hålla mig till den tyska ridningen och utbildningsskalan och Klimke och Balkenhol fortsätter vara mina husgudar. Det är den här typen av ridning jag känner mig hemma i och gillar mest. Men det finns ju många vägar till Rom.

Marvin: tror du hade varit otrogen mot din nya Amerigo hoppsadel om du skaffat en Amerigo dressyrsadel också;). Men visst är det härligt att verkligen känna sig hemma i sadeln:)?

Damn you som planterade idén i mitt huvud, nu sitter jag och surfar efter beg amerigo dressyrsadlar... :banghead:

Moahahaha:D

Jfrelin: Låter som en superb clinic! Är så kul med clinivs också, man blir så himla inspirerad:). Med tanke på hur fina du och din kuse är dessutom så lär du kunna ge dina negativa stallkamrater fingret under säsongen och segla runt L:A på 67%!

Vi är ju över 60 st på gården så det är ju inte mina närmsta kompisar direkt. Det sjuka är att folk säger det här rakt i ansiktet på mig. Jag tycker att har man inget snällt att säga så är man tyst.
Jag klagar inte på deras ridning eller deras hästar.
Har bestämt mig för att de är avundsjuka :p

Rent spontant kan jag ju känna att om de tycker att din häst har tråkiga gångarter, då vet jag inte vad de sitter på för GP-hästar själva?

Mot idiotiska kommentarer har jag en i mitt stall som förebild. Hon red sin (supersvåra, rejält stoiga) häst i ridhuset när den var runt 5 år. På läktarplats satt en hög med superduktiga läktarryttare som tyckte det ena och det andra om hennes ridning. Givetvis hade ingen av dem kommit i närheten av hennes typ av häst, men de visste minsann hur man inte skulle göra med den.
Då red hon fram till dem och gjorde halt. Och sedan tittade hon dem i ögonen och sa "varsågoda, rid henne själva".

Sedan blev det knäpptyst. Och jag tycker att det sällan behöver vara svårare än så att få tyst på folk.

Jag efterlyste tex ridhjälp av min konvalescenthäst i tråden "när är det okej att dra hästen i munnen", eftersom många där verkade ha helt fenomenala sätt att rida på som aldrig någonsin innebar att man fick stopp på hästen genom att dra den i munnen. Jag vill gärna lära mig den ridningen, så jag bad ett par gånger någon om hjälp med min häst. Inget svar fick jag, inte en enda gång.

:angel:

Tycker verkligen inte Divan har tråkiga gångarter, finns ju mkt mer att plocka ur där.. min spontana tanke utifrån dina filmer är dock att du gärna inte ger dig ut ur din komfortzon och det är ju det som man måste göra för att utveckla gångarterna mer ;)

Gäller ju knappast inte bara dig iof utan överlag sitter man ju gärna där och varierar för lite :wtf:

Jag har ju mer eller mindre blivit tvingad att hålla mig till mkt "dressyrridning" ett tag framöver med ljusa grå så jag tänkte redan nu börja variera mer och vara noggrann med det.

Senast ändrad:

Det vet du väl att alla kan stanna sina hästar från full sken till halt bara genom att hålla i yttersta tygelspännet :sneaky:

Ha hah aha DET skulle jag vilja se att Bäckahästen går med på...inte direkt hennes drömscenario att gå runt runt i en fyrkant...:D

Det är inte frågan om vad hon vill - det är frågan om vad hon ska :sneaky:

Hennes drömscenario är att valla runt på ett gäng unghästar på en lösdrift tror jag. När det kommer till vuxna hästar har hon inte en chans att hävda sig :p (meshäst)

Jag är sämst på skador, utom sårskador då för där är jag nästan proffs :p, men för mig låter det inte så dåligt om ni kan vara fullt igång i juli :)

Sen angående skritta - måste man göra det uppsuttet :o? Sitta på i 1,5 h hade jag nog haft svårt att fixa om jag inte kunde lära in ryska eller nåt annat under tiden men gå brevid hade jag gärna gjort i en timme eller två :)

Jag tycker väl egentligen inte att vi är så dåliga men när folk pratar om en på gården så är det lätt att tro på det man hör.
-Divan har kass galopp
-Hon går i för dålig form
-Jag galopperar för långsamt
-Hennes trav är lite tråkig.

Men allvarligt. Vad är det för folk? Nu stämmer ju inte nåt av påståendena här ovan men även om de hade gjort det så trycker man väl inte ner det i halsen på folk om de inte uttryckligen bett om ärlig feedback? Det är ju en sak att lägga ut film på forum och be om kommentarer men jag vill inte att hela mitt liv ständigt ska kommenteras. När jag läser sånt här blir jag bara ledsen :(

Jag efterlyste tex ridhjälp av min konvalescenthäst i tråden "när är det okej att dra hästen i munnen", eftersom många där verkade ha helt fenomenala sätt att rida på som aldrig någonsin innebar att man fick stopp på hästen genom att dra den i munnen. Jag vill gärna lära mig den ridningen, så jag bad ett par gånger någon om hjälp med min häst. Inget svar fick jag, inte en enda gång.

:angel:

:rofl:
Det är nog lättare sagt än gjort ;)

När jag bodde i USA så var jag på rodeo några gånger (bodde på västkusten). De proffsen som red där var fenomenala på att få stopp och svängt sina kusar genom att använda vikthjälper. Men som sagt - låg nog en del träning bakom där :angel:

Damn you som planterade idén i mitt huvud, nu sitter jag och surfar efter beg amerigo dressyrsadlar... :banghead:

Insåg idag att ska jag rida dressyr mer "seriöst" någon gång framöver så måste jag skaffa en annan dressyrsadel. Har alltid tyckt att jag hamnar med knäna på knästöden på min :cautious: och nu när jag inte har setat i den på säkert ett halvår så kände jag idag bara näääää. Spelar ingen roll om jag släpper stigbyglarna så hamnar ändå knäna på knästöden typ. Kass. Jag tycker att sadeln är väldigt skön att sitta i för rumpan alltså men den passar mig inte helt.

Sen angående skritta - måste man göra det uppsuttet :o? Sitta på i 1,5 h hade jag nog haft svårt att fixa om jag inte kunde lära in ryska eller nåt annat under tiden men gå brevid hade jag gärna gjort i en timme eller två :)

haha, vad skön du är :) (ang. ryska exemplet) :p

Ja, det är kortare konvalescens än jag räknat med. På det viset är det positivt. Men sen känner jag ju min häst, och hon är inte bra på att vila. Så jag blir inte förvånad om det tar betydligt längre tid att få ordning på detta. Jag hade gärna haft henne i en lösdrift som sagt, så kanske hon är mindre benägen att springa. Men jag väntar på besked om vad som ska hända i mitt liv, och då känns det onldigt att börja flytta henne innan jag vet om jag blir kvar eller ska flytta 100 mil.

Hon springer som sagt i hagen varje dag. Just nu är det dessutom lerigt på sina håll och hon har lera upp till magen när jag tar in, så bevisligen rör hon sig ju. Dock är hon snäll att hantera om än hon är pigg. Så valet jag har är att sätta henne i sjukhage igen och då ha ett monter att leda och rida, eller att ha henne såhär.
Veterinären sa iofs att det är ingen panik om hon drar nån repa i hagen, att alternativet med sjukhage är värre på en sån här häst. Men vi får väl se hur det går.

Jag skrittar henne uppsuttet för att det är lättare att ha koll på henne då. Möjligtvis att jag kan promenera henne i ridhuset men ute är det nog ingen hit alls. Och välja mellan att åka häst eller promenera i ridhuset... mja. Dessutom kan jag ju träna på halter uppsuttet. Alltid nåt. Från marken kan man inte göra så mkt mer än bara gå.

Idag hade hela stallet ridit i ridhuset, hoppat osv. Så när det blev tomt på em/kvällen var underlaget rejält upprivet. Jag skrittade på lång tygel och hon knatade på bra, men då jag kortade tyglarna efter 30 min tyckte jag att hon kändes oren bak. Hon gick med höger lite utanför och det kändes ungefär som när hon blev oren i traven för nån vecka sedan. Hon tar liksom inte i med det.
Jag tänkte att underlaget är för tungt, så jag gick ut på grusbanan och hon skötte sig i 10 min. Kände inte orenheten och en kompis till mig såg heller inte nåt. Sedan blev hon väl less och då tyckte jag att hon visade tendenser till att spänna till och leta spöken så jag gick in innan hon varvat upp för mkt. Jag vill inte ha en repris på "kasta sig och galoppera på bakbenen och bli halt".

Senast ändrad:

jag blev nog aldrig klok på exakt vad diagnosen var på din häst - är det alltså en senskada eller var det något ligament dessutom osv?

fick du bara skritta i ridhhuset och inte utomhus? senskador (om det nu var det) brukar man ju vilja ha ett fast och ganska hårt underlag att skritta på så utomhus torde ju vara optimalt om det är en sån skada tänker jag?
såg att du uppfattade mitt inlägg tidigare som nattsvart, men det var ju inte grejen jag kommenterade tidigare ju att jag inte tyckte du skulle ta ut allt i förskott, och det gjorde du ju lite eftersom det nu var bättre ändå än det du målat upp eller hur? ;) däremot så var det ju tråkigt, därav mitt inlägg, att det ändå var en skada så pass på benet som krävde så pass lång konvalecens och försiktighet osv som du ju ändå fått ordinerat. När man nu har svart på vitt på papper, så därav min kommentar - klart det är en tråkig diagnos? det var det jag menade, så tycker du jag är negativ utifrån det så får det nog vara så, för självklart tycker jag det är tråkigt.
till fördelen (om det nu är en senskada) så ska du ju komma ihåg och det är väl det du fått ordinationen utifrån också, att en senskada pga "mindre" trauma sällan är lika allvarlig som en ren förslitningskada på senan med senskada som följd pga det. så det är bra i jämförelse :)

KL
är lat nu och postar frågan här:
vilket sprengerbett är det som är tredelat men har den där anatomiska utformningen att lederna låser sig i ett visst läge och därmed inte böjer sig mer? Orkar inte googla så chansar här om ngn har det? erf isåfall och namn :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Flytta med utekatt