07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag rider ut henne varje vecka flera dagar, och i alla väder. Normalt sett. Men min räddning är också att mana på henne framåt när hon jävlas, vilket jag inte kan nu då hon bara ska skritta.

Menmen, min plan är faktiskt att prova rida ut henne framöver. När det slutat blåsa så förjävligt. Men det har varit runt 10 sekundmeter i helgen och det slipper jag gärna gå ut i som första försök. Kollar man snabbt på prognosen ska det blåsa, snöa och regna framöver. Känns inte speciellt lockande det heller. Bara tisdags ska det vara bra, men då jobbar jag till 16, har jag träning med ponnyn 17 och sedan är det mörkt :mad:

Senast ändrad:

Ja det är typiskt när det blåser och regnar på tvären. Men vi får hoppas att vädret bättrar sig snart. Sen kan ju jag villigt erkänna att jag slänger på gramanen på min häst när jag rider ut ibland. Visst han kan resa sig när saker inte passar men jag tycker nästan det är värre när han bockar och han bockar mindre när jag haft gramanen på.
Men det är värre när storhästar bråkar, min ponny är het och var under sin ungdom mer i luften än på marken men när hästen startar upp sitt rodeoregister så hänger jag mer löst och tycker det är mer obehagligt.

Hatar när något sådant händer. Finns ett ekipage på gården som jag HATAR att rida samtidigt som.

Funkar inte det så går du ner till den bästa grej man kan göra när man blir oinspirerad. Man rider övergångar till förbannelse :p

Det var typ vad jag gjorde:p. Övergångar och tempoväxlingar i traven. Insåg att jag släppt lite mycket på tempoväxlingarna i galoppen och måste stärka henne mer där också. Om en månad är det L:A-starter:). Men att sitta idag och göra det när tränaren sitter och pratar om att få rida VM (inte för Sverige) så blev jag bara så matt:(.

ja verkligen, jag orkar inte heller .... men det är ändå SÅ sant det du reflekterat över och postat här så jag blir pepp ang. det ändå. riktigt bra inlägg som sagt .

Hatar när något sådant händer. Finns ett ekipage på gården som jag HATAR att rida samtidigt som. Rider alltid svinkasst när den är i ridhuset. Får prestationsångest för att hennes häst är lika gammal som Divan men gick Falsterbo som 4 åring, den har dock inte startat över LA än.
En dag blev jag så jävla sur på mig själv att jag reagerade sådär så jag bestämde mig bara för att följa MIN plan och bara rida. Tänker att den andra ändå inte hinner kolla på mig och gör den det så whatever. Helt plötsligt går det inte dåligt när den är inne längre :D

Funkar inte det så går du ner till den bästa grej man kan göra när man blir oinspirerad. Man rider övergångar till förbannelse :p

Oroa dig inte..det är lögn. Finns inga klasser för 4 åringar i Falsterbo :D

Äh det är jag som är dum i huvudet. Som 5-åring menar jag :p Gick BT i Flyinge som 4-åring

Och den startade tydligen 2 MSV B förra våren på 52% och 62%

Ursäkta om detta är en stark kommentar, men varför säljer du inte hästen om du alltid bara ser problemen med henne?

Hon är en stark märr precis som min var och dom är inte alltid roliga att ha o göra med! :sneaky: (Men så underbara när allt stämmer! :love:)

Nu när hon är skadad är det ju såklart inget roligt att sälja men ÄNDÅ! Tycker att det är tråkigt med så himla mycket klagan och undanflykter hela tiden, varför inte göra sig av med något med bara ser problem med istället menar jag? :)

När min var som värst tömkörde jag istället för att rida då kunde jag hålla henne mycket bättre så (trots massor av bock, skutt & resning!) och vi kunde avsluta passen som vänner (läs jag fick igenom det jag ville och hästen var nöjd med sitt jobb) och det viktigaste - Jag fick lov att behålla en bra känsla i magen och slapp vara rädd och uppgiven för att man hängde löst 95 % av tiden på ryggen! :)

Tack men nej tack :p

Hatar hästar som bockar. Är livrädd för det.

Graman hjälper inte bara när de reser sig. Det gör det lite lättar att ha kontroll på dem eftersom man blir lite starkare själv. Rider aldrig på graman i ridhus men i princip alltid när jag rider ut för jag är för feg att rida utan :p Har ridit för många crazy hästar för att rida utan. Jag vill inte dö och jag kan INTE stanna en häst genom att inte dra i munnen :D

Lite knapplån

Jag har ju också det senaste ridit med graman när jag ridit ut själv, vilket jag gör nio av tio ggr. Min är egentligen vare sig knäpp eller överladdad, reser sig eller bockar MEN hon hittar annat att ha fokus på HELA tiden och hoppa till för, spänna sig osv. Det har hjälpt jättebra med gramanen till att fokusera mer på jobbet än annat för när man bara skrittar så är allt annat roligare. ...
Jag skulle bli tokig av att bara skritta runtrunt inomhus, med eller utan något i öronen (vilket jag förvisso aldrig skulle ha men det är som sagt en annan diskussion).

Idag var vi ute i solen en sväng, underbart. Mycket hästätande saker fanns dock överallt så vi hade lite diskussioner men blev bra sen. Jobbade med lite övergångar där hon först ramlade åt vänster mest hela tiden men blev bättre mot slutet. Hela hennes vänstersida vill gärna vara en meter utanför resten av kroppen. :meh: Känns kul att få trava lite nu iaf och hon känns pigg och fräsch. :)

Undanflykter? Du är också välkommen att rida henne till en början tills allting lagt sig. Gärna i 10 sekundmeter.
Har jag verkligen sagt att jag Bara ser problem med henne? Jag tycker att jag senast i fredags skrev en ganska lång kommentar om att hon är underbar att ha med sig på nya stökiga platser etc. Men det jag behöver hjälp och feedback kring, det tar jag ju upp här i tråden. Såklart. Vad har man annars forum till? Jag har aldrig sett vitsen med att uppdatera om hur flashigt och skrytigt man har det a la Facebook.

Lycka till att sälja en häst som är 7 år, i princip ostartad och dessutom skadad. Det kan du inte påstå är lätt när inte ens ridbara och enkla hästar är lättsålda. Jag bryr mig mer om min häst än att vräka bort henne till nån som vill ha en billig kuse. Även om hon är pissdryg att ha konvalescent.

Du får ursäkta mitt starka svar. Men jag blir lite irriterad när folk påstår att jag kommer med undanflykter osv. Jag har en självbevarelsedrift och jag känner min häst. Håller hon sig på mattan i ridningen är jag nöjd, jag ser ingen vits att börja utmana när hon dessutom är skadad. Jag är heller inget proffs utan en hobbyryttare med lite ambitioner förvisso, men jag inser mina begränsningar och slutade tro att jag var odödlig ungefär när jag blev myndig.

Senast ändrad:

Jag ska fundera på saken. Om hon skulle sköta sig bättre är det absolut ett alternativ. Men jag är tveksam till min egen kapacitet vad gäller användandet.

Jag tycker inte graman är så dumt om man sitter på en explosiv häst. Det har jag använt ibland om jag varit lite rädd för att flyga av i en bockserie. Vet inte om det är placebo eller vad men det har funkat ;) Inget som behövs nu dock, då jag bara har lugna kusar nuförtiden.

Och angående att komma ur komfortzonen.... ja jag fick själv en ahaupplevelse i helgen. Tyckte GP var lite småseg och svarade inte riktigt framåt, varpå jag verkligen krävde reaktion framåt!!!! på en gång och en sån skillnad det blev på traven, jag blev riktigt förvånad :D

Jag rider mycket tempoväxlingar men ofta på samma ställe och det vet ju hästen, ex att man ökar lite på långsidan och kortar upp på kortsidan. Nu gjorde jag tvärtom och det var ju mycket mer effektfullt.

Nu har jag fått tag i en medryttare till GP. Hon är ambitiös och ville prova flera gånger innan hon bestämde sig, då hon vad jag förstod ville känna att hon kunde få hästen att jobba i rätt form och att de förstod varandra. GP är ju världens snällaste häst men inte jättelätt att rida i form, blir gärna antingen lite hög nacke eller så springer hon bara ifrån arbete och blir tung i handen.

Men de verkar ha hittat varandra nu :) Och det funkar bra med det praktiskta också, hon går ju i egen hage nu och har accepterat det fullt ut.

Vad kul att du hittat en bra medryttare:). Skönt att slippa pressen att du måste hinna med att rida hela tiden kan jag tänka mig.

*kl*

Mina ponnisar och jag idag i vädret som bestämde sig för att våren ska vänta lite till:(.
10009856_10202571036429036_1318096188_n.jpg

10009280_10202571044269232_1961475600_n.jpg

Åh vad fina bilder!

KL
Här blev det också vinter igen... Det damp ner tre dm över en natt och det snöar fortfarande. Ja visst blev det vackert ute och så, men nu är det antingen stenhård grusväg eller is med snö på - dvs KASST underlag. :( Jag red en sväng och försökte mig på en av rundorna, åh vilken dum idé... Tog som tur var med mig hovkratsen, fick hoppa av hela tiden och knacka ur styltor, ändå är det lätt snö och pålle har snösulor. Värdelöst. I vanliga fall kan man ju då rida på i raskare tempo så åker ju styltorna ur, men eftersom det var is under så halkade hon ju hela tiden när hon fick styltor så det gick inte annat än skritta... På ett ställe ledde jag henne faktiskt ner för en backe, det klumpade i direkt och det var bara is, jag hade ingen lust att sitta på.

Så när vi kom ner på vägen igen red jag en vända bara längs med den och vände. Den var ju iaf plogad så vi slapp styltor. På vissa ställen var det hårt men om man red i bilspåren hade det redan hunnit packa sig ganska bra så det var ändå hyfsat.

Bytte bett idag till ett tvådelat med fasta ringar, hon kändes inte alls rolig första biten, kan bero på att vi aldrig kom igång iom underlaget. Sen ute på vägen släppte jag stigbyglarna och jobbade henne lite med övergångar och tempoväxlingar och då blev hon jättefin. :) Jag faller lätt fram i sadeln när jag har korta läder, lär ju bero en hel del på det.

Lite off topic kanske, men...
På ett ställe blev jag så arg... :mad: Hade med mig vovvan, hon är lydig och går lös hela tiden, går fot när vi möter bilar och så. Men på ett ställe rider man förbi en gård som är rätt nära vägen, de har travhästar i hagar på båda sidor om vägen. Jag red på som vanligt, vänder mig om och får se två hundar komma flygandes ner från gården och den ena springer såklart rätt på min och börjar mucka. :banghead: Min var som tur var duktig och kom till mig när jag ropade, jag red tillbaka och började gå hemåt igen och lyckades gå emellan dem så den andra stack hem igen. Oh jisses... Mötte sedan ägaren bara en liten bit senare, hon var ute och körde en av travarna. Jag frågade om det var hennes hundar och förklarade att den stora hade sprungit på min. Hon sa typ att "ja hon är vaktig, hon sulle ävl visa att det var hennes ställe". Ja, det förstår jag också. Men om man har en hund som man VET springer på andra hundar så kanske man har koll på den? Eller!? :rage: Tur som stryk att min inte gav igen och mopsade tillbaka, då hade det varit slagsmål deluxe...

Öronbild!
IMG_20140317_131654_zpsvw4mk7an.jpg

Det där med att ha hund, med är lurigt. Jag har ju allt som oftast min med mig och precis som din går hon snällt fot vid möten och springer aldrig fram till andra hundar. (Vi möter även katter som hon högtidligt går förbi utan tillstymmelse till att jaga:love:). Men jisses vilken cirkus det kan vara på hundar man möter! Har mött hundar som stuckit från sina ägare för att springa till henne och hundar som hänger i kopplen och lyder inte för fem öre. Men OM något händer är det tydligen mitt fel för att min hund inte är kopplad:/.

Precis! Min hund går jättesnällt, lyssnar bra på mig och springer inte iväg efter nånting. Vi har mött hundar, katter, vilt, bilar, hästar you name it, hon tittar men stannar hos mig. Jag brukar oftast ha med ett grimskaft som jag knyter runt magen, bara utifallatt liksom. Men det behövs sällan. Ser jag på håll att vi får möte av nån hund eller om jag rider på en mer trafikerad väg så kopplar jag henne (når ner utan att behöva kliva av :p) bara för att kunna koncentrera mig på pålle. Nån gång har jag stannat och pratat med andra hundägare, och då sätter hon sig snällt ner, tittar och är nyfiken såklart, men varken gnäller eller försöker gå fram. Så skönt! Vår lilla hund däremot (okastrerad hane) blir stendöv och kör sitt eget race om man är på promenad, så han är en koppel-vovve och får helt enkelt stanna hemma när jag rider. ;) I sina yngre dagar fick han följa med och lyssnade bra, men med åren har han blivit mer och mer självständig och struntar fullständigt i vad man säger om han får gå lös annat än på hemmaplan. :cautious:

För att återkoppla det till tråden, så är Queenie fantastiskt med andra djur. Hon älskar hundar! Och katterna smyger hon fram till och blåser på när de är i hagen. Gofia. :love: Funkar jättebra att ta med vovven, når som sagt ner utan att behöva kliva av så det stör inte så mycket ens de gånger jag behöver koppla på och av.

Haha, jag är typ tvärtom :angel:

Jag kan tillochmed ta en liten extra runda om någon kommer in i ridhuset fast jag egentligen var på väg att avsluta, bara för att stajla lite :o

Hahaha, ja men då ska man ju ha nåt att stajla med:D Liten ponny med lurviga öron har inte mycket att mäta sig mot tjusig fux i piaff och passage:p. Men på hemmabanan är vi drottningar:o:D

*kl*

Dressyrträning idag, och ridhuset för oss själva. Väldigt skönt. Hästen har nu passerat sin komfortzon och måste börja göra saker som är jobbiga, och ryttaren har plötsligt fått ögonen på sig från både hopp och dressyrtränare. Här talas det om att sitsen måste finslipas för att befästa stadiga medelsvåra prestationer. Låter så jobbigt, särskilt när det är magmusklerna som ska på plats. Att någon tjatar lite på min handställning är inte lika kroppsligt påfrestande :angel:

Idag var det i alla fall mycket lösgörande genom öppna och sluta på schemat. Det lossnade rejält och på slutet kom jag verkligen till ridning där hästen var loss, med på noterna och känslig för hjälper. Då är han fin att rida och går med härligt och ärligt stöd. Och skolorna sitter rätt bra, det är snarare svårt för honom att inte göra för mycket än för lite, och jag gillar hans ambitiösa sida så det är kul att få se mer och mer av den med stigande ålder. Och just det ja, han har fått ett nytt dressyrschabrak också som passar hans upplevda ålder och sinnelag utmärkt;

1174690_10152015893911299_1063346179_n.jpg

(Det är alltså knallrosa och ligger på en långbent häst á 175+ i mankhöjd :angel: )

Och så en liten dagens;

10007487_10152016817111299_1381033716_n.jpg

Eftersom det regnade och blåste på tvären så stannade vi inomhus idag. Hängde på kandaret eftersom det visst hunnit bli dammigt (jag är inte direkt någon dressyrryttare :angel: ) och red ett kort pass där vi bara tog igenom huvuddelarna från gårdagens träning med många småpauser, låg anspänning och mycket beröm. Han var arbetsvillig och kändes riktigt fin. Det är främst öppna i ena varvet och förvänd sluta i andra varvet som vi jobbar med nu i alla gångarter för att få honom lösgjord och få loss bakdelen, och det fungerar riktigt bra.

Manen är värdig en shetlandsponny, jag måste verkligen frisera honom nu. Har skjutit upp det sen... i somras :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka