-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Skönt med en varm och go jacka! Jag älskar också min ridjacka, den är jättevarm:)
Härligt att hon var fin att rida också.

Kl
Här har det blåst och snöat men det blev ett pass på ridbanan iaf. Kan ju inte rida ut när jag har bebis med mig. Han var lite spänd och fjantig i början så det fick bli trav nästan med en gång så att han taggade ner. Sen gjorde vi en massa övergångar så vi blev nog lika svettiga båda två.

Hmm... kanske vågar man sig på en sådan då? Jag är dock tveksam till om jag kan ha den annat än vid ridning på banan, eftersom min häst ibland får för sig att bocka för kung och fosterland ute...

Jag gillar filten massor. Den värmer alldeles super om benen på mig också när man rider. Barbie är så snäll att även om hon busar så blir det inte så himla dramatiskt, så är inte så orolig att den ska åka av. Fick den av hennes ägare som julklapp första året. Hade nog varit lite för snål att köpa en själv:o.

Köpte dock ett ländtäcke på Hööksrean idag. Marinblått med lila kant och mjukt luddigt foder. Ibland är det bra att sitta i sadeln utan fillt också plus att det matchar min jacka:p.

*kl*

Så kul att ni andra också gillar lilla sötnosen! Hon är helt klart mitt lyckopiller:love:!!

Som en gasell? Hahaha, tror jag garvar ihjäl mig. :D Jag känner mig mer som en flodhäst som har som mål att ta sig till nästa lyktstolpe utan att snubbla på sig själv. :p

*kl*

Skrittur i snövirvel idag. Härligt!! Är så avundsjuk på alla snöbilder.

Lite bilder från oss.

Från dagens tur.

1723859_10152189680859784_589576899_n.jpg

Matmys

1549368_10152223121509913_1951432953_n.jpg

Det är mysigt med lösdrift, för då kan man sova sked. :love:

148591_10152219176469913_1412691688_n.jpg

Så söta de är :love:

*kl*

Jag red för min tränare idag, det slutar verkligen aldrig att vara något med herrn. På sensommaren var det nacken, sedan var det korset, sedan höger bak och nu vänster bak. Himmel, det ska bli skönt när han jämnar till sig i kroppen och slutar vara så obalanserad och dra på sig låsningar till höger och vänster (bokstavligt talat). Nåja, hans största problem nu är att han har fallit ur över rumpan under sista tiden så det behövs nog ett proteintillskott (vi har fint hösilage i grunden men väldig variation mellan balarna, så att räkna på det är helt åt skogen just nu) och ökad energi. Har hittills försökt klara honom på bara grovfoder och en liten kraftfodergiva (på sammanlagt under 1 kg/dag, mest mineraler och blötlagt för att hålla magen igång och ingen energi för att humöret skulle hålla sig på mattan när det blev kallt) men det räcker visst inte till nu under vintern.

Det gick i alla fall att rida loss allt på en timme och det känns som mindre problem än det var med korset, definitivt. Nu ska vi försöka träna 1 gång/veckan och komma igång med hoppningen också. Och jobba mycket från marken så att han kan bygga på den där rumpan igen. Jag som trodde att det skulle vara lätt att hålla hästen i bra hull när jag bytte från fullblod till halvblod :angel:

*kl

Jag red ett pass i ridhuset idag, har ju inte gjort det sedan torsdag och då var det mer markarbete.
Det första som händer i framridningen är att mitt ena chaps går sönder. Nu hade jag dagen till ära varit runt halva stans hästbutiker och inte hittat vad jag skulle ha (hoppgjord, stalltäcke, ludd till tyglarna), och det första som händer är att mitt chaps går sönder då jag kommer till stallet. Speciellt roligt var det med tanke på att jag nu gått in i en nattperiod på jobbet då det inte finns någon som helst tid till att göra annat än försöka sova - göra stallet - försöka sova - jobba ända fram till fredag :banghead:

Nåväl, jag är nöjd med resultatet trots att jag var enbent hela ridpasset. Jag kan inte rida alls i lågskor, men min häst gick stundtals helt okej. Känner inte av ryggen lika mkt heller så det verkar ha stabiliserat sig.

Imorgon blir det hästtandläkarbesök. Får se om jag hinner rida innan, annars får hon en tredagars vila nu i samband med att hon ska gå bettlöst. Kanske flumrider jag lite i ridhuset för att rasta henne, men jag är alltför rädd om livet för att sätta mig och rida ut henne på remontgrimma med tyglar :crazy:

Ang andra trådar om framridning osv så spinner jag vidare lite här...

Hur länge rider ni när ni rider på bana? Jag har ju försökt hålla mig till under timmen för att inte tråka ut min häst eller slita ut henne i onödan, men jag har börjat tänka om lite. Ibland känns det rätt och ibland helt fel så jag vet inte hur jag ska göra...

Jag skrittar fram runt 20 min, halva tiden på lång tygel/avsuttet och halva tiden går åt till att få loss sidorna, sidvärtsrörelser, halter och igångsättningar och ryggningar. Denna långa tid för att få igång ledvätska osv.
Sedan rider jag ett par minuter i trav (tempoväxlingar och serpentiner) och sedan går jag relativt snabbt över till galopparbete för att jag tycker att hon kommer igång bäst i galopp. Märker stor skillnad på henne nu när jag rider fram mestadels i skritt + galopp istället för harvar i trav. I galoppen gör jag tempoväxlingar, volter, stora serpentiner och därmed förvänd.

Sedan skrittar vi lite igen, på kort tygel, gör lite ryggningar och halter osv. Sedan börjar vi med dagens fokus som kan vara sidvärts, programdelar osv i alla gångarter.
I slutet skrittar jag tills hon slutat vara flåsig om hon blivit det, annars alltid 10 min minst.

Detta upplägg gör tyvärr mina pass ganska långa. Men jag är inte så skicklig som ryttare att jag hinner med detta på under en timme, ofta när jag fått till henne som bäst så är passet säkert 1 tim 15 min inkl mina långa framskrittning och avskrittning. Jag tycker att det känns för länge, men jag vet inte vilken el jag ska korta ner? Jag vill inte slarva med att skritta och rida fram ordentligt pga hållbarhet osv, ET har dessutom sagt att jag ska rida fram mkt i galopp på det vis jag gör för att hon ska komma upp med ryggen ordentligt och bli starkare där och på så sätt slippa de tendenser hon nu har till att bli spänd där.
Jag vill hellre inte slarva med själva huvudarbetet då det känns som att detta är vad som ska föra oss framåt? Och att skritta av gör man ju såklart alltid.

Senast ändrad:

Men om allt känns bra för dig och du kommer till ridning, hästen inte lessnat och allt för övrigt är ok så är väl ditt upplägg bäst för er? Dvs du kan inte kopiera nån annans för det är ju en annan ryttare och kanske annan typ av häst. Klart det är intressant att höra hur andra gör men sen om man vill komma nånstans med sin ridning och sin häst så får man nog göra som du, hitta ett upplägg o sen hålla fast vid det när det funkar.

Det är väl mycket bättre att sitta typ 1 h 20 min på banan och under den tiden få hästen att komma till arbete på ett korrekt vis, än att strunta i något moment för att komma under en timme och således någon magisk gräns. Hästar tål mer än man tror, och det är väl inte så att du gör precis det sju dagar i veckan? Jag är snarare imponerad över att du orkar sitta och trimma så länge :D jag borde börja ta mig tid att göra det oftare jag med.

Och på tal om att göra olika, min har haft en ovana att frysa fast i samlad förvänd galopp så fort man ber om något i trav i början av passet. Så senaste veckorna så har vi direkt efter framskrittningen kortat tyglarna och kommit fram i galopp. Sedan har han fått göra ett galoppjobb på minst en kvart innan eventuell trav. Inte "som de flesta", men har funkat för honom. Igår testade jag att börja med traven och då trilskades han inte alls. Så - som ovanstående säger, hitta nåt som funkar för din häst.

Jag skulle nog vilja säga att det är inte längden på passet som avgör om hästen blir uttråkad eller ej, blir den det, oavsett om man rider 40 minuter eller en timma osv, så är det inte tiden i sig, utan man rider för statiskt helt enkelt. Mycket av den statiskheten om man vill titta på det lite brett, handlar ibland tycker jag om att ryttaren fastnat i just "samma upplägg" , dvs först skritt xx minuter, sen travar man, sen galopperar man osv.

Jag försöker vara jättenoga med att variera för att aldrig hamna i det. Ibland skrittar jag och går direkt över till galopparbetet, lägger trav emellan eller helt på slutet, ibland travar jag igång och jobbar på det, med galopp insprängt i upplägget, ibland travar jag större delen av passet och galopperar i slutet osv osv. Emellanåt i perioder beroende på var man befinner sig med hästen, i vilken fas den är eller man hamnat i osv, funkar olika upplägg bättre osv, så då kör man på det mera, sen kanske man får lägga om igen osv.

så tänker jag!

Det är de här j*vla överrörliga hästarna :p Divan har ju också suttit fast lite överallt och det flyttar på sig. Kirop. säger att det blir lätt så på rörliga hästar innan muskelmassan kommit på riktigt och det tar sin lilla tid. Nu börjar Divan se okej ut över ryggen men hon har ju sett ut som en 3-åring till och från :D

Säger som de andra att man känner ju sin egna häst liksom.

Jag rider korta pass på Divan men det är mest för min egna skull för att jag ska kunna vara fokuserade och rida bra. Måste jag rida länge så gör jag ju det. Vet exakt hur jag vill att hon ska kännas när jag avslutar.

Normalt så går hon i skritten medans jag mockar och gör mat, typ 20 min, sen gör jag iordning henne. Leder henne i 5 min, skrittar uppsuttet i 5 min. Travar/galopperar 10 min, skrittar några varv, travjobbar, galoppjobbar, skrittar, byter varv samma i andra varvet, avtravning och avskrittning 10 min. Totalt är mina pass 40-50 min.

Känns hon bra och lösgjord så sitter jag inte och nöter i onödan, kanske passar på att träna något lite svårare men oftast är det gymnastik och styrka i varje pass.
Igår var hon extra fin i galoppen så då tränade jag samlad förvänd galopp på volt. Försöker alltid träna på något som hästen kommer tycka är lätt just det passet.

Det kändes rätt skönt att höra det där just nu :D även om jag inte är orolig så känns det ju lite motigt ibland. Och det är guld att ha en tränare som är så insatt i hästens fysik och även de sjukgymnastiska delarna med stretching och alternativ när det krävs. När det behövs så vet jag att hon skulle kunna förse mig med bra referenser vad det gäller behandlingar också.

*kl*

Åh vad jag längtar efter ridhus:(. Underlaget är så dåligt skött här så Barbie gillar det inte. Red runt en liten stund men hittar ingen bra känsla. Blir till att hålla sig i skogen framöver. Stooooor suck.

Nya ländtäcket var fint iaf:)
1016327_10202258892345629_1002675774_n.jpg

1621727_10202258893665662_531687384_n.jpg

H aha ha fick just en aha-upplevelse!:D Har aldrig ens funderat på var man sätter fast ländtäcket om man rider i en enkelkåpad sadel! Har ju bara ländtäcke om jag rider ut o då rider jag i hoppsadel så problemet finns ju inte för mig. Men så löser man det alltså!:)

Fast nu när du har så mycket snö är det inte ett bra tillfälle att rida ute i skogen o skaffa kondis? Du kan väl jobba henne även där? Fråga Ulla Håkansson får du se...;)

Håller med, men det är ändå bra med ridhus eller paddock nån gång ibland. Vi har börjat sätta skolorna och sidvärts ganska bra i skogen nu faktiskt, men det hade varit kul att åka till ridhus och rida "riktigt". :)

Vi har helt suveränt underlag här! Är så jäkla glad att typ alla mina grannar är travnissar, alla grusvägar är helt perfekt plogade och plana! :love: Och vill man bara rulla på i all evighet finns ju travbanan bara 20 min skritt härifrån som är helt sjukt fin året runt! Vi har ju plogat en egen liten ridbana hemma men det är svårt att få till riktigt jämnt, och marken lutar lite så det känns att hästarna går och spänner sig lite där.

Kl
Idag var vi ut på lite kortare tur, kanske 45 min. Hon var så jäkla fin! :love: Rund och bärig med alldeles lagom stöd i handen. Hon verkar gilla bettbytet. :)

Hade tänkt åka till ridhuset nånting i veckan men nu har vi vår ena bil på verkstan så det sket sig. :meh:

Ja, eftersom jag har samma tur som Maja med travnissar som fixar skogsvägarna kommer jag hålla mig där nu. Men det är trots allt lättare att jobba riktigt på banan, för mig iaf.

Vet inte hur andra med enkelkåpade sadlar gör, tycker att det funkar bra:).

Kl

I dag har vi haft heldagsutflykt till kliniken. Hästen va helt fräsch vid böjprov och longering.:) Ömmade ingenstans men va väldigt spänd(tell me about it, spänd är hennes förnamn) Veterinären gav diagnos muskelömhet, och hon behandlades muskelärt i ländryggen med 6 cocktailsprutor. Nu ska hon få Finadyne i 4 dagar och arbetas på töm en vecka och efter de ridas. Kiropraktorn ska kolla på henne om 7-10 dagar. Väldigt skönt att de inte var något allvarligt och att jag inte behöver ha dåligt samvete för att jag ridit henne trots den ojämna skritten.

Vet. kollade även ögat som varit lite svullet ett tag. Hon hade en lite reva på hornhinnan under ögonlocket. Inte konstigt att jag inte kunnat se något. Så nu blir de ögonsalva 2 gånger per dag i en vecka.

Vilket fint ländtäcke!

Jag hade också gärna haft ett ridhus, fast just nu är underlaget helt ok här. Lagom mycket snö på ängarna :)

Kirre: Mysigt dom ser ut att ha :D

Jag rider nog normalt 30-40 minuter när jag rider på banan. Skrittar henne för hand innan uppsittning och inte så mkt uppsuttet. Vissa dagar kan de bli så lite som 15 minuters joggning och någon annan dag lite mera än 40. Tror de är väldigt olika från häst till häst vad som behövs. Förra hästen behövde 15-20 minuters uppvärming i trav och galopp innan det gick att sätta någon större press på honom.

Skönt att det inte var nåt allvarligt utan det går snart att köra på som vanligt. Lätt hänt att en häst som har så mycket nerver som Elle verkar ha, blir spänd i musklerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar