Sv: -07-ornas 15e tråd!
Vi hade ute tandläkaren idag, vilket jag har var 6e månad. Jag var nyfiken på att se hur det såg ut, eftersom jag numera varierat mer med bett och nosgrimmor vartefter hon blivit mer stabil i ridningen och går bra på annat än bara remonten. När hon var runt 5 år gick hon stadigast på remonten så då fick det bli ganska ensidigt.
Såret hon hade förra gången var borta, alltså stämde min analys att det orsakats av ett sidostycke med inåtvända spännen. Jag har nu inte haft det på 6 mån och alla spår är borta, tackolov. Lite sår i kinden efter vassa kanter långt inne har hon alltid och inget nytt, det orsakas av följderna av hennes överbett och veterinären sa inte att vi behöver kolla henne med kortare intervall iaf.
Däremot gjorde vi lite andra fynd som var mindre roliga
Hon har fått ett par ytliga sår i kinden båda sidor framför första tanden (första tanden efter lanerna alltså, närmast bettet, minns inte vad den heter) samt lite rött märke i tandköttet framför tanden på höger sida. Detta bekymrar mig då hon inte haft så förr. Tandläkaren sa att det ser ut som att något kommer i kläm av betsling. Det är för långt nere för att vara engelska nosgrimman, snarare är det misstänkt att remonten lyft bettet så det klämt. Hon har väldigt tjocka läppar och mkt hud i slemhinnorna i munnen så det kan lätt bli trångt av den orsaken, frågan är om ett för kort bett kan orsaka detta eller om det har mer med tjockleken på bettet att göra?
Någon som har en åsikt?
En teori är också att såren tillkommit nu i vinter då hon är jäkligt stark och dryg ute, att jag helt enkelt måste vara mer burdus i handen för att hålla henne i början av passen. Vi kollade uterittstränset och tandläkaren tyckte att nosgrimman var bra med att parerstångsbettet var för långt (12,5) så det kan vara bidragande till att det uppstått.
En annan teori är att remonten inte funkar med de tjocka tvådelade betten jag börjat använda på sistone. Att det helt enkelt blir ett lyft av bettet upp mot tänderna och mindre plats då betten är rejält tjockare än bridongerna med fast ring. Slutsats: till remontgrimman ska jag bara rida med bridongbetten.
Vi provade även dressyrtränset både med engelsk och remontgrimman på. Tandläkaren tyckte det tjocka rostfria bettet var bra i storlek (det är också 12,5
) men att mässingsbettet som är 12,0 var aningen för kort. Konstigt att det kan variera så i stl mellan olika bett med exakt samma stl (tänker på parerstångsbettet som är för långt men lika långt som rostfria med löpande ring som enligt tandläkaren var bra)?! Bridongbetten är också 12,0 och de har jag ridit med jämt och aldrig fått några märken i munnen vid tidigare tandkoller.
Så nu har jag att grubbla på. Ska rida med engelsk nosgrimma nu i dressyren framöver, samt byta ut parerstångsbettet mot rostfria med löpande ring på pullartränset, för att se om de nya såren är borta vid nästa besök. Ska jag ha remont åker bridongerna på, men tandläkaren tyckte att engelsk och pullargrimman är vad jag ska sikta in mig på mer nu.