Sv: 07-ornas 14:ende tråd
Så skönt för dig att flytta. Jag stod kollektivt med min förra häst och det dödade det mesta av mitt intresse för att äga en häst. Inte bara allt jobb och slit, utan även det du beskriver i det oändliga projektet det är att få en folkhop att enas om rutiner. Även om jag har endel saker jag skulle vilja förbättra där jag står nu, så är det ingenting i jämförelse. Rutinerna är iaf bra och det är A och O.
*kl
skulle rida ut idag men regn, blåst och en dryg huvudvärk gjorde att jag höll mig i ridhuset istället. Gick helt okej i framridningen, utom att jag själv avskyr fulridandet det är att göra skänkelvikningar för att få loss och igång bakbenen. Men vi har fått detta i hemläxa och det är bara att traggla. Skittråkigt och sur häst men det ger resultat. Hon gick så fint i slutet att jag aldrig ville sluta rida, lätt i handen, rörelse genom kroppen och lyhörd
Imorgon och lördag blir uteritter, man får passa på när det inte ska regna och blåsa.
Jag hade verkligen behövt hitta en medryttare som vill hoppa henne. Men jag är så rädd för medryttare efter problemen med den förra så jag har inte ens vågat annonsera. Eftersom jag vill ha en hoppryttare så har jag heller inte några kontakter. Jag har ju en i stallet som hoppar henne åt mig, men det blir så sällan pga våra scheman som inte går att synka. Plus att en medryttare hade gjort mig fri ibland så att jag kunde lägga mer tid på att komma igång och träna...
Jag har ett dilemma ang foder som någon kanske vill ge sin synpunkt på?
Vi har som sagt problem med varierande TS-halt i vårt hösilage. Det finns torrhö men det är ett litet parti så man får helst inte ge enbart hö eftersom tillgången är begränsad. Jag har ibland gett 50/50 när hösilaget varit för blött men annars ger jag inget torrhö.
Eftersom hon krubbiter (jag har inte sett själv och hon verkar ha lugnat sig sedan jag gjorde vissa ändringar) vill jag inte ge henne för lite mat. Hon har ett hönät inne som jag alltid fyller på så att hon har nåt att göra då hon kommer in.
Av hösilaget ger jag nu 12-14 kg/dag ungefär fördelat på 3+4+3+3. En del av middagen och kvällsgivan får hon i nätet beroende på när hon kommer in men totalt blir det ungefär samma dagsgiva.
Utöver detta får hon 0,5 kg havre, mineraler, salt, jäst och hovtillskott delat på morgon och kväll.
Värdena i hösilaget är 5,2 MJ och 47 g smrp per kg foder.
Värden i torrhö är 8,5 MJ och 12 g smrp per kg foder - men detta ger jag ju väldigt sällan.
Problemet är att jag tycker att hon börjar bli tjock, men jag vet inte om jag vågar ge henne mindre mat pga krubbitningen. Hon står på halm och det äter hon också vilket jag tycker är bra eftersom hon inte är sysslolös. Men hur ska man göra för att hålla vikten?
Jag rider henne 6-7 dagar i veckan, en dag är vila eller skrittpromenad. När jag rider ut rider jag 45-75 min i alla gångarter, intensitet beroende på dagsform men hon blir iaf svettig under sadeln och på halsen minst 2 utepass per vecka. Dressyr rider jag 50-70 min inkl skritt, de längre passen när det är träning och är jag ensam försöker jag hålla det kortare så att hon inte ska hinna bli less. Oftast känns hon välrastad och nöjd efteråt, ibland tom riktigt trött så det är ju inte slöjogging.