Sv: 07-ornas 14:ende tråd
Jag får inte till nån bra sits! Får jag höften och axeln i samma lodplan så hamnar hälen framför. Har jag hälen och axeln i samma plan, så är höfterna bakom.
Jag behöver nog en ny sadel. Igen. Jag har inte fått sålt den gamla än.
Och jag vet INGEN sadelutprovare som jag känner att jag litar på.
Nu har jag lyckats få till axel - höft hyfsat, genom att tänka "fram med höfterna" snarare än "bak med axlarna".
Absolut behöver jag sitsträna, och förmodligen även stretcha höftböjarna... Det svåra är att 1. Hitta en häst att sitsträna på (kan funka på min när hon får ridas i trav på volter igen) 2. Någon som håller i linan och ser till att jag sitter rätt. Kompisen som har filmat är jättesnäll och ställer upp, men uppenbarligen inte så bra på att se till att jag sitter ordentligt. Hon kommenterade de sluttande axlarna (så går det när man sitter framför en dator hela dagarna?) EFTER ridpasset, för hon "ville inte det skulle komma med på filmen".
Dessutom är hon så snäll att hon alltid säger att det ser jättebra ut, fast det inte gör det.
Fiorano: Imponerande att du lyckades känna en sån liten förändring ändå, hältor både bak och fram samtidigt är svårt att känna!
Sassiball: Jag säger ju att hon är en Häxa!
Novali och Jfrelin:
Protesterna på filmen är ju bara en bråkdel (
) av hur det såg ut för några veckor sedan. Då hade hon efter att hon landat efter den lilla stegringen tvärstannat och frusit, och hade jag rört henne med skänkeln då så hade hon backat tills staketet tog emot på andra sidan ridbanan.
Jag vet att jag håller mycket i henne nu, men innan har jag ju alltid släppt efter när hon drar, och det har inte varit nåt vinnande koncept. Nu har jag i några veckor hållit (inte dragit, det är hon som drar) för kung och fosterland, och nu får jag plötsligt hålla utan att hon drar emot hela tiden.
Förra veckan, när hon började inse att jag inte tänkte släppa efter så provade hon istället att ta olika långa steg med frambenen (helt plötsligt ett dubbelt så långt steg med ena frambenet) för att försöka få mig ur balans.
Hon är påhittig, det får man ge henne.
Vad jag och min tränare har märkt innan, när hon var igång, var att om man får henne att sluta streta mot handen, och sluta slingra bogarna åt alla håll, så kommer det plötsligt en helt annan framåtbjudning och hon svarar fram bättre.
Jag vet inte vad som är rätt, men det behövdes en förändring.