07:or som redan är "inridna"?

Sv: 07:or som redan är "inridna"?

Vi rider in våra vid 2,5 år.Det vi gör är att under en period sitta upp och se vad som händer.Första gångerna kan det räcka med att sitta upp.Sen skritta iväg lite och om de självmant börjar trava bara hänga med.Det brukar gå bra.Ingen stress och alla får ta det i sin takt.Det räcker med 10 min per gång.

Jag tycker att det är bra att börja vid den tidpunkten och kunna göra allt i den takt som krävs.När de går att "rida" i skritt,trav och galopp så behöver man inte greja med dem så ofta någon/några ggr per vecka.Då behöver man inte forcera på våren när de ska gå 3års.

Jag förespråkar "ridning" och invänjning av arbete under lugna former och en längre period hellre än att snabbinrida dem på våren och sedan kräva att de klarar 3års.

Har en 2 årig welsh hingst, mogen i huvudet och välväxt, kommer inte växa mkt mer under sin livstid.
Börjat sitta på honom i skritt med ledare, max 10 min åt gången ca 1 gång/vecka (eller varannan vecka).
Ska göra det ett par gånger till, sen ska han iväg på inkörning, efter det ska han vila lite och smälta allt nytt och sen börjar inridningen på riktigt till vintern...

HUR tidigt tycker ni att man kan börja skritta och trava på en häst född 2007?

Kan det vara skadligt att börja för tidigt?

Vet en häst som är 2 år & 2 månader, som redan är riden i skritt och trav några gånger..

Jag tycker att det är okej att börja sitta in och ev skritta några meter strax innan dom fyller 2 ½ :) Men absolut ingen trav och galopp innan 2½!!! (om ens det, beror ju helt på hur mogna dom är i kropp och huvud).

Jag ser ingen som helst anledning till att skritta och trava på en 07:a redan nu. Jag har inte bråttom med min, utan kommer sätta igång inridningen lite lugnt i vår. Jag har hellre en häst som håller och som är redo för det, än att jag kunde börja lite tidigare... varför chansa?

Håller med dej.möjligen så kommer vi hänga på henne och ev. endast sitta på henne till hösten.Eftersom hon vuxit så mkt så rek. min veterinär att vi ska ta det väldigt lugnt med henne.Vill inte riskera benen och lederna.

nej precis min tanke med... men det är ju så klart upp till var och en hur man vill göra med just sin häst. jag har inte brått till treårstester och liknande ju. (jag får snart hem en 06:a och jag kommer att börja med inridningen áv honom nu under hösten. han har vuxit mycket så det har inte varit aktuellt förrän nu.)

Så sant så att alla får göra som de vill,men jag skyndar hellre långsamt och hoppas att jag får en häst som håller länge.Nöjer mej med att hon tar kommandorna i lina och det är max 2 ggr i veckan kortare stunder.Men promenader är mysigt:)Men som min veterinär påpekar ständigt,man kan inte tro att hon bara är 2 år(född i mitten av Juli)Sen att mamman bara är 146,5 gör att det ser ganska skojigt ut att se dem tillsammans i hagen:laugh:

Min är näst intill ohanterad :angel: han har haft träns nåra gånger och vi har varit ute på små promenader. Till hösten ska jag börja jobba mer med han, tömkörning och sånt... Börja sitta på han gör jag nog inte förens framåt vintern...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30