-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.

flugskit

Trådstartare
kl

Jag följer mest tråden i det tysta jag. Tänkte bara göra en liten uppdatering o meddela att mollsan lever och även jag :D
Kastar in några nya bilder från i helgen
5528_121641097729_536857729_2324101_424978_n.jpg

5528_121641122729_536857729_2324105_362931_n.jpg

5528_121641127729_536857729_2324106_457707_n.jpg

5528_121641132729_536857729_2324107_7976880_n.jpg

Sv: 04:ornas tråd edition 7

Svårt att säga av de bilderna, men skulle hon vara jättetunn syns de ju jämt. så det tror jag inte.
Tycker hon ser jättefin ut där iaf. :)
Verkar avspänd! ?

Sv: 04:ornas tråd edition 7

Vinklarna på de flesta bilderna gör det lite lurigt.
Och så har jag svårt att se sånt på hästar i rörelse (om dom nu inte är väldigt tunna).

Hon är ju ganska grov i modellen, då tycker jag att det är svårare att se (iallafall på min dunderklump).
Du har inga uppställningsbilder?

Sv: -04'ornas tråd Edition 8

*kl*

AHA! Ny tråd. Måste skriva AKILLES här så jag hittar tillbaka :D Herrn gav mig för övrigt gråa hår igår när han blandade finfinhet med bäbisfasoner. Tömkörde, och han försökte sådant som att dra iväg, bocka och snurra in sig i tömmarna. Suck. Men som sagt, däremellan var han så jävla kalasfin att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta. Dr Jekyl & Mr Hyde, indeed.

Har era mycket återfall till sandlådorna?

Q hade oxå återfall till sandlådorna igår när jag tömkörde.
Uppförde sig allmänt förvirrat o snurrade omkring :p
Däremellan är han väldigt fin och det är tur att han är så söt.

Han tappar lite muskler runt manken så jag tänkte lägga ner lite tid på tömkörning nu och kanske rida lite barbacka.
Någon som har tips på hur man snabbt får tillbaka musklerna kring manken ? De kom ju av att sadeln var lite för smal, sen breddade vi den o då blev den lite för vid så den trillade ner mot manken istället eftersom han redan var urgröpt där... ond cirkel.

Calle var jättefin på tömmen igår, har fått en helt annan balans och nu kan jag få honom o trampa lite o sen gå fram i en luftigare trav o sen tillbaka till korta trampliknande steg o så fram.
Travade även över upphöjda cavaletti o de gör han klockrent nu, även jag klarade de prickfritt men fick en redig träningsvärk.. vadå otränad?

Det verkar ju gå riktigt bra för dem flesta! Jätte roligt att följa alla :laugh:

Tyvärr så är det inte så bra med min grabb. Han har bettet sig konstigt ett tag och varit lite små knackig. Han har varit stel i höger sida och inte alls velat böja igenom. Jag trodde det berodde på någon låsning och massören skulle ändå ut veckan därpå. Men sedan två dagar senare så skulle jag tömköra och i vänster varv var han klockren, gick och tuggade på bettet och gick i en bra form men i höger varv..jisses, han vill absolut inte gå rakt och när jag försökte ställa honom lite till höger började han stegra och göra massor av luftsprång. Och han brukar inte hålla på så.
Så han skall defenetivt till vetrinären, frågan är bara när. Jag jobbar som modell och det innebär ganska så mycket resande och den enda tiden som gick ihop för både vetrinären och mig var den 29, det blir alltså 25 dagars väntan för min lilla älskling.
Känner mig som världens sämsta hästägare för tillfället.

Usch, det suger just nu.

Men för lite posetiv information om min lilla kille :) Nu promenerar jag bara med honom för att han skall bli lite stimulerad, och han verkar tycka det är roligt att komma ut lite och se något annat än boxen och hagen. Fast han har blivit lite hång så han går och naffsar på mig hela tiden. Får nog sluta ge honom godis ur handen :grin:

Vi använder också en del höga cavaletti nu, och det hörs ju ska vara bra för ryggmusklerna :laugh: Och bra för hjärnmusklerna också! Varannan upphöjd sätter igång A:ets små grå..

Låter avancerat med trampning, hur börjar du träna in det? Har ju inte varit någon tömkörare förr om åren, men efter att ha kommit på hur kul det är så kör jag ju Akilles rätt mycket, ett par gånger i veckan iallafall. Har haft ut en tränare ett par gånger, men svårt att hitta fler som vill vara med :crazy:

jag måste skriva lite så jag hittar tillbaka:P är förhoppningsvis ägare till en alldeles egen 04a från och med den 10 september. Ska "bara" gå igenom röntgen och besiktning först:P

det började faktiskt när Calle hade sin hovböld i påskas.
Han var ju ohalt men vi kunde inte spika på sula+ sko först de slutat rinna (trampade ju in tåkappan i sulan).

Så istället för o rida honom så tömkörde jag honom för då kunde jag hålla koll på sulan som vi tejpade fast med silvertejp ;)
Red jag så såg jag inte när de var läge att avbryta innan den lossnade.

Jag kunde inte köra på vår ridbana då för den hade så dåligt underlag, så istället fick jag vara på en stor grusparkering här i byn, där de inte finns några staket.
Calle blev ju ganska laddad när han inte gick ordentligt o stod på box, så jag hade gramansättning på tömmarna så att han inte skulle dra iväg med mig o komma lös i trafiken.(den lilla trafik som är här i urskogen).

Så var de en dag som han låg på väldigt o när jag höll emot i tömmarna och av misstag vifta med pisken(koordinationen är ju verkligen på topp med två långa tömmar o en longerpisk :angel: ) så satte han sig på rumpan o studsade.
Så jag provade att hålla emot lite extra i bettet o sen dutta med pisken på rumpan o då började han ta några kortare steg så jag berömde massa o sen har jag kunnat öka mer o mer.
Enklast var att göra de på vägen hem , för då var han extra laddad o bjöd mkt bättre, annars kunde de lätt bli så att han satte sig för mkt o inte orkade o då började han studsa istället.

Hmm, får vänta in ett lämpligt, överladdat tillfälle :D Skulle väl behöva bli bättre på att köra med pisk också, har aldrig med någon. Men det kan ju vara bra när man vill peta på bakbenen lite.

Ja det var en ren tillfällighet att jag kom på det och sen har jag utnyttjat det till o från för att stärka honom.
Att Calle dessutom inte tjurar ihop när de blir jobbigt utan försöker jobba vidare o förstå vad jag vill har ju gjort sitt till. Helt makalös arbetsskalle på den hästen, tjurighet finns inte i hans värld.

Försökte samma sak med Q häromdagen o han blev väldigt pissed off o reste sig o sparkade... hoppsan:p
Fast igår förstod han att han skulle ta korta steg o inte bara öka när jag petade med pisken.
Så de går framåt, nu ska jag bara få han o böja lite på haserna..hans favoritsysselsättning ;)

min tant har också vart på lite sandlåde nivå i ngn vecka, vart kom all denna busighet ifrån? ;) det funkar visseligen alltid då jag styr på hinder, då lyssnar hon så fint.. men annars har hon vart lite små vild, busar å övertaggad.. hm.
men det är ju fortfarande okej väder på nätterna så hon kommer nog få sova ute lite å få mer stimulans, vara lite 'bejbis'.
Har några bilder som snälla Saibya tagit från i onsdags.. :D

är ni snälla kannske ni även få se en film från tävlingen sist, var dock en ganska peppad tjej det ser ut därefter ;)

Hon är så himla fin och klart vi vill se film :)
Jag visade ju film från helgen då calle var allt annat än lugn :rofl:

Smäcker modell på den där! Fin.

*kl*

FT_: hähä, Akilles är ju en humörsherre så han lär väl säga ifrån på skarpen kan jag tro :D Å andra sidan är han totalt noncharlant mot spön, så det kanske inte blir någon reaktion alls.

*kl igen*
Här är det då riktigt ruskigt höstväder, med stormvindar och regn. Kan ju meddela att A fick vila!

Mitt lilla odjur får nog klassas som en sån :p

Vi var i ridhuset när det var andra där för första gången sen i våras.
Förr så stod hon bara och rörde sig inte en centimeter.
Nu så var det med nöd och näppe hon fick in några travsteg.

Men så fort dom lämnat ridhuset blev hon en helt annan häst, uppmärksam och lyhörd.

Idag har jag inte varit i stallet om jag ska vara ärlig, jag är fortfarande lite skakis.
Jag och min mamma åkte till IKEA efter jag slutat jobba, och vi blev påkörda :crazy:

här har de ösregnat hela natten o dagen samt blåst... mysigt värre, iaf när man sitter inne :)
Hästarna hade planerad vilodag idag.. bra tajmat denna gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar