04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Va fin hon va din pålla :love: tror inte jag sett henne på bild innan heller. Roligt att ni får börja komma igång igen!

Naddi:
Håller verkligen med om att tråden är super! Man blir så inspirerad av att se hur det går för alla! :bow:

Han är för härlig lille Q. En riktig guldklimp.

Jag önskar att min "övervuxna ponny" också vore så där okomplicerad.:p Fast det blir hon nog med mer utbildning.

Igår förresten var jag duktig, lilla ettermyran fick ett litet pass sent på kvällen. Vid niotiden. Eftersom jag jobbar 3-4 heldagar i veckan, (8-19), och har låååååååång resväg så måste jag försöka ta tag i att rida efter minst ett jobbpass i veckan iallafall.
Hästarna vart lite förvånade över att det kom in folk i stallet så sent på kvällen. Men de tog det rätt lugnt. Ella verkad glad att se mig. Vi gick ner till ridhuset, (tack gode gud för att grannen smällde upp ett sådant!), och där var ett lillasyskon till Ella. En fyraåring efter Qalle. Ryttaren hade lagt fram lite cavaletti och bommar. Bl a en bom med rött skynke på. Den fick jag leda Ella över för oj vad farlig den var. Sedan så hoppade hon över den med mig på ryggen.

Ella verkar mer och mer förstå vad det hela går ut på och väljer självmant att bära upp sig och jobba lite då och då när det inte är en massa otäckt att hålla koll på. Så rätt duktig var hon.

Den andra hästen i ridhuset fick mig återigen att fundera på vad det egentligen var för sperma som vi fick när vi tillverkade Ella. Alla andra Qalleavkommor jag sett är långlinjerade, tjusiga och med bra gång. Ella kan lätt tas för en liten newforestponny.:cool: Fast när man kollar i hingstkatalogen så ser man lätt vem som är boven i dramat. Farfar Quite Easy. Ella är farfar upp i dagen. Och han är ju rätt kort och högställd. Gå in på länken, välj Avel&sport och sedan Quite Easy så ser ni precis hur Ella ser ut. Hon finns förresten med som föl på Qalles sida, kolla gärna det med!
http://www.flyinge.se/

Senast ändrad:

Mycket bättre stämmning i den här tråden än i de andra årgångstrådarna tycker jag. :D

Välkomna ni nya, ni vet att det är lag på mååånga bilder o filmer här va? ;) :bump:

Danne fick vila igår, han gick både lördag och söndag och jag vill absolut inte att han överanstränger sig just nu. Blir lite arbete idag och i morgon är det första dressyrpasset för min tränare detta året :eek::bump:

Han känns väldigt mycket bättre om man jämför med för några veckor sedan, vänster varv jobbar han på fint fram tills han stressar upp sig över ngt (finns alltid ngt att stressa upp sig över om man letar tillräckligt noga) då känns han plötsligt halt i traven :crazy: men jag tror att jag har kommit på varför.. Han känns nämligen precis som gammeltösen gör när hon på eget bevåg tycker att vi ska ta lite galopp istället för trav, konstig förklaring men det blir ngn typ av mellanting. Har varit lite orolig för detta men så fort han slappnar av så går han normalt igen, fram tills vi har galopperat vill säga (för då bara väntar han på den där galoppskänkeln och försöker förekomma mig :p ).
I höger varv försöker han smita undan så mkt det går, Danne förvandlas till Michael Schumacher och drar järnet i traven samt slänger ut vänsterbogen. Tar en del mjukgörande övningar innan det släpper, och riktigt helt har det väl inte släppt än även om det blir bättre och bättre för vart pass.
Galoppen då.. Jo vi provade på den lite i lördags, första gången i hans egen sadel och jag :love: att galoppera i den sadeln, kom åt honom oerhört bra i galoppen.

Summa summarum, det går framåt om än lååångsamt, allt det vi lyckades bygga upp i höstas i form av muskler och kondis har försvunnit lång långt bort (både vad det gäller Danne och mig), men vi kommer tillbaka bättre än någonsin :D

Vad fin han ser ut och vilken flyt ni har! :)

Tävling igår som ni vet.
Startade runt halv 3, var där till strax efter ett.
Tyckte vi hade väldigt god tid på oss då, och det hade vi också till en början iaf.
Men de 5 sista i avd A kom ej till start. Så jag hann ej gå banan eftersom jag starta först i Avd B.
Men det gick ju galant iaf.
En klockren nolla och en rosett fick följa med hem. :bump:

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=PGVYpEhm-7g

Dålig bild, skitväder. Regna o snöa om vartannat. Men ni ser ju det fina täcket iaf. :D

Det var väl bra gjort! Med titthinder som inte är så lätta alltid att få hästen att komma över, men din häst tittade ju inte ens! Har ni tränat mycket på sådant?

Va fin hon va din pålla :love: tror inte jag sett henne på bild innan heller. Roligt att ni får börja komma igång igen!

Det är verkligen superkul! Kan lägga ut några gamla ridbilder..var ett tag sedan hon blev visad i rid-form :D

23204723.jpg

24523224.jpg

24523206.jpg

23684249.jpg

23684217.jpg

Sååå... isch vad jag är peppad på att rida ordentligt snart:)

Och hon var efter Qalle va?

Det var någon mer än MrsQ som hade Qallehäst förutom jag och jag hade för mig att det var du.

Mycket bättre stämmning i den här tråden än i de andra årgångstrådarna tycker jag. :D

Välkomna ni nya, ni vet att det är lag på mååånga bilder o filmer här va? ;) :bump:

Och den enda som bidrar med dålig stämmning är jag när jag hotar med spöstraff för den som vågar åka iväg o tävla eller träna utan att filma.:devil::devil:

kl
har precis varit ute o plumsat lite snö med calle som bara har 3 skor- imorgon kommer hovis.
Avslutade o rida lite på gårdsplanen där jag försökte lösgöra min stela kamel.
När jag kom in i stallet o skulle strecha honom (börjar med de nu) så måste jag backa några steg o titta på honom.. han VÄXER :eek:
Högre bak nu, så kanske inte är så konstigt att han känns kantig o stel.

Om du har ett recept på hur man får hästar att växa, dela gärna med dig.:p

Jag vill inte att min häst ska växa mer :(
Blir så långt ner till backen när man ramlar av :D :angel:

De receptet calle gått efter nu är först en skada med 3 veckors skritt, sen en månads normaljobb igen med mkt studs och sen ett sömtryck med 1 veckas helvila.. sen började han växa.
Men det är inget recept jag rekomenderar :p

Iofs har jag ökat på krafftfodret en aning.

Hon ser verkligen jätte fin ut! Hoppas på fler bilder och film när ni kommit igång ordentligt :bump:

*kl*

Har äntligen kommit igång med min arabvalack nu :) Har börjat galoppera ute och det går långt över förväntan !!

Tömkör en hel del emellan, både på volt och rakt ut i skogen!

Här är lite bilder från idag när en kompis tömkörde honom lite!

26543366.jpg

26543442.jpg

26543693.jpg

26543705.jpg

26543745.jpg

26543797.jpg

Senast ändrad:

Tack tack! :)
Hon har aldrig varit spec tittig lr nåt sådant. cool av sig redan som föl, och det har hållt i sig än så länge iaf.
Men jag har tränat mkt på titt saker ändå. kastat saker mot henne, typ pressenningar och enslilage plast och sånt. gått över vattenmattor av olika slag och haft svarta sopsäckar över hela sig. Haf prassliga ikea kassar över huvudet utan att bry sig.

tränaren som jag rider för med henne har alltid något tittigt i hinderna, väldigt sällan bara bommar.
Och Aprilia går som tåget, enda gången hon tittat var när vi vänt på ena vattenmattan, så baksidan kom uppåt.. Den var VIT! Blåste lite o så, men gick sedan fram och slickade på den. Sen var det bara att köra. :D

haha, precis. Hoppas de nya lär sig att det är lag på det!!;):D

Det ser trevligt ut. Gillar den modellen på arab.

Jag skulle så gärna tömköra min lilla Strumpa men jag trasslar bara till det och så blir hästen förbannad och drar åt hillvitti.

Senast ändrad:

Idag har jag tvingat med lillasyster att filma när jag o Lillstrumpan stapplar runt i ridhuset. Vi har inte bara filmat det som är bra utan även det som är dåligt. Jag vill gärna se lite skillnad, det kanske kommer att gå bra någon gång.:p

Ella är mycket okoncentrerad, (mitt dåliga ledarskap eller den snygga hingsten som även var där inne?), och är svår att få till jobb men det är något som kommer med tiden. Det går lite bättre o bättre för var gång. När hon blev tittig förr så kunde man inte få någon som helst kontakt med henne, hon blev stel som en u-båt och som betong i käften. Nu så går det ju att styra henne trots att det finns stolar, hinderstöd och en skottkärra bl a i hörnen som hon måste hålla under uppsikt.:cool: Värst var dock en kvarglömd termos och rulltårtebit i påse. *djup suck*

Klicka på länken och ni kan se fler filmer från dagens pass.
Ella har inte bestämt sig om hon ska hoppa över cavalettin eller trava över dem. Galopp skall ske i formel1-bilsfart. Och "volten" innan skrämselhindret med röda plasmattan och hennes ländtäcke, är ingen volt utan en tvättäkta utbrytning.:p Jag gör dock ingen sak av det utan nästa gång tar hon tag i hindret och hoppar.

Mycket nöje. Eller nåt.:p
http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=P3101145.flv

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama