04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Åh va skönt för dig!!:banana:

Men var var då till tusan KONSTIGT folk det där! Man blir ju så :devil: så man nästan tycker nästan synd om dom...kan ju inte ha alla hästar hemma:rofl:

hahaha, ja dom har nog gömt sig i skogen.

ja, min pappa sa samma sak idag "dom kan inte vara så smarta, jag tycker nästan lite synd om dom"
jag kan ju inte ta upp ALLT dom gjort/sagt, det är fruktansvärt mycket korkade grejer de håller på med. det blir lite väl OT då ;)

Så..
då har man kommit hem från första dressyrpasset för i år då..

och jag har så ONT precis överallt, tror det bor en liten :devil: i min tränare, skämt åsido hon är superbra och det är oerhört skönt att få komma igång med Danne igen. Var dessutom tvungen att fråga om hon tyckte han såg halt ut (har blivit lite hästhypokondriker) men hon sa att han såg helt ren ut, känns så skönt :laugh:

Fick med mig en filmare, men vad hjälper det när hon bara satt och pluggade på läktaren? :eek: Vad är vitsen med att släpa med sig folk då?

Lindade iaf Danne idag, matchade med schabrak o allt, för första gången på flera månader och vet ni vad??

Han såg faktiskt ut som en riktig dressyrhäst :love:
Tränaren tyckte att han hade breddat sig rejält och verkligen blivit mer vuxen i kroppen.

Gnatt från oss här, nu ska det linimenteras på lilla mig och sedan blir det slafen tror jag

Vad var det för vits att klä upp Danne när vi ändå inte fick se det? :devil:

Kul att det gick bra och att ni har kommit igång, men nu jäklar är det dags för film från er snart tycker jag. :D

Vi kämpar på i sakta mak. I söndags var det första gången som det fanns lite mer ork, inga bocksprång eller sparkar i galoppen. Men hon tyckte det var jobbigt i skänkelvikningen. Men det går framåt.
Så nu har vi bokat tid för att rida för en ny tränare på söndag, men vi inte om vi kommer iväg för all snö, har ingen bra dragbil vid is och snöväglag.

Tömkörde härrom dagen, då la vi ut ett litet hinder på sockerbitar. Superkul.

Kul att se att det går framåt för alla. Blir avundsjuk, min plan när jag köpte hästen var att vi skulle ha kommit lika långt, men, en dag i taget så .

Kul att det gick bra och att ni har kommit igång, men nu jäklar är det dags för film från er snart tycker jag. :D

Jo jag vet :o jag vill oxå ha lite nya bilder och filmer på Danne men den tilltänkte filmaren skyllde bara på tentaplugg.. hrmpf :cool: det är ingen godtagbar ursäkt enligt mig :mad: Blir troligtvis lite longering idag för jag kan inte röra mig och då kanske jag kan lyckas filma lite själv samtidigt som jag longerar, eller nåt? :idea:

Annars får jag göra en deal med stallkompisen i helgen, jag filmar/fotar när hon rider och tvärtom.. hon har ju samma problem som jag.

*KL*

Hej hopp allihopa!:) Här har vi inte dött eller något, bara det att jag inte har haft tillgång till varken internet eller telefon på en vecka (tack telia:devil:)

I helgen var det som jag nämnde tidigare dags för första distriktsträningen som vi blivit uttagen till. Träningen gick jättebra och jag känner mig verkligen motiverad till 1000:bump: Vi jobbade med förvänd, skänkelvikning, öppna och lite skillnader i traven. Gumman var så himla duktig! det går framåt! 7 minuter in i filmen jobbar vi med att öka traven lite och minska lite, där ser man en sekvens att det verkligen finns mycket trav att plocka fram ur henne. Bara hon blir starkare och "saken" på ryggen gör rätt:angel:

Fick mycket beröm för att hon var bra "med" för att vara 5, och att även om hon inte har ngn "stor" trav så är ändå hennes jämnhet i gångarterna en styrka. Känner stor tillförsikt inför vad som komma skall till säsongen.

http://www.youtube.com/watch?v=rGXge4s34Cc

Som ni ser är hon lite irriterad med svansen på filmen, det brukar hon inte vara så på måndag kommer vår equi-terapeut ut och kikar igenom henne. Det är inget som känns i ridningen utan är förmodligen bara ngn liten spänning.

Over and out!

Vilken trevlig häst!

Förhoppningsvis kan jag visa lite film efter helgens träning:)

Idag har jag tagit lite bilder på dom små djuren.
Det blev bara hagbilder, det började ju snöa när jag skulle cykla ut igen för att rida :mad:

Hon fick gå med det andra stoet och ett annat halvblod, stoet följde min häst som en svans, och dom var jättesöta.
Halvblodet var inte lika populär, men ibland fick han vara med.
Min häst bossar runt för fullt i hagen :D

100_0121.jpg

100_0017.jpg

Ponnyn är en C ponny, hon ser jättestor ut bredvid min :p

Ja, det är nästan så man är förbannad.:devil:

Du håller o jag smiskar?:banana:

Fick mycket beröm för att hon var bra "med" för att vara 5, och att även om hon inte har ngn "stor" trav så är ändå hennes jämnhet i gångarterna en styrka. Känner stor tillförsikt inför vad som komma skall till säsongen.

Men det klart, hon har ju en pappa med 8: or på alla gångarter så det har hon väl ärvt efter honom.

Roligt att se hur ni utvecklas. Traven börjar bli riktigt tjusig.

Häromdagen såg jag en till Qalle-avkomma och jag börjar snart tro att Ella är en bortbyting. Både utseendet och rörelserna stämmer illa med sina föräldrars.Mamman rörde sig som en katt i galoppen. Får skylla allt på farfar jag.:p

Jag har insett att uteridning är ett minne blott för mig o Ella, vi måste komma bättre överrens innan vi ger oss ut igen. Ridhuset har jag redan börjat använda flitigt. Än så länge så har hon inte tröttnat. Jag berömmer och uppmuntrar henne så mycket jag kan. Hon verkar ha svårt att bära upp sig i galoppen speciellt, dyker bara eller bryter av till någon tralopp. Hon har ju egentligen en bra byggnad, uppförsbacke och både högrest o högställd. Kanske är det hennes korta stupande bog som ställer till det.
Ibland får jag några bra galoppsprång, då hon svarar för mina hjälper och går ihop sig så hopp finns. Galopproblemet syns även utan ryttare, hon har svårt vid avbrott och svängar. Är fullkomligt omöjlig att longera. Trav kan gå men vid galopp bara drar hon i linan, verkar tycka att svänga det kan du göra själv, din dumfan!
En sån här unghäst som Ella har jag aldrig stött på och då har det passerat ett otal unghästar genom åren i mitt stall.

Hur rider ni andra förresten? Växlar ni mellan uteritt och ridning i paddock/ridhus? Jag har ju bara ridit Ella rakt fram i skogen tidigare så det är väl dags att börja böja det som en gång krokigt ska bli.:p Och hon verkar ju rätt tillfreds med att jobba tycker jag. Känns positiv. Alltid något iallafall.

Hur rider ni andra förresten? Växlar ni mellan uteritt och ridning i paddock/ridhus?
Jag försöker rida så varierat som möjligt. Leffe har mest gått ute hela vintern dock, dels för att han har behövt bygga upp kroppen ordentligt och dels för att underlaget har varit så bra, så jag har passat på. :) Dressyrjobb (eller hoppning för den delen) i ridhus/paddock har det bara blivit när vi åkt in till klubben i princip.
Nu har jag dock tagit tag lite mer i det då jag tycker att det är dax att börja "bruka lite allvar", så nu går han nog ungefär hälften i paddock/ridhus och de andra dagarna ute i skogen eller på travbanorna. (Rids ca 4-5 dagar/vecka)

Hemma hos mamma o pappa där Aprilia står finns varken ridhus lr ridbana. Dåligt med plan mark också. Men många gärden finns som vi tränat både det ena och det andra på. Så Hon är mest ute riden. mkt riden i skogen mellan träden för att lyssna på tyglar o skänklar. Just nu går hon i rdhuset 1 gång vecka. Men när jag bodde hemma så blev det mellan 1-3 gånger lite beroende på.

Klättar du med henne lr hon sj? Aprilia va brant o kort i bogen när hon var mindre, men har klättrat mkt i hagarna och för hand med henne och det har blivit mkt bättre. Värt att testa kanske? :)

Vi har mest ridit ute... de korta perioderna som han varit mer igång har det blivit något pass i veckan på banan men har haft så svårt att få han att vilja gå fram på banan så därför har det blivit mer i skogen och jobba med frammåtbjudningen.

Pratade med hon som han är hos i onsdags när jag var och hälsade på honom och hon tyckte det började gå mycket bättre nu :bump: Hade ridit skritt, trav och lite galopp och endast en spark! Vi är ju lite efter utbildningsmässigt :angel: så det är stora framsteg för Dobby! På söndag ska jag rida han för första gången på två veckor... ska bli väldigt spännande men usch vad nervös jag kommer va! Har ju inte ridit ordentligt sen i somras så kommer säkert göra allt fel och hon kommer tycka jag är helt värdelös ryttare och att Dobby borde få en matte som kan bättre :cry:

Tack:laugh:, jag hoppas att traven kommer blir riktigt bra tillslut.:bump:

Jag tror det där med galoppen kommer bli bra när styrkan kommer, som du säger själv så har hon ju mest gått rakt fram i skogen. När du minst anar det kommer du sitta och le och galoppen känns hur bra som helst:)

Jag rider mest ut i skogen, ridhuset blir det 1 högst 2 ggr i veckan. Ibland inte alls. Sammanlagt försöker jag rida 4-6ggr i veckan. Min största rädsla är att bli en sån som harvar i ridhus 4-5 ggr i veckan med sin unghäst. Jag tycker det är lite av djurplågerit faktiskt. Sen finns det ju alltid olika anledningar till att man rider inne också, är det för att hästen är knäpp ute/dåligt underlag eller någon annan "legitim" anledning så kan jag förstå. Dock är det något jag skulle undvika så långt det går. Har sett alltför många hästar som gått inne jämnt som unghäst, glöden i ögonen liksom dör.....uscha:cry:

Linn_h: Får jag säga grattis till försprångs uttagningen nu?:p

Klättra har jag inte gjort ännu. Det är en bit att rida för att komma till klätterstället, det gamla grustaget. Här på Väschöttaschlätta är det platt som en pannkaka annars.

Kanske ska ta och rida iväg till grustaget idag.

Du är nog inte så värdelös som du tror. Jag är likadan men om man bara får komma igång och rida så kan man ju förbättra sig.

Hoppas att det går bra med Dobby nu så att du kan komma ikapp. Jag har också långt kvar innan jag är ikapp de normala femåringarna.:p

Att rida ständigt i ridhus tror jag kräver mycket av ryttaren, att man har förmågan att variera träningen och hålla hästen glad. Tror inte att proffsen rider ut så särskilt ofta på sina unghästar.

Men det går ju inte att förneka att hästarna tycker att det är himla roligt att springa i skogen.

Felet en del gör är att de sitter o harvar runt i ridhuset. Det vill jag verkligen inte göra! Jag hoppas att jag kan hålla Ella glad tills jag känner att hon börjar lyssna på mig och bära sig. Fast kanske tar jag en tur till klätterplatsen idag. Få se.

Att rida ständigt i ridhus tror jag kräver mycket av ryttaren, att man har förmågan att variera träningen och hålla hästen glad. Tror inte att proffsen rider ut så särskilt ofta på sina unghästar.

Men det går ju inte att förneka att hästarna tycker att det är himla roligt att springa i skogen.

Felet en del gör är att de sitter o harvar runt i ridhuset. Det vill jag verkligen inte göra! Jag hoppas att jag kan hålla Ella glad tills jag känner att hon börjar lyssna på mig och bära sig. Fast kanske tar jag en tur till klätterplatsen idag. Få se.

Självklart är det lite annorlunda med "proffsen", de är nog mycket väl medvetna om vad det gör och tar inte för mycket. Även om jag tror att de finns en del som rider ut singa unghästar också. Speciellt i Sverige.

Vi får hoppas att även proffsen låter sina småttingar få komma ut och springa lite. Ulla Håkansson vet jag rider en del ute.

Halvproffs däremot har jag sett för mycket av, som harvar runt i ridhus. Jobbat utomlands som hästskötare där allt ifrån föl till vuxna hästar stod på box hela dagarna förutom den kvart då de tilläts skena runt i ridhuset. Men då är det ju inte hästhantering utan industri vi talar om.

Äh, jag får väl ta en repa i skogen med min Formel1-bil och se om gårdagens lilla träning inomhus har gjort nytta. Fullt ös medvetslös!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur