04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Kl

Aprilia är min första egna unghäst, men har ridit och hanterat väldigt många innan, dels från skolan jag gick på. Fick vara med och rida in 2 st 2,5åringar fram till 3års testet där. Sen jobbat med unghästar 8 månader.

Henne har jag gjort allt med själv. Ingen annan som ridit henne fören nu hösten 08 då mamma började.
Tycker det har fungerat bra. :)

Senast ändrad:

Nu har jga varit på sadelprovning med mina två busar.
Precis som jag trodde så skulle hoppsadeln vidgas en bomvidd så nu är den ivägskickad o bör komma hem om 1½ vecka, jag är dömd till dressyrsadel så länge ...
Calle är struken från tävlingen om 2 veckor pga hovproblemet och Q tar hans plats istället, så om 2 veckor har Q debuterat 110 :D Lite tidigare än planerat.

Usch vi har precis sett lo-spår på vår gård, troligen från fler än en...:eek: Spåren gick genom hagen oxå... nu kommer jag ju vara rädd och plocka in mina kära hästar så fort jag kommer hem från jobbet.... suck...

Har ju hört om en del hästar som blivit attackerade av lodjur...:(

Har du haft HIV och blivit frisk? Eller skojade du?
:p

HIV på riktigt lär man väl inte bli av med. Här används det som internskämt när man har något man inte vet vad det är. Som min jävla hosta som enligt omgivningen måste bero på HIV, kol eller cancer. Eller för all del mul o klövsjuka.:D

Vem vet, man kanske kan växa ifrån det ;)

Jag orkade ta mig till stallet, och möttes av en liten brun klump som saknat mig, och visade det med flera gnäggningar :love:

När jag tog in hästarna såg jag hur en skinnbit hängde och dinglade ovanför en bakhov och mer eller mindre hela hoven var rödfärgad.
Hon är iallafall inte halt, och lät mig utan något trilsk tvätta rent såret.
Sen så har hon ännu ett sår i pannan, hon börjar se ut som en picasso-tavla i ansiktet.. igen. :crazy:

Börje Salming med sina ärr och stygn verkar inte så svårslagen va?;)

Men det är väl inte något att eftersträva på sin häst direkt. Gå nu genast och köp hästhandboken för hästar. Finns mycket läsvärt för din häst i kapitlet om att hålla sig skadefri. Tror att min häst har läst igenom den nu för *pepparpeppar* har hon hållit sig frisk i några månader.

Herr Salming kan nog redan nu känna sig slagen, är jag rädd.

Jag tror minsann att jag ska låta henne läsa den (och alla andra inom ämnet) och sedan ha förhör dagligen :idea:

Jaha, haha, hade aldrig hört det tidigare! Tänkte jag oxå, va fasen vad har jag missat! :rofl:

Q har alltså gjort det igen. Han är helt otrolig Sara :love:
Trist att inte Calle kommer till oss dock, men blir ju roligt att se Q också såklart!

kl
Leffe har skött sig kanon idag. Hoppade runt felfritt och kändes kalasfin! Lite spänd såklart, men inte alls farligt. Film kommer framöver, när vi hunnit filma upp resten på skivan...
Nu ska jag sova, har varit igång sen 6 imorse.. Först tävling och sen jobb mellan 12-21.15. Kul liv! ;)

Calle får förhoppningsvis komma till Kungsnäs helgen efter, tydligen har han ngt emot Färsta.

Igår var min morbror veterinären ute eftersom vi var rädda för att de nu var en böld. Men han hittade ju inget o så säger han, hur gammal är den här nu?
Jag: han blir 5 i år.
Vet: Ja men då har han ju snart vuxit upp o kan hålla reda på sin kropp istället för o göra illa sig hela tiden.
Jag .. ehh ja förhoppningsvis :angel:

Haha... Min är också 5 och jag lovar att han inte har full koll än :p

Tydligen har dom flugit lågt med helikoptrar över vårt stall och det var nog det som skrämde min häst. Men han är helt återställd nu så jag ska rida idag :)

Förresten, hur många av er här har erfarenhet tidigare av unga hästar? För vilka av er här är er 04:a den första unghästen?

Apricot är min första egna häst :o
Hade egentligen tänkt köpa en häst som var 8-10 år... men men blir man kär så blir man :love:
Letar man ( i Sverige) efter ett Welsh Cob sto som ligger på "hästmått" blir man genast ganska begränsad...

Välkomna ni som är nya i tråden!

*KL*

Ella lär väl stå och mögla i nya stallet.:mad:

Min jäkla bil dör så fort jag ska dit och rida. I lördags var jag äntligen ledig!!! Hade varit hos svärisarna och ätit lunch och därefter skulle jag ut till Ella. Tror ni bilen ville starta? Näh! Trots att det pruttat omkring så fint strax innan. Likadant igår. Men då hade jag hunnit ta mig ut till mutter och småkillarna, mockat och tvättat bilskrället. Så istället för att åka till Ella så fick en granne till mamma skjutsa hem mig till stan.

Nu skall jag strax till jobbet och hoppas att lillsyrrans bil som jag snodde i lördags inte krånglar. Två heldagars jobb väntar och ingen ridning förrän tidigast torsdag. Jag får krupp. Jag som fixat ridhuskort och är så taggad som man bara kan bli!!!!

Haha... Min är också 5 och jag lovar att han inte har full koll än :p

hihi förhoppningsvis så är alla hästar i denna tråden 5 år i år ;)

Vad skönt att han börjar bli bättre igen din kille

KL

Kiropraktorn var på stallet igår igen och Danne såg jättefin ut i ryggen, han blev riktigt imponerad över hur fort han hade blivit återställd :banana:

Såren på benet läker väldigt fint, svullnaden har gått ner rejält, han är nu enbart lite svullen precis där såren är, elefantbenet är för denna gången ett minne blott. Han ska vila idag men sen skulle han sättas igång och ridas som vanligt så nu har vi siktet inställt på den 28 mars. (håller tummarna och blundar hårt)

En stallkompis berättade igår en sak som förklarar varför min lille häst inte KAN hålla sig skadefri, hon hade sett honom i torsdags rejsa runt i hagen så hon trodde han skulle gå omkull, varv efter varv. Detta blandades med att han bockade så rejält att han stod rätt upp och höll på att slå över ett flertal gånger.. :eek: Tilläggas kan att i torsdags var vår hagen rejält knölig och lite halvfrusen... (jag tror jag ser ett samband :angel:)

Ytterliggare en rolig nyhet är att Dannes bästa kompis från sommarbetet har flyttat till vårt stall (kom i lördags). Min lille häst blev så överlycklig när han fick syn på honom ÄNTLIGEN ngn att leka med tänkte han (Tussi är ju 19 i år och tycker mest att Danne är jobbig, hon kan leka på sommaren men där går gränsen)

Ior (som kompisen kallas) släpptes in i hagen och hälsade på Danne, Danne kunde inte släppa honom utan skulle tvunget gå kloss intill när lille Ior skulle rulla sig, Min häst blir nu pårullad (puckot stod juh i vägen) och verkade tro att detta var en lek. JIPPIE!!! Studsade iväg i sina berömda känguruskutt och bockade gärnet, sen tillbaka till Ior igen som nu rullar på andra hållet, mer känguruskutt och bockningar. Japp så höll de på de första timmarna, kan påtala att min lille grabb var såå trött när jag tog in dem för kvällen. De är så söta alla tre nu i sin lilla flock (Ior 152, Tussi 156 och Danne 172 :love: )

hihi...:p ser han framför mig görandes känguruskutt :rofl:

Roligt för honom att få tillbaka sin kompis!

hihi förhoppningsvis så är alla hästar i denna tråden 5 år i år ;)

Vad skönt att han börjar bli bättre igen din kille

Haha, och jag är så blåst så det finns inte... :angel: Tänkte juh inte riktigt så.. :D

Va härligt att din också är bättre! Jag hoppas verkligen inte min lever om så i hagen.. Men det kan man juh aldrig veta... ;) Min har tyvärr fått vara inne i två dagar för det är glansis i hagen och jag vägrar släppa ut honom då. Idag såg det ut att gå åt rätt håll så jag hoppas det smälter snart...

Idag har jag ridit i ridhuset och Ferrari var precis som vanligt. Men han tyckte det var lite jobbigt, han trodde nog han skulle få lite vila nu, men tji fick han :devil: I helgen ska vi iväg på träningsläger i helgen.
Det är så sjukt roligt att åka en gång i månaden och få en riktig genomkörare!

Nämen vad gulligt :D
SKönt att han börjar bli bra :laugh:

Idag är jag riktigt förbannad på sår och allt vad det heter.
Min häst har antagligen blivit rejält biten i hagen, hon har två stora fläckar på halsen där pälsen är helt borta och där fanns endel torkat blod.
På insidan av ett bakben var det likadant.
Att sår ska vara så kära i min häst :mad:

Vart åker du på träningsläger? Det skulle jag oxå vilja göra, låter superskoj :laugh:

Lite halvförvirrade är vi allihop ibland ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 290
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama