04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Haha, jasså:D Joo, det har börjat torka upp ordentligt på vägarna nu - men på fälten & hagarna är det ett par dm snö fortfarande.:)

Linn_H:
Ok, va kul! Ska jag absolut in & kika på!:)

Tack för berömmet, det spar jag för å komma ihåg senare ;):D

Jo angående sista filmen så är det svar ja på båda frågorna. Det är när hon äntligen slappnat av samt när jag travar av henne. Hon har inte så bra kondis än och det brukar vara så att när hon börjar släppa till och slappna av då lider det mot avtravning.

Och nej.... det är ju inte så lätt med formen då hon har en motor som gärna går på högvarv just nu men tycker ändå att hon lyssnar bra och väntar på mig så gott hon kan :D

Vassego!

Det där med orken och lugnet kommer. Hon verkar ju vilja söka samarbete med dig. En kalasbra egenskap. Har man fått ett sto till det har man lyckats med mycket. Mitt sto är dock undantaget som tycker att det mesta är kul och vill jättegärna samarbeta.Även vis pälsfällning och brunst. Så länge jag inte drar i innertygeln, då drar FräsElla åt helskotta.

Vilka ston man har egentligen. Ella är piece of cake jämfört med gammeldamen Samantha som verkligen inte hör hit i denna tråd, det var väl 13 år sen hon var så ung.:p Men men, mina damer fostrar mig och lär mig veta hut.;)

Förresten, hur många av er här har erfarenhet tidigare av unga hästar? För vilka av er här är er 04:a den första unghästen?

Jag har haft unghäst så länge jag kan minnas. Tyvärr. För det är väl inte optimalt att köpa en treårig shettishingst, en tvåårig newforest och ett tvåårigt russ till sina barn det första man gör. Men så fick jag börja iallafall.

Sedan har jag jobbat i ett inridnings-, och försäljningsstall i Tyskland där jag egentligen inte lärde mig ett skit.:mad: Jo, att man kan piska en häst till lydnad, eller åtminståne försöka.:cry:

Sen har jag haft ett antal unghästar från bekannta på inridning. En har överlevt mina ponnyfasoner och gick i somras sm i fälttävlan med sin lilla ryttare.:D Hon var vattenrädd från början men jag har ju varit på terrängträning med henne så sen hoppade hon vatten.
Hur det gått för de andra vet jag inte. Men jag tror att de lever.:p

Nu har jag ju fått tag i Sveriges största ponny; Ella, så nu kan jag fortsätta att odla mina hemska ponnyfasoner.:devil: Fullt ös medvetslös.

En normal person, (inte jag då), hade köpt sig en välutbildad häst och lärt sig rida ordentligt och inte avlat på den gamla avlagda tävlingshästen som det egentligen aldrig hann bli något med pga skada.;)

Van Remo är min första unghäst.:)
Har endast hjälpt till med andra unghästar innan, t.ex. så har några slängt upp mig(när jag var lite mindre) på deras ponnysar när det har varit dax för första galoppen osv.:angel:
Min andra häst köpte jag outbildad, men han va vuxen då. Så som sagt så är VR min första riktigta bebiis.:D

Jag har en fråga kom jag på...
Hur länge kan man ge kalk i fodret, är det så länge de växer eller? För VR lär ju växa minst 2 år till, även om det inte är några större "mängder" tillväxt då´rå...

Haha, jag är som du! Jag fick en halvgalen 4årig arabkorsning som var "grundriden" (hrmm) som första ponny. Folk höll på att svimma när vi for runt på åkrarna i fullt sken.
Önskar att jag hade fått en välutbildad äldre ponny som första häst, tänk vilka förutsättningar man hade haft då!

Sedan fastnade jag visst för det "unga & otämjda" och har haft 3 ponnysar och 1 häst som jag ridit in och utbildat, innan mina nuvarande 2 små monster :D
Har lovat mig själv att hålla kvar vid dessa och inte utsätta mig för unghästar på några år nu. ;)

Förresten, hur många av er här har erfarenhet tidigare av unga hästar? För vilka av er här är er 04:a den första unghästen?
Jag har en del unghästvana sen tidigare.. Om jag räknar bort det 4-åriga russet jag fick på foder som 10-åring (kunde ha slutat i katastrof, där höll min karriär på att ta slut..), så har jag haft en D-ponny som köptes som 5-åring, ridit och hjälpt till med en hel del andra ungponnyer/unghästar här omkring (allt från 3-åringar och uppåt), samt att jag har en 03a också som köptes som precis inriden hösten 2007.:)

kl

Vågar mig på att presentera mig i en tråd(serie) jag följt ganska länge i det tysta. Jag heter Åsa och rider för tillfället på en 04 som jag lånar eftersom mitt gamla sto inte längre håller för ridning. KJ som jag rider nu är ett halvblod som ligger ca ett år efter i utbildningen pga sen inridnig. Har haft honom hos mig sen i november, en väldigt trevlig häst som alltid försöker förstå när jag ber honom om något. Kommer med uppdatering och förhoppnigsvis bilder snart!:bump:

Det borde du väl ge så länge han behöver det? Hur är det med kalcium i grovfodret?

Jag kan inte räkna foderstater men det finns ju foderstatsprogram. För lata som mig.:p

Samma här, nu får det fanimej vara nog med unghästeriet. Jag vill ha stadiga gamla krakar!

Skulle det hända Ella något, Gud förbjude!!!!:eek:, så får det bli en vuxen häst som ersättare. Gärna en äldre som gått lite högre klasser=välutbildad.

Ja, men precis.:) Och eftersom han forfarande växer så det knakar, så lär vi få fortsätta med det ett tag:angel:...
Haha, jag är oxå laaat:p

Härligt att det går bra! :laugh:

Själv ligger jag i maginfluensa :mad:
På en månad har jag haft influensan, infekterade halsmandlar, hjärnskakning och maginfluensa, vad kommer härnäst?

Gulliver är min första unghäst, (om man inte räknar med cindy 11år som fick "ridas in på nytt" en sköt/foderhäst jag hade.)
läs gärna mer om Gulliver å hur hela historien lyder på min hemsida.(du hittar addressen under "profil) han var drygt 3 år när jag fick honom, gått lösdrift hela tiden tills då. aldrig blivit direkt hanterad, grimma, rykt, m.m så det var en utmaning. fick börja helt från grunden med stallvänjning, grimma, leda... men jag är väldigt glad att JAG har fått chansen att "forma honom.":bow:

någon annan som har ridit in en helt/nästintill helt ohanterad häst/ponny??

Ja, alltså, jag har ju gjort allt med Ella, t o m fött upp henne.

Sen så har några av inridningshästarna inte direkt varit så hanterade. Ägaren hade väldans massa hästar och 3-5-åringarna gick väl mest ute och skrotade. Jag var med vid sadeltämjning och uppsittning på några av dem och sedan fick jag hem dem när det var lugna med ryttare på ryggen.

Men någon helt ohanterad har jag inte fått hem som ska ridas in.

En och annan nervös och känslig historia har jag väl haft hemma. Och även den raka motsatsen, dominant och stentuff. Blä.

Hmmm, jag tror det är HIV som kommer sen. Eller?

Lite svårt att bli av med men men, jag har ju tillfrisknat ifrån det.

Har du haft HIV och blivit frisk? Eller skojade du?

Saga är iaf min första unghäst. Har hjälpt till lite med andra tidigare bara.

kl
Calle blir sakta men säkert bättre i sin hov men någon träning kunde han definitivt inte vara med på i helgen.
Så Q fick rycka in igår och idag tog en kompis min plats eftersom jag legat däckad större delen av veckan så var de inte riktigt läge att rida 2 dagar i rad.

Hoppträning stod iaf på schemat och med ny tränare för Q(jag har ridit för honom 4 ggr tidigare).
Som vanligt så charmade Q honom totalt :love:
Tränaren har själv ett förflutet på ett connemarastuteri och red i stort sett bara connemaror som ponnyryttare, så redan där låg Q bra till ;)
Sen började Q hoppa och som han hoppade :eek: :love:
Var lite orolig att han skulle va lite försiktig efter en liten krasch vi hade för 1 månad sen men fanns inte ett spår av osäkerhet. Som en tiger klippte han hinder efter hinder och hoppade med superteknik.
har nog aldrig hoppat så bra och tränaren var lyrisk. Tyckte de var superkul att se en så fin connemara, ridbar, klok o som en gummiboll. Dessutom sa han " de gör inget att den där är lite liten, den hoppar ju hus iaf" :bow:

Tyvärr vart de ingen film eftersom jag i mn förkylningsyra glömt o byta band i filmkameran :angel:

kl

Nu har Saga coolat ner sig lite här hemma men vi har bokat tid på ATG kliniken i Gävle den 13:e . Var den enda tiden som fanns :cool: Får väl pyssla lite tills dess, hon ömmar fortfarande. Läängtar tills jag får veta om det är något fel eller om hon bara testar :/ tråkigt att inte rida :(

Jadu, vid det här laget blir jag inte förvånad.

Kanske jag får det av vattenmelonen jag äter? :idea:

Sixt är min allra första egna häst,
men jag har varit med (både från marken, och till hästryggen) vid flera inridningar och utbildningar av unghästar.

Så det här är både spännande och väldigt utmanande - att göra det här monstret till en vettig häst :D

För mig är Calle o Q första gången jag följer någon från fölunge o uppåt, samt att jag gör allt helt själv, med hjälp från mamma o ev tränare då.
Tidigare har jag dock ridit unghästar från 4 år o uppåt samt även hjälpt till att rida in två 3 åringar.
Min D ponny köpte jag som 6 åring (hade haft föl) och tog från LC upp till LA/LA och Msv A fälttävlan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 290
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama