04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Filmade inget detta pass, tyvärr. Men om allt går som det ska så blir det hoppning igen nästa vecka, så då kanske jag kan filma en snutt eller två :idea:

*kl*

Lite uppdatering från oss...

Pålle har varit lite snorig ett par dagar.. ingen feber och ingen hosta men massor med gult snor :eek:, så han har fått ta det lite lugnt. Var nere på banan en sväng idag och han kändes fin... min kusin 13 år satt upp och travade ett par varv :bump: matte stolt över sin pålle som kanske mognat lite i alla fall :D

Tror ni helt glömt bort mig och Dobby när det gäller den där listan med vem som ligger mest efter :p men känns som massor lossnat nu i sommar... frågan är bara om jag kan glömma allt bockande och börja slappna av lite :angel:

Modett: han är verkligen fin din pålle!

Fluririzen och FT-ryttare: är helt imponerad av er och era hästar :bow: de är ju faktiskt bara 5 år!

Sinfonie: söt hon är Sixt med fåren :p Dobby är livrädd för får och tror dom ska äta upp honom :grin:

Ser ju sättefint ut!:)
Blir så suugen jag med!:d

*kl*
Van Remos fossingar böjar se ut så som riktiga hovar ska se ut!:bump: Ska därför nu sakta sätta igång honom igen. Vi kommer mestadels ägna oss åt tömkörning här i början, men oxå lite skritturer uppsuttet.
Igår satt jag upp på honom i 5 min, bara för att vi skulle fota lite, men det var de härligaste 5 minutrarna på läänge!!:love:
Kan knappt bärga mig tills vi får komma igång ordentligt & träna för tränare, börja hoppa m.m!!:bump:

Skulle då bli lite "sagolika-bilder", men ja vett i f*n va resultatet blev, haha
29085563.jpg

29087030.jpg

29085560.jpg

Senast ändrad:

Jättevackra bilder! Vem är det som är så duktig på att fota?

Så du ser fram emot att börja träna och hoppa? Hur höga måste hindrena vara för att en sån som Van Remo ska hoppa? Ella hoppar över cavaletti på 30 cm. Antar att VR måste ha hinder över 1 m för att inte använda dem som cavaletti...:cool:

Tack!:) det är min lillasyster - stackarn fick slava under mina beordningar om vinkel, inställning på kamera m.m.:angel::D
Bilderna är dock relativt redigerade av mig.

Haha, nej nej det hoppas jag verkligen inte!:eek: Jag gillar att hoppa på höjderna 60-70 cm:angel: Men antar att det kommer då bli ändring på det nu när jag har en häst med giraffben:p

fina VR :love: blir så sugen på att ta några fina bilder på mig och Dobby men har ingen lämplig fotograf...

Hoppas ni får komma igång lite nu! Väntar ju fortfarande på film...:bump:

Det låter bra med en begagnad ju. håller en tumme att du hittar nån snart så Ella kan börja komma igång ordentligt. :)

Van Remo
Vilka vackra bilder. :love:

Fio
Det var det jag tyckte, kände igen honom från p-platsen då han blänkte som bara den, och visade upp sig att minsann var snygg! :)

elli_noran + flurrizen:
Tack så mkt!:laugh:
Vet inte om bilderna blev så bra... men det håller mig sysselsatt att redigera en hel kväll i alla fall:D Och det är det som är det roliga!:)

Hoppas också på att hitta sadeln med stort S.

Provsadeln vi hade hemma nu har jag förkastat helt. Den ligger inte still när jag rider dressyr. Dagens dressyrpass blev lite konstigt pga det och jag kunde inte göra mitt bästa direkt utan mest sitta och försöka vara rak i sadeln.

*kl*

Första gången jag red ut med henne i det "nya" stallet, har varit tillbaka igen efter betet sen i måndags, hon vilade måndag, vilade tisdag, markarbete onsdag och idag så blev det skogen :) Klättrade lite i våra små backar, tyckte hon var jätteskojj.

hon har dock börjat bli jättetjaffsig i munnen, mest vid longering och under uppvärmning. Ska få låna ett Nova bett och testa henne på det. Håller tummarna för att hon gillar det.

Nova bett har jag till min, eller jag varierar mellan det och två andra :) Han funkar jätte bra på det men kan bli lite stark ibland.

Igår tömkörde jag och det gick riktigt bra, fick till den där avslappnade formen á la "låg och lång". Han har ju tendens att gå i hög form och släppa ryggmusklerna och då blir det ingen som helst aktivitet i bakkärran!
Men han är väldigt stel i halsen/bogen och vill inte riktigt böja igenom, men massören kommer i början på nästa vecka så då skall han kollas igenom.
Och som vanligt så målar jag fan på väggen med en gång och har gått runt och stressat upp mig hela dagen.
Jag trodde ju att han skulle dö när vi skulle till tandläkaren :grin:

*kl*

Tog en minipromenad med min grabb igår. Idag får han vila helt ifrån matte.:D
Han har haft ett fult blinnings-bett, som flugorna har vart på hela tiden, så det har aldrig fått läka ifred. Men nu börjar det se riktigt fint ut!:) Var så orolig för det ett tag, då det var infekterat & fult.

På söndag blir det tömkörning!:bump: Ska bli så kul att få börja jobba honom igen, även om det innebär att jag halvt får småspringa efter honom - hans ben & mina ben är det ju liite skillnad på i längd om man säger det som så:angel:..

29096668.jpg

kl
Lite försenat men här kommer en film från en av dagarna i Gävle.
http://www.youtube.com/watch?v=nqOI5ArOKMw&feature=channel_page

Jag tar bort galoppen lite för mkt och det är något jag jobbar med hela hela tiden. Säger åt mig själv att sluta bromsa men är något trögfattad :angel:
Inte blir det bättre av att hästen reagerar blixtsnabbt ena gången och inte alls nästa..:D
just nu ligger fokus mkt på sitsträning, känns som jag fladdrar omkring som en tok i språnget.
Mkt ridning utan stigbyglar, tänka tramp i stigbygeln varje gång jag rider an mot hinder osv.
Sen blir det mkt travhoppning för att få ett rundare språng på calle.
Jag hoppas att detta ska ge resultat.

I helgen blir de träning för båda, calle får gå ett hoppass och Q går ett terrängpass.

Kul att se film!:)

Det är nog som du säger att det går lite i undertempo om man ska vara petig.
Liiite jobbigt när reaktionerna inte är lika varandra, jag har ju själv en sådan kuse, ibland så räcker det med att använda sätet för att få tvärstopp från galopp och ibland skulle man vilja använda både taggtråd, graman och hackamore för att få minsta reaktion.:cool:

Annars verkar allt du gör vara så väl genomtänkt och klokt. Du hade väl inte heller kommit så långt som du gjort med den stora gängliga hästen utan en välplanerad ridning.;)

Han går på rätt antal språng på distanserna, så jag kortar inte ner galoppen utan de blir bara slow motion istället för lite mera tryck men ändå ihop.
Sitter lite i styrkebiten hos honom oxå, att orka ha tryck utan att länga ut sig.

Men som du säger är de hopplöst när reaktionerna är så olika, men de kommer väl så småningom, det är bara att kämpa vidare.
Helt klart så känns inte höjden som ngt problem längre, och det är väldigt skönt efter år av höjdrädsla.

Här är filmen från kval 2 oxå. http://www.youtube.com/watch?v=-cEJQrzWkO4&feature=channel_page
Lite mer galopp bitvis (inte hinder 1-2) men då tappar jag mig själv ännu mer i språnget. suck.

*kl*

Igår var vi ute på promenad i skogen (jag är helt kär i den skogen, den är helt enorm, och det finns hur många fina ridvägar som helst :love:).
Jag undrar om det inte var ett motionsspår vi hittade, men det var inte i något bra skick, om man jämför med det som finns i stan. Det var övervuxet på vissa ställen och ganska packat på vissa ställen.
Men en perfekt skrittslinga :angel:

P8200032.jpg

Vi var ute i ganska exakt en timme, och på vägen mot skogen går man förbi ett dagis, och så hör man "EN HÄST!" helt plötsligt springer 20-30 småbarn mot staketet för att titta på Sixt.
Men Sixt brydde sig faktiskt inte, hon hade fullt upp med att titta på en skateboardramp ;)
Vi mötte motorcyklar (och min lilla harfjant rörde inte en fena, otroligt nog).
I skogen dök det även upp en hund som skällde på Sixt för glatta livet.
Och Sixt tänkte gå fram och hälsa.. :p
Sen mötte vi en liten kille (kanske 1-2 år) och hans barnvakt, och dom skulle hälsa på Sixt.
Men när Sixts stora näsa tornade upp började barnet gallskrika, Sixt såg väldigt oförstående ut.
Sist så gick vi förbi ett par vita hundar i inhängnader, dom var ca 20 meter bort och så var det lite träd emellan.
Sixt stirrade nog sönder sig.. innan hon bestämde sig för att hon skulle gå dit.. och skita i att det fanns någon i andra änden av grimskaftet..

Lite modig har hon allt blivit :D

Höhö, låter som våra turer :D Dock tar inte herr af Pan det lugnt så ofta.. Eller tja, saker som halvnakna studsmattehoppande gallskrikande ungar är inte läskiga. Till skillnad från en massa osynliga läskigheter.. :eek:

Som du säger blir han lite långsam. Blir ju inget riktigt "uppåthopp" heller utan mest framåt, men höjden är ju inget problem alls. :)
Tycker det ser jättebra ut stundtals, men sen tappar ni båda lite o bara lallar på.

Kämpa på! :banana:
Jättekul att han är igång igen! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama