04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Flamman kommer att bli lugnare ju mer magen växer ;)

Jodå, hon har fått en gräsmage, men rent muskulärt ser hon förjävlig ut.
Fåren avgudar henne, hon går mitt i fårflocken (gissa om hon luktar får..), och tar jag henne ifrån dom så följer dom efter och bräker :rofl:

Senast ändrad:

Tack för tummen :laugh:
Det jobbiga är att när man precis börjar slappna av och tro att det går åt rätt håll så brakar helvetet lös igen.. men det är väl bara att traggla på! Jag är ganska så övertygad om att det inte beror på sadeln i detta fall, eftersom hon är precis likadan med bara en gjord runt magen och jag har ridit henne med olika sadlar. Annars är det nog en vanlig orsak till missnöjje...

Fulltösmedvetslös funkar inte heller, då hon hellst står på stället och tänker upp istället för fram och att driva fram henne ur det har tyvärr inte funkat för mig, hon är en jäkel på att utföra sina krumelurer i rasande tempo med :grin:
Det som har funkat bäst hittills är att ignorera dumheterna och vänta ut henne tills hon slappnar av.. och om hon börjar, vända, vända, vända! Sen så går det bra och jag kan nästan rida som vanligt :angel:

hmm.. om du och Ella ska komma på andraplats så är det ett jäkla steg mellan första och andra placering! :cool: Ni rider ju på GP nivå i jämförelse :p

Ja, jag hoppas det med :D

Haha Sixt tror väl att hon har fått en hel flock med krulliga bäbisar :p
:rofl:

Det måste vara så.
Hon har alltid tyckt om alla sorters djur.

I förra stallet råkade jag stänga in stallkatten i hennes box.
Hon stod och luktade på den jättelänge, stackars kissen satt i ett hörn och gjorde sig så liten som möjligt.
Katten i det här stallet däremot tycker om Sixt, dom står och pussas ibland :love:
Hunden däremot är lite reserverad mot hästarna, trots Sixts försök att leka med den.

Och tupparna är utmärkta leksaker :angel:

Hörrö, nog har väl ändå Ella kommit längre än Akilles :cool: Han är ju till och med inriden ett år "för sent" så han måste ha försprång till näst-sista-platsen bara därför!

kl
igår kväll kom jag hem från tävling, inte hunnit uppdatera här för de har gått i ett sen jag vaknade i morse.
Började med att de ringde 20 över 6 i MORSE :eek: Kände mig död då.
Dom ville ha in mig på jobb men jag var inbokad på dop idag så fick tacka nej..lite surt när man behöver pengarna.

Iaf så anlände vi till Gävle tidigt i torsdags. Ville ha gott om tid på oss innan vi skulle in på banan.
Kom så lägligt så jag kunde ta ut calle, gå ett par minuter o sen bes innan vi stallade in honom i boxen.
I veterinärkön stod han o kikade på konkurrenterna och sen kom det 2 travhästar (tävlingarna var på travet) och jag tror faktiskt inte att calle sett en sulky förr, så han exploderade, svansen rakt ut ,snurrade/hoppade runt mig o fnös helt hyseriskt.
Ni kanju tänka er hur de andra hästarna reagerade... likadant :angel: Hoppsan :rofl:

Gick bra med besiktningen sen iaf :p
Efter att han boat in sig o ätit lite mat så var de dags att jobba. 120 stod på schemat o han hoppade fantastiskt på framhoppning o lyssnade väldigt bra, så bra så jag slutade rida istället utan bara njöt av de hela. Inte bra.
Petade 2.an, och sen även 6A (helt mitt fel eftersom jag började backa honom (han lyssnade så bra tillbaka så jag glömde benen o tappade galoppen).
Jag vet att jag inte får rida sådär o var skitsur på mig själv. Hästen kan jag bara berömma. Han hoppar allt jag styr på o försöker hela tiden.
Fredag morgon hade mint ränare lovat att fodra för hon red 4årshoppningen kl 8.
Men vid halv 7 kunde inte ja sova längre så jag gick ner till stallet op duschade calle, massa pissfläckar men praktiskt med dusch bredvid boxen :)
Sen gick vi på en promenad så han fick torka. Skrittade på energiskt med attityden "här kommer jag, se mig".
Sträckte på sig o ruskade på huvudet o pep för sig själv... tönt!
Sovit hade han gjort, spån ända in i öronen.

Planen i fredagens 120 var att rida på mera framåt samt byta till lite kortare brodd då jag upplevde att han var lite irriterad på för bra fäste,framförallt bak.
tyckte att jag red på lite mera framåt inne på banan , var nån gång som jag var där o tog i honom och självklart resulterade de i ett nedslag oxå.
övrigt så var han egentligen väldigt fin och har mognat väldigt mkt.
han tänker sig för mkt mera nu och framförallt i kombinationerna.
Pga 12 fel sammanlagt (kval 1+2) så fick vi inte rida finalen :(
Vilket egentligen kanske var bra, han hade nog varit väldigt trött idag. Hoppar lite för mkt på varje språng så de tar en hel del.
Är iaf väldigt nöjd med honom, kan inte vara annat.
Han går in o äger banan o bryr sig inte om nått.
Dessutom är han så okomplicerad att resa med, äter sover o skiter precis som om han stod hemma i boxen.

Det låter lovande inför framtiden trots nedslagen. Härligt med en häst som bara hoppar och är glad och klarar av att resa och "bo på hotell".;)

Fulltösmedvetslös funkar inte heller, då hon hellst står på stället och tänker upp istället för fram och att driva fram henne ur det har tyvärr inte funkat för mig, hon är en jäkel på att utföra sina krumelurer i rasande tempo med :grin:

hmm.. om du och Ella ska komma på andraplats så är det ett jäkla steg mellan första och andra placering! :cool: Ni rider ju på GP nivå i jämförelse :p

Låtarusaivägmetoden var nog en specialare med Samantha. Funkar nog bara på gamla rödhåriga märrar.:p
Misstänker att det kanske inte bara var sadeln utan även gjorden om irriterade. En gång fick jag hoppa av och slänga sadeln i skogen för hon bara högg åt gjorden. På tillbakavägen fick jag plocka upp sadeln och bära hem den. Fungerade bra med en ny och dyrare gjord.
En del säger att hästen har en punkt mitt under magen som kan ömma om gjorden kanar bak för mycket. Men jag vet inte.

Ella går GP ja, i tvålridning.:D

Haha, nu tror jag att ni glömmer mig och Saga :D Om nån ska ha andra platsen så är det vi och sen får väl du å akilles slåss om tredje :D

*kl*

Idag fick Rea stå, hon har självklart gått och trampat sig i hagen, så hon har ett jack i karleden, lite svullen men inte halt som tur är. Bakslag igen, nu när allt börjat gå så bra.

Men, vi var och badade i en sjö inte så långt ifrån där hon går på bete i fredags, det tyckte hon var jätteskoj, och hon drack nästan hela sjön :crazy:

Har märkt att hon inte dricker så bra hemma i stallet, fyller vattenhinken full (förstår inte hur man gör med koppar) men hon har knappt druckit upp halva, jag dricker ju detta vatten varje dag, och jag tycker inte det är något fel på det. Sen står hon och slickar frenetiskt på sin och boxgrannens saltsten. Någon som har ett knep på hur jag sk få henne till att vilja dricka mer än vad hon gör? (hon dricker säkert i hagen, men vill ju att hon ska dricka inne också)

Synd på nedslagen, men kanske inte spelar så stor roll om du känner att han har mognat i både kroppen och huvudet.
Kul hursom att ni har kommit igång igen! :)

När har du planerat nästa tävling?

Daredevil: På Aprilia funkade det att lägga i morots o äpple bitar (matvrak som hon är :P) i vattenhinken. En del sjönk ju hon men hon ner efter dom med vatten stänkandes över hela sig. Hon fick iaf tag på dom och efter det har hon druckit vatten inne också. Dock vet jag inte om det är ett hett tips till din, men kanske värt att prova iaf? :)

Jag ansluter mig till sadel-letar-truppen ;)

Känns ju sådär..Hade velat köpa en ny kamera eftersom min blev stulen för 2 veckor sedan. Men så är det, huvudsaken är att hästen mår bra!
Men kanske, kanske om jag får sålt dem andra tre sadlarna så kanske jag har råd att både köpa en dressyr och hoppsadel + en kamera för 15 000 kroner :grin:

Nu är hästen nästan helt igång och tycker faktiskt att hans mage har förminskats en liiten bit iallafall. Igår så transporttränade vi, det gick mycket bättre än väntat! Gick in utan att tveka alla gånger och blev inte lika nervös som förrut när vi stängde bommen där bak. Fick stå där i ca 10 min och han fnös en liten stund men sedan fann han sig i det. Fast dem två sista minuterna blev han nog lite frustrerad så han började bita i min luva.
Munnen använder han mycket min lille herre. Biter sig i mungiperna när man klappar honom vid mulen samt när han blir frustrerad. Tar tag i grimmor när man tränsar, men det är inte så att han biter sönder dem utan han vill bara ha dem i munnen.
Jag tycker inte det är störande men min syn på hästuppfostran i detta fallet är nog tveksamt :angel:

*kl*
Blä för idag.
(varning för årets mest gnälliga inlägg)

Jag jobbade 7.30-21.30 igår, sen så sov jag inte mer än någon timme inatt.
Jag låg och hostade konstant, och vid fem orkade jag inte ligga kvar i sängen.

Klockan åtta hade jag plockat in Sixt från hagen.
Hon har plockat av sig en baksko (antingen igår eller i lördags) och känslig som hon är går hon på tre ben.

Sen så väntade jag på hovslagaren, och väntade, och väntade.
Efter närmare 2 timmar (och 7 försök till att ringa honom) fick jag inte göra annat än att cykla hem igen.

Och en söm på insidan av andra bakhoven sticker ut ca 2 cm, jag lyckades inte få bort den, och med hjälp av min helt underbart kassa fil fick jag den iallafall att bli trubbig (den var vass innan).
Så nu har hon både boots och bakskydd på sig.

För fem minuter sedan ringde hovslagaren ("Jag såg att du hade ringt sju gånger, då kände jag att det var lika bra att ringa upp på en gång").
Han hade spenderat natten och morgonen på akuten :(
Han är sjukskriven i 2 dagar tills vidare, och han ska försöka få hästarna skodda på onsdag.

Och nu ska jag försöka sova, så jag orkar med att jobba ikväll..

Jag ansluter mig till sadel-letar-truppen ;)

Du kan få köpa en dressyrsadel och en allroundsadel av mig till det facila priset av 15000:-:D Men risken är att kan din häst ha den ena så kan det garanterat inte ha den andra.:p

Jag ska ut och prova ny sadel idag. Igår var jag på GP-hoppningen på Grevagården och tittade. Blev sugen på något att fika på så jag drog med mamma till caféterian. På väg dit träffade mamma på ett par fd ponnyföräldrar som vi träffade mycket ute när vi tävlade runt 1895 ungefär.:p
Lite snack om vad man gjorde nu och vad för häst man hade, det vanliga ni vet. Och så mitt vanliga gnäll över att behöva leta sadel och sånt. Så nu så har jag deras dotters ena sadel hemma för provning. Den verkar ligga bra på Ella när hon står still men den ska provridas i först.Och inte var den dyr heller.

Igår fick jag förresten ett mail från en som ville sälja en splittans ny Meredith. Säljaren skriver att den är ny och att den följde med hästen hon köpte men eftersom hon rider western så säljer hon den för 13 000:- vid snabb affär.:cool: Bilderna på sadeln är tagna i en hästbutik, fullt med hyllor med schabrak och träns och allt möjligt.
Antingen är sadeln stulen, det finns ingen sadel utan detta är en lurendrejare eller så är säljaren mer än lovligt desperat. 13 000:- för en ny Meredith...:rofl: Halva priset ju.
Jag har svarat att jag i så fall vill ha den skickad mot postförskott och att det ska stå på paketet att jag får öppna det innan betalning tillsammans med postkassören för att se så jag får det som avses. Plus att jag tänker i så fall ha med mig en lista på nr från stulna sadlar. Men det sista skrev jag inte. Undrar just om jag får något svar.

Jag hoppas att jag inte gör mig lustig över en seriös människa angående sadelsäljaren. Annons om samma sadel ligger även ute på Buke.

Men t o m när jag ringde och frågade om kostnader för omvärmning av bom hos en ridsportsbutik och berättade lite skrattande vad säljaren begärde för sadeln så fick jag svaret "Är den snodd eller?".

Men man kan aldrig vara nog försiktig anser jag.

åh, den sadeln såg jag med, men blev för misstänksam när den var så billig.:crazy:
Men så är jag extrem nojjig när det gäller handling över nätet. :p
När jag var iväg på utprovning med Aprilia nu för nån vecka sen så blev jag rekomenderad att köpa en meredith för att ha tills hon har lika mkt muskler fram vad manken som hon har bakom sadeln o hela ryggen.
Det var perfekt strl o bom o allt med. Men som sagt, blev lite nojjig. Så ist, den andra lösningen blev att jag köpte en corritions (stava?) och paddade upp den fram så länge. Det blev billigast så. :p Sen ligger sadeln som ett smäck igen. :)

Men håller en tumme att hon svarar o att det går bra om du ska ha den. :)

Senast ändrad:

åh, detta måste testas! Har provat med betfor, men tyckte hon inte om, men matvraket kanske accepterar äppel och morotsbitar :)

*kl*

Hur ofta och hur hårt brukar ni rida era hästar? Jag som ny unghästägare vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen, hade tänkt mig 2 vilodagar i veckan, är det för mycket/för lite?

Vad ska man göra de resterande 5 dagarna?
Tips och idéer?

Nästa tävling för mig blir sista helgen i aug... om två veckor alltså.
Det blir två 120 med calle då.

visst var de tråkigt med nedslagen men de känns som vi är på väg åt rätt håll nu så jag struntar i nedslagen denna gång.
Nästa tävling vill jag ha 2 nollor dock :p

Nu ska jag gå ut o rida pållen efter att ha jobbat hela dagen.

Säljaren har inte svarat ännu och jag är inte förvånad.:grin:

Men idag har jag provat en Henri de rivel och det verkar som att den ligger mycket bra på Ella. Kanade fram lite i skogen då hon lekte damcykel halva turen. Hon är så överspännd så jag vågade knappt galoppera. Men sen slappnade hon av och gick fint. Vi gjorde t o m ett byte på tygeln. Först fram och sen kom bak efter ett par språng i kors.:p Men likväl på tygeln.

Tyvärr är inte jag lika begigstrad av sadeln. När jag får intill knäna så åker skänklarna ut. Ella är så himla smal över bogarna och trots detta bred över revbenen. Jag behöver på Ella en sadel som är mer stoppad vid knäna. Har dessutom korta ben.
Den här sadeln är av strl vid och musklar sig Ella lite till så passar den nog inte. Den är inte omstoppningsbar tyvärr.

Hur man än vänder sig har man ändan bak. Men jag ska rida lite i den i veckan för att ge den en chans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama