04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

;)*KL*

Känner mig jättemycket efter... Många har redan börjat tävla och träna på 120 och jvi håller oss till 70-90 än sålänge. Min kompis kallar henne "Valpen".

Skuttade lite igår, 3e gången med mig. Vi tog oss över hela 90cm! ;)

(vet att handen är långt bak, men jag höll i manen så det blev lite lustigt)
54958_1250178747.jpg

/54958_1250178747.jpg[/IMG]
61213_1250178725.jpg

Senast ändrad:

Söt! Men du behöver inte oroa dig för att ligga efter, den platsen har jag!
Idag var jag ute och skrittade med ledare ;)

Kl.
Japp, idag har jag ridit för första gången sedan Flamman blev dräktig.. vilket innebär att hon varit utan ryttare i 3mån. Vi skrittade en sväng i skogen och min snälla syster och hund fick följa med som moraliskt stöd.. det var välbehövligt! :rofl:

Hörru, jag får prestationsångest när ni håller på och säger att ni är efter hela tiden, tänk på oss här borta ;)
Är hon Valpen är nog min Embryot.. :p

Är hon hoppad hos tidigare ägare?

Ja, här har vi kommit till lättridning (eller ja, i mars var vi där.. efter det har det blivit två skritturer á 10 min).
Så det krävs nog endel för att ni ska komma efter oss :p

Okey.. kusen lider av sadeltvång och vill gärna börja alla ridpass (eller alla pass med sadel el. gjord runt magen) med en stunds rodeo. vilket innebär att jag aldrig kan sitta upp direkt.. ett evigt promenerande eller longerande innan, vilket inte bättrar på självförtroendet när man står och tittar på de allehanda skolorna över marken som hon bemästrar till fullo i alla gångarter :devil: :angel:

När man väl kan sitta upp är hon spänd som en stålfjäder de första 5min innan hon inser att det inte var en sabeltandad tiger den gången heller :grin:

Vi har travat både lätt och nedsittning och även galopperat rakt fram i lätt sits, både i skogen och på banan. Men det sista hon lyckades med innan semineringen i våras var att bocka av mig bigtime i galopp på banan :devil: Efter det så har jag då inte ridit något mer, förän idag ;) (jo, jag satte upp igen och slutförde passet den dan i och för sig)

Faktum är nog att hon var mer ridbar för 1,5 år sedan än vad hon är nu :mad:

Shoot! :banana:

Jag är oerhört tacksam att vi slipper sadeltvång (och fruktansvärt tråkigt att ni dras med det), det är verkligen inte kul :(

Sixt har en fruktansvärt fel grundhantering, hon hade det inte lätt som liten.

För ett år sedan var hon rent ut sagt farlig att hantera.
Och hon har ett väldigt tråkigt rykte från skolan hon är uppfödd på, i princip ingen som träffade henne där skulle ta i henne med tång.

Första månaderna med henne (hon är min första häst) var inte några lyckliga, sväva-på-moln månader.
Det var mest "undrar om jag blir sparkad idag, och var?".

Numera gnäggar hon till mig, möter mig och följer mig som en svans.
Och de senaste månaderna har även andra kunnat hantera henne problemfritt.

Hon fixar däremot inte mycket folk, då kopplar hon bort omgivningen.
Till en början räckte det med att det var ett till ekipage i ridhuset så frös hon fast.
Det blev en massa träning på att hon bara skulle kunna skritta med mig bredvid när andra red (eller att äta morötter :D).
I våras fixade vi ett helt tömkörningspass med fokus på mig, när det var 3 ekipage till i ridhuset.
I höst blir det spännande och se om hon fixar det, eller om vi får börja om på noll igen.
Jag började skritta regelbundet på henne i september, alltid utomhus eftersom hon inte var van vid ridhus då.
På julafton tog vi första traven i ridhuset (vi hade travat korta sträckor ett par gånger ute innan dess).
I mars slutade hon att kicka åt skänkeln.

Hennes skadehistorik är inte rolig, och den är lång.
Värst är ju muskelrupturen, när en muskel i hasen (v.b) gick av.
Hon har en rörelsestörning som syns tydligt när hon är otränad.
När hon var i bäst form i vintras så syntes den inte alls.

I våras så gjorde hon ju sig illa i hagen, 6 stygn och 14 dagar på box.
Sen några veckor i en liten hage innan betessläpp.

Sen dess har det blivit lite tömkörning, longering, löshoppning och två skritturer (á 10 min).
Jag klarar knappt av att longera henne, när hon börjar lugna ner sig så har jag ingen känsel i armarna.
Hon har stuckit med mig när jag tömkört (lajbans! tyckte Sixt)
och när jag skrittat har hon bockat riktiga monsterbockar när hon inte får som hon vill.

Jag har alltid sett henne som en lättfödd häst eftersom hon var så fruktansvärt fet när jag köpte henne.
Hon gick ner massor (och satte muskler i mängder) i höstas/vintras, men var hela tiden tjock.
Nu i sommar blev det strul med hagarna, och min häst tappade så mycket vikt på så kort tid att man kunde lätt missta henne för ett 20 årigt avelssto.
Hon går nu på bra bete, och går hela tiden upp i vikt (mycket stödutfodring fortfarande).
På måndag kommer hovslagaren, sen ska vi börja backträna tills det är dags att prova ut en ny sadel :D

MEN hon är iallafall jättebra på att löshoppa, infångare/fållor är helt onödiga.
Släng upp vad man vill, så hoppar hon glatt :D

Vilken duktig tjeja du har! :laugh:

Till alla!
Känn er inte efter. Eran tid kommer förr lr senare. :)

Min dam kan jag kalla ängel idag, Men
jag trodde jag aldrig skulle kunna rida 120 som 5åring på min dam när jag började rida in henne då det var bockning 11 minuter av de 12 jag red. Typ.
Hon hade också sadeltvång *2 och var hemsk i början, men med oändligt tåladom, flera gånger om dagen i början, på med sadeln, spänna gå några steg, av med sadeln, på med den igen, spänna och gå några steg. osv. I början gick det knappt att hinna spänna gjorden innan hon spände upp ryggen o for iväg.
Tror jag höll på med det i 3 månader flera gånger om dagen.
Sen poff så försvann det bara. Så ge inte upp hoppet tjejer!:bump:

Nu är det bara ibland som hon har lite känningar precis när man hoppar upp och kan skutta iväg lite. Men det är avsevärt mkt bättre.

Så tålamodet, håll kvar det som eran bästa vän så kommer det att lösa sig tror jag. :)

Hmm.. ja ni har ju dragits med en massa skador med, det har vi varit förskonade från.
Kan vi dela lika på sista platsen kanske? :p

Flamman var också ett vilddjur i början, bakskygg som tusan. När syrran köpte henne som 2åring så var hon totalt ohanterad. Bara att hon var pleggad när vi hämtade henne säger ju en del... :crazy:
Vi har fått lägga ner massor av arbete bara på att få henne att acceptrera att man tar henne på rumpan och lyfter bakhovarna. Men nu är hon underbar i all hantering!
Så jag tror nog att det ger sig i ridning med, tillslut
Jag är övertygad om att både du och jag snart kommer att kunna rida våra hästar helt normalt! Jag tycker att du har en sund inställning till det hela! :laugh:

Ditt inlägg fick mig även att inse att våra pållar nog är ganska lika även om man bortser från utseendet :rofl:

Flurrizen:
Tack för dina råd! Känns bra att veta att det kan försvinna en dag :laugh:
Och jag har inte bråttom nånstans :p
Min plan för tillfället är bara att ge henne en massa tid med ryttare på ryggen på lugna turer i skogen. Hon ska ju bli mamma nästa år med, så jag rider på lugnt nu så länge hon accepterar det och sadelgjorden når runt magen.
Jag tror att det är vad hon behöver just nu. Sen tar vi nya tag efter mammaledigheten :laugh:

Ja, dom är nog kosmiska släktingar :p

Stackars Flamman..:( Sixt fick vi på relativt lätt, hon tyckte att morötterna jag hade i händerna var så fascinerande (med tanke på hur hon "åt" dom, har hon nog aldrig ätit morötter förr), så hon gick nyfiket efter mig in i transporten :p
Sen med tanke på alla besök på Blå Stjärnan så var hon ganska van vid transport.

När du skrev det om bakskygg kom jag att tänka på hur jag skulle kolla om hon var skygg/lättskrämd.
Vi gick mitt i skogen, jag framför och hon bakom.
Och så kastade jag kottar och grenar över huvudet på mig (medan jag gick och tittade framåt) så dom landade på henne.
Hon brydde sig inte.
Inte ens när en stor grangren fastnade mellan öronen :rofl:

Och du, 2009 - det ska bli vårat år, det är dags nu :D

Nej då, än ger vi inte upp.
Jag satsar fortfarande på att mitt folkskygga bockmonster ska komma ut på tävlingar en vacker dag :D

Det är bra, kämpa på. :bump:

Kl
Resultat från dagens 120 klass, på grevagården.
8fel blev det, 2 rivningar. första och sen nr 7.
Ändå kändes hon bra, blev lite korsgalopp och lite förvänd i några av svängarna och hon lyfte inte tillräckligt högt på tassarna denna gång, Men hon lyssnade jättefint därimellan och hoppade som fasen på en del av hindrena.
Vi kämpar på och tar nya tag den 28aug.

http://www.youtube.com/watch?v=bMKuAFlNC1U

Åh, det där med sadeltvång är inte roligt.

Våran gammeltant Samantha misstänker jag hade sadeltvång när vi fick henne, (gratis faktiskt), och förmodligen hade man haft felaktiga sadlar på henne. De första åren så var det bara att kasta sig upp och Samantha startade med levad och kastade sig iväg. Det försvann så småningom. Men en häst som är nio år och har sadeltvång, det tar tid. (Och förresten var det likadant med ridningen, bara att låta henne skena på tills hon lugnade ner sig. Det funkade på henne. Men när jag körde samma grej på überpigga Ella fick det en annan effekt, Ella blir aldrig trött och fulltösmedvetslös är ju hennes melodi...:cool: )

Du har en unghäst och är medveten om problemet och gör ju något åt det så förhoppningsvis så ska det väl inte ta år för er. *håller tummen*

Hahaha :D

Är det dags att jämföra.. hmm.. uteblivna prestationer? ;) :angel:

Jag kommer iallafall tvåa i den tävlingen om du och Sinfonie delar på den förstaplatsen! Ella är iallafall riden på ridbana för instruktör.;) Och något språng har vi tagit. Säkert 70 cm högt. *himlar med ögonen*

Det ser ju jättebra ut! Och tänk att hästen bara är fem år, du har verkligen utbildat henne bra.

Så himla synd att jag skulle jobba igår, annars hade jag ju haft nära att komma och titta, det hade varit jättekul. Kunde ju gjort en banderoll och hejjat på dig.:p

Haha, skönt att hon inte är lättskrämd iallafall! :laugh:
Ja jag hoppas att det släpper innan året är slut, om inte annat så kanske inte Flamman orkar fjanta så mycket med en tjock mage ;)
Hur går det med gödningen av Sixt? trivs hon fortfarande bra med fåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama