04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Oj, visste inte att de kunde växa så mycket fortfarande! Tänk om Flamman kunde ta och växa på sig lite till med, det hade inte varit fel :p

KL.

Tjockisen och jag var ute på kvällsprommenad igår efter att jag kom från jobbet, det var en sån där underbart härlig kväll, lagom varmt, vindstilla och en pålle på bra humör! :laugh:

DSC03599.jpg

DSC03601.jpg

Sen var vi tvungna att spana in grannens söta föl
DSC03604.jpg

Sixt växer nog inte mycket mer på höjden, det är bra tycker jag, för hon är alldeles lagom hög :D

Ah, jag hade helt missat det! Tycker det är så coolt med hästar som har två ögonfärger....blir liksom så speciellt :love:

Ja, jag bara älskar det! :love:
Innan så tyckte jag inte alls om blåa ögon, hade dåliga erfarenheter från en gammal ridskolehäst som såg jätteläskig ut med sina blå ögon.. :crazy: Men Flamman skulle inte vara Flamman utan sitt blåa öga :laugh:

Vackert och uttrycksfullt huvud hon har!:)

Idag har jag i över två timmar provat sadlar. Gissa vilken prisklass man hamnar i om man ska hitta något vi båda kan ha? Eller skit i det. Det blir ingen gladare av.:mad: Inte jag iallafall.

Nåja, Prestige Meredith och Amerigo Cervia verkar vara de som ligger bäst, den sistnämnda bäst av de två. För mig hugget som stucket. En billig Jackson låg rätt ok men den känndes hemsk att rida i. Jag är nog för kort för den.

Ella var som en oborstad snorunge att rida, hal som en tvål och fullkomligt kastade sig över de små hinder vi hoppade. Det var Tallyhooo! och Banzai! och jag vet inte vad. I galoppen ffa märktes det att hon fick lättare att arbeta med ryggen i provsadlarna. Ingen åkte fram trots trams och flams. Kors i taket. Och jag red som vanligt som en påse nötter.:cool:

Nu ska här jagas begagnat först o främst. Min dressyrsadel fick sadelprovaren med, hon hade spekulanter på en just sådan som min. Pengar går att få ihop till en dyr sadel men man vill ju komma så billigt undan som möjligt.:angel:

Häpp, dags att dra på bilbingo med mormor o morfar, (ja, jag vet, det låter töntigt men det är inte så töntigt när man vinner pengar...). Vore gulligt av er om ni kunde hålla en tumme för mig, jackpoten är på över 20 000:- idag. Vore bra till sadelpeng.:D

Skönt att äntiligen hittat sadel som Ella kan ha.:) Får hoppas du hittar nån lagom begagnad som du slipper rida in en sprillans ny i en månad. :p
Hur gick bilbingot?

Kl
Uppdatering från oss.
Aprilia känns fräschare än nånsin och har börjat samarbeta även innanför dressyrstaketen. :p
Har haft lite sadelbök ett tag, hon har fått upp så mkt rygg i ridningen att sadeln la sig fram på manken där det är mer muskelfattigt precis nu. men köpt en korritionspadd, med stoppningsfickor. De 2 som är längst fram är upstoppade för att få sadeln i balans. Ligger superbra och hon verkar tycka om den.
lite griningt för tillfället. Hon fäller o börjar förbereda sig inför vintern. :grin:
Så det är täcke på på nätterna o dagarna när det är under 15+ för att slippa klippa redan nu i sept.
Börjar era också sätta päls?

Tävling på Fredag, Grevagårdens nationella tänkte jag kunde passa fint, men endast 5 min transportväg så kan det inte bli mkt bättre.:D
Blir endast en klass. 120
Sen är hon anmäld till lidköpings meeting i slutet på aug, då blir det 120, 120-125, 120 fredag, lördag, söndag. Första gången hon tävlar mer än 2 dagar i rad så det ska bli spännande o se hur hon tar det.

Hon börjar btw växa igen, djuret, kommer nog bli nån cm till som det ser ut nu.

Åh så man kanske ska lägga ner hästarna och börja spela bingo istället.. :p Blev du några 20 000:- rikare??
Håller en tumme för att du hittar nån bra begagnad sadel!

Flurrizen: Mina två går ju ute dygnet runt på lösdrift, men de har precis börjat fälla med. Jag kommer dock inte att täcka än, de ska ju ha lite så de klarar sig i vinter med. Jag blev dock lite förvånad när jag märkte att de redan fällde, kommer inte ihåg att de har gjort det så tidigt förut.. men då är de i alla fall inte ensamma om det :laugh:

Mina 2 går med ute dygnet runt än så länge,inne några timmar om dagen inför träning ridning osv. Men tyvärr bor vi i ett riktigt blåshål, så när det regnar o blåser och är 10-12 grader får de gå ute med täcke hellre än att stå inne bara för att det är lite dåligt väder. :)

Läckert öga din hade föresten. ;)

Vet inte hur det är med amerigo men prestige meredith kan bli klurigt att hitta begagnat.
Förstår att du letar beg dock...dom är inte billiga :s

Imorgon åker jag och Calle till Gävle Horse Show för att rida en 5 årscup med 120 tors+ fredag och sen går de 16 bästa vidare till lördagens final i 120/stilbedömning.
Skulle vi inte gå vidare finns det ett alternativ att rida 125 på lördag men då ska han kännas riktigt bra.

Var ute nu på morgonen och red honom. Stoppade in ett vanligt tvådelat bett igen, ett tag sen jag red på de då jag mest ridit på raka bett eller kimblevik.
Hade även pullarnosgrimma på honom (lånade helt enkelt Q´s träns) .
Var läääängsen han kändes så fin. lyssnade bra på förhållingarna och väldigt mjuk och rund.
Så just nu känns de kanon inför imorgon, hoppas han är lika fin då.
åter till packningen.

Sixt börjar sätta päls, hon började fälla för några veckor sedan.

Hon går ute dygnet runt (gjort sen början på maj, hela tiden naken).
Och lilla Mariestad tillhör ju en av Sveriges soligare städer, det är bra :p
Hon ska iallafall gå ute 24/7 hela september, skulle det gå även i oktober så skulle jag vara glad.

Apropå ingenting..
Idag vaccinerades Sixt, och jag har räknat ut att hon kommer att få sammanlagt 18 sprutor i år :eek:

Senast ändrad:

Heja Calle!:bump:

Skönt att ni verkar?! fått ordning på allt med proverna och det.
Lycka i helgen!

Sinfonie:
Jag hoppas inte hon är spruträdd? :D

AK: Kika in på sadelmagasinets sida om du inte redan gjort det?!
Finns en del beg amerigo.

Senast ändrad:

Hade hon varit det så hade det nog gått över vid det här laget ;)
I våras gav stallägarens man (han var det ende som vågade, vi andra var livrädda för att göra fel) henne penicillinet, då stod hon och halvsov de sista dagarna.
När veterinären kommer är det däremot läskigare.

Ja alla prover är helt rena nu :) om ett par dagar är burken med kopparjärn slut så kommer ta ett kollprov om ca en månad för o se så att de inte hänt ngt med värdena efter att vi avslutat den kuren.
Känns himla bra och nu får de tamejtusan vara så resten av året.

Precis som sinfonie är vi oxå uppe i mååånga sprutor efter vårens alla onödiga skador, bölder, sticksår osv.
3 pencillinkurer, stelkramp och 4 blodprover :angel:

Akilles har fällt lite redan för några veckor sedan. Och satt litegrann.. Det ska väl börjas i tid.

Brukar kika på Sadelmagasinet med jämna mellanrum. Kanske kan man kontakta dem och säga vad man önskar i beg. väg.

Idag sitter jag här med mitt compeedplåster som jag skulle ha satt på INNAN jag red dressyr för nu har jag fått en sån där söndertrasad blåsa under höger sittben igen.:mad: Men sadeln har trots allt legat still på henne idag och jag har kunnat sitta mitt över henne. Annars så speciellt i galoppen så skjuter hon mig rejält över till utsidan.

Ja, vi har ju varit på träning igen efter sommaruppehåll. Och vi har inte legat på latsidan tydligen för det går frammåt. Galopp på 15 diametersvolt har vi inte lyckats med förut, men hon blir stadigare o stadigare. Och turligt nog så är hon född utan märrfasoner, är som en vallack att rida.:)

Hur gick bilbingot?

Börjar era också sätta päls?

Tävling på Fredag, Grevagårdens nationella tänkte jag kunde passa fint, men endast 5 min transportväg så kan det inte bli mkt bättre.:D
Blir endast en klass. 120
Sen är hon anmäld till lidköpings meeting i slutet på aug, då blir det 120, 120-125, 120 fredag, lördag, söndag. Första gången hon tävlar mer än 2 dagar i rad så det ska bli spännande o se hur hon tar det.

Hon börjar btw växa igen, djuret, kommer nog bli nån cm till som det ser ut nu.

Bilbingot? Ja fifan, alla andra vann. Vi vann visserligen på en gratislott tills jag gick fram med den och skulle hämta ut vinsten, ( två sverigelotter), så visade det sig att de ropat upp fel nr. Både jag o mamma hörde att de ropade upp vårat nr. Men skit samma, inget bidrag till sadel denna gång.

Våra hästar går fortfarande ute. Ingen har börjat sätta päls vad jag kan se. Men jag blev iallafall påminnd om att skicka skären på slipning, här ska rakas tidigt iår.

Synd att jag jobbar så dumt att jag inte kan komma och titta på när du tävlar med Aprilia. Hade varit skojjigt.

Och här växer inget annat än ogräs. Och Ellas lillebror då. Men Ella, hon stannar kvar på sin bekväma höjd på 157 cm. Inte en millimeeeeeeeeeeteeeeeeeer högre.

Äsch då vad surt med bingot, men va fasen, nästa gång är det eran tur! :)
Låter som Ella börjar växa upp och visa sig från sin bästa sida. Fler inlägg nu ju som du inte kallar henne tvålen. ;) :D
ådå borde det ju också betyda att ditt kämpade ger resultat. Så fortsätt kämpa på!! :bump:

Hon har ju rätt bekväm avramlingshöjd iaf. inte så långt ner till backen. :D

FT_ryttare
Jag håller en tumme för att han håller sig fräsch så det blir lite tävlingar för eran del med. :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama