04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Titta kan du ju alltid göra, blir säkert lättare att ta funderingarna vidare sen. Den kanske inte alls är något för dig, eller helt rätt. (Eller enligt lagen om alltings jävlighet så far du därifrån än mer oviss..)

Efter dagen jag haft så är jag övertygad om att det jävligaste alternativet alltid inträffar :mad:

*delvis kl*
Inget har gått som det ska idag! Gick piss att rida också, för första gången någonsin knep A ihop munnen allt han hade när jag skulle tränsa och viftade en hel del med tungan under ridning, också för första gången. Att försöka visitera den hästen i munnen kan dock inte sluta i annat än katastrof, så får hoppas att han bara bitit sig i kinden eller något liknande, och att det går över. Är inte sugen på att ta ut vet. för tandkoll *suck*

Sen rider jag som en förbannades sopa!! Stackars A. Borde sälja och ägna mig åt nogon talanglös hobby som daggmaskskådning..

:rofl: daggmaskskådning.. kanske vore något för mig med!

skickar lite pepp till dig!! hoppas det inte var något allvarligt i munnen.

KL

Rapport från gårdagens träning:

Jag hoppade upp på Ella för att rida till träningen, hoppade av direkt. Ella är halt.

Hon har inte gett upp vallningen av hästkompisen så nu har hon fått en ny spark. På utsidan av samma framben som för några dagar sen. Den här gången på en muskel och jag vet hur ont sådant gör. Jag såg bara att det var ett skrapmärke och tyckte inte att Ella verkade reagera så mycket på tryck så jag testade att hoppa upp och rida iväg. Hon haltade inte utan ryttare.
Jaja, det går väl över och det blir väl ny träning.

Frimärkssamling är för oss obegåvade. Man behöver aldrig ta ut veterinär eller passa tider för fodring etc.

/AK-ordförande i SiS

Hoppas att det går över fort på Ella. Och att hon lär sig av misstagen :p

Jag var in på klubben o genrepade till tävlingarna nästa vecka med Calle.
Hoppade först 5 studs å¨olika höjder så han hela tiden måste se sig för o inte bara lägga sig på en höjd o hoppa igenom.
Hoppade studsen strålande, har hänt otroligt mkt. I våras snubblade han sig igenom studs :D

Sen hoppade jag en 5½.a med oxern på 110 o där hade han lite problem o få till en bra rytm och ett runt språng. Kliver över 110 men hade velat ha ett rundare och mera rytmiskt språng. Så där har vi lite att träna på.
En gång travade han över hjälphindret o travhoppade oxern på 110.. :angel: Hoppa kan han iaf :D

Sen fick han avsluta med en linje. Räcke, 4 språng,räcke,2språng,oxer och vände även på det.
Där hoppade han riktigt bra vissa språng. Han tänker och är med på ett helt annat sätt nu. Förut har jag fått lotsa honom hela vägen men nu backar han av o tar tag i hindren o fattar beslut på egna initiativ.
Så nu känns de riktigt bra inför tävlingarna nästa vecka (torsdag-lördag).

Q fick följa med han oxå och bli riden av sin nya medryttare.
Han går o maskar lite såhär i början men hon hittar nog knapparna på honom snart och börjar utmana honom lite mer.

*kl*

Det verkar som om vi inte kommer ha allt för spännande saker att uppdatera om ett bra tag framöver:( så vi håller oss nog lite i bakgrunden framöver tror jag...

VR drog av sig skon igår, igen - när jag ledde honom på en gräsmatta, helt utan föraning så bara ramla den bort.
Hovis kommer nästa vecka igen, det blir nog en specialsko - om det ens går att få på den. Hans hovvägg är så tunn, så tunn nu. Men han kan heller inte gå utan skor - blir näst intill blockhalt..
28898247.jpg

Vad jobbigt att det strular så med skorna hela tiden :(
När du väl fått på dom igen så ta på honom stoora boots. Brukar kunna få dom att hålla isär benen lite istället för o kliva på sig.

Han går med bjässeboots stl xxfull - så det finns inga större:(
Så nu går han med bandagerad hov, så att hoven inte ska trasa upp sig..
Är bara att hålla tummarna & se glad ut.

*kl*

ja va till tierp idag å groomade. fröken klev igenom 120. hon hoppar inte ens längre. bara lyfter på benen lite halvhjärtat. de är så enkelt för henne.

iof så ska man väl inte klaga men de ser så löjligt ut. hon va juh nyss nere i falsterbo å hon har mognat rejält efter den resan. båda i huvet å kroppen. så de bloev till för ägarna att lösa flyinge papper. första 0 idag. får se om de blir en till imorgon. å imorgon så ska kameran med. ja hade laddat den å kagt den nere bredvid plånboken . imorse vid 6 efter 3 timmars sömn:o så tog jag plånboken å åkte...:p får försöka igen imorgon.

Liten uppdatering från oss.

Red på stubben igår för första gången detta året, SUPERHÄRLIGT :bump::bump: En hel del bus och race mellan Danne och mors häst. Själv satt jag bara och skrattade :D

Annars har Danne inte gått så mycket i sommar då vi inte kunnat lämna beteskompisen ensam, moi har haft liite skuldkänslor för detta men se igår upptäckte jag att lilleman har växt.. 5cm den senaste månaden :eek: Kanske bra för honom att vi inte har tränat så hårt iaf? :idea:

Växer era hästar fortfarande?? Danne var 167cm på kvalitén förra hösten, 171cm innan sommarbetet och nu 176cm.. Det blir 9cm på ett år, efter att han fyllt 4.. Jag tycker det låter jättemycket :crazy:

Jag trodde ni hade löst papper till flyinge för länge sen.
Hoppas jag får se stjärnan på GHS.

KL

Jag är i valet o kvalet att ta ut veterinär till Ella. Svullnaden ovan såret har minskat och rinner nedåt i benet. Men jag tycket ändå att det inte blivit tillräckligt bra fort. Lymfangit är jag rätt van vid, tyvärr, och är alltid snabb med att ta ut veterinär fort när jag märker vad som är på g innan det blivit riktigt illa.
Men jag tror att jag idag ska linda henne ovan knäet med sån där självhäftande linda. Få se hur hon ser ut idag bara. Igår tvättade jag o smörjde med aloe vera och antibaktirell salva två ggr. Såret sluter sig så det ser ju lovande ut. De båda salvorna i kombination verkar rätt oslagbara, fast jag har ju inte testat allt. Det besvärliga såret på kinden är nästan läkt, inte mycket kvar. När benet är ok igen så kan jag nog ha nosgrimma skulle jag tippa på.

Det hade varit rätt skönt med en veterinärfri sommar för en gång skull. Förra sommaren var det ju omkullridning, hosta och en rymmning med skada=lymfangit som gjorde att jag hade veterinär ute två ggr. Sommaren innan vart avelsstoet sjukt och likaså Ellas lillebror. Båda helgerna efter varandra. Det blir dyrt att ta ut veterinär för att ge dropp till ett litet föl flera ggr på en helg...:cool:

Nåja, det kunde ha varit värre. Är bara lite gnällig just nu.

Ella var mycket bättre i benet idag. Så jag har vågat boka sadelprovning på tisdag. Ella verkar ju inte ha ont öht men igår när svullnaden runnit ner till knäet så blir det ju lite stelt. Var inte mycket till svullnad idag.

Håll tummarna är ni snälla för att Ella är fit nog för sadelprovning även på tisdag.

Jag börjar tro att det är något fel på min häst.. :p

Utanför stallet finns två uppbindningsplatser, Sixt stod vid ena och det nya stoet vid den andra.
I stallet hade betäckar-valacken (som bara är här över sommaren) ätit upp sitt kraftfoder.

Han gick förbi det andra stoet och skulle ut i hagen.
Då fick Sixt något sorts ryck och bara ångade på rakt framåt.
Jag stod välplacerad (annars hade nog grimskaften rykt.. igen).
Jag röt åt henne, och bara då brukar hon stå som ett ljus, eftersom det är sällan jag höjer rösten, men hon lyssnade inte.
Inte förren jag nöp henne hårt i halsen och la hela min tyngd mot henne backade hon.

Men några sekunder senare försökte hon igen, igen, igen..
När jag väl fått henne att stå still (hon var hela tiden lugn, annars hade jag trott att det var något som bitit henne) så skulle det andra stoet gå.
Jag förberedde mig på att Sixt skulle börja krångla igen.
Men vad händer då? Hästen slappnar av, några minuter senare står hon och sover.
Hon är såpass avslappnad att jag utan problem kan spraya flugmedel i ansiktet på henne (det har jag ALDRIG fått göra förut).

Konstiga djur :p

Shit, det lät verkligen mycket :eek: Misstänker att Akilles kan vara i en växtfas, han har tunnat ut lite på sistone. Tyckte han kunde vara fullvuxen nu..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama