04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ändå hoppar han jättemkt uppåt nu jämfört med för ett år sen.. då gick han på fly hela tiden .. :P
Men jag förstår absolut vad du menar och de är spec i dom sprången, där de blir för mkt framåt, som jag tappar min position helt i språnget.

Hoppas att travhoppningen ska resultera i mera uppåthopp :D

Det har ju blivit klart mkt bättre än i vintras tex, då hoppa han ju bara flying hela tiden. :D
Det tror jag kommer hjälpa honom massor, likaså serier med kortare avstånd så han måste uppåt, utan att du hjälper honom också.

Han såg fint ut hullet tycker jag?! :)

Serier och travhoppning kommer bli de vi tränar mest framöver, hoppa banor och höga hinder är inga större problem för honom utan de är språngkurvan som måste bli bättre.

Har hoppat mkt studs och kombinationer där jag verkligen har galopperat in ordentligt utan att rädda honom från hindren. Så han får tänka själv o bli snabbare. Nu tänker han mkt mer i kombinationerna o hoppar inte jättelångt in o får supertrångt. Ibland glömmer han iofs bort sig men de blir bättre o bättre :D

Hullet har de hänt jättemkt med oxå, spec efter att blodproverna blev bra.

Tömkörde min bebbe en stund idag, och han tyckte att det var så kul att få jobba lite igen!:laugh:
Ordentligt tempo & bjöd jättefint.:)

29112252.jpg

29112254.jpg

Va skulle jag göra utan honom?!:love:
29112333.jpg

Jaha, då uppdaterar jag väl igen här då.
Lite dött här, inte jag som tröttar ut er hoppas jag:o

Idag har Van Remo hoppat!:bump:
Hade en hoppbana som vi använt precis innan, så hindrerna stod lite överallt. Jag lade ner alla bommar, förutom ett litet 50 cm-hinder. Det travade han över, så jag höjde till 70 cm - som han skuttade över så lätt.
Han tyckte att det var superkul & sprang självmant runt & hoppade över hindrerna, i flera omgångar!:eek::love:
Tyvärr så har min lillayster inte lärt sig hur min nya kamera fungerar ännu, så det blev inga hoppbilder..

Men lite andra bilder har jag självklart:
29122123.jpg

29122141.jpg

Lite eftermys <3
29122145.jpg

29122283.jpg

Synd att det inte blev några hoppfoton eller helst av allt film.;) Men kul att du verkar komma igång med honom.

Själv hade jag ett markarbetspass jag var riktigt nöjd med idag. Fast jag fick lite prestationsångest... En yngre tjej tömkörde sin shetlandsponny på ridbanan.:cool: Alltså, den shettisen måste vara den mest välutbildade shettisen i Sverige. Samlad galopp på töm och tramp. Hmmm, om man skulle låta den tjejen tömköra Ella lite? Jag känner henne ju för hon var dagbarn hos oss när hon var liten. Och skulle hon få Ella att gå ens i närheten så bra som hennes shettis gör så skulle jag vara mer än nöjd. Jag trasslar bara in oss i tömmen och Ella springer slalom.

Fast idag gick det som sagt bra. I form nästan hela tiden, bra avbrott och igångsättningar. Det är fortfarande det att hon gärna vill glo på allt som händer omkring. Hade hon varit människa så hade hon lusläst alla skvallerblaskor, haft stjärnkikare och spionerat på grannarna och alltid kännt till det senaste skvallret.:D

Jag tröttnar aldrig på bilder! :D

Kl

Flamman och jag brukar gå på kvällsprommenader, det är sååå fint ute nu på kvällarna, syrran tog en så bra bild i förrgår när solen höll på att gå ner. Ljuset blir så fint då! :laugh:

090822.jpg

Kan även tillägga att jag har ridit barbacka för första gången någonsin på henne, hon var enormt skeptisk! syrran fick hålla i och leda henne :angel:
Men igår gjorde vi om det och det gick mycket bättre! :love: Hennes rygg är såå skön att sitta på, känns som en ponny!

Tog den här bilden i motljus med (den är dock liite photoshopad, man kunde se gräsets struktur innan och jag har tagit bort tränset)

motljus.jpg

Jag ser ingen bild tyvärr.

Skönt med en mjuk hästrygg. Inte kul när de är för spetsiga. Och det går att utbilda en häst barbacka. Jag fick ju göra det innan jag hittade sadeln jag har nu.

Lilla Ella har käkat duracellbatterier och hinder till frukost. Gissar jag på iallafall. Satan i gatan vad kul det är att hoppa. Men kanske lite för kul för det går alldeles för fort och hon lyssnar inte så på studsen kom vi ofta fel. Hon är kvick och hindren låga så hon fixar det men jag tycker att jag borde få bättre kontroll och lydnad innan jag börjar med riktig hoppträning.

Nu går hon iallafall i hyfsad stadig form i alla tre gångarterna och gör inga som helst försök att smita ut från ridbanan även om hon hade flera chanser idag när jag inte var snabb nog att ta tillbaka henne efter studsen.

En enorm vilja, stort mod och mycket energi och styrka har min lilla häst iallafall.:love:

Men skit också.. bara för att jag skulle prova att länka från min blogg så jag slapp lägga ut dem på två ställen. Det skumma är att jag kan se dem.

aja, gör som vanligt istället då

den första
090822.jpg

och den andra
motljus.jpg

Ja, jag tycker mycket om att rida barbacka, jag sitter dessutom mycket bättre då.
Det beror nog på att min storasyster tvingade mig att rida barbacka på våran shettis när vi var små då jag skulle börja rida, jag fick inte lov att använda sadeln trots att jag flög av mer eller mindre varje gång i början. Hon sa att det skulle ge mig bra balans...:mad:
Men jag är faktiskt glad över det nu :laugh:

Kul att höra att det går så bra för er nu!
Börjar nog bli dags för film från er med nu! :idea:

Den andra bilden var underbar!:love:

Hihi, jag red oxå mestadels barbacka när jag var liten - fast av eget intiativ. Nog får man bra balans alltid! Hade en liten ponnyrackare som ständigt försökte slänga av mig, det övade oxå balansen.:D
Jag har inte ramlat av nån av mina hästar - och den längsta har jag ändå haft i 6 ½ år nu!:) Peppar, peppar..

Fina Flamman :love:

Uppdatering här:
Sixt har konstaterat att tömkörning runt åkrarna betyder käk :angel:
Hon var inte så pigg på att lyssna på mig, utan norpade mest gräs (läs: stod fastvuxen och vräkte i sig).
Ibland lyckades jag skrämma henne till skritt genom mycket vackra läten.

P8240001.jpg

(Fint med lindor och för stora paddar..)

P8240031.jpg

Bara för att visa att hon faktiskt har ett huvud också

Jo jag har nog bestämt mig för att sälja honom, känner mig så osäker i vissa situationer och det är nog inte rättvist mot någon av oss... men det går ganska trögt... många som ringer och mailar men sen blir det inte så mycket mer. Dobby går i för sig bara bättre och bättre, hopptränade i söndags och vi skuttade över hela 80 cm :p jag tyckte det va jätte högt men sen när man kollar på filmen så ser det ut som ett litet fjutt hinder! Men vi får se.. händer det inget så behåller jag honom över hösten och fortsätter träna på.

Hähä, Akilles gör sitt bästa för att norpa av det långa gräset vid ridbanan när vi tömkör där :D

Det kan nog vara tröga tider att sälja häst under.. Men skönt att du inte känner någon brådska, då har du ju tid att invänta "den rätte" :laugh:

Nehe, jag vet inte riktigt heller vad min häst har fått i sig dem senaste dagarna.
Igår när jag släppte honom lite i ridhuset sprang han runt som en skållad råtta och jag ville ju inte jaga upp honom ännu mer så jag satte mig bara i mitten av manegen tills han kom fram till mig. Och efter sådär 5 minuter med full galopp och slängande med huvudet kom han fram - hel svett :grin:
Så det var bara att spola av honom, men så tänkte jag att jag kunde ju gå en liten promenad med honom så han får torka och äta lite gräs.
Han lekte hingst hela vägen och det blev ju inte så mycket bättre av att hästarna i varenda hage vi gick förbi började bralla.

Så när vi äntligen var hemma så släppte jag bara in honom i boxen och jag satte mig utanför stallet för att tjura och muttra :p
Men man kan ju inte skiljas som ovänner så jag tog ut honom i stallgången efter en stund för att borsta och pussa lite på honom. :)

Serier och travhoppning kommer bli de vi tränar mest framöver, hoppa banor och höga hinder är inga större problem för honom utan de är språngkurvan som måste bli bättre.

Har hoppat mkt studs och kombinationer där jag verkligen har galopperat in ordentligt utan att rädda honom från hindren. Så han får tänka själv o bli snabbare. Nu tänker han mkt mer i kombinationerna o hoppar inte jättelångt in o får supertrångt. Ibland glömmer han iofs bort sig men de blir bättre o bättre :D

Hullet har de hänt jättemkt med oxå, spec efter att blodproverna blev bra.

Jag vet inte vem som är vem av dina men jag gillar den lille :love: är det den som är Q kanske?? Den store långsamme är ju efter Cardento och dom är ju sådana i sig, lite sega! Har haft flera sådana i träning och det gäller ju att rappa upp bakbenen i markarbetet först och främst så att han kommer ihop sig mer där. Jag red mkt förvänd galopp på mitt sega exemplar som jag hade för styrkan och sedan mkt övergångar där jag var noga med att han började trava ordentligt med bak först då dom där sega varianterna gärna vobblar sig in i trav.

Han var som din lite svårreglerad i galoppen eftersom den var så stor och långsam men blev mkt rappare sedan och lättare att reglera framför hindren hoppningen blev ju automatiskt rundare efter det.

I hagen med gammelmannen

6453_119886581796_620031796_2090670_3745889_n.jpg

FT-ryttare : Jag tror du tänkte på denna bilden från 3 års

29147445.jpg

WOW!! Vad snygg han är! :love:
Det var iaf den bilden som ploppade upp i mitt huvud efter att jag funderat vart jag sett honom!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama