0 poängsritter

alazzi

Trådstartare
Har suttit och sett en hel del reining nu och undrar över vilka fel som ger en 0 poängsritt?

Har inte AQHA regelboken så jag kan inte kolla själv.

Felaktigt antal spinn och två händer när man rider på stång. Fel mönster förstås...Vad mer?

Sv: 0 poängsritter

Jag antar att du sett ritter både enligt AQHA´s regelbok och NRHA´s men dom är nästa helt lika så:

*Mer än ett finger mellan tyglarna.
*Användande av Romal på annat sätt än tillåtet, dvs bla, inte ha handen stängd runt tygeln hela tiden, (Du får alltså aldrig öppna handen när du håller i en romalrygel)
*Rygga mer än 2 strides = mer än 5 frambenssteg
*Vända mer än 90 grader
*Att utrustningen går sönder eller inte fungerar så att det innebär en fördröjning av mönstret.
*Att inte svara på kommandon(hästen), vägra utföra önskad rörelse, så att mönstret blir fördröjt.
*Hästen sticker eller att ryttaren inte kan styra hästen så att det går att bedöma mönstret.
*Jogga mer än en halv cirkel eller över halva arenan.
*Överspinn mer än 1/4 varv.
*Omkullridning eller att man åker av hästen.
*Tappa tygeln så att den har kontakt med marken medan hästen är i rörelse.
*Att inte ha korrekt nummerlapp.
*Att inte ha korrekt westernklädsel enl regelboken.

I NRHA måste man rida på den plats man har i "DRAWN", dvs arrangören gör en startlista och sedan måste man rida just den hästen och på den platsen i listan.

Sedan är det skillnad på o och No score.
O = diskvalificerad
No Score= en mycket allvarlig förseelse har utförts och detta rapporteras till NRHA.

Hoppas du blev lite klokare.
Jag kan utveckla vissa delar lite mer om du vill.

Monke :d

Gärna!
Jag såg en del ritter där jag helt missade varför det var 0 päoäng. Därav frågan.

Efter vilken regelbok rids CRI-tävlingarna?

Senast ändrad:

Dom rids efter FEI´ regelbok. Du kan hitta reglerna för FEI Reining på deras hemsida www.horsesport.org (tror jag att det var annars hittar du länken på srha´s eminenta;o)sida).
Reglerna är tagna ur NRHA´s regelbok, sedan har man lagt till vissa bestämmelser såsom vet besiktning osv.
I övrigt är det nog som arrangör man ser de största skillnaderna på att anordna klasser under de olika organisationerna.

Romal; När man använder Romal tillåts inga fingrar mellan tyglarna. Den fria handen kan användas för att hålla i romalen förutsatt att den hålls minst 16" från reininghanden dvs den som styr hästen och att den fria handen hålls i en avslappnad position. (Den skall inte se ut som om den skulle slå hästen eller nåt)
Att använda den "fria" handen för att ändra längd eller stäckning av tyglarna från bettet till "reining" handen räknas som att använda två händer.

Vända mer än 90 grader; om hästen tex gör ett överspinn som är större än 90 grader blir det 0 men även om Hästen under någon del av mönstret vänder sig från rörelseriktingen mer än 90 grader blir det också 0.

Rygga mer än 2 "strides" 1 stride är en förflyttning av alla 4 benen. 1 step är däremot varje steg benet tar. Så om man läser regelboken är det skillnad på strides och steps.!
ja det var lite smått och gott.

Monke

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar