0,90 för häst och LD för ponny = clear round?!

A

atmosphere

Jag fick i helgen höra att 0,90-klassen för häst och LD (80cm) för ponny kommer bli clear round-klasser istället? Så att när man ska tävla häst kommer lägsta klassen vara 1,00 och om man ska tävla ponny blir lägsta klassen LC (90cm). Kan detta stämma? Har tittat i TR och tycker mig inte finna något påstående om detta!?:crazy:

Sv: 0,90 för häst och LD för ponny = clear round?!

Det stämmer och det tycker jag är jätte bra.
De som rider dessa klasser är ju oftast oruttinerade, antingen hästen eller ryttaren och varför ska man då rida mot klockan.

det har väl varit så sen förra året (eller kanske tom ännu tidigare?)?
Här omkring verkar det ha gjort så många klubbar har 95 cm istället för 90.

Så är det redan, har tävlat 90/clear round hela våren. :)

Det var i TR 2009 som den regeln kom ja.

Har märkt samma sak att klubbarna plusar på 5 cm och kör med 0,95 Häst och 0,55-0,85 för ponny (fd LD)

Vi testade ha en LD ClearRound men intresset var väldigt svagt så det känns nästan meningslöst lägga upp en sån klass.

Det är redan så och det är jättetråkigt tycker jag, som inte kan tävla högre än LC.
Så värdelöst när bara en klass är "tävling".

Det stämmer, ändrades som redan skrivits förra året. Dock är det inte bara bedömningen clearround som är tillåten utan även bedömning A och A/A

Jaha, okej! Då förstår jag! Blev lite fundersam nämligen när klassen fanns som en "vanlig" klass på tävlingarna i helgen.. Tack för snabba svar!

Det är redan så och det är jättetråkigt tycker jag, som inte kan tävla högre än LC.
Så värdelöst när bara en klass är "tävling".

Men de lokala clear rounderna är ju till för orutinerade hästar och ryttare.

Varför kan du inte starta Lc och Lb istället? Det är ju sällan bara 2 klasser på tävling.

Dels tycker jag att 1 m är alldeles för högt, sen tävlar jag lektionshäst och vi får sällan hoppa högre än 90 på lektion och då går det inte att gå ut och hoppa 1 m på tävling. Och jag är absolut inte ensam om det här problemet då det i mitt distrikt finns hur många lektionsekipage som helst som bara får hoppa 90.

Det stämmer, ändrades som redan skrivits förra året. Dock är det inte bara bedömningen clearround som är tillåten utan även bedömning A och A/A

Jag tror många arrangörer tycker bedömningarna A och A/A är lite jobbiga när det gäller placeringarna. Kan ju bli hur många ettor, tvåor, treor osv som helst i en klass.

Vi har alltid minst en klass med bed. A när vi arrangerar tävling (lokala för ponny mestadels) just för att variera från clearround men ändå inte göra tävlingsmomentet för stort för barnen :) Stilhoppning brukar också finnas med i en klass!

Ändrades som sagt redan tidigare.

Totalt värdelöst är det för oss som vill TÄVLA på lägre höjder.
Väldigt tråkigt att de som bestämmer helt struntar i oss...

Vill man hoppa utan tidsbedömning finns ju dessutom möjligheten för alla att rida avd B, plus att det kryllar av CR hoppningar nu för tiden.

Dessutom har de ju ändrat så 100 bara får ha bedömning med två faser (?), så min favorit A0 kan jag heller inte tävla.
Suck.

Dessutom har de ju ändrat så 100 bara får ha bedömning med två faser (?), så min favorit A0 kan jag heller inte tävla.
Suck.

Men om det är bed. A:0+A:0 så borde du väl kunna välja att utgå i fas två om du bara vill rida fas ett? Eller missförstår jag dig?

Det är både bra och dåligt.

Bra för att man får bort de få som flängred pga tiden innan (men man kommer inte åt de som rider så ändå).

Dåligt för att det är svårt att uppskatta tiden till nästa klass för domare/tävlande då det lätt blir en massa omstarter.....

Vita_N_6520 vill ju rida en A:0 och det är ju en klass som betyder att man rider bara en "grundomgång" och snabbaste tid vinner dvs en tidshoppning.

Jag som rider i Skåne ser sällan en clear round och inte heller 95cm klasser utan här är det 90cm bedömning A eller A/A som är vanligast.
Så som det nog var tänkt från början när dom skrev om TR.
Dessutom så är det en hel del arrangörer som fixar fram hederspriser eller ger startavgiften tillbaka även i dom klasserna.

Tack för lite förtydligande!

Här om kring i VG har jag aldrig stött på så låga klasser med bed. A:0, troligtvis därför jag inte fattade.

Men jag har tävlat LC eller 1m för häst med bed. A:0+A:0 hela året. Tror det var så att förra året skulle man ha A+A men nu tror jag inte du behöver det..
Även om det har blivit lite lugnare i LD spelar det ingen roll, om du ska bli placerad i högre klasser får du ändå rida som en idiot, iaf här uppe...

Totalt värdelöst är det för oss som vill TÄVLA på lägre höjder.
Väldigt tråkigt att de som bestämmer helt struntar i oss...
Men det är här det är fel på hela det svenska systemet. Varför blandar man proffsryttare och glada amatörer i samma klasser??

90 cm som systemet ser ut nu är till för nybörjare - unghästar eller orutinerade ryttare. De har ingen glädje av att rejsa runt på så låga höjder, men det är någonting som måste gås igenom för att ge rutin och senare för att få komma upp på högre höjder.

Jag hade velat se fler tävlingar som inte ligger i den normala systemet, utan i ett sub-system som är till för glada amatörer, ridskoleryttare etc som inte rider unghästar i 90 cm, utan som sitter på gamla läromästare och själva är ok som ryttare. Det kan fortfarande räknas in i blupen och ge poäng etc, men med andra poäng kanske.

Men jag har tävlat LC eller 1m för häst med bed. A:0+A:0 hela året. Tror det var så att förra året skulle man ha A+A men nu tror jag inte du behöver det..
Även om det har blivit lite lugnare i LD spelar det ingen roll, om du ska bli placerad i högre klasser får du ändå rida som en idiot, iaf här uppe...

Det är 90 cm och gamla LD för ponny som inte får ha bed. A:0+A:0 längre. 1 m och gamla LC har samma regler som innan, så det är inget konstigt att du tävlat de klasserna med den bedömningen.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 415
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 016
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommarföräldrar 2024
  • Gamla trotjänare
  • Leasa eller köpa bil