0,259 eller 3,48 ???

Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Rikkan skrev:
Jag har hört om en som hade 5 g ! Men han har kasserat det.
Men ett sådant hö skulle ju fungera utmärkt att kombinera med grannens hösilage på 110g smbpr/kg torrsubstans.
Det skulle då ge de D-vitaminer som inte finns i ensilage.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Men, om de slänger ut kraftfodret får man ju sätta upp en krubba som förhindrar detta, eller använda sig av andra knep som förhindrar det. Fick själv hem en sån häst i höstas och fixade och trixade då, så att nu slänger han inte ut nånting!
Sen är det klart att man måste KÄNNA på sin häst oxå. Kan ta min ena shettis som exempel på hur det kan se ut annars. När jag fick hem honom i februari -04, så hade han MASSVIS med päls och såg så rund och gosig ut så. Men undertill kände man alla revbenen som harpsträngar.... Inte kul.... Därför både TITTAR och KÄNNER jag, eftersom jag har shettisar och de kan luras VÄLDIGT mycket. Har du dock en täckad och tunnpälsad häst, så kanske det räcker med att titta, syns ju direkt på en sån... Men, det är aldrig fel att känna oxå, oavsett vad man har för häst!
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Självklart kan man inte räkna in absurdum, man måste ju också titta, känna och inte minst ha ett hum om vad man försöker åstadkomma.

Det är ju människans kunskap och resonemang det är fel på - flera decimaler gör varken hit eller dit egentligen. Det är lika illa med att tro att hästen klarar sig på minimal högiva eller att den blir fet innan behoven är uppfyllda osv osv. Just grundkunskapen saknas ju i båda fallen.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Hur gör du när hästen tar en tugga mat och kan sen inte tugga med stängd mun och sen tittar upp bort från krubban då hamnar en hel del foder utanför och det vet då inte jag hur man löser. Nu är hon rätt duktigt på att rensa i sitt spån efter det utspillda men hon missar säkert ett par gram varje dag..
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Även en bra bonde kan få ett dåligt hö ett år som detta. Där jag bor regnade det och regnade det och regande det. Hela arbetsstyrkan stod beredd att ta in hö, men inget bra väder kom förrän i juli. Det regnade så mycket att det inte ens gick att ta in ensilage eftersom det då hade blivit för blött.

Jag får mitt hö från en ekologisk mjölkbonde, han är beroende själv av att höet är bra, med bra proteinvärdeändå låg det bara på 26 i år, brukar ligga på minst det dubbla.
Så det är inte bara dåliga bönder som får dåligt hö, det man kan kolla är väl om de haft det år efter år efter år, och även när det är bra förutsättningar.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Håller med om utslängandet av mat...så gör min pålle också...fast inte om han får blöt mat...
Sen tycker jag också att man ska ha i åtanke, i alla fall de som har hästarna i naturhagar (som jag) att de säkert petar i sig en hel del gräs, bark, m.m. i hagen. Hur räknar man in det?
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Bubbla skrev:
Även en bra bonde kan få ett dåligt hö ett år som detta. Där jag bor regnade det och regnade det och regande det. Hela arbetsstyrkan stod beredd att ta in hö, men inget bra väder kom förrän i juli. Det regnade så mycket att det inte ens gick att ta in ensilage eftersom det då hade blivit för blött.

Jag får mitt hö från en ekologisk mjölkbonde, han är beroende själv av att höet är bra, med bra proteinvärdeändå låg det bara på 26 i år, brukar ligga på minst det dubbla.
Så det är inte bara dåliga bönder som får dåligt hö, det man kan kolla är väl om de haft det år efter år efter år, och även när det är bra förutsättningar.

Vi hade exakt samma väde rhär. Några procent hade tur och slog tiiiidigt och fick in det innan regnen kom. Än fler slog, fick regn på höet på slag och stod och brände mögligt hö på fältet (bonden var nästan gråtfärdig när han balade skiten för att få undan den, körde ut allt på ett fält och sen såg tio ton dygnsurt hö sakta brinna upp).

Och så fanns det de som 'min' höbonde (som jag inte anv nu längre, men) som gjorde ett försök i juni, insåg att det inte gick och helt enkelt väntade in bättre väder. Det kom i augusti, och han har SRP/MJ-kvot långt över 8 och bra individuella värden med. År 2000 när det regnade än värre tog han hösilage (med utmärkta värden) av det i augusti när han insåg att det skulle gå helt åt skogen.

Men som sagt, de bönderna som verkligen kan får in grovfoder med bra hygienisk kvalitet och bra värden varje år. Även regnår. Det som räddade det det här året var att marken är väl gödslad, det är 'blandadä insådd (dvs olika grässorter) och ffa att regnandet gav en rejäl tillväxt av nytt, fräscht gräs underifrån.

Men visst blir det knepigare när vädret ställer till det, men någonstans finns ALLTID någon som fått in BRA grovfoder, och då handlar det om att helt enkelt titta djupt i lånboken och låta bra grovfoder kosta. Det jag menar med att jag inte förstår varför folk köper kasst hö (och oanalyserat tom), istället för att lägga energin (och pengarna) på ett BRA grovfoder och slippa alla problem som följer med ett dåligt.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Minelli skrev:
Hur gör du när hästen tar en tugga mat och kan sen inte tugga med stängd mun och sen tittar upp bort från krubban då hamnar en hel del foder utanför och det vet då inte jag hur man löser. Nu är hon rätt duktigt på att rensa i sitt spån efter det utspillda men hon missar säkert ett par gram varje dag..

Du har säkert vägt/mätt fel på fler gram än hästen slänger ut.

Dessutom tillgodogör sig olika hästar foder olika bra.

Det ni nu använder som argument är anlendingen att man inte räknar med hur många decimaler som helst t ex, det är ingen ide.

Sen är ALLA analyser av foder medelvärden/snittvärden. Du kanske tog en skopa havre som bara var havrekorn med lägre värden den där dagen, men istället tog av en bal hö som hade kanonvärden jmf med de andra balarna.

Allting, inkl hästens behov, är en uppskattning. MEN utan att ha en analys att checka mot har du inte en aning om du är gram eller kilon från vad hästen behöver.

Det finns soms agt ingen anledning att petimeterväga/mäta men inte heller att helt skita i analysen.

En uträknad foderstat och en foderanalys blir aldrig någonsin exakt ens om man väger på milligrammet.

Men utan foderanalyser och hyfsat reglerade kraftfodergivor (dvs är det ½ kg eller 1½ kg du ger?) så har du likförbaskat ingen aning hur det är med mineraler etc för hästen. Varför ta risken?
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Jag håller med. I vårt stall står alla de andra och fodrar med ett hö de får betala två kr kgt för, som har lägre proteinvärde än det jag har och som dessutom alla år har varit mer eller mindre dammigt (läs mögligt).
Själv har jag jobbat av mitt hö (staplat ganska många ton hö på bondens skulle), så jag får det "gratis", därmed kan jag lägga de pengarna på proteintillskott istället. Men om jag skulle betala för höet skulle jag leta efter ett med bättre värden = mindre krångel med kraftfoder och billigare.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Ja, ärligt talat så skulle det aldrig falla mig in att räkna krf på 100 g eller mineraler på 10 g... Här finns bara hela/halva kilon och halva/hela mått mineraler...
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

athena skrev:
Ja, ärligt talat så skulle det aldrig falla mig in att räkna krf på 100 g eller mineraler på 10 g... Här finns bara hela/halva kilon och halva/hela mått mineraler...

HUr mycket är ett helt respektive halvt mått mineraler då? :angel:

Försök att räkna helkilon/halvkilon på soja eller kraft protein får du se vad som händer ;)
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Ja, soja räknar jag faktiskt i hekton - men den jag svarade räknade ju i 10-tals gram... Det är ju helt sjukt, hästen kan ju t ex ta en tugga och tappa 20-30 gram lika gärna - ngt du aldrig ens märker.

Ett halvt mått mineraler är 50 g, ett helt är 100 :D. Och min häst, den som är hemma nu och inte dräktig, hon får ett helt mått kanske två gånger i veckan. Sisådär, ungefär ;).
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

athena skrev:
Ja, soja räknar jag faktiskt i hekton - men den jag svarade räknade ju i 10-tals gram... Det är ju helt sjukt, hästen kan ju t ex ta en tugga och tappa 20-30 gram lika gärna - ngt du aldrig ens märker.

Ett halvt mått mineraler är 50 g, ett helt är 100 :D. Och min häst, den som är hemma nu och inte dräktig, hon får ett helt mått kanske två gånger i veckan. Sisådär, ungefär ;).

Nja, hon räknade ju i hekton, och mineraler i 10-tals gram?

Jag gör likadant, Valacken får 0.2 kg lucern och 0.2 kg korn (han behöver INTE ett enda dugg kraftfoder egentligen, ska bara ha ngt att blanda ut pulver och sånt i). Tillskott mäts i mått, foderjästpreparatet i tiotal, han får 50 gram (½ dl mått). Mineral detsamma, han får 120 gr mineraler (1,25 dl mått)

Unghästen får ½ kg lucern och 1½ kg Rehab, 50 gr foderjästpreparat och 80 gram miner (1 dl mått).

Dock är minervikterna cirkavikter. 1dl är cirka 80 gram.

Jag har gett 1.25 kg kraftfoder typ, men då har det varit i mitt experiment med unghästen. och just .25 för att det passade bra med måttet jag använder ;)
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

pinky skrev:
Men sedan avrundar jag till jämna 100 gram, utom mineraler och soja, där brukar jag avrunda till 10 gram.

Frågan är ju liksom, om du t ex ger 2 hekto "för att blanda ut pulver o sånt i", måste du ens räkna med de i foderstaten då? Om han inte ens behöver dem? 2 hekto korn, det ger ju lika mycket MJ som kanske 3-4 hekto av ett hyfsat hö, och har du DEN kollen på hur mkt hö de äter? I hagen t ex, äter de nåt där? Står de på halm?

Det jag menar, och som jag tror även Nafa är inne på, är att det ju finns så oerhört många osäkerhetsfaktorer i detta så att blanda in hg och g är ganska meningslöst på de flesta foder.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

athena skrev:
Frågan är ju liksom, om du t ex ger 2 hekto "för att blanda ut pulver o sånt i", måste du ens räkna med de i foderstaten då? Om han inte ens behöver dem? 2 hekto korn, det ger ju lika mycket MJ som kanske 3-4 hekto av ett hyfsat hö, och har du DEN kollen på hur mkt hö de äter? I hagen t ex, äter de nåt där? Står de på halm?

Det jag menar, och som jag tror även Nafa är inne på, är att det ju finns så oerhört många osäkerhetsfaktorer i detta så att blanda in hg och g är ganska meningslöst på de flesta foder.

Nej, jag måste inte räkna med det i foderstaten och gör det i princip inte heller. Jag har kollat hur det påverkar beroende på VAD jag ger 2*2 (dvs totalt 4) hg av av det jag har hemma och konstaterat att 'same shit'. Herrn står på fri tillgång och jag VET att han äter olika mkt olika dagar, i extremfaller skiljer det 5 kg hösilage/dag.

Men jag VÄGER hans hekton, just för att det ska bli 2 hekto/mål och inte ett halvkilo per mål, för han behöver inte hektona och absolut inte halvkilona. Iofs så lär jag inte se ngn större skillnad på HONOM om jag ger 1 kg eller 0.4 kg per dag, men det märks i plånboken.

När det gäller lilldamen så har hon ju också fri tillgång och äter lite olika mycket olika dagar, men jag har valt ett hösilage som fungerar bra för bägge på fri tillgång, och där balansen inte störs om det äts mer/mindre kilon per dygn. Hon får totalt 2 kg kraftfoder, väger det av samma anledning som för valacken, dvs min ekonomi.

Sen, när de står inne en hel dag av någon anledning, t ex pissigt väder så kan jag skopia i en 'skvätt' korn åt unghästen och någon näve rehab åt valacken med för det sa bli lite roligare. Ingetdera hör hemma i deras foderstater egentligen.

Men huvudanledningen att jag RÄKNAR foderstater är att jag ska veta/lära mig på vilken MJ hästarna fungerar, och att jag ska veta hur mycket MINERALER de ungefär får i sig. SÅ jag vet vad och hur mkt tillskott jag behöver ge. Och tillskottet vägs i intervaller om 10 gram, alt i mått om värdena är angivna per mått. Men 2½ mått pulver blir knappast exakt (det blir sällan halva småmått). Men jag vet att på en hösilagegiva mellan X och Y (där X är det minsta de äter per dygn och Y det mesta) och med den här kraftfodergivan ser mineralerna ut såhär. Och så kompletterar jag efter det. För jag vet att oavsett om de äter minimi eller maximi av vad de petar i sig av hösilaget så är mineralbehovet täckt och i balans.

Men utan att analysera, räkna och räkna med specifik vikt har jag ingen aning hur det ser ut på mineralfronten och då heller inte vilka tillskott jag ska ge.

Så man kan kombinera räkna och väga med att höfta lite, det går bra, man kan räkna med höftning med nämligen :angel:
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Självklart finns det en analys i grunden med ett bra hö så kraftfodret är bara en komplettering och missar jag då några gram är det ingen fara.

Alla borde ha en analys i grunden så man vet att man ligger rätt men man kan inte mäta och hålla kolla på kvoter i det oändliga. Ögat är alltid det slutgiltiga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp