0,259 eller 3,48 ???

Sv: 0,259 eller 3,48 ???

martha skrev:
Aj aj aj...förringa inte höet..... :angel: 6,5 kg SKA det vara .....basta :D:D, sen om hästen står och e döhungrig spelar ingen roll.......

Det finns fall när man har dåligt hö i botten där man är tvungen att verkligen väga, eftersom 6 kg eller 8 kg gör otrevliga saker med foderstaten som efter några månader kommer att visa sig för ögat, dvs då har det pågått ett tag.

man kommer dock undan det om man bemödar sig om att ´köpa bra hö som har värden lämpade för fri tillgång på den individ/individgrupp men ger det till. Då spelar det ingen större roll om de äter 8 kg eller 6 kg från dag till dag.

Men med ett kasst hö med 10 MJ/kg och 15 gr SRP så gör de där 2 extrakilona stor skillnad.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Alexandra_W skrev:
Men med ett kasst hö med 10 MJ/kg och 15 gr SRP så gör de där 2 extrakilona stor skillnad.
Hur kan man få så låga värden som 15 gr SRP i hö? Det låter mer som gräshalm för mig.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

athena skrev:
Säg det till martha :D.

Vars ena häst har en stor GROP mitt på ryggen, så är hon ute när det regnar utan täcke har man en liten swimmingpöl där :D. Fast å andra sidan är det ju jag som utfodrar den :angel: .

VA !!!!!!! Påstår du att min häst är FET ??????? Skyll på Nafa..... :devil:

Lättfödd??? Nja.... :rofl: :rofl: :rofl: det gäller att ha nåt att tav svåra tider... :rofl: :rofl: :p
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Vad sägs om vårt hö med 10,9 g smrp? Eller grannstallet med 10,0... :angel:

(Vi har dock även ett hösilage som räcker till mer än väl, och de vettiga i grannstallet har köpt in eget hö. Ville bara tillägga det.)
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

TomasN skrev:
Hur kan man få så låga värden som 15 gr SRP i hö? Det låter mer som gräshalm för mig.

Fråga bonden som odlat skiten? Du anar inte vilka värden folk får.. Jag räknar ju lite åt andra och jag har räknat åt många i år som haft under 20 gr SRP/kg foder i år.

Lägsta jag hört är 9 gr SRP/kg fode,r inte för jag vet hur man lyckas med det, men..

Sämsta jag själv haft är 18 gr SRP, det förklaras dock med att bonden fick tillfällig alzheimers och levererade fjärdeskörd när jag skulle ha förstaskörd. Så det var ju lätt åtgärdat att få det bytt mot förstaskörden (64 gr SRP för övrigt).

Men vissa bänder får varje år in skithö med kring 20 gr SRP/kg foder, riktigt vad de eg sysslar med för att 'lyckas' vet jag inte, skördar efter det gått i blom ja, men nåt mer tok måste de göra med.

(Och så finns det bönder som 'mina' leverantörer som även riktigt urkassa höår får in finfina skördar. Som höbonden som i år slog sin första skörd i augusti och har skyhöga värden, många gånger högre än de som slog i juni...)

Men kolla lite vad folk fått för analyssvar i år så ser du omfattningen av eländet. Och alla (utom bönderna som odlar skithö) tjänar på om folk började analysera först och köpa sen, och inse att det kostar att få kvalitet och la lite mer pengar på att få tag i ett grovfoder med bra värden.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Hålle rmed dig, det är inte ett särskilt ovanligt värde. Häromkring har jag köpt hö av de flesta som säljer, analysen har visat under 20 i de flesta fall...
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

"På pappret" räknar jag med 1-2 decimaler. Det är ju de siffror man får upp på miniräknaren, så varför radera och skriva siffrorna en gång till utan decimaler? Onödigt tryckande, liksom... :devil:

Men sedan avrundar jag till jämna 100 gram, utom mineraler och soja, där brukar jag avrunda till 10 gram.

Sedan kanske jag för enkelhetens skull, när jag väger upp i stallet, filar lite till så att det passar de mått som finns där. Det blir sällan så stora "fel" att det gör någon skillnad i foderstaten ändå.

Och sedan TITTAR jag på min häst hela tiden!!
Och jag är även noga med att kolla av att de jag räknat foderstater åt tittar på sina hästar också. Jag vill inte vara "skyldig" till magra eller feta hästar bara för att ägaren följer min foderstat slaviskt.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

martha skrev:
VA !!!!!!! Påstår du att min häst är FET ??????? Skyll på Nafa..... :devil:

Lättfödd??? Nja.... :rofl: :rofl: :rofl: det gäller att ha nåt att tav svåra tider... :rofl: :rofl: :p

Förhoppningsvis stundar inga svåra tider än på ett tag iaf :D. Även om jag inte väger nåt foder öht :angel: . Men jag har rätt bra kolla på vad de tre tillsammans väger, om man tänker på vad en bal väger o delar den med antalet dagar den räcker... Så noga är jag! Ger typ 13 kg i snitt per häst, så räkna in 20 på Tjocksmockan :D. Närå, jag skojar bara, hon är så go så...
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

pinky skrev:
Men sedan avrundar jag till jämna 100 gram, utom mineraler och soja, där brukar jag avrunda till 10 gram.

:eek: Nu fattar jag vad du menar, Nafayette...

Men du förresten, har man läst högskolematte bruka rman veta vad värdesiffror är och kunna avrunda direkt från miniräknaren :rofl:.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

TomasN skrev:
Hur kan man få så låga värden som 15 gr SRP i hö? Det låter mer som gräshalm för mig.

Det finns väl ingen anledning att gödsla vallen med dyr gödning när man ändå får lika mycket betalt för ett grovfoder med 100g smbrp som ett med 10g smbrp :smirk: dessutom ökar ju avkastningen om man senarelägger skörden så att det mer eller mindre är självdött........bönder är väl inte dumma, det är de som KÖPER som är dumma
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Sen är det ju tyvärr så oxå, att man inte ALLTID hittar tillräckligt bra hö. T ex när det är dåliga hö-år..... Då är det inte så lätt att få tag i "bra" hö. Då tvingas man ju många gånger komplettera bristerna i höet med kraftfoder. Även om jag personligen ersätter dessa brister med "grovfoder-ersättning", d v s lucern och liknande. Allt för att hästarna ska få så mycket grovfoder som möjligt. Helst ger jag fri tillgång, men ibland tvingas man ju som sagt att begränsa högivan. Hade ett år ett hö med 7 MJ och 9 g SmRP/kg foder.... INTE kul, vill jag lova. Och inte hittade jag något annat bättre heller, förrän efter ett par månader, så det var bara att laborera och försöka efter bästa förmåga.
Själv räknar jag ut foderstaterna efter höanalysen, MEN jag tittar och känner även på hästarna, och ser jag att de behöver mer, eller mindre, så rättar jag naturligtvis till foderstaten, OAVSETT vad tabeller eller liknande säger, man får ju absolut inte glömma att hästarna är individer och behöver olika mycket/lite.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Jag tycker synd om er....jag o athena mfl har ju sånt tur att ví har en som specalicerat sig på hästhö/silage....stora arealer och noga...vi kan t om VÄLJA vilka värden vi vill ha till hästarna... :bow:
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Ja, jag har faktiskt oxå lyckats hitta en "sån" bonde nu, han tar flera olika skördar, olika storlekar på balarna och analyserar, så man kan i stort sett välja vilket man vill ha. Toppen! I år blev det dock inte så jättebra, men fick i alla fall hösilage med 26 g SmRP/kg foder, så det går ganska bra. Ett år hade jag 89 (!) g SmRP/kg foder. Gissa om det var enkelt, billigt och bara kul att "utfodra" hästarna!?!? Fri tillgång och inget mer. Och alla folk frågade vad jag gav mina hästar för foder, för de var ju såååå fina. Tappade nästan hakan när jag talade om för dem hur det låg till....
Sen är det så att jag har shettisar nu, och de äter ju inte så förtvivlat mycket hösilage, så man är lite begrränsad av det, då man inte kan köpa för stora balar. Går bara cirka 100 kg i veckan.... Nja, nu går det lite mer, för nu har vi fått en till, men ändå, kan ju inte precis köpa 300 kg:s balar.... Och då kan det ibland vara svårt att hitta silage med bra värden. Tyvärr.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Märra är inte fet..hon är lagom..

Athena!! Du får nog dubbla avgiften för märren..
Hon kan svälja en hel hösilagebal!! :eek:

och hon är den enda som lyckats passera hastigheten 1.12 runt, runt, trots att hon är högdräktig.. :devil:
Men hennes råmjölk är kalasbra!

Skämt åt sido.
Alltid trevligt med matglada märrar.
Inga gram hit och dit här inte.

AM
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

athena skrev:
:eek: Nu fattar jag vad du menar, Nafayette...

Men du förresten, har man läst högskolematte bruka rman veta vad värdesiffror är och kunna avrunda direkt från miniräknaren :rofl:.

Fast det säger ju sig själv att avrundar du kraftfoder till hela kilon så kan det blir väldigt fel.. och väldigt intressant. Samma sak om du avrundar mineraler till hela 100 gram.

Att avrunda till 100 gram på kraftfoder, kilon på grovfoder och 10 gram på mineraler/liknande är ju ganska standard, och ska du ge annat än hö eller köpt ett dåligt hö (vad det nu ska vara nödvändigt för) så måste man någonstans avrunda så det blir praktikt görligt att fodra (dvs inte för mkt duttidutt) och dessutom inte helt horribelt vad hästarna får i sig.

Att avrunda hö i halvkilon däremot.. Finns bara ette nda tillfälle jag ser det nödvändigt..
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Alexandra_W skrev:
Fast det säger ju sig själv att avrundar du kraftfoder till hela kilon så kan det blir väldigt fel.. och väldigt intressant. Samma sak om du avrundar mineraler till hela 100 gram.

Att avrunda till 100 gram på kraftfoder, kilon på grovfoder och 10 gram på mineraler/liknande är ju ganska standard, och ska du ge annat än hö eller köpt ett dåligt hö (vad det nu ska vara nödvändigt för) så måste man någonstans avrunda så det blir praktikt görligt att fodra (dvs inte för mkt duttidutt) och dessutom inte helt horribelt vad hästarna får i sig.

Att avrunda hö i halvkilon däremot.. Finns bara ette nda tillfälle jag ser det nödvändigt..

Vilket tillfälle är det? Nyfiken....
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

shetland skrev:
Vilket tillfälle är det? Nyfiken....

När du har ett hö med riktiga skitvärden och du tvingas begränsa högivan för att få balans i foderstaten men du är väldigt nära minimigivan av TS då. DÅ kan jag se att man ger det där halvkilot, och väger det med. För att ge hästen så mkt strå som möjligt men utan att sabba hela foderstaten och få problem av det.

Det är då när vi har hö med 9 MJ och 20 gr SRP t ex och en häst med lågt MJ-behov. Dvs där man får problem av att hästen redan på en låg högiva täcker hela MJ-behovet men man saknar protein, och får extraMJ när man proteinkompletterar. Och de där 4 MJ extra från ett extra halvkilo hö faktiskt är skillnaden mellan en ponny i hyfsat hull eller en fet ponny.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Jag har hört om en som hade 5 g ! Men han har kasserat det.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Okej då är jag med dig!
Ja, när man har högt MJ och lågt SmRP, så är det INTE kul att få ihop foderstater! I år hade jag "tur" att även MJ:n var låg, så då var det lite lättare att få ihop det, bara att lägga på foder, liksom.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

lånar knapp

Intressant diskussion, allra helst om man tar med i beräkningen att vissa hästar slänger ut stora delar av kraftfodergivorna på golvet (i halmen), om jag då inte har exakt samma blandning i alla givorna kan det bli ruskigt fel och vad spelar då halvkilon för roll om det t ex är hälften av havren som åker ut medan luzernen stannar. Olika från dag till dag dessutom :angel:

Och visst är det bra att titta på hästarna men så här på vintern borde många flera KÄNNA på sina hästar. Ruggigt många tycker att de har runda fina unghästar och gamlingar men under den tjocka pälsen känner man ryggrad och revben som inte har mycket hull :mad: Har själv sett detta på alltför nära håll med flera av mina kompisars hästar och med min gammeltant som jag lånade ut 2 månader en vinter och fick tillbaka som spjälstaket. Hon hade utfodrat med det som jag gav i kraftfoderväg men hade mkt sämre hö och märkte inte att hästen gick ner i vikt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp