Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Hästvård Härom dagen uppkom en diskussion i stallet där min häst är inackorderad kring det här med klippning. Jag har såpass koll att jag tror...
Svar
14
· Visningar
1 224
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hur länge väntar ni med att börja ge grovfoder i hagen? Våra lättfödda hästar går fortfarande på 1 ha gräshage o är fortfarande i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 673
Hästvård Hoppas tråden ligger rätt.... I vinter står mina hästar i ett stall som tyvärr inte har täckesservice. Stallet sköts kollektivt och...
2
Svar
31
· Visningar
3 271
Senast: Hannis1982
·
Hästvård Min pålla sedan 10 år tillbaka har en kronisk sjukdom. Jag tog beslutet i somras att låta henne vandra vidare och gick igenom allting...
2
Svar
36
· Visningar
3 942
Senast: Oli
·
Hästvård Jag har fått problem med springmask på min häst. Har varit hästägare i 22 år och aldrig drabbats av detta elände. Haft min häst sedan...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: Manji
·
Foder & Strö Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och...
Svar
2
· Visningar
1 268
Hästvård Min häst är sjutton år gammal och har i höst börjat bli väldigt stel. Jag funderar nu på vad som på bästa sätt kan göra honom mjukare i...
2
Svar
21
· Visningar
3 802
Senast: Mimmimamma
·
Hästvård Jag funderar mycket kring skillnaderna mellan dessa och vilket som är bäst, om vi säger att man t ex har en stel häst? Har inte riktigt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 716
Foder & Strö Vet att svarthavre är mildare än vanlig havre men kan det vara så att en häst som inte tål vanlig havre inte heller tål svarthavre? Min...
Svar
0
· Visningar
1 408
Senast: Krati
·
Hästvård Vår ponny är 12 år och har konstaterad "Gonit BB med broskerosioner femur", dvs knäledsinflammation bak med förändringar/förslitningar i...
Svar
8
· Visningar
2 437
Senast: Jaclia
·
Foder & Strö Hur är det med extra salt i fodret egentligen? Är det nödvändigt även om hästen inte svettas särskilt mycket? Tillsätter alla ni extra...
2
Svar
20
· Visningar
4 141
Senast: susu
·
Hästvård Har ett sto som efter fölning troligtvis fått muskelbristning. Det ser ut som det brukar göra när de "släpper ner" inför fölning, men...
Svar
1
· Visningar
817
Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 390
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 478
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 159
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag undrar om det är någon där ute som kan svara på varför vissa prompt byter vatten varje dag i boxen om de har hink? Jag har lite...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 360
Senast: Liten
·
Hästvård Hästens ena framben har svullnat upp ordentligt! Det är runt om där skenbenet sitter. Det beror nog på ett sår han fått, jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
877
Senast: Hastflickan
·
Foder & Strö Hej! Postade en tråd för ett tag sedan om min häst som betedde sig annorlunda. Igår kväll när jag la mig var det som att ett ljus gick...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Krati
·
Hästvård Har ett arabsto på 9 år som har en längre tid, en månad varit svullen på kroppen, halsen, bogen, framför manken och låret. Hon är ett...
Svar
4
· Visningar
1 101
Senast: Billy
·
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 734
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar