Sv: Prascend

Åhh, tusen tack för svar. Känns ju lite halvtrist då att veterinären inte kollade upp prascend som jag bad om utan bara pergolide, vilket då innebär att det ännu inte finns i Sverige tydligen. Förhoppningsvis kommer det under kommande vecka! Trist för Soffan74, skall pm.a henne och höra om överblivna tabletter, även centaur för att höra om Englandsbeställningar:)
Nina :)

Har skickat pm till Soffan74 och det fungerade nu. Hoppas ni kan komma överens.

Delvis knapplån

Min häst har gått upp 20 kg enligt viktmåttband sedan han började med prascend :banana: Han börjar se lite bättre ut nu och all svullnad över ögonen är borta så det går ju åt rätt håll iallafall :D

Ja det är så otroligt skönt :D Jag trodde ju att jag skulle få ta bort honom så fruktansvärt mager som han var men nu syns inte skelettet lika tydligt längre. Visserligen gör vinterpälsen sitt till rent synligt men det går åt rätt håll även när man känner på honom. Märkligt nog så blev han riktigt ilsken på sin kompis i början av medicineringen, det var som om han mådde dåligt på något vis men det försvann efter fyra-fem dagar. Nu har hans vanliga mentalitet börjat komma tillbaka men han är fortfarande mer gosig än vad han var innan. Han tar medicinen direkt ur handen ihop med några linfrökakapellets och det har han lärt sig så numera går han inte direkt in i boxen utan väntar utanför för att få sitt godis. Tack Centaur för ett superbra tips!

Härligt att höra :)! Jag ska prata med veterinär idag för nu får hon kolla upp prascend, vill inte vänta mer på pergolide, vill ju att Busen också ska bli bättre...... Han är inte mager, men har en päls utan dess like plus bulorna över ögonen, och lite tröttare än vanligt.... hoppas medicinen funkar på honom också. Så ni kör med linfrökakapellets? Så bara tabletten i det då? Har aldrig använt linfrökaka, är det så smaskigt ;)? Tacksam för alla tips
//Nina

Hej Soffan74! Vill du pm:a mig om tabletter? Jag kan tydligen inte skicka pm till dig;)
//Nina

Ja enligt mina hästar är linfrökakapellets bland det godaste som finns. Jag lägger bara tabletten i handen och några pellets över så äter han upp det och sedan får han några pellets till så att jag säkert ser så att han inte tappar tabletten. Jag står på stallgången så att jag verkligen ser om han skulle tappa tabletten.

Jag tycker du gör rätt i att stöta på veterinären för det är ju inte kul att se dem må dåligt och det helt i onödan när det finns medicin. Hoppas ni får lika fint resultat som vi :)

Senast ändrad:

Nu har Busen fått sin första tablett pergolide, inte prascend som de tydligen inte ens hittade i systemet på apoteket. Ska köpa linfrökaka också. 100 tabletter kostade 2451, inget vi pratar om hemma ;)! Nu håller vi tummarna/ Nina

Synd att din veterinär inte kunde skriva ut Prascend då det är betydligt billigare. Förstår inte varför då det finns tillgängligt i Sverige.
Det brukar gå snabbt att få skickat om det beställs via Djurapoteket i Eskilstuna.

Prascend har precis blivit ett godkänt läkemedel i Sverige för behandling av hästar med Cushings sjukdom. Det behövs alltså inte längre någon licens för att förskriva detta.

Åhhhh, jobbigt! Men tack vare er hjälp är jag bättre förberedd inför nästa recept :) / Nina

Prascend skall inte krossas!!!! Inte heller lösas upp i vatten. De skall ges hela! De verkar inte smaka dåligt, så inget större problem att få i dem. Jag tar en handfull lusernpellets och lägger tabletterna (5 st) på, så mumsar han i sig allt. Händer han spottar ut en tablett ibland, men då plockar jag upp den och tar lite mer pellets så han får i sig. Viktigt att ge tex på ren stallgång så man är säker på att de verkligen får i sig medicinen.

Så det var cushing han hade?

De skall ligga runt 2000-2500 kr. Tror djurapoteket tar 2600 så kolla med dem. Jag beställer mina från djurapotek i England nu (det får man göra pga EU) och det blir något billigare (eller ja, ganska mkt billigare med tanke på att jag måste ge 5 mg/dag).

I USA finns fortfarande sk compounded pergolide som kostar 1/4 av Prascend. Känns orättvist. Tydligen är pergolid inte så dyrt att framställa, det är BI som tjänar fett på att flå oss med sjuka hästar. :crazy:
Hur beställde du ifrån England?

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 287
Senast: Zetly
·
Katthälsa Tidigare har jag gett mina katter credelio och har tyckt att det funkar bra. Nu har katterna dock helt gått över till torrfoder och det...
Svar
9
· Visningar
723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka