Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

M
Hästvård om en häst rids cirka 1 timme per dag under sommaren , måste den då få hö eller räcker det med kraftfoder och tillgång till gräs?måste...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Java87
·
Hästvård håller nu på att vänja min shettis att äta gräs. Han går ca 1 tim om dagen och äter gräs och har gjort det i 4 dagar. När tror ni jag...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: lillamy73
·
L
Hästvård Jag börjar misstänka att jag har fått en så kallad "ögonhäst".:crazy: Det hela började med att han vid ca 5 månders ålder skadade...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: Borkan
·
Hästvård Nu har Gumman förmodligen brakat rätt in i ett/flera träd på betet och rivit upp ett antal ytliga rivsår och sticksår på bak-mage-bog...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Mattsson
·
R
Hästvård Kan en häst vara lite lite ljummen i tre hovar (ej halt, svullen) när man tar in den från hagen utan att det är något?? En kvart senare...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: reykurboy
·
S
Foder & Strö jag har ett varmblod som har blivitt tunn under vintern och välldigt tun och muskelös på ryggen så tänker jag prova lusern kan man...
Svar
5
· Visningar
1 071
Senast: milly
·
A
Foder & Strö Våra svenska jordar är ju vad jag förstår selenfattiga och sedemera så får det som växer där också selenbrist = våra hästar också...
Svar
11
· Visningar
1 079
Senast: 95johsv
·
Foder & Strö Mina pållar har alltid fått av Lantmännens mineralslickbaljor för "betesdjur", underförstått kossor, i sina beteshagar. Förra sommaren...
Svar
6
· Visningar
1 314
Senast: Masse
·
Hästvård Hej på er alla! Har blivit lite fundersam på min pålle, har haft ett halvår med en envis hovledsinflammation som för ca två månader...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: NaTTa
·
C
Foder & Strö Sitter här och försöker räkna foderstat på freefarm.se . Det går hyffsat bra MEN jag har ett problem :p Det finns för få "kraftfoder"...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Boj
·
S
Hästvård Senaste tiden har plötsligt ett "knäppljud" börjat låta när min häst rör sig i skritt, ingen annan gångart och bara i höger bak. Det är...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: Zamba
·
D
Hästvård Min lille treåring har fått så mjuk sula. När man kratsar hovarna så lossnar det massa "vitt". För 1½ år sedan hade han bärrandsröta...
Svar
5
· Visningar
1 120
Senast: Dimmalimm
·
C
Foder & Strö Tänkte man kunde skriva vad man ger hästen och hur man motionerar den och vad för häst det är. Även hur den ser ut i hullet. Har ett...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: attempt
·
W
Hästvård Hej! Jag har en fälttävlanshäst som jag tävlar med på CNC* nivå. Han hade vintervila (skrittades ett par ggr/vecka) i sammanlagt 5...
Svar
16
· Visningar
2 723
Senast: weeh_
·
Hästvård Kan hästen ha det? idag red jag. eller red och red försökte rida vi gallopperade lite och så men kom alldrig till ridning då han...
2
Svar
33
· Visningar
2 612
Senast: martha
·
C
Hästvård Okej, kanske liten överdrift på rubriken... Men så här är det; så fort jag tar lite i svansroten så följer hur mycket tagel med som...
Svar
6
· Visningar
1 745
Senast: Medea25
·
N
Hästvård finns säkert 1000 trådar, men finner inte riktigt vad jag söker. Min hästs mamma har benskabb, vilket jag inte hört talas om...
Svar
3
· Visningar
1 555
E
Hästvård Min 3-åriga pålla som jag haft sen februari verkar ha ont av knotten hos oss. Nu ser jag att hon börjat klia sig i mankam o svansrot...
Svar
15
· Visningar
2 860
Senast: Elviramax
·
Hästvård Hej, jag skulle vilja veta lite mer om djävulsklo. Har du använt det på din häst? Varför? fungerade det? Skriv allt ni vet:) Tack på...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: kotbullen
·
C
Hästvård Vad händer om man spolar hovar, lite ben med kallt vatten? :cool:
Svar
9
· Visningar
1 406