Bete och foder...

Sv: Bete och foder...

ok, inte paraffin olja då...
först...vad är stöpa??
jag kan väl inte säga att jag direkt kokade dom...jag kokade upp en liter vatten i vattenkokaren och hällde det sen över linfröna på morgonen och sen fick det stå och dra till kvällsfodringen...gav hälften då och resten på morgonen efter för det blev så himla slemmigt tyckte min häst:)

är du säker på det där med krossat linfrö? hur länge menar du att det behöver blötläggas med betforen? ska man ha extra vatten i betforen då så det blir lite slem;)

Alltså krossat linfrö har jag hört att man INTE behöver blöta utan de är bara och blanda i. Ger du betfor så kan du ju blanda i linfröet där.
Jag är inte erfaren av detta eftersom jag nyss börjat gett själv och då är det ju mi fodervärd som gjort detta.

Stöpa är väl när man krossar det, lr har jag fel då? :S

Stöpa är när man slår kokhett vatten över fodret och låter det svalna till ättemperatur innan man ger hästen. Förr stöpte man ofta korn innan utfodring till hästar, och jag stöper i perioder helhavre till unghästar när de har svårt att tugga pga att de växlar tänder eller liknande. Även gamlingar brukar få stöpt mat.

linfrö pellets? vad är det nu då? är det samma som den där linfrökakan jag såg på granngården eller?
behövs dom inte heller blötas upp eller hur funkar dom?

Hehe linfröpellets är pellets som man blandar i sitt foder, tror inte det blötläggs.. Jag menar många hästar äter pellets, visst finns det sen hårdare pellets som helst ska blötläggas men jag tror inte linfrö pellets gör det.. Fråga om det själv.. :P

Linfrökaka har jag alltid funderat över vad det är men det låter som strå.. :P

linfrö pellets? vad är det nu då? är det samma som den där linfrökakan jag såg på granngården eller?
behövs dom inte heller blötas upp eller hur funkar dom?

Hippo hade iaf förr något som hette LinCubes, som helt enkelt är linfröpellets. Kan blötas om man vill (då blir de slemmiga), eller ges torrt (blir slemmigt i magen iaf). Dvs 'klart atts ervera' och man behöver inte blöta eller något. Dock betydligt dyrare än rent linfrö som man kokar själv t ex. Men bekvämt. Och unghästen som vägrade äta kokt linfrö åt LinCubesen utan minsta knot.

De sväller inte i vatten, och är ganska 'lösa' (lätta att smule sönder, inte så hårda som annat pellets, lättuggad med med andra ord)

Okey, ja men det låter ju bra.. Jag hitta en säljare som sålde linfröpellets för 109kr för en 20kg säck, tycker inte det är farligt alls..

då är det nog det jag gjort med mina linfrön:D

ok, inte paraffin olja då...
först...vad är stöpa??
jag kan väl inte säga att jag direkt kokade dom...jag kokade upp en liter vatten i vattenkokaren och hällde det sen över linfröna på morgonen och sen fick det stå och dra till kvällsfodringen...gav hälften då och resten på morgonen efter för det blev så himla slemmigt tyckte min häst:)

Då STÖPER du alltså linfröt. Det heter så när man häller på kokhett vatten.

är du säker på det där med krossat linfrö? hur länge menar du att det behöver blötläggas med betforen? ska man ha extra vatten i betforen då så det blir lite slem;)

Ja jag är säker på det där med krossat linfrö, det har varit diskussion om det i en tidigare tråd här. Helena Handberg (vår foderguru - utbildad o allt) var källan till att krossade linfrön kan ges utan att stöpas/kokas. Hon skrev att giftet försvinner när de krossas.

Du behöver bara blötlägga det en stund med betforen. Det är inte så noga. Som sagt - de blir slemmiga ändå i magen på hästen så det spelar inte så stor roll hur du gör med fröna FÖRE utfodring. (så vitt jag förstått det som genom otaliga diskussioner här på Buke)

Låter bra detta, men håller mej nog till linfröpelletsen OM min tös äter dom :S

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka